Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

NM 1 RUNDE: FRAM LARVIK - START (kamptråd)

STED: Framparken
    TID: Onsdag 1 mai kl.1800

Da var det igjen klart for cupfotball, og så får vi se om dette blir sesongen der Start skal komme seg til cupfinalen. Vi var så utrolig nærme i fjor, men snublet i det aller siste hinderet - borte mot Rosenborg etter å ha ledet til pause. Men det gikk som det pleier og det ble ny cupfinale i sofaen for Starts spillere og ledere.

Det er nok ikke mange Start-supportere som har booket hotell-rom i Oslo for cupfinalehelga, men akkurat nå er Start like nærme cupfinale som Rosenborg, Molde og alle andre lag fra eliteserien og OBOS-ligaen.

Vi har sett tidligere at lag fra 1.divisjon kan komme seg hele veien, og selv om sjansene er små, så er jeg sikker på at Starts spillere går på banen i hver eneste cupkamp med mål om å vinne.

Første hinder er Fram Larvik som spiller i PostNord-ligaen avdeling 2 der de har 4 poeng på sine 3 første kamper. Forrige kamp endte med 1-1 hjemme mot Grorud.

Laget ble tidligere trent av Petter Belsvik som scoret 38 mål på 46 kamper i Start-drakta, men han gav seg i fjor sommer. I tillegg har laget 4 tidligere Start-gutter på laget. Philip Aukland, Sindre Osestad, Fredrik Dahl og Henrik Byklum er alle gutter som har spilt for Start (hovedsaklig Start 2)

Kampen spilles på en ujevn og humpete gressbane så trolig blir det ikke mye finspill i denne kampen men dueller og kriging - og jeg tipper at det blir en jevn 1.omgang men at Start vil ta mer og mer over når Fram's spillere blir slitne utover i kampen.

Joey har varslet at han vil stille et sterkt lag, men det blir nok noen endringer fra laget som spilte mot Sandefjord. Det er vanskelig å vite hva Joey tenker, men jeg tipper at spillere som Sander Sjøkvist, Adnan Hadzic, Jesper Daland, Espen Hammer-Berger, Gudmundur Tryggvason og Floki Finnbogason får spilletid.
    Jeg til tippe at Alexander Pedersen får sjansen i buret - og at vi stiller med dette laget: (4-2-3-1)

Alexander Pedersen

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Espen Hammer Berger
    Henrik Robstad

Adnan Hadzic
    Isaac Twum

Gudmundur Tryggvason
    Tobias Christensen
    Sander Sjøkvist

Floki Finnbogason

Selv om jeg vil at vi skal komme oss til cupfinalen, så er det viktigste denne sesongen at vi rykker opp og dermed er kampen mot Strømmen til helga enda viktigere. Når det er sagt så burde vi slå Fram Larvik.

Blir uansett spennende med kamp og så håper jeg at vi får se noen av våre nest-beste får vist seg fram og vil vise at de vil spille seg inn på serielaget. Her har de muligheten til det.

God kamp alle Start-venner. Kanskje dette blir vår sesong når det gjelder cupen.....
    Sist endret av Frankieboy : 05-01-2019 kl 13:31

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Utklipp fra liveoppdateringen til nettavisen til pause:

"Det er pause her i Larvik, og stillingen er 0-0! Fram åpnet klart best, og har hatt både de fleste og de største sjansene. Start har ikke imponert i denne førsteomgangen. Nå gjenstår det å se om noen av lagene klarer å sette ballen i nettet i 2.omgang."

🙄

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da ligger vi under. Strålende dette

Member
    Ble medlem
    Aug 2018
    Like greit å ryke ut med det samme.
    Kanskje det får fortgang i trenerspørsmålet, eller øker spillerbudsjettet i sommervinduet.
    Jeg som trodde vi var ferdig med 3 i forsvar...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Utrolig pinlig! For en gjeng ...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er noe veldig, veldig galt med denne klubben. Et tap i cupen borte mot andredivisjonsmotstand er isolert sett ingen krise. Men dette er en del av en veldig lang rekke av dårlige resultater og prestasjoner. Vi er rett og slett ikke i nærheten av å se ut som et ålreit fotball lag. Hvis ikke det blir bedring raskt kan vi bare avskrive denne sesongen som en fiasko, først som sist.

Og for klubbens omdømme og tillit blant folk på sørlandet er dette resultatet nok en spiker i kisten. Hvem i all verden gidder å gå å se dette laget spille fremover? Godt betalte spillere som spiller følelsesløs drittfotball.

Member
    Ble medlem
    Aug 2018
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det er noe veldig, veldig galt med denne klubben. Et tap i cupen borte mot andredivisjonsmotstand er isolert sett ingen krise. Men dette er en del av en veldig lang rekke av dårlige resultater og prestasjoner. Vi er rett og slett ikke i nærheten av å se ut som et ålreit fotball lag. Hvis ikke det blir bedring raskt kan vi bare avskrive denne sesongen som en fiasko, først som sist.

Og for klubbens omdømme og tillit blant folk på sørlandet er dette resultatet nok en spiker i kisten. Hvem i all verden gidder å gå å se dette laget spille fremover? Godt betalte spillere som spiller følelsesløs drittfotball.
    Det blir nok lenge til det kommer folk på kamp igjen. Det må mer til enn en sliteseier mot Strømmen.

Spillerne syter, de løper ikke, ser ned i bakken. Trenerapparatet virker motløst, endrer formasjon i hytt og pine, tar dårlige taktiske valg. Det virker som alle har gitt opp. De vasser i penger, kan bruke så mye ressurser de vil på restitusjon og trening. ALT ligger til rette. Og så gir de opp.

Enig med Hornnes, det er noe veldig, veldig galt med denne klubben. Håper eierne finner ut av det, før de gir opp.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Dette lager er jo direkte latterlig. Nå må det snart være opplest og vedtatt, de er og blir et middels Oboslag, uavhengig av talent eller ikke. Vi snakker her stort sett om en gjeng, som ikke har selvinnsikt, og som ikke har tanker om egen orestasjon

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nå er krisen komplett. Ja det har gått nedover i mange år og i forskjellig tempo. Men nå er vi snart der vi var i 2003, hvor det ikke lenger er gitt at vi er det beste laget på Agder lenger. I de siste 30 åra har vi til en viss grad kunne skylde på dårlig økonomi. Selv om også andre lag med dårlig økonomi har gjort det bedre. Men nå er også det argumentet forsvunnet.

Spillere blomstrer strakts de forsvinner (Tronstad, Salvesen etc). Eller så klarer vi ikke å tiltrekke oss de beste sørlendingene (Hagen, Strandberg, unge Tripiz, Ramsland etc). Den eneste spilleren som har gått start-skolen og har prestert i ettertid, er Ajer, og han var vel strengt tatt et LSK-produkt om vi skal være helt ærlig.

Det er noe grunnleggende råttent med kulturen. Ingen husker hvordan det er å vinne. Ingen husker hva og hvor mye som må legges ned av innsats i 2019. Ingen av spillerne eller lederne i klubben har vunnet noe som helst av betydning. Erik Mykland vant serien i DK ett år. Jeg tror det er det eneste eksempelet. Men EM er strengt tatt ikke et eksempel til etterfølgelse hva angår toppidrett. Som fotballspiller fra en svunnen tid, var han derimot fantastisk.

Jeg tror også det er noe grunnleggende galt med det fysisk arbeidet som gjøres. Vi ser bilder fra styrkerommet ett knebøyrack til en spillergruppe på 25, i en så beindominant idrett som fotball. Man skulle tro behovet var større. Duellkraften er jo heller ikke all verden. Det er ingen av spillerne i dagens tropp som "du blir redd". Kanskje Jørgensen? Ellers er det små tynne gutter som ikke gjør en flue fortred. Hvor er typene som Gatusso, Kean, Ramos, Staam etc. Eller mer jordnært David Nielsen og Kristoffer Hæstad. Jeg tror fa.. ikke en av dem satt igjen i midtsirkelen og gråt ved nedrykket? Om man taper eller vinner har blitt likegyldig for dem.

Taperkultur og dårlig treningshverdag, er de største utfordringene.

Hva skjer om GIG fortsetter å falle på børsen (ned 80 på ett år)?
    --

Member
    Ble medlem
    Aug 2018
    Mot Sandefjord kunne en "føle" 0-1 målet allerede på sekstenmeteren til Start, når Sandefjord spilte vegg forbi en stillestående Segberg. Aremu småjobbet i bakgrunnen. Jeg tror ikke det er den fysiske treningen sin skyld. Start er helt sikkert godt nok trent sammenlignet med Strømmen og Jerv. Men det hjelper ikke når man ikke tror på planen. Du kan ha så høyt O2-opptak du bare vil, men det hjelper ikke når Aremu ser ned, Segberg sliter med tempoet, Christensen furter, og Sigurdarsson, Skaanes og Finnbogason er i en eksistensiell krise.

Forbanna drittunger!
    Jeg husker når Start rykket ned med Hæstad. Vi etterspurte spillere med hår på brystet.
    Vel, nå trenger vi hår på pungen. Er det virkelig så mye å be om?

Jeg synes synd på eierne. De har kjøpt en leilighet som ble annonsert som "trenger oppussing". Lite visste de at det i virkeligheten var snakk om sølvkre, radon, mugg, asbest, og en sint nabo i underetasjen som ringer politiet for hver minste lyd.

Kan vi supportere gjøre noe? Klubben klarer ikke dette selv.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av FredrikH Vis innlegg
    Jeg synes synd på eierne.
    Det er vel ingen grunn til å synes synd på eierne. Det er jo deres manglende dømmekraft som ene og alene er årsaken til at Start står på stedet hvil tross avsindig pengebruk etter eierskiftet.

Jeg så ikke kampen mot Fram. Men ser at det pekes på det grunnleggende. At spillerne ikke la ned nok meter, nok kraft i duellene. At laget manglet basisen som må være på plass i alle fotballkamper om man skal vinne.

Det samme kan man jo si om Starts eiere. De mangler basisen. Skal man drive en fotballklubb må man selvsagt studere fotballspillere grundig før man kjøper dem. Man må ringe gamle arbeidsgivere før man ansetter trenere. Og så må man kontakte advokat, eller i det minste sette seg inn i norsk arbeidsmiljølov, før man sparker dem.

Man må tilbake til 1962 for å finne forrige gang Start røk ut av cupen i første runde. Det forteller nok like mye om trekningen som Starts kvalitet anno 2019. For det kan knapt kalles en overraskelse at Postnord-lag slår ut Obos-lag hjemme. Men for et Start-lag som nok tror de er en del bedre enn de er, for en klubb som virkelig trengte en opptur, og for et trenerteam som sikkert innerst inne vil fortsette i jobben permanent, så blir jo tapet ekstremt ødeleggende. Det blir spennende å se om Start en drøm har baller til å sitte i ro, og holde fast på at dagens trenerteam skal lede laget frem til sommeren når spill og resultater ikke møter forventningene. Midlertidige trenere tåler sjeldent mange feilskjær før en permanent løsning er på plass.

Våren kan bli mer spennende enn man så for seg. Jeg var overbevist om at Start skulle prestere som et topplag - spenningen var kun knyttet til om også Ålesund og Sandefjord ville gjøre det slik at det ble kamp om opprykksplassene. Men etter at Starts eiere presterte å sparke treneren to dager før seriestart, føler jeg meg på ingen måte lenger trygg på at dette laget rykker opp.

Member
    Ble medlem
    Aug 2018
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Det er vel ingen grunn til å synes synd på eierne. Det er jo deres manglende dømmekraft som ene og alene er årsaken til at Start står på stedet hvil tross avsindig pengebruk etter eierskiftet.
    Uenig. Dette er ikke - ene og alene - eiernes ansvar. Denne klubben var ute og kjøre leeeenge før de kom.
    Det er heller ikke TKK sin skyld. Jeg ser det som mer sannsynlig at han og eierne har hatt planer som rett og slett ikke lar seg gjennomføre på Sørlandet, landsdelen kjent for jantelov og lua-i-hånda. Kan hende det ikke holder å bytte ledelse. Vi må bytte materialforvalter, billettekspeditør, kioskselgere og kommune. Betennelsen går dypt.

(Uff, nå var jeg negativ. Jaja.)

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Uenig. Dette er ikke - ene og alene - eiernes ansvar. Denne klubben var ute og kjøre leeeenge før de kom.
    Det er heller ikke TKK sin skyld. Jeg ser det som mer sannsynlig at han og eierne har hatt planer som rett og slett ikke lar seg gjennomføre på Sørlandet, landsdelen kjent for jantelov og lua-i-hånda. Kan hende det ikke holder å bytte ledelse. Vi må bytte materialforvalter, billettekspeditør, kioskselgere og kommune. Betennelsen går dypt.

Eierne er nok i større grad en del av løsningen og ikke en del av problemet.

Problemene er mange og stikker dypere, jf nedenfor.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Wimbledon forsøkte på det. Til og med fans byttet de. Uten videre hell.

Member
    Ble medlem
    Aug 2018
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Wimbledon forsøkte på det. Til og med fans byttet de. Uten videre hell.
    Haha, godt poeng!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Denne klubben var ute og kjøre leeeenge før de kom.
    Start har definitivt underprestert i lang tid. Men dette har jo tatt en helt annen dimensjon etter eierskiftet. Vi snakker her om en Obos-klubb som investerer 50 millioner kroner over halvannet år uten å bli bedre. En klubb som i utgangspunktet har de største ressursene i divisjonen, og på toppen av dette har et overforbruk større en totalbudsjettet for nær sagt samtlige klubber man konkurrerer mot. Det skal jo ikke være teknisk mulig. Og skyldes jo ene og alene at Starts eiere er komplett udugelige og sportslig ledelse er fotballfaglig tilbakestående.

Man kan snakke seg varm om jantelov og sørlandsk mentalitet. Men Arendal har landets beste håndballag. Vipers er i verdensklasse på kvinnesiden. Fram Larvik har flere sørlendinger enn Start. Så dette handler neppe om det sørlandske. Men eventuelt om Start-kulturen. Som man enkelt kunne distansert seg fra om man ville. Men i stedet har man altså puttet tidligere spillere i mange sentrale posisjoner, og tydeligvis brukt Jesper Mathisen, selve symbolet på det uprofesjonelle Start, som rådgiver og sparringpartner underveis.

Starts nye eiere overtok et oppussingsobjekt. Men gikk løs på prosjektet med bulldozer, gravde opp hele tomta, rev huset og bygde det opp igjen med gjennomgående dyre og eksklusive materialer. Når det nye bygget har skjeve vegger, asbest og mugg, er det åpenbart håndverket det er noe galt med.

Starts nyere eiere har mislyktes med absolutt alt de har gjort fra første stund og frem til idag. Det er årsaken til den mest spektakulære fiaskoen norsk fotball har vært vitne til. Eierne er så definitivt ikke en del av løsningen for Start. Men pengene deres kan løse mye så lenge disse fortsetter å strømme inn i klubben.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    For å lykkes tror jeg man trenger en kritisk masse med kompetanse (over tid) i et eller flere ledd i klubben. Penger som sprøytes inn gir lite effekt uten denne kompetansen. Pengene kan selvfølgelig investeres i mennesker som hever kompetansen og som på kort eller lengre sikt setter klubben i posisjon til å hevde seg.

Om ansettelsene av tidligere Startere i rollene som sportslige ansvarlige/junior-trenere lykkes vet vi ikke før om noen år.

TK har ikke lykkes med å tilføre laget nok rutine og lederegenskaper (det er han klar på selv), men også her må vi vente å se hvordan spillere som Aremu, Twum m.fl utvikler seg på litt sikt.

Man har famlet fælt på trenersiden, fra det ene ytterpunktet til det andre. Nå sitter man med totalt umeritterte "lokale" trenere, med en samtidig pågående trener-kartlegging og et overgangsvindu rett over horisonten. Her bør ting skje raskt og i riktig rekkefølge.

Med tanke på den kritiske massen med kompetanse tror jeg fremdeles det er mulig å samle mye av den i én posisjon, trenerrollen. En "big man" i Start som klarer å trykke på noen rette knapper kan være alt som skal til for å snu det på kort sikt. Laget er ikke dårlig - heller desillusjonert som følge av det å spille for en turbulent klubb.

Rekdal var på en måte riktig kategori trener for Start, men hans personlighet var tydeligvis en dårlig match. Jeg tror man må lete i samme kategori for at det skal snu raskt.

På den annen side, har vi dårlig tid?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Fram Larvik har flere sørlendinger enn Start.
    Hvordan får du dette regnestykket til å gå opp? Nå skal ikke jeg påstå at jeg har spesielt god peiling på Fram Larvik, men har de virkelig 8-10 sørlendinger i troppen sin?

Sitat Opprinnelig skrevet av SpennEnde Vis innlegg
    På den annen side, har vi dårlig tid?
    Etter spill og resultater sålangt så har vi det. Noe av det som er vidunderlig med fotball derimot er at ting kan snu raskt. En god kamp og opplevelse mot Strømmen i morgen kan utvikle seg til en lang seiersrekke for alt vi vet.

Dersom klubben ikke vurderer Joey m.fl. som kandidater for den permanente stillingen som trener mener jeg at en løsning må komme raskt. Ny trener må inn snarest, både for å sette sitt preg på laget i begynnelsen av sesongen (vi har tross alt bare spilt 5 av 30 seriekamper), men også for å kunne gi innspill ifm overgangsvinduet til sommeren. Det går ikke å ansette en ny trener i juli, og så gå på samme smellen som i fjor, med innkjøp av spillere som ikke er i nærheten av å mestre stilen treneren ønsker. De få, og ja jeg regner med det er få, som kommer inn døra til sommeren av spillere må kunne gå rett inn i en etablert spillestil og forsterke laget.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Start hadde tre sørlendinger i førsteelleveren mot Fram. Fram hadde fire. Det er snodig å forbanne sørlandsk mentalitet når laget knapt har sørlendinger på banen, og motstanderne har flere.

Start taper 100 000 kroner hver eneste dag. Slik vil det være til laget rykker opp eller satsingen strupes. Jeg tipper det haster.

Member
    Ble medlem
    Aug 2018
    Pder: Det virker som du mener at grunnmuren i klubben er førsteelleveren? Jeg mener det bare er fasaden.
    Etter å ha hørt Ruthford Pedersen i Fotballradioen i dag, så er jeg enda mer sikker på at det er det "sørlandske" som er problemet.
    Det sitter litt for mange lokale i administrasjonen til Start. Det har nok vært mye drittslenging etter at kompis Steinar P mistet jobben. Dette er første gang jeg har hørt Pål W Jørgensen stoppe gjesten og be om å "være forsiktig".

Ang Vipers, så har de gitt meg mange flere gleder enn Start de siste årene. Men er det ikke litt ironisk at et av verdens beste kvinnelige håndballag bare trekker ca 1500 i snitt per seriekamp?
    Til og med semifinalen hjemme i Champions League(!) hadde ledige plasser. For en håndballklubb så er det den største kampen som er mulig å spille på hjemmebane. Sørlendinger - lua i hånda.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •