PDA

Se full versjon : 27.Serierunde: START - RANHEIM (kamptråd)

Frankieboy
10-15-2017, 16:54
TID: Tirsdag 17 oktober kl.1900
STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
2. Start........ 26...14-7-5...49-30...49
5. Ranheim... 26...12-7-7...39-32...43

RANHEIM
Ranheim er et av lagene som har kjempet rett rundt Start det meste av sesongen. Men med kun 2 poeng av 12 mulige på sine 4 siste kamper, skal det nå bli vanskelig å kapre 2.plassen. Laget ligger på 5 plass, med 6 poeng opp til Start, 4 poeng opp til Sandnes Ulf og laget er også bak Mjøndalen - som har bedre målforskjell enn laget fra Trondheim.
Laget har dog alt å spille for i sine resterende 4 kamper, selv om det trolig ikke blir direkte opprykk. Lagene fra 3 til 6 plass skal nemlig spille kvalik og da er det viktig å komme høyest mulig på tabellen. Samtidig har de nok ikke helt gitt opp en 2.plass, og vinner de i Kristiansand er de med igjen.

Laget har lite skader og ingen med karantene til denne kampen. Daniel Kvande sonet karantene mot Sandnes Ulf men er tilbake til denne kampen.

Michael Karlsen er toppscorer med 8 nettkjenninger, mens Mats Lillebo har scoret 7 ganger.

Den største profilen er nok Øyvind Storflor - som har masse erfaring fra toppfotball. Han har 5 målgivende pasninger og blir viktig å passe på.

I det omvendte oppgjøret i Trondheim vant Ranheim 1-0 etter en scoring i det 86 minutt av Mads Reginiussen.

RANHEIM's 5 SISTE KAMPER
3 september: Ranheim - Kongsvinger 1-0 (serie)
10 september: Mjøndalen - Ranheim 3-0 (serie)
17 september: Ranheim - Elverum 2-2 (serie)
24 september: Florø - Ranheim 1-1 (serie)
1 oktober: Ranheim - Sandnes Ulf 0-1 (serie)

IK START
Hos Start så soner Tapio Heikkila karantene for gule kort og jeg vil tro at Damion Lowe kommer inn der. Ellers blir nok forsvaret som sist. Midtbane-trioen blir nok som sist. Zernichow kunne muligens blitt satt inn, men han spilte 80 minutter for Start 2 i helga, så han starter nok på benken.
Helt på topp vil jeg tro at Skålevik kommer inn for Floki, selv om vår fantastiske hodespiller fra Island klarte seg godt sist. Aase og Børufsen tar nok kantene, og dermed vil jeg tro at vi starter som dette:

Håkon Opdal

Eirik Wichne
Simon Larsen
Damion Lowe
Henrik Robstad

Niels Vorthoren
Conor O'Brien
Tobias Christensen

Daniel Aase
Steffen Lie Skålevik
Espen Børufsen

I FARESONEN
Her er spillerne på Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene i neste runde. I neste runde spiller vi borte mot Arendal, og disse spillerne må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille den kampen:
Start: Tobias Christensen, Niels Vorthoren, Erlend Segberg, Gudmundur Kristjansson, Steffen Lie Skålevik
Arendal: Marius Andersen, Tobias Henanger, Jakob Rasmussen, Ylldren Ibrahimaj, Thompson Ekpe, Petar Rnkovic

NOEN TANKER TIL SLUTT
Etter at Steinar Pedersen fikk beskjed om at han ikke fikk fortsette som Start-trener var det stor spenning til om hvordan spillerne ville reagere i den vanskelig bortekampen mot Strømmen. Vi skulle besøke et lag som hadde tatt 15 av 15 mulige poeng i kampen mot lagene fra Sørlandet og som blant annet var det eneste laget som hadde vunnet i Kristiansand denne sesongen.
Men Start leverte en god kamp og vant 2-1 etter at Floki gav oss ledelsen på en fin heading (selvfølgelig). Strømmen utlignet tidlig i 2.omgang, men så fikk vi endelig se effekten av Tobias Christensen's dødballegenskaper. Et fantastisk frispark - utagbart for Strømmen sin keeper - og dermed dro vi hjem til Kr.sand med 3 utrolig viktige poeng.

I Trondheim spilte Ranheim og Sandnes Ulf og det lå lenge ann til å bli poengdeling - som hadde passet oss perfekt. Men på overtid scoret Sandnes Ulf og dermed er avstanden ned til de lyseblå fra Sandnes fremdeles kun 2 poeng. Sandnes Ulf skal spille mot de fire nederste lagene på tabellen i sesongavslutningen, så det er mulig at Start må vinne alle sine kamper for å kapre 2.plassen.

Tirsdag kveld kommer Ranheim på besøk og det er nok den vanskeligste av de 4 kampene vi har igjen denne sesongen. Ranheim var spillemessig bedre enn Sandnes Ulf i forrige kamp, men klarte ikke å avgjøre - og måtte i tillegg se bortelaget sette inn vinnermålet på overtid. Dette betyr at det realistisk sett bare er Sandnes Ulf som kan stikke kjepper i hjulene for Start med tanke på direkte opprykk. Ranheim må nok satse på å rykke opp via kvalifiseringen.

Start leter fremdeles etter ny hovedtrener, men så lenge dette ikke er avklart vil Mick Priest og Joey Hardarson lede laget. Jeg synes spillerne har respondert bra og vi leverte absolutt en god kamp mot Strømmen sist - og det var kun 2-3 dager etter at Steinar måtte gå. Nå har man hatt 2 hele uker til å jobbe med spillerne og som kjent ble en av disse øktene brukt til skikkelig løpetrening - der spillerne måtte gå helt i kjelleren. Om ikke det bare var for å forbedre kondisjonen, så var det også en mental test på hvor mye spillerne virkelig vil kjempe - også når kreftene tar slutt. Spillerne leverte veldig bra og la oss håpe at denne øvelsen kan hjelpe oss å vippe jevne kamper til seier i sesonginnspurten.

Kristiansand Vipers spilte sin første champions league kamp på hjemmebane denne helga og trenerne håpet at publikum ville bli en avgjørende faktor. Hjemmepublikummet leverte virkelig, og bidro til at Vipers vant med hele 10 mål i hjemmedebuten. Vipers ble heiet fram mens bortelaget fikk pipekonsert - og man fikk virkelig se effekten av hjemmebanefordelen man har med publikum i ryggen.

La oss få dette til på Sparebanken Sør Arena også. La oss vise hvor mye vi (oss supportere) virkelig vil at laget skal vinne - og klare opprykk. La oss heie, bidra, klappe, synge og støtte gutta så mye vi bare klarer. Gjør vi det, vil Startgutta hente det lille ekstra som gjør at kampen vipper vår vei - og at vi dermed tar et nytt stort steg mot opprykk til eliteserien.

Jeg tar turen hjem fra USA og får med meg de tre neste Start-kampene live på stadion. Jeg håper av hele mitt hjerte at når jeg setter meg på flyet tilbake til USA den 30 oktober, så er vi klare for eliteserien 2018. Det KAN vi klare, men det krever enormt med innsats både på og utenfor banen.

Lykke til alle sammen - og så sees vi på Sparebanken Sør Arena tirsdag kveld.

HEIA START!

Steinar Lindgren
10-16-2017, 15:34
Vi får se om Karlsen effekten kommer.
Når det skjer noe er det ofte feil, upopulære tak må gjøres for å sette fundamentet riktig.
Ranheim har Storflor, vi har så mye mer.
Tror man skal fokusere på Ranheim som ett lag så går dette veien

Stig Hornnes
10-17-2017, 11:29
Med seier tar vi et langt steg mot opprykk. Taper vi inviterer vi flere lag inn i kampen. Sist vi fikk en matchball klarte vi ikke å utnytte det, vi får håpe det går bedre i dag. Jeg har troa på at det vil gjøre det. Kampen mot Strømmen sist var bra, nå møter vi et Ranheim lag i dårlig flyt på hjemmebane.

krs
10-17-2017, 19:25
0-2 og en kjempesjanse unna 0-3 etter halvspilt førsteomgang.

Vi blir rævkjørt når det gjelder som mest.

Klasse som forventet.

Espen K G
10-17-2017, 19:32
Føler jeg har sett dette før. Defensiv kollaps når det gjelder som mest.

Fremover er det bra, og det er bare et spørsmål om tid før vi setter en i kassa. Vanskelig å vinne når vi allerede ligger under med to derimot 🙄

Kris81
10-17-2017, 19:47
2-2 nå etter at man har våknet opp, uansett helt utilgivelig å bli tatt på senga sånn man ble i første del av omgangen.

DelPiero
10-17-2017, 19:48
Se det, dette var andre takter. Gutta står frem selv im det butter imot. Dette gir troa👍👍👍

Espen K G
10-17-2017, 19:52
Sterkt å komme tilbake igjen! For et år eller to siden hadde dette blitt en 0 - 4 kamp.

Midtbanen fremstår ubalansert, og vi blir gjennomspilt der på overgangene til Ranheim. Litt rart med Vorthoren og O'Brien der, da disse vel egentlig har mer defensive enn offensive gener (på tross av at Vorthoren er vår toppscorer).
Litt strammere på midtbanen og helt bakerst, så vinner vi dette komfortabelt. Det hadde jeg ikke sett for meg for sånn ca 30 minutter siden!

Steinar Lindgren
10-17-2017, 19:58
Hjernedødt i forsvar, tross en førende 1. Omgang.
Lowe er sykt passiv. Dette vinner vi

DelPiero
10-17-2017, 20:16
Start dundrerpå, med Christensen som dirigent..

Espen K G
10-17-2017, 20:53
Etter en ufattelig dårlig begynnelse, står laget igjen med en fullt fortjent seier. Skryt til gutta for det de gjorde etter 30 spilte minutter!

Christensen er banens sjef. Kjefter på medspillere, søker alltid ball, og skaper det meste av det vi får til. Hvis han fortsetter denne utviklingen i Eliteserien neste år (ja, dette skal f... ikke laget klare å rote bort!) er jeg spent på hvor lenge vi får beholde han!

Fantastisk kveld og en veldig viktig seier, både for poengene og selvtilliten!

fonzie
10-17-2017, 20:57
Ifølge Transfermarkt har Christensen kun 2 år igjen av kontrakten. Sign him up, TKK!

Fyttihelvete folkens, dette begynner å lukte veldig, veldig godt!! På 0-2 var jeg noen hårspedd fra å hoppe ut av vinduet, men gutta viser enorm mental styrke når de klarer å snu dette. Sky is the limit!

krs
10-17-2017, 21:05
"This Does Not Fu**ing Slip Now"

Steinar Lindgren
10-17-2017, 21:42
Sterk lagseier. Jobbet systematisk tilbake seieren, ingen stress men kun å eie ball og kamp. Spillerene lever, mer avspente spillere som leker med Ranheim.
Vi får se på CL og ett touch spill, mye å gå på i Start. Da kan det bli utrolig moro.
Jeg blir mer og mer overbevist om at riktige folk styrer fotballen i klubben nå

Kris81
10-17-2017, 21:45
Må si jeg merker en utrolig forskjell i intensitet, presshøyde og tempo i dette laget etter at Pedersen forsvant, Priest har virkelig fått fart på skuta igjen, virker som han har en langt bedre taktisk forståelse av spillet enn hva Pedersen noen gang hadde. Vil tippe at Mark Dempsey og Priest hadde blitt en trenerduo det hadde lukt svidd av i Eliteserien.

Frankieboy
10-18-2017, 10:17
Enig i at Dempsey/Priest er en spennende duo og langt fra usannsynlig at dette skjer.

Ellers så er jeg jo hjemme fra USA og får med meg de tre kampene mot Ranheim, Arendal og Elverum. Målet er jo at vi har sikret opprykk fQr jeg vender tilbake.. Da Ranheim gikk opp til 0-2 og var naerme 0-3 så kunne jeg knapt tro det jeg så, men den snuoperasjonen var imponerende - og stort sett var vi best i det aller meste. Vi trykket et lavtliggende Ranheim lag tilbake og skapte ganske mye synes jeg. Det var mange som imponerte meg... Vorthoren med sine viktige scoringer og ellers synes jeg han jobbet veldig bra. Skålevik er en skikkelig storscorer - som vi har manglet i veldig mange år. Håper vi kan få han med videre...

Christensen - er utrolig kreativ og har et flott blikk for spillet. Har en god dodballfot og er uredd. Han har definitivt sine svakheter defensivt - men det får vi leve med. Han blir nok sentral i de siste 3 kampene.

Floki - jeg synes han blir bedre og bedre og det bor mye fotball i gutten. Han tror jeg vi bare får mer og mer glede av. God i lufta og gjor mye bra - selv om han kommer litt av skyggen av de tre jeg har nevnt så langt.

Skogmo er en som har fått mye pepper, men jeg synes han gjor et godt innhopp. Det raidet han hadde mot slutten - der han drar en herlig skuddfinte og kommer alene med keeper - var utrolig bra. Jeg synes han er bedre offensivt enn Wichne, og hvis Wichne er småskadet inn mot lordagens kamp, så burde Jens Kristian starte.

Men dette var som alle spillerne sier - en lagseier. Jeg synes hele laget kjempet bra og selv om vi slet defensivt en periode så var vi stort sett veldig bra.

Nå er det Arendal og der SKAL vi vaere best, selv om Arendal spiller for å overleve. Det er definitivt en ny matchball for oss og det blir veldig spennende. Håper vi kan få med mange Start-supportere bortover og får til en lignende stemning som mot Jerv..

Stig Hornnes
10-18-2017, 12:00
Veldig merkelig kamp. 0-2 i sekken etter 20 minutter, uten at vi hadde vært så veldig dårlige. Men så faller vi helt sammen det neste kvarteret, før vi hever oss igjen mot slutten. Den første til Vorthoren reddet mye, da fikk vi troa igjen. Og så går vi ut og eier kampen i andre omgang, og ender med å levere en sterk prestasjon alt i alt.

Neste kamp mot Arendal blir steintøff. De var ganske bra sist mot Ulf, og har en fair sjanse på kvalikken. Mot oss kommer de ikke til å legge noe i mellom, og sånn sett er det fint at vi har litt å gå på.

Andreas
10-18-2017, 14:48
Enig i at Dempsey/Priest er en spennende duo og langt fra usannsynlig at dette skjer.

Tviler sterkt på at Mick Priest blir mere enn en assistenttrener i Eliteserien. Han fikk spørsmålet i går om det og svarte at han ikke kommer til å bli hovedtrener i Eliteserien 2018 da han mangler den rette lisensen for å være hovedtrener på øverste nivå i Norge.

https://www.nrk.no/sorlandet/start-naermere-opprykk-etter-seier-1.13738057

Frankieboy
10-18-2017, 15:27
Jeg tror ikke heller at Priest blir noen hovedtrener. Men duoen Dempsey(hovedtrener)/Priest(assistent-trener) er uansett spennende...

Andreas
10-18-2017, 16:22
Frister litt med en trener fra engelsk bakgrunn. Virker som spillerne Start har nå responderer bra på den engelske mentaliteten og tilnærmingen. Aller helst en med samme filosofi som Mick Priest da det vil være fin grobunn for godt sammarbeid. Har sansen for Priest sin måte å tilnærme seg ting på, noe som sikkert har blitt innprentet i ham i United. Slik sett kan Dempsey være bra.

Stormchaser
10-18-2017, 18:10
Apropos engelske Start-trenere, fant ut i går at Brian Green døde i 2012. Ante heller ikke at han trente Egersund i 1989 og 1991.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Green_(footballer)