Vis avstemningsresultater: Rykker Start ned denne sesongen?

Stemmere
10. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • JA

4 40,00%
  • NEI

6 60,00%
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

10. Serierunde: SARPSBORG 08 - START (kamptråd)

TID: Onsdag 16 mai kl.1800
    STED: Sarpsborg Stadion

TABELLEN
    7. Sarpsborg 08.. 9...3-4-2....13-11...13 poeng
    16. Start.............9...1-1-7.....7-20.....4 poeng

SARPSBORG 08
    Sarpsborg 08 ble stiftet i 2009 etter sammenslåing av flere lokale klubber i distriktet, og resultatene kom raskt. Allerede i 2011 spilte de i Tippeligaen selv om det endte med sisteplass og nedrykk til 1.divisjon. Der ble det kun en sesong før laget kom opp igjen i det gjeveste selskap i 2013. Der er de i sin 7 strake sesong som ble toppet med 3 plass og cupfinale i fjor.
    Laget er vel et skole-eksempel på hvordan en klubb skal drives. De har bygd et lag med gode talentfulle spillere og har nesten ikke hentet etablerte spillere i det hele tatt. I fjor solgte de også Krepin Diatta for 25 millioner til Club Brugge. Nå er dette en veldrevet klubb med god økonomi som ser ut til å etablere seg på øverste halvdel av eliteserien.
    Det skal dog sies at Sarpsborg hadde enormt store utskiftninger foran årets sesong. Hele 16 spillere forsvant ut portene, mens 14 nye spillere kom inn. Dermed har det hersket endel usikkerhet om hvor gode laget ville bli denne sesongen.

De startet veldig bra med å slå Rosenborg 1-0 i 1.serierunde, men har variert endel etter dette. I forrige uke forsvant laget også ut av cupen etter å ha tapt 1-0 borte mot Ham Kam. Det var overraskende.

Toppscorer for Sarpsborg er Ronnie Schwartz med 3 nettkjenninger. Fjorårets storscorer Patrick Mortensen har derimot kun 1 scoring så langt.
    Best på Nettavisen spillerbørs er forsvarspiller Jonas Tamm med et snitt på 6.71 så langt.

Trener Geir Bakke kan velge fra en skadefri tropp til kampen mot Start.

Sarpsborg har tatt i mot Start 5 ganger i Sarpsborg og har vunnet 4 av disse. 1 kamp har endt med uavgjort og dermed har ikke Start vunnet en eneste kamp så langt. Målforskjellen er 9-3.

SARPSBORG 08'S 5 SISTE KAMPER
    29 april: Sarpsborg - Bodø/Glimt 0-0 (serie)
    2 mai: Ørn-Horten - Sarpsborg 0-6 (cup)
    7 mai: Sarpsborg - Molde 2-2 (serie)
    10 mai: Ham Kam - Sarpsborg 1-0 (cup)
    13 mai: Strømsgodset - Sarpsborg 1-2 (serie)

PASS PÅ DENNE SPILLEREN
    Her vil jeg trekke fram en spiller som ikke har åpnet så veldig forrykende som i fjor, men som absolutt kan utgjøre en forskjell i denne kampen. Danske Patrick Mortensen hadde 12 scoringer og 4 målgivende i 2017 og er stor og sterk. Han er en god avslutter - spesielt i lufta og om han ikke har scoret mer enn 1 mål så langt så binder han opp spillere rundt seg. Han har et snitt på 5.86 på Nettavisen sin børs - noe som er bedre enn samtlige utespillere i Start denne sesongen. Jeg tror det blir viktig å stoppe Mortensen i denne kampen.

IK START
    Hos Start fortsetter skadesituasjonen å bedre seg og til denne kampen er også Lars-Jørgen Salvesen tilbake etter at han sonet mot Brann. Dermed er det nå veldig stor konkurranse om plassene på laget - noe som er et hyggelig problem for Mark Dempsey - som fremdeles prøver å finne hvilken oppstilling som fungerer. Det er sannsynlig at det blir gjort noen forandringer fra laget som startet mot Brann. Jeg kunne tenke meg å se disse fra start mot Sarpsborg 08: (4-2-3-1)

Jonas Deumeland

Damion Lowe
    Henrik Robstad
    Simon Larsen
    Elliot Kack

Isaac Twum
    Afeez Aremu

Kasper Skaanes
    Tobias Christensen
    Aron Sigurdarson

Kristjan Floki Finnbogason

I FARESONEN
    Det begynner nå å bli endel gule kort, så det er litt interessant å se hvem av våre spillere som er i faresonen for å måtte sone i neste runde om de pådrar seg kort i denne kampen. Jeg har også tatt en titt på hvem av vår kommende motstander etter denne runden - som har spillere i faresonen.
    Vår neste kamp spilles hjemme mot Bodø/Glimt. Dermed må følgende spillere unngå kort i denne runden:
    Start: Isaac Twum
    Bodø/Glimt: Har ingen spillere i faresonen.

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Lørdag ble det nytt tap - denne gangen mot Brann. Selv om det er tungt å tape, så må vi bare erkjenne at Brann var vesentlig bedre enn det Start var. Joda, vi forsvarte oss ganske bra, og lot ikke Brann komme til mange sjanser, men en Brann-scoring lå hele tiden i luften og når den omsider kom så var det selvfølgelig Steffen Lie Skålevik som var sist på ballen. Jeg ble imponert over Brann, og selv om ikke Start gir dem mye kamp, så var det solid over hele linja - og jeg tipper allerede nå at Brann er øverst på tabellen når status skal gjøres opp i november.

Mot Brann måtte Mark Dempsey sone karantene etter sitt utbrudd i pausen i Skien og det var en tydelig frustrert og skuffet Start-trener som møtte pressen etter kampen. Jeg har aldri sett Mark Dempsey så oppgitt etter en kamp før.

Siden kampen mot Brann har spillere/trenere og ledere reist bort et par dager for å lade batteriene og for å finne på noe annet. Det tror jeg var fornuftig, for etter en fryktelig skuffende sesongstart begynner det nå å lyse et blått lys i det fjerne. Joda, det er mer enn nok tid til å få nok poeng til å redde plassen, men for hver kamp som går uten seier jo mindre selvtillit får gutta og da er det ikke enkelt å komme seg ut av den bølgedalen man nå er inne i.

Onsdag kveld er det klart for fotballens festdag i Norge og Sarpsborg 08 har allerede solgt over 5000 billetter. Mens Start kommer fra et tap hjemme mot Brann, kommer Sarpsborg 08 fra en meget sterk 2-1 seier borte mot Strømsgodset. Et resultat som burde skremme de fleste av Starts supportere, MEN for dem som så denne kampen eller høydepunktene så var det ingen tvil om at 1-2 ikke gav et riktig bilde av kampen. Strømsgodset hadde hele 6 skudd i stengene i tillegg til flere andre sjanser. Hjemmelaget skapte dobbelt så mange sjanser som Sarpsborg 08 og det er ganske utrolig at det ble borteseier her. Men slik er det av og til. Noen lag har marginer med seg og noen lag har marginer mot seg. I denne kampen hadde definitivt Sarpsborg marginene med seg.

Så selv om det ble en sterk borteseier i denne kampen var det ikke en veldig imponerende forestilling av laget til Geir Bakke. Det kunne - og burde blitt en klar hjemmeseier i denne kampen og tar vi så med at Sarpsborg 08 tapte 0-1 i cupen mot Ham Kam noen dager tidligere så kan vi slå fast at det ikke er et Sarpsborg-lag i storform som tar i mot Start onsdag kveld.

Så hva med Start? Jeg håper at beslutningen om å komme seg bort kan gi resultater. At spillerne har hatt et par dager sammen, pratet med hverandre, med Morten Aa Djupvik (som oser av vinnerkultur) og sammen lagt en plan for hvordan ting skal snus. Det er ingen tvil om at det finnes masse talent i klubben, og når Ham Kam kan slå Sarpsborg, så har jaggu vi også gode nok spillere til å gjøre det samme.

Det begynner med enorm innsats. Det må ligge i bunnen i alt som blir gjort. Mister man ballen, så SKAL ballen vinnes tilbake umiddelbart. Man må i tillegg finne tilbake til taktene vi så delvis i vinter og i store deler av kampen mot Tromsø. Da så vi et lag med sultne spillers som med en gang man vant ballen - satte full fart framover. At man angrep i stim og at den som hadde ballen fikk mange alternativer. I det siste har laget beveget seg veldig sent framover og de fleste pasninger har gått sidelengs og bakover. Det skjer når det ikke er nok bevegelse fra spillere uten ball.
    Mot Sarpsborg vil jeg se Start eksplodere med en gang man vinner ballen. Jeg vil se spillere som beveger seg - og som skaper rom for hverandre. Jeg vil se spillere som jobber for hverandre og med hverandre. Spiller for spiller er vi like gode som Sarpsborg og det er absolutt ingen grunn til at vi ikke kan vinne denne kampen.

I 2013 så hadde vi også en svak start på sesongen. Vi hadde 9 poeng på våre 9 første kamper men reiste til Skien med 5 kamper på rad uten seier og Odd var store favoritter på 16 mai. Ingen hadde tro på Start i den kampen, men gutta overrasket og vant 1-0.
    I den sesongen hadde vi bare 14 poeng etter 18 serierunder og det gikk mot et nytt nedrykk. Som mange husker så fikk vi den sommeren inn Markus Heikkinen - og ting snudde totalt. Plutselig var ikke alle Starts spillere så elendige som folk ville ha det til og når status ble gjort opp i november hadde vi klatret til 8 plass og tatt 38 poeng.

Dette viser bare at mye kan skje om man får litt flyt og en god posjon selvtillit. Akkurat nå er det mange som mener at dette laget ikke kan redde plassen, men 2013 er et godt eksmpel på at mye kan endre seg på kort tid.

Jeg tror absolutt at vi kan få en lignende opplevelse som vi hadde i 2013, da vi overraskende vant borte 16 mai, og at vi utover i sesongen kom i flytsonen og tok masse poeng i siste halvdel av sesongen.

Du verden for en opptur om vi kunne fått med oss 3 poeng fra Sarpsborg dagen før dagen. Jeg tror en slik opplevelse er det dette laget trenger mest av alt nå. La oss håpe vi kan overraske i den kampen og at Start-gutta kan gå med hevet hode i 17-mai toget torsdag ettermiddag.

Lykke til alle Start-venner!!
    Sist endret av Frankieboy : 05-16-2018 kl 04:58

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er jeg nesten enda mindre optimist enn mot Brann. Det er bortebane mot et lag som passer oss fryktelig dårlig. Tempoet og fysikken i dette SA08 er på en helt annen planet enn hos oss. Vi er særdeles dårlige mot "raske kunstgresslag". Tidligere møter i Eliteserien på Sarpsborg Stadion gir liten optimisme:

2016:Sarpsborg 08 - Start 1-0
    2015:Sarpsborg 08 - Start 3-1
    2014:Sarpsborg 08 - Start 1-1
    2013:Sarpsborg 08 - Start 2-1
    2011:Sarpsborg 08 - Start 2-0

Ett stakkarslig poeng på fem forsøk. Beklager - men tar vi poeng her, så er det en liten sensasjon.

Så lenge Stabæk og Sandefjord er elendige, er det fortsatt et en mulighet for å klatre, og teoretisk er det jo kort vei opp. To trepoengere og vi kan ha samme poengsum som dagens 12 plass. Men det er mye teori i dette og det er ingenting av det som skjer i og rundt klubben, som tilsier at ting skal snu så fundamentalt som det er behov for.

Skal det være noe håp, må det komme en liten revolusjon ganske umiddelbart. Neste kamp er den 21. mai. Den er hjemme mot B/G. Dette er et lag vi kan ha et håp om å slå. Får vi ikke en god opplevelse der, er jeg redd toget har gått. De to etterfølgende kampene er knalltøffe kamper i Molde, før Godset kommet til Kristiansand. Etter dette har vi spilt 13 runder og om vi fortsatt står med 4 poeng, to runder før halvspilt sesong, er det i praksis over før vi er halvveis i juni.

En mer mislykket satsing har vi i så fall neppe vært vitne til i norsk idrett.

Edit - Der brakk Salvesen et bein i foten, og er garantert ute en stund. Flott!
    Sist endret av krs : 05-16-2018 kl 11:39
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Her er jeg nesten enda mindre optimist enn mot Brann. Det er bortebane mot et lag som passer oss fryktelig dårlig. Tempoet og fysikken i dette SA08 er på en helt annen planet enn hos oss. Vi er særdeles dårlige mot "raske kunstgresslag". Tidligere møter i Eliteserien på Sarpsborg Stadion gir liten optimisme:

2016:Sarpsborg 08 - Start 1-0
    2015:Sarpsborg 08 - Start 3-1
    2014:Sarpsborg 08 - Start 1-1
    2013:Sarpsborg 08 - Start 2-1
    2011:Sarpsborg 08 - Start 2-0

Ett stakkarslig poeng på fem forsøk. Beklager - men tar vi poeng her, så er det en liten sensasjon.

Så lenge Stabæk og Sandefjord er elendige, er det fortsatt et en mulighet for å klatre, og teoretisk er det jo kort vei opp. To trepoengere og vi kan ha samme poengsum som dagens 12 plass. Men det er mye teori i dette og det er ingenting av det som skjer i og rundt klubben, som tilsier at ting skal snu så fundamentalt som det er behov for.

Skal det være noe håp, må det komme en liten revolusjon ganske umiddelbart. Neste kamp er den 21. mai. Den er hjemme mot B/G. Dette er et lag vi kan ha et håp om å slå. Får vi ikke en god opplevelse der, er jeg redd toget har gått. De to etterfølgende kampene er knalltøffe kamper i Molde, før Godset kommet til Kristiansand. Etter dette har vi spilt 13 runder og om vi fortsatt står med 4 poeng, to runder før halvspilt sesong, er det i praksis over før vi er halvveis i juni.

En mer mislykket satsing har vi i så fall neppe vært vitne til i norsk idrett.

Edit - Der brakk Salvesen et bein i foten, og er garantert ute en stund. Flott!
    Ja dette blir spennende, kan Start ta sin første 3 poenger på bortbane i eliteserien siden30 mai 2015, og kan vil holde nullen for første gang i eliteserien siden 25 september 2016 ?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Neste kamp er den 21. mai. Den er hjemme mot B/G. Dette er et lag vi kan ha et håp om å slå. Får vi ikke en god opplevelse der, er jeg redd toget har gått.
    Kampen mot Glimt kan bli avgjørende dersom det ikke blir seier i kveld.

Jeg er veldig spent på kveldens kamp. Fikk ikke sett den forrige mot Brann.

Sarpsborg har vært i dårlig form den siste tiden, men fikk en etterlengtet og ufortjent opptur mot Godset sist. Denne oppturen, sammen med rammene rundt 16. mai-kampen gjør nok at dette kan bli tøft for Start. For Sarpsborg er nok på normale dager noen nummer for store for Start.

Men så har jo Dempsey lagt jobben i sin litt i potten her med utspillene om at han ville backet styret om de hadde gitt ham sparken, og spørsmålene om spillerne har mistet tilliten til ham. Jeg antar motivet er å fremkalle en respons i spillergruppen. Spørsmålet er om respons er godt nok til poeng i Sarpsborg. Hvis ikke har han vel bare bidratt til å fremskynde sin egen avgang. Jeg tipper Dempsey er ferdig om ikke Start har minst 7 poeng ved utgangen av mai. Etter Molde-kampen er det to uker til neste kamp og et godt tidspunkt å skifte trener.

Er også usikker på om spaopphold på Østlandet er veien ut av sportslig motgang. Det er ikke gitt at flere samlingsdøgn er riktig medisin når alt butter i mot. Kanskje spillerne ville hatt vel så mye utbytte av tid for seg selv og sine nærmeste. Men det vil sikkert variere fra spiller til spiller.

Start trenger poeng raskt. Hvis ikke blir man fort avhengig av at andre er like hjelpeløse. Sandefjord er en god kandidat, men dette blir nok neppe noen reprise av 2015 der Start redder plassen på Obos-prestasjoner fordi to lag er enda svakere.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Jeg er fornøyd med ett poeng i kveldens kamp. SA08 er på en normal dag et bedre lag enn vi er for tiden. Vi har potensial til å bli minst like gode, men enn så lenge så eksisterer kun potensialet. Som andre sier så er kampen mot B/G kritisk. Der må vi ha tre poeng for å henge med. I dag derimot forventer jeg ingenting, er fornøyd med uavgjort, og tar en seier som en kjempebonus!

Jeg tviler sterkt på at Dempsey får sparken i år. Jeg tror de fleste ser at laget er ungt, og derfor sliter. Selv med nedrykk tror jeg Dempsey blir værende. Han er også en fremtidig (altså en med stort potensial) trener, akkurat som spillerene våre kan bli fremtidige klassespillere. Regner med at eierene vil gi han god tid.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er laget som starter i dag:

Jonas Deumeland

Eirik Wichne, Simon Larsen, Henrik Robstad, Elliot Käck

Kasper Skaanes, Afeez Aremu, Isaac Twum

Aron Sigurdarson, Kristjan Floki Finnbogason, Espen Børufsen.

Innbyttere: Benjamin Boujar, Espen Hammer Berger, Adnan Hadzic, Tobias Christensen, Niklas Sandberg, Kevin Kabran, Mathias Bringaker.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Jeg er fornøyd med ett poeng i kveldens kamp. SA08 er på en normal dag et bedre lag enn vi er for tiden. Vi har potensial til å bli minst like gode, men enn så lenge så eksisterer kun potensialet. Som andre sier så er kampen mot B/G kritisk. Der må vi ha tre poeng for å henge med. I dag derimot forventer jeg ingenting, er fornøyd med uavgjort, og tar en seier som en kjempebonus!

Jeg tviler sterkt på at Dempsey får sparken i år. Jeg tror de fleste ser at laget er ungt, og derfor sliter. Selv med nedrykk tror jeg Dempsey blir værende. Han er også en fremtidig (altså en med stort potensial) trener, akkurat som spillerene våre kan bli fremtidige klassespillere. Regner med at eierene vil gi han god tid.
    Synes man burde se på den som er ansvarlig for å hente så mange spillere og bruke så mange millioner of få så lite ut av det og heller fjerne TK, + fjerne endel av de spillerne som ikke er gode nok. Mark Dempsey er nok mer enn god nok, og hadde spillerne holdt hans nivå så hadde Start hatt flere poeng er nå min mening. Jeg synes man burde prøve å bytte ut Simon LArsen i midten, enten flytte han ut til back, eller sette han på benken, han er gang på gang involvert i baklengsmål, mange ganger fordi han rett og slett er altfor treg. Det var jo helt komisk å se han mot Sandefjord hvor han var direkte skyld i at vi ble overløpt ved to anledninger i andre omgang.

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2014
    leser på starts egen side att lowe har fått fri tildenne kampen noen som vet hvorfor.man får vel ikke bare fri til en sånn viktig kamp

Junior Member
    Ble medlem
    Oct 2015
    Blir en spennende kamp som man i de fleste tilfeller forventer ingenting av, men som nevnt så må poengene snart komme og forhåpentlig kan vi få med oss noen marginer.

Sarpsborg kommer nok ut høyt, så Start må bare ri av stormen den første perioden og ikke spille på seg brudd i kritiske faser av spillet.

Krysser fingre og tær, ingen tvil om at det er en krevende kamp.

Men hver kamp har sitt eget liv !

Junior Member
    Ble medlem
    Oct 2015
    Fvn sier at de fikk følgende info på tekstmelding fra Lowe: "Hamstringen min var super stiv så jeg valgte å hvile meg inntil denne helgen."

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Twaum som kaptein????? WTF

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    1-0 etter 2:20

Nå kjenner jeg at jeg slutter å håpe, og at galgenhumoren kommer.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Larsen Vis innlegg
    Fvn sier at de fikk følgende info på tekstmelding fra Lowe: "Hamstringen min var super stiv så jeg valgte å hvile meg inntil denne helgen."
    Dette går jo rette veien gitt, ta noen flere dager på spa kanskje ?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    1-0 på første dødball imot. Jeg er redd for psyken til gutta nå

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Alle må gå, hjem til Kr.sand. Ubrukelige alle mann.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    2-0 går strålende

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Så det ikke, men 2-0 målet høres jo ut som noe man ikke kan gardere seg mot uansett hvor god man er. 1-0 derimot...

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synd at vi ikke scorer på kjempesjansen til Sigurdarson etter få sekunder. Dette laget trenger en god opplevelse og når ikke vi scorer der og Sarpsborg 08 scorer like etter blir det tungt.
    En dodballscoring og et fantastisk frispark av Sarpsborg. Ellers er det lite sjanser.

Skal vi ha håp om poeng her trenger vi en tidlig redusering.

Ellers er det bra for oss at Sandefjord, Stabaek, Glimt og LSK ligger under. Det er nok disse lagene vi må kjempe mot i bunnen. Kanskje også Kristiansund...

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2014
    hadde en drøm i natt vi lå under 2-0 men 2 omgang snudde vi det og vant 3-2 og stoler på åndenes makt heia starttt

Member
    Ble medlem
    Jun 2017
    Simon Larsen lager frisparket Askar scorer mål på fordi han er for treg. Noen minutter tidligere solgte han seg som siste mann for lett i en duell, og klarte attpåtil å bomme på ballen da han prøvde å få beinet den unna. Synd at nyervevelsen Hammer har skuffet såpass, for vi er ikke solide der bak.

Wichne har i det minste gjort en god omgang. Tar masse initiativ offensivt og virker å ha fått selvtilliten tilbake.

Floki har ikke dagen. Dårlige mottak og får alle dommeravgjørelser mot seg som vanlig.

Innleggene fra Børufsen går som vanlig i hytt og gevær.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •