Side 1 av 10 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 191
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Overgangsvindu vinteren 2019

Det er muligens litt tidlig å dra i gang denne, men det er nå bare tre måneder igjen til noen spillere forlater klubben og andre kommer inn. Prøvespillene for neste sesong har også begynt ser det ut til.

Spillere som er på utgående kontrakt iflg Transfermarkt:
    Håkon Opdal (går til Brann)
    Jonas Deumeland (klubben har signalisert at de ønsker å forlenge med spilleren)
    Herolind Shala (spilleren avventer nok til divisjon neste år er avklart)
    Andreas Hollingen (svært skadeutsatt og forlenges mest sannsynlig ikke)

Spillere som er bekreftet inn:
    Joackim Jørgensen (fra Sarpsborg 08)

Hvilke posisjoner er det vi har behov for å hente spillere til? Og hvilke spillere er overflødige etter denne sesongen?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Det er muligens litt tidlig å dra i gang denne, men det er nå bare tre måneder igjen til noen spillere forlater klubben og andre kommer inn. Prøvespillene for neste sesong har også begynt ser det ut til.

Spillere som er på utgående kontrakt iflg Transfermarkt:
    Håkon Opdal (går til Brann)
    Jonas Deumeland (klubben har signalisert at de ønsker å forlenge med spilleren)
    Herolind Shala (spilleren avventer nok til divisjon neste år er avklart)
    Andreas Hollingen (svært skadeutsatt og forlenges mest sannsynlig ikke)

Spillere som er bekreftet inn:
    Joackim Jørgensen (fra Sarpsborg 08)

Hvilke posisjoner er det vi har behov for å hente spillere til? Og hvilke spillere er overflødige etter denne sesongen?
    Hollingen er ferdig.
    Jonas og Shala må vi strekke oss langt for å beholde.
    I tillegg må vi ha inn en ny keeper. Gjerne en som kan gi Jonas konkurranse.
    Men først og fremst, må vi bruke overgangsvinduet på å bli kvitt utlånte spillere som ikke er gode nok. Vi har ganske mange på utlån.
    --

Member
    Ble medlem
    Aug 2018
    Dette må bli det mest kyniske overgangsvinduet i Starts historie!

Jeg blir ikke sjokkert om 4-5 utlendinger forsvinner. F.eks er jeg stor fan av Käck, men rettferdiggjør han en plass på utlendingskvoten? Det finnes norske alternativer i den posisjonen... Så har vi Antwi, Ogungbaro, Sigurdarson, Twum og Finnbogason.

Og kanskje også årets spiller - Jonas Deumeland? Jeg vil selvfølgelig beholde han, og han er i forhandling med klubben. Men så finnes det gode, norske keepere med eliteserieerfaring på markedet (f.eks McDermott), som ville frigjort en plass på utlendingskvoten. Jeg vil som sagt beholde Deumeland, men så jeg har også veeeldig lyst på en solid høyreback, en teknisk guddommelig playmaker og til slutt en joker som TK trekker opp av hatten - helt ut av det blå!

Igjen, dette bare må bli kynisk!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Men først og fremst, må vi bruke overgangsvinduet på å bli kvitt utlånte spillere som ikke er gode nok. Vi har ganske mange på utlån.
    Enig. Vi har en del bomkjøp som er sendt til andre klubber. En gjennomgang av disse og jobbe hardt for at de finner seg en permanent plass et annet sted er nok en prioritet. Det hadde vært bra om vi kunne beholdt de yngste av disse, for å se på om de utvikler seg, men reglene for utlån i Norge setter en effektiv stopper for det. Salvesens overgang viste dette helt tydelig.

Sitat Opprinnelig skrevet av FredrikH Vis innlegg
    F.eks er jeg stor fan av Käck, men rettferdiggjør han en plass på utlendingskvoten? Det finnes norske alternativer i den posisjonen... Så har vi Antwi, Ogungbaro, Sigurdarson, Twum og Finnbogason.
    Käck mener jeg forsvarer plassen i en 3-5-2 / 3-4-3 formasjon. Han er mer på sin plass som vingback, enn en ren back, og har en del bedre statistikk enn for eksempl Wichne på høyre. Han er en stabil spiller som stort sett alltid leverer OK+, noe som behøves i dette laget.
    Av de resterende er vel Antwi og Ogungbaro de største bomkjøpene og jeg ser ikke at de har noen plass i laget neste sesong. Sigurdarson er jeg i tvil om, siden jeg tror han egentlig har nivået inne, men ikke har vist det. Om ikke det er bedring mot neste sesong blir det nok gjort forsøk på å kvitte seg med han også.
    Twum og Finnbogason er fremdeles unge og bør beholdes etter min mening. Utlån neste sesong dersom noe ikke endrer seg ligger nok i kortene derimot. Og det avhenger selvsagt av divisjon. Ett år i Obos hadde nok gjort Twum godt i hvertfall.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er vel seks utlendinger som er realtivt sikre på laget når de ikke er skadet: Deumeland, Lowe, Käck, Aremu, Kabran og Akinyemi.
    Disse er det jo naturlig å beholde.
    I tillegg mener jeg Twum bør satses på videre. Dette er en spiller klubben virkelig hadde tro på, det er ikke uvanlig at noen spillere trenger tid til å venne seg til norske forhold, og han skal visstnok vise potensial på trening.

Også naturlig å beholde Arafat, siden han nettopp er kjøpt. Samtidig kan jo utleid bli aktuelt hvis det kjøpes inn flere spisser.

Resten av de utenlandske spillerne ikke viktig å beholde for min del.

Jeg ønsker meg mest en midtstopper til, i tillegg til Jørgensen, men antar man venter til man vet hvilken divisjon vi spiller i neste år.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Jeg ønsker meg mest en midtstopper til [...]
    Bayal Sall er ledig på markedet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aukland Vis innlegg
    Bayal Sall er ledig på markedet.
    Han har vel tre år igjen av kontrakten sin med Start, har han ikke?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Lengre intervju med Stefan Strandberg i VG, særlig om dødsfallet til lillebroren mm.

https://www.vg.no/sport/i/A2w8KM/str...t-sant-helvete

Han har hatt seks (!) akillesoperasjoner i tre land de siste årene. Men er fortsatt innstilt på å kjempe seg tilbake.

Toppnivået er høy eliteserieklasse, både som stopper og DM. Men jeg er fryktelig skeptisk til skadene.

Kanskje en utlånsavtale med opsjon på kjøp?
    --

Member
    Ble medlem
    Dec 2017
    Kevin Kabran ryktes på vei bort, det har skjedd før uten at det var noe i ryktene. Kjedelig om det stemmer, håper vi får godt betalt.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg

Svaret på disse spørsmålene avhenger naturlig nok av ambisjon og formasjon.

Dersom vi skal trekke konklusjonene nå, er vel sannheten at Tor Kristian Karlsen nærmest med kirurgisk presisjon har bommet på overgangsmarkedet. Så er det jo selvfølgenlig fremdeles godt mulig at mange av floppene kan slå til på sikt. Men de fleste av Karlsens kjøp vil nok aldri etablere seg som førstevalg i Start.

Dette betyr jo ikke nødvendigvis at de er overflødige. Start trenger stallfyll, og mange av spillerne i dagens tropp blir sikkert med videre til ny sesong. Men om Start har ambisjoner om å kjempe i toppen, er det vel kun Deumeland, Shala og Lowe som har vist slike tendenser denne sesongen.

Rekdal har vel stort sett sverget til en slags 4-4-2 i sine tidligere klubber. Med smale kanter og offensive backer som er best defensivt. Høstens 5-4-1 kan vel anses å være en kriseløsning som følge av at troppen ikke har et stopperpar av eliteserieformat og man derfor måtte legge om til tre bak. Dersom Rekdal tenker å vende tilbake til 4-4-2 når unntakstilstanden er over, er det mange hull som må tettes. Jørgensen og Lowe vil trolig holde nivået på stopperplass, men begge backene er nok i utgangspunktet for lette for Rekdals smak. Shala og Aremu holder nok nivået som trengs på midtbanen, og i overfloden av alternative, unge midtbanespillere av Obos-kvalitet, burde det kanskje være mulig å få frem et par interne kandidater. Vinger som Kabran, Børufsen og Sigurdarson er det i utgangspunktet ikke plass til i Rekdals strategi. På spissplass har man vel ikke annet valg enn å satse på at Akinyemi etterhvert viser seg prislappen verdig - forøvrig er det syltynt.

Et par nye backer, en midtbanegeneral og en skikkelig tier er nok påkrevd om Start skal bli å regne med i 4-4-2. Så er det nok en fordel å rydde unna en del av det aller mest groteske feilkjøpene mens de ennå huskes for kvalitetene som gjorde at Start hentet dem i utgangspunktet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Dersom vi skal trekke konklusjonene nå, er vel sannheten at Tor Kristian Karlsen nærmest med kirurgisk presisjon har bommet på overgangsmarkedet. Så er det jo selvfølgenlig fremdeles godt mulig at mange av floppene kan slå til på sikt. Men de fleste av Karlsens kjøp vil nok aldri etablere seg som førstevalg i Start.
    Når man ser på gjennomsnittsalderen på de som er kjøpt inn, er det nok heller der skoen trykker. Jeg tror mange av dem har potensial til å etablere seg som førstevalg. Spørsmålet er om klubben har tid og tålmodighet til å la dem gjøre det.

Men om Start har ambisjoner om å kjempe i toppen, er det vel kun Deumeland, Shala og Lowe som har vist slike tendenser denne sesongen.
    Dette er også spillere som er 25+. Igjen, balansen i laget spesielt med tanke på alder er en plass skoen virkelig trykker.

Høstens 5-4-1 kan vel anses å være en kriseløsning som følge av at troppen ikke har et stopperpar av eliteserieformat og man derfor måtte legge om til tre bak.
    Jeg tror også det har med typen backer vi har i klubben, og som var planlagt å spille under Marc. Marc foretrekker 3-5-2 fra hva jeg har lest, og backene vi har er nettopp den typen. Ikke fryktelig solide bakover, men ofte med fremover. Når hele forsvarrekken sliter, var det nok naturlig å legge om til 3-5-2 for å skape stabilitet med 3 bak (hvorav bare en holder Eliteserienivå derimot) og backer som kan spille på sine styrker.

Et par nye backer, en midtbanegeneral og en skikkelig tier er nok påkrevd om Start skal bli å regne med i 4-4-2. Så er det nok en fordel å rydde unna en del av det aller mest groteske feilkjøpene mens de ennå huskes for kvalitetene som gjorde at Start hentet dem i utgangspunktet.
    Jeg håper at Rekdal fortsetter i det sporet han er på nå. Vi har backene som passer i 3-5-2/3-4-3, og med Jørgensen inn vil vi ha to midtstoppere som bør holde godt nivå.
    Da slipper vi å bytte ut halve troppen før neste sesong. Det var jo ikke akkurat noen suksess i år

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvordan er lønnsnivået i svensk fotball sammenliknet med norsk? Nå er vel verken Käck eller Kabran hentet fra øverste hylle i Sverige, men kanskje ikke så langt unna.
    Hva tror vi nordmenn i Sverige som Andreas Vindheim og for den saks skyld Tarik Elyuonoussi vil kreve i lønn for å spille i Start neste år - hvis klubben holder plassen?

Er kanskje utenfor vår liga, men vil heller ha to gode enn seks lovende.

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Shala og Aremu holder nok nivået som trengs på midtbanen, og i overfloden av alternative, unge midtbanespillere av Obos-kvalitet, burde det kanskje være mulig å få frem et par interne kandidater.
    Den ukjente kapteinen på Start 2, Mathias Myhre Madsen er kanskje en av de du tenker på? https://www.fvn.no/100Sport/fotball/...n-262615b.html

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Shala og Aremu holder nok nivået som trengs på midtbanen, og i overfloden av alternative, unge midtbanespillere av Obos-kvalitet, burde det kanskje være mulig å få frem et par interne kandidater.
    Den "ukjente kapteinen på Start 2", Mathias Myhre Madsen er kanskje en av de du tenker på? https://www.fvn.no/100Sport/fotball/...n-262615b.html

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det eneste som er sikkert rundt stallen 2019 er at den ikke blir akkurat slik som denne skissen! Men kanskje jeg treffer på en del?

Laget er satt opp i dagens 3-4-3, som jeg synes passer spesielt backene våre best, men vi har spillere til å kjøre diverse formasjoner. Førstevalgene står først, med reservene etter skråstreken. Spillere i parentes er backup utenfor sin primærposisjon.

STALLEN 22 MANN

Jonas Deumeland / NY TALENTFULL NORSK ANDREKEEPER

Damion Lowe / Espen Hammer Berger
    Joackim Jørgensen / (Isaac Twum)
    NY GOD MIDTSTOPPER / (Henrik Robstad)

Eirik Wichne / NY HØYRE VINGBACK
    Erlend Segberg / NY RUTINERT BALLFORDELER
    Herolind Shala / Afeez Aremu / Isaac Twum
    Elliot Käck / Henrik Robstad

Kevin Kabran / Ibrahim Mensah
    Adeleke Akinyemi / Kristjan Floki Finnbogason / Mathias Bringaker
    Espen Børufsen / Tobias Christensen

UTLÅN 4 MANN

Mikael Ugland
    Adnan Hadzic
    Niklas Sandberg
    Gudmundur Andri Tryggvason

SELGE/GI BORT 10 MANN

Håkon Opdal
    Benjamin Boujar
    Simon Larsen
    Philip Aukland
    Michael Ogungbaro
    Andreas Hollingen
    Kasper Skaanes
    Aron Sigurdarson
    Isac Lidberg
    Dennis Antwi

Kjør debatt!

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er noen tanker:

** Av de du vil selge/gi bort er jeg uenig i folgende:
    - Simon Larsen (han blir kanskje ikke noe forstevalg neste sesong, men har rutine og er god nok for stallen)
    - Kasper Skaanes (han har fått lite spilletid, men en vinter under Rekdal tror jeg vil bli bra, og han er også en god squadspiller)
    - Aron Siguardarson (han er mer en god nok, og hvis Rekdal får han til å ta bedre valg og bli en lagspiller vil han få spilletid)

** Av de du vil leie ut:
    - Niklas Sandberg (han er jeg sikker på blir i troppen. Har vist gode kvaliteter og har en god dodballfot.)
    - Adnan Hadzic (er naerme 1.laget og tror han kan spille seg inn. Er dog en liten sjanse for utlån, men tror ikke det)

** Ibrahim Mensah - kan bli lånt ut, hvis man kan finne en klubb som har gode rammebetingelser. Usikker på om han får mye spilletid i Start-laget - og kan trenge litt tid i en annen klubb for å bli vandt til norsk liga.

** Floki - Han tror jeg blir solgt eller lånt ut igjen. Tror ikke han har de ferdighetene vi trenger.

Ellers er jeg ganske enig i mye av det meste..

Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    SELGE/GI BORT 10 MANN

Håkon Opdal
    [/B]

Opdal signerte jo med Brann for en god stund siden.... begynner der fra nyttår.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av vestergabet Vis innlegg
    Opdal signerte jo med Brann for en god stund siden.... begynner der fra nyttår.
    Jepp, han er den eneste på den listen som er bekreftet. Resten er mine meninger.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Her er noen tanker:

** Av de du vil selge/gi bort er jeg uenig i folgende:
    - Simon Larsen (han blir kanskje ikke noe forstevalg neste sesong, men har rutine og er god nok for stallen)
    - Kasper Skaanes (han har fått lite spilletid, men en vinter under Rekdal tror jeg vil bli bra, og han er også en god squadspiller)
    - Aron Siguardarson (han er mer en god nok, og hvis Rekdal får han til å ta bedre valg og bli en lagspiller vil han få spilletid)

** Av de du vil leie ut:
    - Niklas Sandberg (han er jeg sikker på blir i troppen. Har vist gode kvaliteter og har en god dodballfot.)
    - Adnan Hadzic (er naerme 1.laget og tror han kan spille seg inn. Er dog en liten sjanse for utlån, men tror ikke det)

** Ibrahim Mensah - kan bli lånt ut, hvis man kan finne en klubb som har gode rammebetingelser. Usikker på om han får mye spilletid i Start-laget - og kan trenge litt tid i en annen klubb for å bli vandt til norsk liga.

** Floki - Han tror jeg blir solgt eller lånt ut igjen. Tror ikke han har de ferdighetene vi trenger.

Ellers er jeg ganske enig i mye av det meste..
    Helt enig i at Mensah fort kan bli lånt ut og Floki solgt, men i såfall trenger vi også en ny spiss.

Alle midtbanespillerne våre har potensial, men jeg har prøvd å sette sammen en balansert og passe stor tropp, og gjort noen harde prioriteringer. Hvis vi beholder alle de du nevner, har vi etter min mening for mange midtbanespillere. Finner du plass i troppen til både Segberg, Shala, Aremu, Twum, Christensen, Hadzic, Sandberg, Skaanes, Sigurdarson og Børufsen (pluss en ny ballfordeler slik jeg ønsker meg)?

Simon Larsen er kvalitetsmessig god nok til å være forsvarsreserve. Men han er en degradert kaptein med lav anseelse blant supporterne, en brokete historie med Rekdal og utgående kontrakt i 2019. Sett utenfra tror jeg at det vil være sunnere for både energien i Start-garderoben og han selv om han finner seg en ny klubb allerede til vinteren.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Simon Larsen er kvalitetsmessig god nok til å være forsvarsreserve. Men han er en degradert kaptein med lav anseelse blant supporterne, en brokete historie med Rekdal og utgående kontrakt i 2019. Sett utenfra tror jeg at det vil være sunnere for både energien i Start-garderoben og han selv om han finner seg en ny klubb allerede til vinteren.
    Simon Larsen kom til Start utelukkende fordi han ville flytte hjem virket det som. Det var ikke særlig til entusiasme å spore mener jeg å huske fra hans side ihvertfall. Derfor er det vel neppe sannsynlig at han skal være interessert i å flytte på seg. Han har også en utdannelse å falle tilbake på, så jeg tipper at han enten får ny kontrakt eller trapper ned for å bli værende på Sørlandet.

Ellers er det ganske åpenbart at vi må gjøre en del med stallen i vinter. Flere av signeringene har ikke fungert, og behovet under Rekdal er nok en del annerledes enn tilfelle var under Dempsey. Akkurat hvilke endringer som kommer til å bli gjort er imidlertid ikke helt opplagt synes jeg. Men spillere som Skaanes og Sigurdarson som har fått null tillit virker å være åpenbare kandidater. Men det kan hende dette bildet endrer seg når sesongen er over og Rekdal kan begynne å jobbe på en litt annen måte med de spillerne som er der.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •