Side 3 av 3 FørstFørst 123
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    For det er vel kun Lowe, Shala og Deumeland som er value for money til nå. Og Lowe var vel en prosess innledet av forrige regime. Mens Shala, som forøvrig var Rekdals ønske, og Deumeland ble hentet som midlertidige løsninger på korttidskontrakt.
    Jeg er enig med Steinar om at du gir TK litt lite kreditt... Du nevner at Deumeland ble hentet på korttidskontrakt - men det har vel ingenting å si. Det var jo TK som fant og hentet keeperen?

I tillegg så var det jo TK som hentet Kjetil Rekdal? Han har jo innrømmet at det ble feil med Dempsey, men han traff veldig godt med Rekdal? Så han skal vel ha litt kreditt for det?

Og så mener jeg at du glemmer minst to spillere til. Afeez Aremu har levert veldig bra i Start, selv om han ikke har briljert i alle kampene. Han har et veldig hoyt potensiale og jeg tror han bare vil bli bedre og bedre. Har potsensiale til å bli solgt til en storre liga etterhvert.
    En annen er Elliot Kack. Dette synes jeg også er en god signering.

Dersom vi ser på altomfotball's spillerbors så er 5 av de 6 beste denne sesongen hentet av TK.

1. Jonas Deumeland
    2. Damion Lowe
    3. Elliot Käck
    4. Simon Andreas Larsen
    5. Afeez Aremu
    6. Kevin Kabran

I tillegg til disse har Hammer-Berger nå etablert seg på laget og så er jo Shala en kjempesignering!

Joda, klubben har slitt men mye av grunnen til det mener jeg er Mark Dempsey som valgte en altfor naiv måte å spille på - spesielt med så mange nye spillere i laget. Hadde Kjetil Rekdal trent klubben fra dag 1, vil jeg tro at mange flere hadde gjort det bedre også. Vi har sett de siste ukene at vi er bedre både defensivt og offensivt enn tidligere.

Joda, det er helt klart spillere som ikke har lykkes, men flere av disse er unge og nylig kommet til en ny liga og nytt land. (Akinyemi, Twum, Mensah, Tryggvason for å nevne noen) Jeg tror absolutt at flere av disse kan slå til etterhvert - og at man ikke trenger å slakte TK for disse signeringene helt ennå. Jeg tror flere av disse kan slå til etterhvert..

Det er flere andre spillere som er hentet som ikke får spille mye, men nå er bredden mye storre og vi har gode alternativer å sette inn ved karantener/skader (Sigurdarson, Hadzic, Skaanes).

Jeg synes terningkast 1 blir helt feil. Jeg vil gi terningkast 3 eller 4.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Jeg er enig med Steinar om at du gir TK litt lite kreditt... Du nevner at Deumeland ble hentet på korttidskontrakt - men det har vel ingenting å si. Det var jo TK som fant og hentet keeperen?

I tillegg så var det jo TK som hentet Kjetil Rekdal? Han har jo innrømmet at det ble feil med Dempsey, men han traff veldig godt med Rekdal? Så han skal vel ha litt kreditt for det?

Og så mener jeg at du glemmer minst to spillere til. Afeez Aremu har levert veldig bra i Start, selv om han ikke har briljert i alle kampene. Han har et veldig hoyt potensiale og jeg tror han bare vil bli bedre og bedre. Har potsensiale til å bli solgt til en storre liga etterhvert.
    En annen er Elliot Kack. Dette synes jeg også er en god signering.

Dersom vi ser på altomfotball's spillerbors så er 5 av de 6 beste denne sesongen hentet av TK.

1. Jonas Deumeland
    2. Damion Lowe
    3. Elliot Käck
    4. Simon Andreas Larsen
    5. Afeez Aremu
    6. Kevin Kabran

I tillegg til disse har Hammer-Berger nå etablert seg på laget og så er jo Shala en kjempesignering!

Joda, klubben har slitt men mye av grunnen til det mener jeg er Mark Dempsey som valgte en altfor naiv måte å spille på - spesielt med så mange nye spillere i laget. Hadde Kjetil Rekdal trent klubben fra dag 1, vil jeg tro at mange flere hadde gjort det bedre også. Vi har sett de siste ukene at vi er bedre både defensivt og offensivt enn tidligere.

Joda, det er helt klart spillere som ikke har lykkes, men flere av disse er unge og nylig kommet til en ny liga og nytt land. (Akinyemi, Twum, Mensah, Tryggvason for å nevne noen) Jeg tror absolutt at flere av disse kan slå til etterhvert - og at man ikke trenger å slakte TK for disse signeringene helt ennå. Jeg tror flere av disse kan slå til etterhvert..

Det er flere andre spillere som er hentet som ikke får spille mye, men nå er bredden mye storre og vi har gode alternativer å sette inn ved karantener/skader (Sigurdarson, Hadzic, Skaanes).

Jeg synes terningkast 1 blir helt feil. Jeg vil gi terningkast 3 eller 4.
    Lowe ble hentet av Steinar Pedersen.

https://www.aftenposten.no/100Sport/...l-240622b.html

Jeg er litt enig med Peder. TK har ikke klart å hente value-for-money, i en slik grad jeg har forventet.

Foreløpig begynner timillionersmannen, Akinyemi å ligne på en flopp. I tillegg synes jeg han har hentet for mange for like spillere. Dvs venstrebente offensive spillere, når det vi har trengt er en skikkelig stopper.

Om vi overlvere i ligaen, hvilket begynner å se lysere ut enn på lenge, er det mange som må ut dørene før neste sesong.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Edit - TKK var ansatt 4 aug, mens Lowe ble spilleklar 19 aug. Det kan da ikke utelukkes at TK var innvolvert i å hente Lowe
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Hvordan skulle Pedersen klare å hoste opp Lowe?
    Dummeste jeg har lest

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Hvordan skulle Pedersen klare å hoste opp Lowe?
    Dummeste jeg har lest
    Karlsen har selv uttalt at kjøpene han gjorde i sommervinduet 2017 var prosesser som var startet før han kom til klubben. Hadzic, Finnbogason og Lowe var Steinar Pedersens valg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Jeg kjenner ikke så godt til altomfotballs spillerbørs. Men ser at Aremu og Kabran troner som nummer 135 og 137 av de 154 spillerne som har kamper nok til å være på listen. De rangers altså blant spillerne som har prestert aller svakest i eliteserien. Jeg kan virkelig ikke se at dette taler til Karlsens fordel.

Ansettelsen av Rekdal var en innertier. Men den var åpenbar. Alle med et minimum av fotballforståelse skjønner at Rekdal er en bra mann for en slik oppgave, og han har jo tidligere gjennomført lignende redningsaksjoner i Lierse og Ålesund. Men behovet for Rekdal var jo ene og alene et produkt av Karlsens elendige sesongforberedelser. Og rent fotballfaglig bryter han vel tvert med den kursen Karlsen hadde staket ut både når det gjelder fotballfilosofi og spillertypene som var hentet. Tiden vil vise om Rekdal er riktig mann i det lange løp.

Det er godt mulig Akinyemi kan slå til etterhvert. Men det er vel heller ikke tvil om at han ble hentet dyrt på deadlineday for å skyte klubben ut av krisen. Der har han floppet ganske kraftig, og i så måte føyer han seg inn i rekken av bomkjøp. Karlsen evner tross massiv pengebruk i forsvinnende liten grad å hente spillere som møter klubbens behov. Han lykkes ikke etter intensjonen. Og det er kritikkverdig selv om disse spillerne skulle lykkes på sikt og/eller selges med fortjeneste.

Når Sørlandets mest positive mann triller en treer på terningen, er nok eneren ganske treffende.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Karlsen har selv uttalt at kjøpene han gjorde i sommervinduet 2017 var prosesser som var startet før han kom til klubben. Hadzic, Finnbogason og Lowe var Steinar Pedersens valg.
    Stemmer også med hva jeg husker.

Det beste TKK har gjort:
    1 - Ansette Rekdal
    2 - Sparke SP
    3 - Sparke Mark
    4 - Deumeland
    5 - Kack/Kabram

Det værste TKK har gjort
    1 - Ansette Mark
    2 - 10 mil for Akinyemi (så langt)
    3 - Ikke klare å hente en ekstra stopper
    4 - Michael Ogungbaro
    5 - Sigurdarson
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Stemmer også med hva jeg husker.

Det beste TKK har gjort:
    1 - Ansette Rekdal
    2 - Sparke SP
    3 - Sparke Mark
    4 - Deumeland
    5 - Kack/Kabram

Det værste TKK har gjort
    1 - Ansette Mark
    2 - 10 mil for Akinyemi (så langt)
    3 - Ikke klare å hente en ekstra stopper
    4 - Michael Ogungbaro
    5 - Sigurdarson
    Stort sett enig i denne listen. Men mener TKK i tillegg fortjener plusser for Lowe og Shala. Godt mulig dette var spillere som trenerne initierte, men TKK var likevel den som fikk gjennomført handlene.

I tillegg klarer jeg ikke irritere meg over pengebruken. Dette er eiernes penger. Hvordan de ønsker å bruke dem, er det vanskelig å laste TKK for. Og oppfatter at de vil kjøpe talent fremfor dyre stjerner. (Akkurat som meg på Football Manager, selv om jeg lurer til meg noen milliarder i starten ...)

Og til slutt er det for tidlig å avskrive spillerne TKK har kjøpt inn. Særlig afrikanere trenger ofte over et år på å tilvenne seg norske tilstander.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Peder, det er stor forskjell på å skyte elgen selv og få den servert på middagsbordet.
    Pedersen fikk servert Lowe, og takket for maten.

Overgangsmarkedet..
    Men vi er Start, i Norge. Det er svært begrenset hva vi får til.
    Det har vært konkurranse og tilfeldigheter, og det har TKK vært ærlig på.
    Han har vært ærlig og ydmyk på at Dempsey var feil mann.
    Men det som er helt sikkert er at han aldri har hatt eller kommer til å ha et brukernavn og passord på dette forumet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er liten tvil om at Start har fått lite for pengene så lenge Karlsen har vært i klubben. Vi har brukt mer penger enn vi noengang har gjort, og likevel sliter vi i bunnen av en kvalitetsmessig svak liga. Jeg tror likevel det finnes kvalitet i flere av de spillerne som er hentet, men sammensetningen av troppen gjør nok sitt til at mange av disse ikke har lykkes. Og samtidig tror jeg vi står overfor en liten opprydning i vinter, for det er åpenbart at flere som ble hentet inn har floppet og bør dra videre.

Basert på pengebruk og resultater så langt er jeg ikke uenig i at innsatsen til Karlsen så langt står til terningkast 1. Men det inntrykket kan fort endres når flere av spillerne får mer tid på seg, og spesielt dersom Karlsen bruker erfaringene fra i år nå troppen for 2019 skal settes sammen. For han har vært ganske ærlig på at han både undervurderte det norske markedet og den norske ligaen. Jeg ser uansett ingen grunn til å starte noen diskusjon om Karlsens fremtid på Sør Arena, vi må gi det litt mer tid.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Peder, det er stor forskjell på å skyte elgen selv og få den servert på middagsbordet.
    Pedersen fikk servert Lowe, og takket for maten.
    Det er artig hvordan du responderer med lignelser når det kommer frem at du ikke har fulgt med i timen.

Tor Kristian Karlsen har det objektive ansvaret for alle signeringer gjort i hans tid som sportsdirektør. Og han har tilsynelatende utført utsøkt og kreativt håndverk i transaksjonene rundt Aremu, som vel skiftet klubb internt i Arfrika dagen før han ble klar for Start, og Akinyemi som åpenbart ønsket seg helt andre steder og var i væpnet konflikt med klubben sin. Man kan sikkert også hylle ham for papirarbeidet med Lowe, men spilleren var det altså andre som gravde frem.

Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    I tillegg klarer jeg ikke irritere meg over pengebruken. Dette er eiernes penger.
    Jeg synes dette er en usedvanlig merkelig holdning. Det er selvfølgelig eierens avgjørelse om klubben skal bruke penger, men det er da åpenbart Karlsens oppgave å forvalte pengene best mulig. Eller mener du det også er eierne som bestemmer hvilke spillere klubben skal kjøpe, og at Karlsen kun opptrer som rådgiver og tar hånd om papirarbeidet? Det ville i så fall forklart hvorfor det har gått så ufattelig galt.

Det er greit at afrikanere trenger lang tid på å tilpasse seg. Problemet er jo at Karlsen bygger laget uten å ta hensyn til dette.

I siste overgangsvindu var vel billige talenter erstattet med dyre stjerner. Start trengte instant klasse, og prøvde å kjøpe seg ut av en håpløs situasjon. Akinyemi og Mensah ble hentet for å styrke angrepet uten å være i nærheten av å forsvare prisen til nå. Joackim Jørgesen ble etter ryktene tilbudt en kontrakt verd 7 millioner kroner, og kunne rett og slett ikke si nei. Planen var garantert å fremskynde overgangen så fort kontrakten var undertegnet, men også her bommet Karlsen på oppgaven.

Og ironisk nok reddes klubben av den fjerde signeringen - Shala. Som trolig kom vederlagsfritt til klubben fra dansk nivå 2 for å redde karrieren. Som ble hentet inn som erstatter for Espen Børufsen og klubben var så usikker på at han kun fikk kontrakt ut året. Karlsen uttalte at ingenting hadde vært bedre enn at Shala kan bidra med avgjørende målpoeng utover høsten. Så stor tro hadde han altså på Shalas rolle. Da kan man vel si at lykken er bedre enn forstanden.

Junior Member
    Ble medlem
    Sep 2014
    Når man til og med klarer å bruke Shala-overgangen som et slags argument MOT tk, da begynner det å bli i overkant kreativt, eller?

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Og ironisk nok reddes klubben av den fjerde signeringen - Shala. Som trolig kom vederlagsfritt til klubben fra dansk nivå 2 for å redde karrieren. Som ble hentet inn som erstatter for Espen Børufsen og klubben var så usikker på at han kun fikk kontrakt ut året. Karlsen uttalte at ingenting hadde vært bedre enn at Shala kan bidra med avgjørende målpoeng utover høsten. Så stor tro hadde han altså på Shalas rolle. Da kan man vel si at lykken er bedre enn forstanden.
    Ang Sala var det vel like mye Shala som kanskje ikke ville skrive lengre kontrakt i og med at Start hadde ett ben i OBOS-ligaen på det tidspunktet. Han er nok ikke interessert i å spille OBOS-fotball og dermed ville han nok ikke tegne kontrakt utover denne sesongen uansett... Holder Start plassen vil jeg tro at en forlengelse er aktuelt.

Og kan heller ikke se at det er negativt at TK sier at ingenting hadde vaert bedre enn at Shala bidro med målpoeng... Det har da ingen som helst ting å si på hans tro på Shala.. Men det er vel kanskje slik at når man har noe mot en person, så kan alt som blir sagt og gjort omgjores til noe negativt...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Shala var meget bra signering, ferdig snakket. Å kritisere TKK fordi han kanskje er bedre enn forventet er en ny vri.
    Hvis noen oppriktig mener at noen i hele verden klarer å eksakt fastslå hvordan spiller kommer til å prestere i en ny klubb, taktikk og trener er ganske morsomt.
    Fortell en trener, klubb, speider osv som aldri tar feil..

Når det gjelder den haugen med spillere som er hentet, og mange av de har ikke engang prestert på benken er det lett å kritisere TKK. Samtidig trenger kun Start å få frem 2 spillere å videreselge så er alt god butikk. Jeg tviler på at verken TKK, start eller eierene tror på at alle de unge spillerne blir suksesser. I praksis kan man kjøpe 20 spillere for 20 millioner til sammen, hvis man antar hver av de har 500 i lønn kan man da selger en spiller for 30 mill så har man gått i 0 (antar totale kostnader av overganger). Men man har hatt 20 spillere «gratis» til å spille fotball på deres nivå og spille for klubben.
    Jeg tror eierene gambler på at noen slår igjennom, og lever godt med at flertallet ikke gjør det. Det å satse på talenter vil alltid være forbundet med risiko. Men man trenger ikke alltid lykkes.
    I start begynte det med katastrofe med Mark. Det var en sammensetting av troppen Peder forutså ikke ville lykkes. Men fordi en spiller ikke lykkes iår betyr slettes ikke at de heller ikke kan lykkes neste år.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg tenker alt har en sammenheng. Nå er klubben nummer 2 i del 2 av 2018.
    Jeg velger å se det som et kvalitetsstempel på TKK sin jobb.
    Klubben er i en utvikling i et resultat av samhandling og relasjoner.
    Ingen skal ta fra TKK sitt mageplask på dette feltet inn mot sesongen.
    Klubben er 90+ minutter unna cupfinalen, jeg antar Perder blir hjemme i protest og snur ryggen til om Kabran skulle score, om formodning

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Jeg synes dette er en usedvanlig merkelig holdning. Det er selvfølgelig eierens avgjørelse om klubben skal bruke penger, men det er da åpenbart Karlsens oppgave å forvalte pengene best mulig. Eller mener du det også er eierne som bestemmer hvilke spillere klubben skal kjøpe, og at Karlsen kun opptrer som rådgiver og tar hånd om papirarbeidet? Det ville i så fall forklart hvorfor det har gått så ufattelig galt.

Det er greit at afrikanere trenger lang tid på å tilpasse seg. Problemet er jo at Karlsen bygger laget uten å ta hensyn til dette.

I siste overgangsvindu var vel billige talenter erstattet med dyre stjerner. Start trengte instant klasse, og prøvde å kjøpe seg ut av en håpløs situasjon. Akinyemi og Mensah ble hentet for å styrke angrepet uten å være i nærheten av å forsvare prisen til nå. Joackim Jørgesen ble etter ryktene tilbudt en kontrakt verd 7 millioner kroner, og kunne rett og slett ikke si nei. Planen var garantert å fremskynde overgangen så fort kontrakten var undertegnet, men også her bommet Karlsen på oppgaven.
    Det er vel ingen av oss som vet nøyaktig rollefordelingen mellom TKK og styret. Jeg har lagt merke til tidvise nordkoreanske tilstander, der ansatte i klubben skryter uhemmet av de nye eiernes vilje til å investere i nye spillere. Jeg har derfor tolket det som at eierne har vært involvert i den endelige beslutningen.

Jeg har også lagt merke til hvordan eierne har gått ut med prosentberegninger om sjansen for å overleve, og analyser av hjemmekampen mot Sandefjord som "vi vinner ni av ti ganger". Jeg tror eierne, basert på egne beregninger, var innstilt på å satse på et lag fullt av talent, med teoretisk sett maksimalt videresalgspotensial. En slik satsing er økonomisk sett fornuftig - så lenge man unngår nedrykk. Dette tror jeg altså eierne var villige til å gamble på.

Hadde eierne lykkes i første forsøk, kunne dette vært usedvanlig god reklame for deres analyseverktøy. Jeg er derfor usikker på hvor frie tøyler TKK har fått i sin jakt på nye spillere. Jeg tror vel egentlig at oppdraget hans har vært å signere talent fra de delene av verden vi har råd til å hente talent. Dvs Afrika, Øst-Europa, Karibien og Norden. Og ja. Disse spillerne har så langt ikke vært noen suksess, men jeg mener altså at det er for tidlig å felle dommen over disse ennå.

Mer etablerte spillere som Kabran, Käck og Skaanes, har heller ikke vært fantastisk. Men vi må vel tilbake til Marius Johnsen før vi hadde en bedre venstreback? Kabran har også vist at han har noe i startoppstillingen i gjøre. Skaanes har ikke slått til. Mulig at Rekdals ønske om fysikk har gjort det ekstra vanskelig for Skaanes. Men han var i utgangspunktet den signeringen jeg selv var mest positiv til, så vanskelig å slakte TKK for den.

Hvis det er riktig at Jørgensen har en kjempelønn, synes jeg det illustrerer hvorfor klubben ikke henter flere etablerte spillere. Jeg deler ditt syn på at det sikkert var planen å fremskynde dette - før Sarpsborg overrasket alle og gikk videre i kvalifiseringen til Europa League. Uflaks for oss.

Jeg mener virkeligheten ikke er svart-hvitt. Det er åpenbart gjort mye som ser rart ut i ettertid. Det er kjøpt inn for mange spillere, for deretter å bli lånt ut, noe som medførte at Salvesen måtte selges for å få spilletid. Jeg mener også at klubben faktisk har hatt flaks med en rekke resultat. Målforskjellen tilsier at vi skulle vært på direkte nedrykk. Samtidig har vi et lag som ser ut til å redde plassen, og som kan bli spennende å følge neste år. I tillegg er vi også med i cupen, og for første gang på mange år ser jeg at det er realistisk at Start faktisk kan slå Rosenborg på Lerkendal.

Derfor ser jeg ikke helsvart på dette, og derfor har jeg ikke mistet troen på at TKK kan gjøre gode dealer for klubben fremover.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg forutsetter at Karlsen har siste ordet i sportslige beslutninger. Dersom Langeland og vennene hans tar aktiv del på overgangsmarkedet, forklarer dette alle de elendige vurderingene, og da blir det naturligvis urimelig å bebreide Karlsen.

Forretningsmodellen til Start er i utgangspunktet fornuftig, Det er smart å kjøpe talentfulle spillere for videresalg i en fotballverden som har langt mer penger enn forstand. Start trenger bare ett virkelig godt spillersalg for å tjene inn alle pengene brukt på overgangssummer under de nye eierne. Et slikt spillersalg kan brukes til å rettferdiggjøre valgene som er tatt. Men endrer ikke det faktum at om Start hadde gjort en anstendig jobb på overgangsmarkedet ville sjansene for flere gode spillersalg vært betydelig større.

Det er symptomatisk for Start at klubbens to beste spillere er midlertidige løsninger som ble hentet som følge av akutte skadeproblemer. Jeg synes dette understreker hvor tilfeldig og lite gjennomtenkt klubben har agert på overgangsmarkedet.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •