Viser resultater 1 til 14 av 14
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Spillertråd - Eirik Schulze

Da er det bekreftet at nok en sørlending kommer "hjem" til IK Start.
    30 kamper og 8 mål for Sogndal i fjor. 15 kamper og 3 mål for Sogndal sålangt i år.
    Det viser en midtbanespiller som sjeldent er ute med skader eller karantener, og som faktisk er målfarlig. På sentral midtbane er det ingen av våre som har spilt alle kampene i år, og ei heller har de scoret mål.

Spenningen nå er om han kommer i sommer, eller om vi må vente til januar:
    "Selv om avtalen med Start gjelder fra 1. januar, vil ikke Karlsen utelukke at Schulze kan komme permanent til Start i sommer."

https://www.fvn.no/start/i/VboL53/Sc...ille-for-Start
    https://www.fvn.no/start/i/RRE8v5/St...-en-sorlending

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg forstår at Schulze er et naturlig overgangsmål all den tid han er lokal, billig som Bosman og sikkert god nok til å spille seg til fast plass. Men Start har nå tross alt fire ganske unge og lovende sentrale midtbanespillere i Segberg, Twum, Aremu og Hadzic som kjemper om to plasser og trenger spilletid for å få ut potensialet sitt og forhåpentligvis bli salgsvare. Og på benken sitter Ugland og lurer på om han har noen fremtid i klubben.

Dersom Start skal få noe igjen for alle millionene som er investert i spillerkjøp, er det vel spesielt unge spillere som Aremu, Twum, Hadzic, Bringaker og Akinyemi som må slå ut i blomst. I lys av dette kan man sette et spørsmålstegn ved overgangene til Ramsland og Schulze fra Sogndal.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    ES er eldre og en helt annen type enn de som er der nå.
    Tror også Joey har konkludert med at han ikke ser det store TL-potensialet i Sengen dessverre.
    Kan ikke belage seg på at Twum og Aremu blir i årevis. Blomstrer de i høst forsvinner de fort.
    Adnan er det håp for, men han trenger tid for å være en klippe det kan bygges på.

I ES har vi endelig en målfarlig duracellkanin av en boks-til-boks spiller. Det trenger vi sårt. En strålende signering spør du meg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Tok meg en runde før jeg forstod at ES ikke stod for Erlend Segberg

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Tok meg en runde før jeg forstod at ES ikke stod for Erlend Segberg
    Ser den. ES- Eliteserien? Erlend Segberg? Var altså Schulze jeg var for lat til å stave rett før søvnen tok meg

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Skjønte det da du skrev "målfarlig duracellkanin". Den beskrivelsen passet veldig dårlig til Erlend

Enig med deg i at vi får en helt annen type midtbanespiller enn vi allerede har. Vi har de defensive og de rolige ballfordelerene, men vi har ikke de målfarlige som jager. Skaanes er vel litt en slik type, men han er trukket ut til kanten enn så lenge.

Så blir det interessant etter dette og det neste overgangsvinduet om Eirik blir et supplement eller en erstatning.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Dersom Start skal få noe igjen for alle millionene som er investert i spillerkjøp, er det vel spesielt unge spillere som Aremu, Twum, Hadzic, Bringaker og Akinyemi som må slå ut i blomst. I lys av dette kan man sette et spørsmålstegn ved overgangene til Ramsland og Schulze fra Sogndal.
    Ramsland og Schulze spillere som holder et bra nivå, er i en fin alder og dermed trolig vil kunne bli kontinuitetsbærere i klubben fremover. Jeg mener slike spillere er veldig viktige å ha. Om de spillerne du nevner lykkes, kan vi vel forvente at de ønsker å ta steget videre. Stallen til Start består i dag av 20 utespillere (inkludert Schulze og uten Christensen), da bør det være mulig å få til utvikling av de unge de har hentet også.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Om de spillerne du nevner lykkes, kan vi vel forvente at de ønsker å ta steget videre.
    Skal man lykkes, må man spille. Skal Ramsland og Schulze lykkes i Start, må de etablere seg på førstelaget. I Starts 4-2-3-1-formasjon kjemper de vel i utgangspunktet om tre plasser. Ramsland mot Bringaker og Akinyemi på topp, og Schulze mot Segberg, Twum, Aremu, Hadzic og Ugland i en duo sentralt på midten.

Ramsland og Schulze er aldersmessig på høyden av sin karriere, men tilfører ikke laget det helt store verken i kvalitet eller rutine, og vil nødvendigvis måtte fortrenge yngre og mer lovende talenter for å ta plass på laget.

Det er åpenbart at Start har endret strategi, og rettet blikket mot billigere overgangsmål og lokal tilhørighet. Men når man nå skuffer inn tre bosmansørlendinger på en sommerferie, viser vel ledelsen igjen denne primitive mangelen på fingerspissfølelse som preget det første året.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ramsland og Schulze spillere som holder et bra nivå, er i en fin alder og dermed trolig vil kunne bli kontinuitetsbærere i klubben fremover. Jeg mener slike spillere er veldig viktige å ha.
    De er vel litt av typen vi har savnet i laget det siste året; mer erfaring fra særskilt norsk fotball, ingen unggutter, men likevel kan bli værende i klubben i flere år fremover. Jeg vet ikke om de er ledertypene vi behøver, men de tar i hvert fall med seg erfaring. Ikke så mye fra Eliteserien, selv om de har noen kamper hver, men fra norsk fotball over mange år.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Skal man lykkes, må man spille. Skal Ramsland og Schulze lykkes i Start, må de etablere seg på førstelaget.

I utgangspunktet, slik jeg kjenner spillerne, vil de nok ikke være opplagte førstevalg. Lite tilsier at det er disse mandalittene som skal gjøre Start til et etablert eliteserielag. Altså blir de nok stallfyll, som samtidig er lokale og motiverte for å kjempe seg inn på førstelaget. Og da har Start lykkes med å etablere en dynamisk og bred nok stall, i det minste.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ramsland og Schulze er aldersmessig på høyden av sin karriere, men tilfører ikke laget det helt store verken i kvalitet eller rutine, og vil nødvendigvis måtte fortrenge yngre og mer lovende talenter for å ta plass på laget.
    Spillere som er 25-26 år har vel de beste årene i karrieren foran seg. Sånn sett bør det være perfekt for Start å hente dem nå. Hvorvidt de tilfører laget kvalitet eller ikke kan sikkert diskuteres, jeg må innrømme at jeg ikke har sett nok av dem til å kunne dømme. Men inntrykket er at dette er spillere som kan holde Eliteseriestandard, om enn ikke i de beste klubbene. Start trenger slike spillere også, alt kan ikke baseres på unge uprøvde talenter. Så må klubben finne den riktige miksen, slik at de klarer å matche flere på en god måte. Noen må antakelig ut, og spillere som Sjøkvist, Ugland og Hadzic bør være høyaktuelle for utlån.

Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2015
    Må nevnes at Shulze er en helt annen type spiller enn de midtbanespillerne som er der. Noe som gir Start flere strenger å spille på alt etter motstander og kamputvikling. Erfaring er jo også noe som har vært etterlyst. De trenger også å ha nok spillere med tanke på karantener, skader og ikke minst på treningsfeltet. Vi så jo hvordan benken ikke var fyllt opp i noen kamper her i sommer pga mangel på spillere.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Men inntrykket er at dette er spillere som kan holde Eliteseriestandard, om enn ikke i de beste klubbene. Start trenger slike spillere også, alt kan ikke baseres på unge uprøvde talenter. Så må klubben finne den riktige miksen, slik at de klarer å matche flere på en god måte. Noen må antakelig ut, og spillere som Sjøkvist, Ugland og Hadzic bør være høyaktuelle for utlån.
    Alt kan ikke baseres på uprøvde talenter. Det lærte Start da de gikk til eliteseriesesongen 2018 med en sentral midtbane bestående av unggutter uten førstelagserfaring.

Nå har det imidlertid snart gått to år. Spillerne er ikke uprøvde og så veldig unge lenger, og har fått masse førstelagserfaring. Da er det vel litt merkelig å spe på med nye spillere av typen "kan holde eliteseriestandard". Etter å ha investert to år i talentene, og betalt prisen i form av nedrykk.

Det er mulig Schulze er en litt annen type midtbanespiller enn dem de har, men Start spiller nå engang med to dype midtbanespillere sentralt. Starts problem er ikke at midtbanespillerne er for like. Twum ble beskrevet som en toveis-spiller da han kom. Han kunne spille indreløper, rett bak spissen, kant og offensiv midtbane i følge sportsdirektør Karlsen. At Start velger å bruke ham som back, sittende midtbanspiller og stopper betyr jo ikke at det er der han passer best. Aremu har også hatt gode kamper som indreløper, Skaanes er trolig bedre der enn på kant, mens Ugland vel også har sine styrker fremover i banen. Det mangler ikke på spillertyper om Start vil legge om stilen.

Jeg har ingenting imot at Start henter Schulze og Ramsland. De er billige og lokale, holder ok nivå og kan sikkert vise seg å bli nyttige spillere for Start. Men jeg stusser litt over profilen. Start har mange unge spillere på tilnærmet samme nivå, som forhåpentligvis har vesentlig høyere potensial. Rutine og lokal tilhørighet er det mer enn nok av i stallen fra før, og hverken Schulze eller Ramsland, som for øvrig er svært skadeutsatt, fremstår som ledertyper.

Mikael Ugland er fast på U19-landslaget, og står med 15 minutter førstelagsfotball for Start i Obos denne sesongen. Han har fire uker igjen av kontrakten sin med Start, og vurderer fremtiden. Jeg tror det kan bli vanskeligere for Start å holde på en slik spiller om lagdelen hans fylles opp med nye spillere "som kan holde eliteseriestandard"

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Start har mange unge spillere på tilnærmet samme nivå, som forhåpentligvis har vesentlig høyere potensial.
    Forhåpentligvis, men det er jo vanskelig å vurdere.

Ellers heier jeg på de unge spillerne i klubben, og håper de får bra med spilletid fremover. Jeg mener det burde være fullt mulig, selv om Start nå hentet Schulze.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •