Vis avstemningsresultater: Hvor ender Start denne sesongen?

Stemmere
5. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Rykker direkte opp

3 60,00%
  • Rykker opp gjennom kvalik

1 20,00%
  • Kvalik - men rykker ikke opp

0 0%
  • 7-16 plass

1 20,00%
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

5 Serierunde: START - SANDEFJORD (kamptråd)

TID: Lørdag 27.april kl.1530
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    2. Sandefjord . 4 2-2-0 1-1 8 poeng
    4. Start.......... 4 2-0-2 4-5 6 poeng

SANDEFJORD FOTBALL
    Sandefjord Fotball ble stiftet så sent som i 1998 da man slo sammen Runar og Sandefjord Ballklubb. De har stort sett spilt i 1.divisjon men har også hatt flere sesongen innimellom i eliteserien. Deres beste sesong var i 2006 da man endte på 9 plass i eliteserien og kom til cupfinalen. I 2008 endte de på 8 plass i eliteserien og tok da 40 poeng som er deres beste sesong i det gjeveste selskap.

Sandefjord rykket ned foran denne sesongen sammen med Start, men hadde en veldig god høst-sesong og tapte kun 2 av de siste 10 kampene. I den perioden slo de også Start med 4-1 hjemme i Sandefjord.

Denne sesongen er Sandefjord naturligvis en av favorittene til å rykke rett opp. Marti Cifuentes erstattet i fjor sommer Magnus Powell og under han var laget mye bedre. Det skal sies at spesielt signeringen av Rufo var vellykket.

Laget har startet sesongen med 2 seire og 2 uavgjorte - og har som Start levert veldig variable kamper. I 1.runde var de heldige som vant mot KFUM, mens de i forrige runde kun fikk med seg 1 poeng borte mot Tromsdalen - som hadde tapt sin forrige hjemmekamp med hele 0-8 for Ull/Kisa.

Når det gjelder spilleroverganger, så har Sandefjord sikret seg disse spillerne foran denne sesongen:
    Stefan Mladenovic (Odd)
    Sander Risan (Egen juniorstall)
    Tobias Svendsen (Molde, lån ut sesongen. Var utlånt til Haugesund i fjor)
    Alberto Ortiz Moreno (Reus, Spania)
    Brice Wembangomo (Jerv)
    Vidar Ari Jonsson (Brann. Var utlånt til FH, Island, i fjor)
    Anton Kralj (Malmö, Sverige. Var utlånt til Gefle, Sverige, sist sesong)
    Walter Viitala (Malmö, Sverige)

Jeg tipper Sandefjord vil havne på en av de 3-4 første plassene denne sesongen.

SANDEFJORD's 5 SISTE KAMPER
    2 mars: Mjøndalen - Sandefjord 2-1 (treningskamp)
    31 mars: Sandefjord - KFUM 1-0 (serie)
    7 april: Raufoss - Sandefjord 0-2 (serie)
    13 april: Sandefjord - Aalesund 1-1 (serie)
    22 april: Tromsdalen - Sandefjord 3-3 (serie)

IK START
    Hos Start så er Jesper Daland tilbake fra skade og er trolig med i kamptroppen. Espen Børufsen og Adeleke Akinyemi er fremdeles ute med skade.
    Jeg tipper vi starter med samme lag som startet mot Sandnes Ulf, men det er mulig at Afeez Aremu kommer inn på midten. Jeg synes Erlend Segberg skuffet mot Sandnes Ulf, og kunne tenke meg å se Aremu og Twum på sentral midtbane, men det er nok mest sannsynlig at vi starter som vi gjorde sist.

Da starter i såfall disse: (4-2-3-1)

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Joackim Jørgensen
    Damion Lowe
    Henrik Robstad

Isaac Twum
    Erlend Segberg

Kasper Skaanes
    Tobias Christensen
    Aron Sigurdarson

Mathias Bringaker

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Kampen mot Sandnes Ulf var en stor nedtur, men samtidig så lå det litt i kortene at det kunne bli vanskelig. Vi så tidlig at baneforholdene var elendige og at ballen hoppet og spratt flere steder og når vi vet at Start normalt trener på en jevn og fin kunstgressbane, så er det klart at underlaget ville favorisere Sandnes Ulf - som trener på dette underlaget daglig.
    1.omgangen var tett og jevn og med lite sjanser, men det virket som vi hadde god kontroll bakover. Etter pause ble det verre og vårt normalt solide forsvar slapp hjemmelaget til på to headinger - og dermed stod det 2-0. Derfra og ut skapte vi lite, og det hele ebbet ut med 2-0 til hjemmelaget og en tung busstur til Kristiansand.

Jeg er dog rimelig sikker på at Sandefjord, Aalesund og de andre opprykkskandidatene vil slite på denne banen - spesielt de som daglig spiller på kunstgress.

MEN, nå er det på tide å se framover - og selv om kalenderen fremdeles viser april, så har vi her noe vi må kalle en 6-poengskamp. Taper Start kampen mot Sandefjord er det 5 poeng opp til Sandefjord - og trolig 6 poeng opp til Aalesund. Det kan bli en tung luke å tette igjen.
    MEN, dersom vi slår Sandefjord er vi plutselig forbi dem på tabellen og avhengig av andre resultater, så kan vi faktisk avslutte denne runden på opprykksplass. Det snur fort i fotball, og selv om vi ikke har imponert fram til nå, så kan mye endres om vi får en god opplevelse.

Sandefjord har heller ikke imponert så langt og spesielt 3-3 borte mot Tromsdalen - som har slitt voldsomt fram til nå - er svakt. Om det var undervurdering er vanskelig å vite, men det er ingen tvil om at Sandefjord nok ikke er fornøyd med 1 poeng fra den kampen.

Jeg las litt i sosiale medier etter kampen mot Sandnes Ulf og det var ingen hyggelig lesning. Kritikken mot Start, ledelsen, eierne, TK, trenerne og alle andre haglet og man skulle nesten tro vi hadde rykket ned eller mistet muligheten til opprykk.
    Joda, vi spilte en svak kamp, men som nevnt så var dette på en elendig bane som helt klart favoriserte hjemmelaget. Og ser vi på tabellen så er det veldig kort avstand opp til direkte opprykk. En seier mot Sandefjord - og vi er forbi dem.

Jeg har sagt det tidligere, og sier det igjen. Det er i vanskelige tider vi ser hvem som virkelig har et hjerte for klubben. Er du en av dem som er så misfornøyd med lagets prestasjon at du holder deg hjemme og i stedet sitter bak et tastatur og klager over alt og alle - eller er du en av dem som bretter opp ermene og som nekter å gi opp.

For mange år siden da jeg stod på feltet til Tigerberget/Menigheden sang vi denne sangen:

"Vi lever for Start - ja vi lever for Start.
    Og aldri vi svikter - vårt lag - det er klart.
    Selv om vi taper - så stiller vi opp.
    Vi vet jo at guttan - igjen skal til topps."

Jeg synes den er noe vi alle burde bruke som modell. Vi VET at gutta skal til topps igjen - og vi vet at ting VIL snu. Vi husker med gru tilbake til da vi tapte 1-7 hjemme for Raufoss - men kun få år etterpå kjempet vi om seriegullet.
    Ting vil snu - og alle i og rundt klubben har det samme mål. Eierne, investorer, spillere, trenere, TK og ledere vil selvfølgelig alle at vi skal lykkes. Det er ingen som er fornøyde med tap mot Sandnes Ulf - men man kan da ikke gi opp!! Spillerne, trenere, eiere og andre må fortsette å gjøre sitt beste - og det samme synes jeg kan forventes av alle oss som har klubben i vårt hjerte.

Vi skal snu dette - SAMMEN - og la oss starte med 3 poeng mot Sandefjord. Da er vi forbi dem, og da har vi 9 poeng på 5 kamper. Det gir nesten 2 poeng i snitt og er normalt godt nok for direkte opprykk.

Kom på kamp - og gi ditt beste - så er jeg sikker på at spillerne og trenerne vil gjøre sitt for at Sandefjord ikke får med seg noe på bussen tilbake til Sandefjord.

LYKKE TIL ALLE START-VENNER!

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Bra skrevet Frankieboy. Du skal ha for din positivitet. Personlig blir jeg voldsomt skuffet når man ser de utrolig svake prestasjonene på banen, som feks i Sandnes. Synes kjempingen og duellkraften er mildt sagt elkendig, og tror ikke spillerne yter sitt beste alltid her, spesielt når de har fått et mål imot. De virrer da rundt som hodeløse kyllinger og er da i mine øyne noen tapere. Vi snakker om at de må blå litt mere for drakta. Virker noen ganger som hårfrisyren er viktigere enn innbitt kjemping. Jeg mistenker at spillerne tror de er bedre enn de virkelig er. Start har i år spilt som et middels Oboslag, det er fasiten så langt.

Selvsagt må vi håpe at det løsner, og da skal de få den honnøren de trenger. Helt klart så må flere av spillerne se seg i speilet å se hva de presterer. Og noen er mere ego enn andre. Er det noen som sår igjen etter trening for å drille sine svakheter, trenes det på "fridager". Kan kondisjonen og duellkraften bedres. Det er ting den enkelte må ta ansvar for, og ikke bare skulle bli trent av en trener hele tiden.

Håper virkelig vi snart kan gå mot bedre tider, men igjen er det hardt arbeid som må ligge i bunn.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Positiviteten og nøytralitet må man ha når man er skribent for Start hver uke, ellers er ikke Start interessert.
    Det er viktig med engasjement, man skal få høre det når det ikke glir riktig vei.
    Men konstruktiv kritikk er spiselig, drittslenging er uakseptabelt.

Jeg er spent på laguttaket.
    Det er vel på høy tid å sette Christensen ut.
    Han kan avgjøre kamper men er i tillegg veldig selvopptatt og høy på seg selv. Jeg synes det er en uting at en unggutt skal kneldre på laget igjennom en kamp.
    Fredagsliven fikk vi vel nettopp se egoet og selvgodheten, som da endte med å bli pissa på i pingpong.
    Christensen holder for lenge på ballen, spissene har for lengst gått i offside og den gode vinkel er spolert.

Aremu, lagets ballvinner må spille. Han er kjapp med avleveringene men pasningene er på et middels nivå.
    Skuddfoten er det ikke noe å si på.
    Det er en fristende tanke å flytte Jørgensen opp sammen med Segberg og Aremu.
    Over i en 4-3-3 eller 4-3-2-1.

Daumeland
    -
    Wichne
    Berger
    Lowe
    Robstad
    -
    Segberg
    Jørgensen
    Aremu
    -
    Aron
    Skaanes
    -
    Bringaker

Midtbaneleddet lider av manglende autoritet og lederhånd.
    Derfor Jørgensen

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Helt enig Steinar, og har sagt det lenge. Midtbanen lider stort under uerfarenhet og lite trøkk. Få Jørgensen inn der. Han vil skape bedre balanse der og vi har Berger så er en solid midtstopper. Noe av problemet er vel også at Segberg er brukt som kaptein, ettersom han ikke hever seg over noen andre skal man være nøytral. Man setter ikke ut kapteinen på skuta. Så spørsmålet er vel faktisk om man burde vurdere bytte av fast kaptein. Gi kapteinsbindet til Jørgensen og gi han midtbaneplassen.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Positiviteten og nøytralitet må man ha når man er skribent for Start hver uke, ellers er ikke Start interessert.
    Positiviteten er vel noe jeg alltid har hatt - lenge før jeg begynte å skrive for Start. Den linja har jeg hatt både på Facebook og her inne - så det er ikke noe som har endret seg. Er det noe jeg reagerer på, så har ikke Start gitt noen begrensninger. Men det er sikkert greit at noen skriver om håp og positivitet når de fleste andre er negative...

Det blir vel ekstra merkbart når ting går dårlig - og jeg allikevel prøver å holde meg positiv. Da går jeg mot strømmen og jeg håper det gir en viss balanse både her og på FB.

Ellers så blir det spennende i dag. Jeg forventer at vi tar kontroll og så blir det veldig viktig at VI scorer det forste målet. Dette laget trenger en god start og at man får litt selvtillit inni gruppa. Da kan det bli en bra kamp, men får man publikum i mot seg og får et par baklengs - kan det fort bli en ny tung dag.

La oss håpe at vi leverer årsbeste i dag!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nok en flau forestilling. Vi skapte riktignok sjanser til at vi burde vunnet, men det er jo en ordentlig dårlig fotballkamp. Av begge lag. At vi ikke klarer å avgjøre, og heller får utlikning imot 4 minutter på overtid sier vel nok om dette laget.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Nok en flau forestilling. Vi skapte riktignok sjanser til at vi burde vunnet, men det er jo en ordentlig dårlig fotballkamp. Av begge lag. At vi ikke klarer å avgjøre, og heller får utlikning imot 4 minutter på overtid sier vel nok om dette laget.
    Jeg så bare 2.omg, men basert på det mener jeg denne kampen var et steg eller to i riktig retning. Jeg synes oftere jeg så tendenser til god offensiv samhandling, de legger seg ikke bakpå og forsøker å spille også på 2-1 frem til ca 85 min. Så kollapser det og se blir for forsiktige. Men fra 0-1 og frem til 85 er det mye bra og en annen mentalitet enn tidligere.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er jo skuffende med nok et poengtap. Slipper inn to helt unødvendige mål.
    Lowe er jo et mysterium. Har jo helt enorme kvaliteter, som laget definitivt trenger, men gjør tabber oftere enn Christensen får gult kort. Kanskje på tide på flytte han bort fra farlig område? Kunne han ikke vært høyreback eller defensiv midtbanespiller?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dette ble vel litt som forventet. Start mangler litt identitet etter vårens endringer i trenerstab, formasjon og laguttak, og litt selvtillitt etter en litt traurig oppkjøring og sesonginnledning. Det var ingen grunn til å forvente at Start skulle dominere kampen mot Sandefjord, og kanskje hadde det vært bedre å møte dem på et senere stadium i sesongen, men samtidig er det jo fint å møte et ballbesittende og naivt lag når man sliter med eget grunnspill. For da kan man jakte feil fremfor å være avhengige av å skape ting på egenhånd.

Start leverer vel en prestasjon midt på treet med unntak av første fem og siste ti minutter som er fryktelig svake. De styrer kampen i noen perioder, mens Sandefjord har initiativet i andre. Start er fullt ut konkurransedyktige, men Sandefjord har jo en langt mer sofistikert tilnærming til spillet, og fremstår slik sett som et bedre fotballag ved at de evner å spille seg fri bakfra, og skaper sjanser mot etablert forsvar der Start nesten utelukkende er farlige på faste situasjoner og når de får slått tidlig i bakrom.

Når det lugger litt på siste tredjedelen er det jo viktig at forsvarsspillet sitter, men der synes jeg Start skuffer stort. Sandefjord skapte vel nær tosifret antall brukbare scoringsmuligheter i en relativt jevnspilt kamp, og det er selvsagt altfor dårlig med tanke på kvalitetene Start har i forsvarslinjen sin.

Ellers er det både svært overraskende og skuffende at Start ikke evner å holde litt på ballen siste ti minutter når Sandefjord presser på for utligning. Start viser rutine og kynisme på grensen til det parodiske i sluttminuttene når alle mann i forsvarsrekka i tur og orden legger seg ned og trenger medisinsk behandling for å drepe tempoet og drøye tid. Samtidig er valgene som tas hver gang laget bryter Sandefjords angrep i beste fall er på juniornivå. Denne svakheten var også tydelig mot KFUM, og kan kanskje også tyde på manglende fysisk form siden feilvalgene nok til dels skyldes lagets manglende evne til å skaffe seg offensive pasningsalternativer når ballen vinnes. Når spillerne tilsynelatende ikke orker å bli med fremover, er det vanskelig å holde på ballen.

Start var svært nære å vinne dagens kamp, men dette var også en kamp som fort kunne endt med tap ut fra spill og sjanser. Med tanke på at dette var en kamp Start ikke hadde råd til å tape, var uavgjort et helt greit resultat laget kan bygge videre på. Et par seire mot enkel motstand de neste ukene vil trolig løfte dette laget veldig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    For å være litt sarkastisk så var det kanskje greit at Start tryna på taktikken siste 15. Da får man fortgang i trener spørsmålet 😉
    - første omgang var et tilbakesteg.
    - 2 omgang var kanskje sesongens beste, hittil.

Første inneholdt mye slurv og dårlig tempo, hinsides feil av Aron og 1 lompe mot mål.

Andre var bedre, mer tempo og sjanser. 2 pene mål.
    Jeg synes gutta kjørte kampen, spesielt 2 omgang.
    Dagens fjott og bæsj pris går nok en gang til Joey og co.
    Maken til slett lagledelse siste 15 minutter.
    Man demonterte angrepet og satte alle kort på alt tilbake 🔙
    Sjøkvist har fysikk og teknikk til å holde på ballen der oppe.
    Hadzic kunne byttet for en tom Aremu.
    Nok en gang rotes poengene bort fra sidelinja, all ære til spillerene, de fleste.. Kanskje vi kan gi litt pepper til Wichne og Skaanes, ellers var det et løft opp generelt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Et steg i riktig retning dette, men steget er ikke langt nok.

Håpløst å falle så langt bak på slutten. Det skal ikke være mulig.

Ellers har det «klikka» for Floki på Insta, for de som er interessert i slikt 😂

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ja, dette var trolig vår beste kamp for året - og spillemessig var vi best - og akkurat DERFOR er det så utrolig skuffende at vi legger oss så lavt på slutten. Vi tar ut de raskeste spillerne våre (Bringaker og Skaanes) og setter innpå Floki og Hammer Berger - og inviterer Sandefjord til å sende alt de har framover og skape et veldig trykk på oss. Vi har ingen kontringsvåpen og hver gang vi vinner ballen blir den meid opp i banen.

I stedet burde vi beholdt Bringaker og Skaanes og heller satt inn Hadzic som kunne holde ballen på midten - eller kanskje en av ungguttene (sjokvist/Tryggvason) som har stor lopskapasitet.

Helt uenig i det taktiske fra Joey her og jeg mener som Steinar at lagledelsen kostet oss 2 poeng.

Angrep er det beste forsvar - for vi har sett altfor mange ganger at Start ikke takler å ri inn en ledelse!

Uansett et steg framover og nå må vi bare fortsette neste helg mot Strommen. 3 poeng der og vi er for fullt med i opprykkskampen.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    For det første er det presisjonen som gjør at vi ikke klarer å produsere gode prestasjoner og samhandlinger. Det feiles med de enkleste støttepasninger, innleggene fra ving/backer er helt på trynet. De fleste baller havner langt borte fra der de skal. Hva fanken gjør dette laget på trening egentlig??

I tillegg er vår midtbane med Segberg/Aremu en altfor svak duo. De er begge veldig defensivt orienterte og det blir hovedsaklig støttepasninger eller pasninger bakover. Den offensive samhandlingen blir lidende voldsomt under dette. Vi må bare stikke fingeren i jorda og konstatere at altfor mange av dagens spillere ikke holder eliteseriestandard. Desverre blir vi ikke kjempende i toppen med dette mannskapet. Vi blir nok rotende i Obos et år til, inntil noen av de yngre spillerne som er på benken kan slå ut i produktivitet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Jeg tror klubben finner ut av det, i beste fall får vi Akinyemi og Kabran tilbake i August.
    Men jeg er ikke så bekymret for spissen, mer innlegg og kreativiteten som er for lav. Energien vi hadde i Shala, god nærteknikk og litt balkansk blod er borte.
    Shala er det nærmeste vi har hatt Bolanos sin tid.
    Spesielt som Franko nevner er innlegg og pasninger fra back/vingback som er for svake.
    Kanskje også for tidlig slått..
    Vingbackene har en vesentlig rolle i å sette fart i angrep med forløsende pasning, gode løp og stor bevegelse.
    Dette kan gjenspeiles i lag som bruker tid, triller ball i forsvarsrekka og venter på at midtbaneleddet får det lille rommet som skal til. ( Mest vanlige å se i Italia og Spania)
    Start spiller planløst og tilfeldig.
    Dessverre ble det få gode innlegg mot Sandefjord, savner børufsen på dette området

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •