Vis avstemningsresultater: Hvor mange poeng tar vi på våre resterende 3 hjemmekamper (SA08, Molde, RBK) ?

Stemmere
9. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • 9 poeng

0 0%
  • 7 poeng

1 11,11%
  • 6 poeng

2 22,22%
  • 5 poeng

0 0%
  • 4 poeng

2 22,22%
  • 3 poeng

2 22,22%
  • 2 poeng

1 11,11%
  • 1 poeng

1 11,11%
  • 0 poeng

0 0%
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

25. Serierunde: START - SARPSBORG 08 (kamptråd)

TID: Søndag 7 oktober kl.1800
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    9. Sarpsborg 08..24...9-5-10...39-34...32 poeng
    15. Start............24...6-5-13...24-42...23 poeng

SARPSBORG 08
    Sarpsborg 08 kom i fjor på bronseplass i serien og fikk dermed mulighet til å kvalifisere seg til Europaligaen. Laget kom seg gjennom hele 4 runder og kvalifiserte seg derfor til europaligaen på imponerende vis. Spesielt seieren i playoff-runden mot Maccabi El Tel Aviv var sterk.
    I gruppespillet ble det først 1-3 tap borte mot Besiktas, men dette var en kamp der laget fra Sarpsborg skapte mange store sjanser. Sist torsdag vant de derimot 3-1 hjemme mot et Gent-lag som ikke hadde tapt siden mai. Den seieren dro inn over 5 millioner kroner i Sarpsborg-kassa - og det viser bare hvilke enorme økonomiske fordeler man har ved å komme seg ut i europa. La oss håpe at Start kan klare det samme i de neste årene..
    (kanskje allerede i 2019 om vi vinner cupen i år)

I serien sliter Sarpsborg betydelig mer, og ligger akkurat nå på en 9 plass - hele 11 poeng bak Molde på tredjeplass. Med tap i cupen for Ham Kam og lite å spille for i serien er det mye som tyder på at man vil satse det meste på å komme seg videre fra gruppespillet i Europaligaen. Det er absolutt mulig, men det kan da fort gå på bekostning av seriespillet da man ikke har god og stor nok stall til å kjempe på begge fronter.

Dette har man sett klare tegn på denne sesongen. Man har slitt veldig i serien i kampen etter man har spilt europacup. De 4 siste kampene laget har spilt europacup, har det endt med tap i neste seriekamp. Det kan bety at laget er slitne og utladet etter europa-cup kun noen dager i forveien.

Toppscorer i serien er Patrick Mortensen med 9 mål så langt. Nestemann er Ole Jørgen Halvorsen med 5 scoringer. Halvorsen leder også statistikken for antall målgivende. (5 stk).
    Joachim Thomassen er best på altomfotball's spillerbørs med et snitt på 5.27. Tredjemann på denne listen er Joachim Jørgensen med et snitt på 5.05.Jørgensen har som mange vet allerde skrevet kontrakt med Start og flytter til Kristiansand etter sesongen.

Til kampen mot Start soner Ole Jørgen Halvorsen karantene etter 6 gule kort - og vil helt klart bli savnet. På skadefronten måtte Jørgen Horn stå over kampen mot Gent, men ellers er det lite skader i troppen til Geir Bakke.

Den omvendte kampen i Sarpsborg ende med en overlegen 4-0-seier til hjemmelaget etter scoringer av Amin Askar (2), Patrick Mortensen og Matti Lund Nielsen.

Start har tatt i mot Sarpsborg 5 ganger i Kristiansand. 2 av disse har endte med hjemmeseier, 1 har endt med poengdeling mens Sarpsborg har reist hjem med full pott 2 ganger. Målforskjellen er 7-8.

SARPSBORG 08'S 5 SISTE KAMPER
    16 september: Sarpsborg - Odd 1-2 (serie)
    20 september: Besiktas - Sarpsborg 3-1 (europa-league)
    23 september: Rosenborg - Sarpsborg 3-1 (serie)
    30 september: Sarpsborg - Strømsgodset 0-1 (serie)
    4 oktober: Sarpsborg - Gent 3-1 (europa-league)

PASS PÅ DENNE SPILLEREN
    Her kommer vi ikke utenom danske Patrick Mortensen - som har scoret 9 seriemål så langt for Sarpsborg 08. I tillegg har han scoret 4 ganger i Europa-kvaliken og så scoret han 2 ganger mot Gent sist torsdag. Dette er en stor og sterk spiss som er god på hodet - og som plasserer seg veldig lurt. I fjor scoret Mortensen 12 ganger og ble også da lagets toppscorer.

IK START
    Hos Start er fremdeles Espen Børufsen og Kevin Kabran ute med skader, mens Henrik Robstad soner karantene etter at han fikk sitt 4 gule kort mot VIF. Etter at Mathias Bringaker igjen scoret sist, er det nok mange som kunne tenke seg at han fikk sjansen fra start i denne kampen. Jeg tipper at Akinyemi får fornyet tillit og at super-reserven Bringaker kommer inn i 2.omgang og kan utfordre et forhåpentligvis slitent Sarpsborg-forsvar.
    Det er nok igjen bare en plass det er litt diskusjon om og det er hvem som starter på venstre ving. Det står nok mellom Tobias Christensen, Niklas Sandberg og Aron Sigurdarson vil jeg tippe. Jeg kunne godt tenke meg å se Niklas Sandberg få sjansen igjen. Skjer det, så tipper jeg at vi starter med disse søndag kveld: (3-4-3)

Jonas Deumeland

Simon Larsen
    Damion Lowe
    Espen Hammer-Berger

Eirik Wichne
    Erlend Segberg
    Afeez Aremu
    Elliot Kack

Herolind Shala
    Adeleke Akinyemi
    Niklas Sandberg

I FARESONEN
    Mange spillere har nå fått flere gule kort, og dermed er det interessant å se hvem av våre spillere som er i faresonen for å måtte sone i neste runde om de pådrar seg kort i denne kampen. Jeg har også tatt en titt på hvem av vår kommende motstander etter denne runden - som har spillere i faresonen.
    Vår neste kamp spilles borte mot Tromsø. Følgende spillere unngå kort i denne runden for å unngå karantene:
    Start: Isaac Twum, Damion Lowe, Tobias Christensen
    Tromsø: Jostein Gundersen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Etter en fin rekke med gode resultater i serie og cup, kom vi oss ned på jorda mot Vålerenga. Men igjen var det en ganske jevn kamp som vippet litt fram og tilbake fram til VIF tok ledelsen. Etter dette fikk VIF et grep om kampen og da de fikk 2-0 så det veldig tungt ut. Det ble dog noen hektiske sluttminutter der Bringaker reduserte til 1-2 og Shala reduserte til 2-3.. Men det ebbet ut med et kjedelig tap i en runde der både LSK og Godset vant sine kamper.

Nå er det ny hjemmekamp og vi har de siste ukene fått til mange gode resultater på hjemmebane. På våre 7 siste hjemmekamper har det blitt 4 seire, 2 uavgjorte og kun ett tap (Odd). Vi har holdt nullen i 4 av disse kampene og ikke sluppet inn mer enn 1 mål i de resterende 3 kampene. Det er ingen tvil om at hjemmeformen vår er bedre enn på flere år. Med Sarpsborg 08, Molde og Rosenborg hjemme i våre 3 siste kamper får vi virkelig testet oss. Kommer vi oss gjennom disse uten å tape, så tror jeg vi har gode muligheter til å holde plassen denne sesongen.

Først ute er et Sarpsborg-lag som imponerte stort i Europa-ligaen sist torsdag. 3-1 mot Gent er et resultat som lar seg høre - MEN erfaringsmessig har Sarpsborg slitt etter å ha spilt i europa og det er lov å håpe at spillerne er både slitne i bena og i hodet etter kampen på torsdag.

For Starts del, må vi tilbake på vinnersporet. I og med at LSK vant sist, så har vi igjen blitt dyttet ned på den tunge 15.plassen. Godset vant også og dermed er det veldig viktig at vi igjen tar 3 poeng. LSK skal til Trondheim og vil få en vanskelig oppgave med å få med seg poeng derfra. Dermed er mulighet til stede for at vi igjen kan passere kanarifuglene på tabellen.

De fleste Start-spillere har skrytt veldig av stemningen både i kampen mot LSK og i cupkampen mot Glimt og det er ingen tvil om at det har en effekt når stadion blir fylt og i tillegg roper og synger og skaper stemning. Det lar seg høre på banen - og det er bare å håpe at så mange som mulig tar turen tilbake til Sparebanken Sør Arena søndag kveld.
    Kjetil Rekdal har definitivt skapt et mer konkurransedyktig lag som kan kjempe med de aller fleste. Jeg synes det er klart at spillerne kjemper og løper mer nå enn tidligere og dermed skaper vi også flere sjanser. Da er det definitivt gøyere å komme på kamp, så oppfordringen er gitt. Ta turen til stadion søndag kveld og hjelp gutta til 3 nye poeng.
    Jeg tror vi kommer til å vinne mot et slitent Sarpsborg-lag - og så får vi heie litt ekstra på både Brann, Vålerenga og Haugesund denne helga. Det blir et rotterace helt til siste slutt denne sesongen - og det er bare å spenne fast setebeltet.

La oss håpe vi får en god start på en viktig oktober måned med 3 poeng allerede søndag kveld.

Lykke til alle Start-venner!
    Sist endret av Espen K G : 10-06-2018 kl 12:20

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Nå har Start alle tiders mulighet til å klatre og henge seg skikkelig på i toppen av mølja.
    BG og lsk møter svært vanskelig motstander i Mfk og Brann.
    Start kan komme Á poeng med Godset og helt i rygg på BG.
    Men klarer Start dette med SP08 som fikk energipåfyll på Torsdag!
    SP08 har knapt fått tid til annet en restitusjon men Start har kunne fokusere godt inn mot søndag.
    Uansett her vinner ikke Start om de ikke sloss og ofrer seg. Jeg forventer seier i en slik helt avgjørende kamp 🥋

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Uansett vitamin innsprøyting torsdagens kamp var for darpingene, må nødvendigvis dette være negativt for spillerne. Klarer Start holde få fart på kula, og presse de til å måtte løpe mye bør slitne sarpinger være overkommelig. Men et stort men, når Simon trolig spiller, og hvis han og deler av forsvaret gjestfritt tilbyr både rom og tid kan vi lett tape denne. Vi må rett og slett være skjerpet i forsvar og håpe at det er Lowe som er i de avgjørende duellene i egen 16.
    Håper og at Bringaker får mere tid på banen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Spent på denne kampen. Rimelig trygg på at Start fortsetter den nogenlunde gode trenden med bra spill i lengre perioder enn håpløst spill.
    Men Sarpsborg imponerte noe vanvittig mot Genk. Spiller de på samme måte søndag, er det bare å parkere bussen og håpe det beste.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Her er det ingen mulighet til sleivspark defensivt nei. Forsåvidt solide defensivt men man kan ikke tillate feil som ligner akutt lammelse.
    Simon har nok hatt en lengre samtale med Rekdal, jeg føler meg trygg på at Simon er skjærpet og har forstått.
    Ellers er jeg 100% enig og i uttaket Frankieboy kommer med.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Men Sarpsborg imponerte noe vanvittig mot Genk. Spiller de på samme måte søndag, er det bare å parkere bussen og håpe det beste.
    Rekdal sa vel at han regnet med at Genk trolig ikke kjente like godt til Sarpsborg styrker og svakheter som han gjor. Jeg tror Genk trolig undervurderte kvaliteten til SA08 og muligens trodde man kunne gi 80 % og allikevel vinne. Jeg tror Rekdal er rimelig godt kjent med hva SA08 er gode på - og hvor de har svakhetene. Jeg tror også det er mulig at Sarpsborg har "gitt opp" medaljekamp, og nå heller fokuserer på å komme seg videre i Europa. Man tjener over 5 millioner kroner for hver eneste seier - og sikkert veldig mye for avansement - så ikke umulig at Sarpsborg vil spare noen spillere mot Start. Vi får se, men er rimelig trygg på at vi ikke får se en like dominerende kamp av Sarpsborg i Kristiansand..

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi imponerer ingen. S Laren har allerede to kjempebrølere, og T Christensen mister ballen i et sett.

Vi er heldige.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Corner er mål! Corner er mål!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Deilig! Ingenting er som en ufortjent 1-0 seier på en slik dag!

Ganske trist fotball-messig i dag, men synes vi var bedre på egne dødballer. God kamp offesivt av Wichne.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Det er kanskje ufortjent, men det driter jeg i! For noen fantastisk deilige tre poeng! Aldri har jubelen stått høyere på Paddy's, det garanterer jeg!

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2013
    Driter i spillet idag, det eneste som teller er poeng nå. Finspillet får heller komme til neste år hvis vi greier oss, noe som det faktisk begynner å se ut som det er en brukbar mulighet for. Bringaker er herlig, han burde få starte neste kamp istedenfor nimillionersmannen som igjen ikke greier å levere noe,

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Ja forholdvis trist match, men en seier som vil skape lysten til å gå på kamp. Ufortjent eller greit,. Sarpsborg var gode i dag, kollektivt vel og merke. Dødballer var de farlige på og det var her sjansene kom utenom 2 overganger klarte ikke Sarpsborg å skape et offensivt trykk eller spill.
    Klarer vi å unngå lsk seier nå er dette en tilnærmet perfekt runde.

Tromsø fikk 1-5 tap, vår neste motstander.
    LSK møter et rbk som må ha poeng.
    Stabæk må bryne seg på Brann.
    Godset må bryne seg borte mot Sandefjord som har en grei rekke mot topplagene.
    Joa nå har jeg troa, ihvertfall i 2 uker til 😂

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette var vanvittig deilig. At det er ufortjent får heller være, endelig er det vår tur til å ha litt marginer. Men S08 var bra i dag synes jeg. De kjørte ikke over oss, men de har noen feite sjanser som de absolutt bør sette. Og de har stort sett god kontroll på oss, vi skapte lite fremover. Da er det ekstra deilig at vi avgjør på slutten.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Der putta Brann!!!

Fantastisk dette!

Vi var ikke gode, men vi vant!
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg fikk dessverre ikke sett kampen, men ut fra rapportene var det kanskje like greit.

Start har veldig flyt for tiden og får vanvittig godt betalt, mens øvrige bunnlag virker å ha marginer i mot. Vi får håpe det varer. En seier til kan holde. Kommer den på Alfheim er mye gjort. Tror ikke det blir seire siste to runder, så Start må nok gjøre jobben innen den tid.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Utrolig deilig med tre poeng i går. Så vanvittig ufortjent var det jo heller ikke. Lagene hadde vel en omgang hver? Bringsaker viser seg å være gull verdt nå. Shala og Lowe var også gode i går.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Supermann Vis innlegg
    Lagene hadde vel en omgang hver?
    Sarpsborg var best i begge omganger, selv om vi hadde noen gode perioder i hver av omgangene. Det var noenlunde jevnt i spill, men Sarpsborg hadde god defensiv kontroll og skapte en del flere og større sjanser enn vi selv klarte. Vi var definitivt heldige som fikk med oss tre poeng.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Tror ikke det blir seire siste to runder, så Start må nok gjøre jobben innen den tid.
    Tja.. Borte mot Haugesund i siste runde blir vanskelig, men hjemme mot RBK tror jeg har vi har en OK mulighet til å ta minst 1 poeng - kanskje 3. RBK skuffet veldig hjemme mot Sandefjord og har E-cup 3 dager fQr de skal til Kr.sand. I tillegg sliter de med skader... I og med at Brann også sliter er det i tillegg mulig at RBK har vunnet serien allerede fQr de skal til Kr.sand så jeg anser det som en OK mulighet til å ta poeng. Tror hjemmekampen mot et formsterkt Molde blir vanskeligere...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Uten annet holdepunkt enn å ha sett kampen tror jeg reka bevist hadde lagt kamp planen opp mot hvordan kampen foreløp. Jeg tror reka hadde innsett at Start aldri ville kunne spillende ut over 2x45 og satset på de løp seg tomme og start kunne flakse inn et mål.
    I realiteten synes jeg Start helt frem til det 70iende minutt enten satset på kontringer, eller trille ball. Sarp spilte og prøvde, mens Start lå bakpå og tok imot. Først følte jeg vi var hjelpeløse, og at Start var flere nummer for små. Men etterhvert syntes jeg det hele var så gjentagende og egentlig trolig planen. Ganske nøyaktig etter 70 endret kamp bilde seg og start kom høyere i banen og tok over. Heldig scoring for all del, men jeg tror Rekdal kalkulerte at Sarpingene fikk litt tidligere syre i bena, og litt overmodige etter å ha trillet ball i hatt med Genk rett og slett ble overrumplet av dette. Etter målet ble det igjen pumping mot Starts mål, men da var det for kort tid igjen.
    Jeg har ingen «sikre» kilder, men synes kampforløpet og Starts spill virket så planlagt og gjentagende at jeg rett og slett tror dette var rekas plan a, og at den lykkes i fullt monn.

Så skal det sies at denne taktikken i utgangspunktet hadde fått meg til å le, at Start skulle ta en italiensk seier. Men at reka er troende til sånn, og heller ikke gjorde noen bytter tyder for meg ut som han var fornøyd med tingenes tilstand. Og når kampen nærmet seg slutten kom en frisk, rask og målkåt Bringaker og skaffet seg akkurat nok rom til å grafse til seg 3 ufortjente men derimot enda mere velsmakende poeng

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •