Vis avstemningsresultater: Hvilke 2 lag rykker opp?

Stemmere
4. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • START

3 75,00%
  • Aalesund

1 25,00%
  • Sandefjord

4 100,00%
  • Sogndal

0 0%
  • Annet lag

0 0%
Flervalgsundersøkelse.
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

1 Serierunde: START - AALESUND (kamptråd)

TID: Lørdag 30.mars kl.1530
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    1. Start......... 0 0-0-0 0-0 0
    1. Aalesund 0 0-0-0 0-0 0

AALESUNDS FOTBALLKLUBB
    Aalesunds FK tar turen til Kristiansand for å sparke i gang OBOS-ligaen 2019. Aalesund rykket ned foran 2018 sesongen og alle trodde at laget skulle komme seg rett opp igjen. Og det så lenge veldig bra ut, for etter 9 runder hadde laget 7 seire og 2 uavgjorte og så ut til å cruise mot et klart opprykk. Denne ledelsen hadde de til langt utover sesongen, men med 4 tap og 1 uavgjort på lagets 10 siste kamper gikk både Mjøndalen og Viking forbi og tangotrøyene måtte nøye seg med kvalik. Her skulle det til slutt avgjøres i en dobbeltkamp mot Stabæk.
    Stabæk vant første kamp 1-0 på hjemmebane. I Aalesund tok hjemmelaget ledelsen og hadde store sjanser til å doble ledelsen, men klarte ikke å få inn den avgjørende scoringen. I stedet scoret Pape Habib Gueye selvmål for hjemmelaget i det 71 minutt - og uten flere scoringer var det Stabæk som kunne juble for fornyet plass i eliteserien.

Når det gjelder spilleroverganger, så har Aalesund sikret seg disse spillerne foran denne sesongen:
    Niklas Castro (Kongsvinger)
    Peter Orry Larsen (Brann)
    Tega George (Kjelsås)
    Kristoffer Hay (Vålerenga)
    Davíd Kristján Ólafsson (Breidablik, Island)
    Enock Mawete Mwimba (FC Midtjylland, Danmark)

Mens følgende spillere har forsvunnet fra klubben:
    Adam Örn Arnarson (Gornik Zabrze, Polen)
    Jens Petter Hauge (tilbake til Bodø/Glimt etter lån)
    Nikola Tkalkic (tilbake til Sarpsborg 08 etter lån)
    Valmir Berisha (FK Velež Mostar, Bosnia)

Foran 2019 sesongen er Aalesund definitivt en av opprykksfavorittene og det er ingen overraskelse om de oransje igjen spiller eliteseriefotball i 2020. La oss håpe at det blir med Start - og ikke på bekostning av Start.

AALESUND'S 5 SISTE KAMPER
    21 februar: Bodø/Glimt - Aalesund 3-0 (treningskamp)
    1 mars: Aalesund - Sogndal 0-0 (treningskamp)
    9 mars: Aalesund - Viking 2-2 (treningskamp)
    17 mars: Aalesund - Hødd 2-1 (treningskamp)
    24 mars: Kristiansund - Aalesund 1-0 (treningskamp)

IK START
    Hos Start så soner Damion Lowe karantene mens Esben Børufsen og Jesper Daland er langtidsskadet. Joackim Jørgensen trente ikke fredag pga en liten skade men han er ventet spilleklar. Kevin Kabran er på vei til svensk fotball og spiller nok ikke i denne kampen.
    Trolig starter disse mot Aalesund: (3-4-3)

Jonas Deumeland

Espen Hammer Berger
    Joachim Jørgensen
    Henrik Robstad

Eirik Wichne
    Afeez Aremu
    Erlend Segberg
    Adnan Hadzic

Tobias Christensen
    Adele Akinyemi
    Aron Sigurdarson

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Da var ventetiden over og relativt ubetydelige treningskamper skal byttes ut med kjempeviktige seriekamper der hvert eneste poeng blir viktig i kampen om å skaffe seg en av opprykksplassene. For det er ingen tvil.. Kun opprykk denne sesongen er godt nok. Vi har ligaens største budsjett. Vi har ligaens største og beste administrasjon. Vi har ligaens beste tropp. Og vi har trolig mest ressurser av samtlige lag til å eventuelt måtte hente forsterkninger i sommer - om det er nødvendig.

Vi har variert veldig i vinter og levert elendige perioder (som 1.omgang mot Glimt) og gode perioder (som i 2.omgang mot Glimt og i lange perioder mot Godset). Men det viktigste er at vi har hatt en god kurve og leverte bedre og bedre utover vinteren.
    I tillegg fikk vi for et par dager siden en gledelig nyhet om at Martin Ramsland var klar for klubben fra og med 1.august.
    Alt så bra ut - og alle gledet seg til seriestart - helt til nyheten om at man hadde tatt ut en personalsak mot Kjetil Rekdal - og at vår trener var fratatt alle oppgaver med umiddelbar virkning. Jeg tror det var langt flere enn meg som kikket på kalenderen og håpte den viste 1.april og at man kunne humre litt for seg selv... Men dette var 28 mars - og fakta var at denne beskjeden kom kun 2 dager før den viktige 6-poengskampen mot opprykksrival Aalesund. I stedet for at vi alle skulle fyre hverandre opp og Fevennen skulle få skrive oppmuntrende og positive artikler som skulle få folk til å gå mann av huse til lørdagens kamp, så ble både medier og sosial medium fulle av folk i sinne og sjokk over det som hadde skjedd. Jeg skal ikke bruke mer tid på denne saken, men det er definitivt uheldig for både Rekdal, Start som klubb og alle som heier på klubben det som nå har skjedd.

Men nå skal vi ikke bruke mer tid på dette og i stedet skal vi glede oss over at sesongen sparkes i gang om kun få timer. Nedrykket var en kjempestor skuffelse - og vinteren har virket mye lengre enn normalt - men nå er vi klare - og vi er motiverte. Når klokka slår 1530 lørdag ettermiddag er det en eneste ting som betyr noe - og det er at de 11 som er kledd i gult og svart scorer flere mål enn de som står på motsatt banehalvdel.

Da betyr det ingenting om treneren til Start heter Kjetil Rekdal, Joey Hardarson eller Ole Gunnar Solskjær. Det som da er viktig er at vi får se et hjemmelag som virkelig vil gjøre oppholdet i OBOS-ligaen kortest mulig og som er villige til å blø for drakta. Hvis samtlige spillere i gult har denne innstillingen så vinner vi denne kampen. Jeg mener vi har bedre lag enn Aalesund - og vi har hjemmebanefordel.

Det er lett å vende klubben ryggen når man føler at klubbledelsen roter det til gang på gang, men for meg så er IDRETTSKLUBBEN START så utrolig mye viktigere enn noen trener og spiller noengang vil bli. Trenere, spillere og ledere kommer og går. Slik har det vært siden 1905 da klubben ble stiftet. Men klubben er den samme og hjertet mitt banker minst like hardt for klubben nå som det har gjort siden jeg begynte å følge med i slutten av 70-tallet. Faktisk så er det nå - når klubben møter motgang - at jeg bryr meg enda mere om klubben enn tidligere. En ting er sikkert. At man sitter hjemme og klager og sutrer på sosiale medier hjelper absolutt ingen.

Den eneste måten vi kan hjelpe denne klubben på, er å stille opp på kampene og heie alt det vi orker.

Hvis vi supportere, sponsorer, ledere og spillere drar i samme retning - og gir alt det vi orker både på og utenfor banen - så vil dette oppholdet i OBOS-ligaen bli kortest mulig.

Lykke til med 2019-sesongen alle Start-venner. La oss starte sesongen med en fortjent hjemmeseier mot opprykksrival Aalesund.

HEIA START!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Lovlig sent Frank

Spent på kampen i dag. Laget har på ingen måte overbevist over tid i oppkjøringen og ledelsen skaper kaos rundt klubben to dager før kamp. Ikke den beste pre-season i manns minne. Men, det er gutta på banen som skal gjøre jobben, ikke de som sitter og styrer og leder.

Husker med gru hvor entusiastisk jeg var etter åpningskampen i fjor og vi vet alle hvordan det endte. Så kanskje vi skal håpe på en nøktern start på sesongen i år, med en hederlig 1 - 0 seier?

God kamp!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Kjenner at kampen desv kommer i andre rekke som følge av administrativt rot, inkl manglende kompetanse på arbeidsrett.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Fin kamptråd Frank!
    Deilig å kunne glede seg til kamp også oppi alt.
    For hvem som har spilt fotball kjenner ikke igjen kriblingen i beina og gleden over å springe ut på gresset(!?) med en ball når det blir vår?
    Overskuddet og den sprudlene følelsen i kroppen, som lar deg glemme alt rundt, og kun fokuserer på øyeblikket.
    Bildene i hodet av en langpasning som dempes perfekt på brystet og dundres i vinkelen.
    En nydelig stikker til backen som kommer på overlapp.
    En helhjerta løpsduell som ender opp i en sklitakling og gjenvinning når man leder 1-0 i det 90. minutt.
    Veggspill ute til høyre; tobias-wichne-tobias. 45 ut til Segen. 1-0!

Jeg gleder meg!
    Jeg håper å få noen øyeblikk som er i nærheten av magiske.
    Eller iallefall bedre en fryktet.
    For som IK Start-supporter har man ikke noe valg; man må finne gleden i de små kortvarige øyeblikkene.
    Det er den eneste måten å overleve på.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jørgensen skada - Twum inn i følge fvn.
    Twum-Berger-Ropstad.

Huff..frykter tap her.
    Om oddsen på Ålesund fortsatt er 3.45 og Reka og klubben blir avskjediget før kampstart tipper jeg han setter et saftig beløp på Aafk.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvordan skal man egentlig starte å oppsummere en slik dag...

For å ta kampen først, så var vel dette en typisk åpningskamp. Mye nerver, lite finspill og lite sjanser. Egentlig ganske kjedelig å se på rett og slett. Vi sliter veldig med det offensive spillet. Det er for lite bevegelse, og vi mangler evnen til å spille gjennom ledd eller få skikkelig tempo i spillet vårt. Det er ingen krise å tape her, men vi er for enkle å forsvare seg mot.

At Rekdal åpenbart presser deg ned på benken er smått absurd. Men det er jo nok et tegn på at Start ikke har den vanntette saken de burde hatt. Mer og mer tyder på at ledelsen har klønet dette skikkelig til. Det fremstår som om de prøver å kvitte seg med treneren uten å måtte betale kompensasjon. For å kunne kjøre en personalsak må de både ha en god nok grunn, og de må gjøre alt i henhold til lovverket. Det virker ikke som de har noe av dette på stell, og da burde de heller gjort dette på den vanlige måten. Gi mannen fyken og betal kompensasjon deretter.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    At Rekdal åpenbart presser deg ned på benken er smått absurd. Men det er jo nok et tegn på at Start ikke har den vanntette saken de burde hatt.
    Jeg er enig i det meste du skriver, men akkurat her er jeg uenig. Det er et tegn på at Rekdal har fokus på en ting, Rekdal. Hadde han vært en større mann hadde han satt klubben og spillerene først og holdt seg unna. Selv uten å lede kampen i dag hadde han hatt gode kort på hånden dersom klubben ikke har gjort jobben sin. Oppførselen i dag var en like stor, om ikke større, ripe i lakken til Rekdal, som den styret har produsert frem de siste dagene.

Kampen fikk jeg dessverre ikke sett
    Jeg sa tidligere at jeg håpet på en knepen 1 - 0 seier, fordi jeg ikke ønsket å se samme kollapsen som vi så serieåpningen forrige sesong. Jeg håpet selvfølgelig på 1 - 0 til oss, ikke AAFK.
    Alle referat fra kampen tilsier derimot at vi fortsetter trenden med å være tippe-tannlause fremover på banen. Vi kan gjerne ha ball og dominere, men særlig farlig blir det ikke ofte. Vi har blitt bedre til å forsvare oss, for det er ikke lenge siden vi måtte score minst 3 mål i kampene for å være relativt sikre på å vinne dem. Der har vi hevet oss. Nå er det kanskje på tide å score litt mål også. Hvem som skal skape de farlighetene er jeg derimot usikker på nå som Kabran ser ut til (har ikke sett bekreftelse enda) å være på vei til Sverige, og ingen av de andre spillerene har vist noe som tilsier at de kommer til å få mange målpoeng denne sesongen.
    Akinyemi ut med skade er enda en nedtur, all den tid han potensial, men behøver spilletid både for å bli en bedre spiller men også for å score og få den godfølelsen spisser behøver for å score enda flere. Mulig dette gir Floki den sjansen han behøver for å bevise at han bør satses på? Vi har jo egentlig nok av spillere som kan spille i midten fremme, men ingen av dem har imponert stort til nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Det er et tegn på at Rekdal har fokus på en ting, Rekdal. Hadde han vært en større mann hadde han satt klubben og spillerene først og holdt seg unna.
    Det er et tegn på det også. Men de to poengene er ikke gjensidig utelukkende, så jeg holder en knapp på at begge stemmer.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det er et tegn på det også. Men de to poengene er ikke gjensidig utelukkende, så jeg holder en knapp på at begge stemmer.
    Det skal jeg ikke si noe på

Glemte forresten en ting om kampen. Vi stiller uten våre to beste midtstoppere, men holder likevel nullen frem til det 86. minutt. Det er faktisk en veldig positiv ting! Skal ikke se bort fra at vi kun behøver ett mål for å vinne en god del kamper i år.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Det er stort sett tynn suppe fremover på Start. Spesielt kantene og midtbanen er for tamme. Hele midtbanen vår blir for treige og dype. Kantene klarer ikke å komme inn til innlegg. Floki trenger innlegg fra kantene. Samme leksa som i fjor. Føler at for mange spiller i uvante situasjoner. Ålesund hadde mere pasningsspill og kom med flere folk fremover. Dette blir ikke walk in the park!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Fryktelig kamp for Start. Nedslående resultat, svak prestasjon og lav underholdningsverdi. Akinyemis skade topper en helsvart dag. Den innebærer ikke nødvendigvis den store sportslige svekkelsen, men medfører dessverre at det ørlille resthåpet om at Start på sikt skal få litt avkastning på investeringen sin svinner ytterligere hen.

5-4-1-formasjonen med to dype midtbanespillere innebærer null risiko. Start har til enhver tid seks spillere fritatt for offensiv delaktighet. Og bruker mye av tiden til å spille seg rundt på kantene med kombinasjoner mellom vingback og kant. Da er det i beste fall tre spillere igjen til å forvalte det som skapes om motsatt vingback har klart å ta hele turen opp i boks. Det blir ikke mye sjanser av slikt, og det krever at Start setter sjansene og kompenserer med dødballer, kontringer og enkeltmannsprestasjoner.

Dette kan funke med en kynisk vinnerskalle som Rekdal bak roret. Men ikke med en Rekdal iført klovnenese og strippet for autoritet.

Starts neste trener vil garantert måtte legge om på både formasjon og spillplan. Og dette må lykkes raskt. Og selv om man fortsatt får tro at det bor noe i denne spillerstallen, er det fremdeles komplett umulig å forstå at dette er spillere som har hatt suksess i andre klubber og er hentet for millionbeløp.

Alle er samstemte om at Start har det klart beste spillermaterialet i Obos. Dette stemmer åpenbart målt i lønn og overgangssum. Men det er knapt en av utespillerne som var utpå i dag som har prestert på anstendig nivå i Start, og spørsmålet er hvor lenge de kan levere under pari og fremdeles bli betraktet som gode spillere.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    For å snakke litt om kampen:
    Vi gjør ingen fryktelig kamp mener jeg.
    Omstendihetene tatt i betraktning leverer mannskapet ok, men som du er innepå Peder: å ta med seg "suksessen" fra i fjor høst blir for baktungt og omstendelig.
    Her er min oppsummering, skrevet etter 80 spilte minutter i går:

Dagens +
    Twum var god. Desisdert det beste han har levert i start-trøya.
    Vi er solide ut bakover, selv med våre to beste stoppere ute.
    Sjøkvist debuterte og ser bra ut.

Dagens -
    Akniyemis skade. Fryktelig om han nå blir ute 7-8 måneder.
    Vi er altfor omstendelige fremover. For få løp og for lite direkte.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av iekksil Vis innlegg
    Vi gjør ingen fryktelig kamp mener jeg.
    Må få presisere at jeg skrev fyktelig kamp for Start, og ikke fryktelig kamp av Start. Jeg tenker da primært på omstendighetene rundt, resultatet og den nedslående skaden på Akinyemi. Det er vanskelig å kritisere prestasjonen omstendighetene tatt i betraktning, og Start var jo fullt på høyde med Ålesund, men dette var ingen god prestasjon av noen av lagene.

Er også enig i at Twum var god i 80 minutter. Men forsvarsspillet hans i forkant av scoringen var rett og slett under enhver kritikk.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Kampen som den var, litt typisk 1 serierunde.
    Ble litt utydelig hvordan Start lå på banen. Kantene manglet ihvertfall fart og press. Det gikk svært sakte i angrep, siste 30 meter var bråstopp, støtte, se bakover, ned på kant og innlegg som gikk i et bakrom som var tettet igjen minuttet før.
    Det som lot meg imponere var Twum, stor prestasjon. Målet kom som det ble, fortsatt mye å lære.
    Innsatsen var vel akseptabel , blir bedre når de vet hvilken vei de skal løpe for å score mål.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •