Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

20 Serierunde: RAUFOSS - START (kamptråd)

TID: Søndag 25 august kl.1800
    STED: Nammo Stadion

TABELLEN
    3. Start........19 12-3-4 34-20 39 poeng
    5. Raufoss....19 10-1-8 34-36 31 poeng

RAUFOSS FOTBALL
    Den omvendte kampen ble spilt i Kristiansand den 14 april. Det var en kamp som var veldig jevn i store deler av kampen med sjanser begge veier. Etter 69 minutter fikk Raufoss straffespark etter at Lowe helt umotivert slo til en Raufoss-spiller i feltet mens Deumeland hadde ballen.
    Straffesparket ble derimot reddet av Deumeland, og kun 2 minutter senere tar Start ledelsen på en kontring der Aron Sigurdarson scorer etter pasning av Bringaker. Kun 3 minutter senere kontrer vi igjen og Kasper Skaanes legger på til 2-0 etter en herlig pasning av Tobias Christensen. I det 86 minutt reduserer Raufoss, men flere mål ble det ikke og kampen ebbet ut med 2-1 seier til Start.

Raufoss er definitivt et av lagene som har overrasket positivt denne sesongen. Mange hadde nok trodd på kamp om å unngå nedrykk, men istedet kjemper laget om kvalik-plass og en periode tidligere i sesongen kjempet også laget helt i toppen.
    Laget er ikke i veldig god form og har kun en seier på sine 5 siste kamper, men samtidig er Raufoss eneste laget som har slått Aalesund denne sesongen (2-1 seier). I tillegg må det nevnes at de var klart bedre enn Sandefjord sist onsdag - spesielt i 1.omgang.

Til kampen mot Start så mobiliseres det på Raufoss og dette er årets "kronekamp" der man har gratis inngang men oppfordres til å gi et valgfritt beløp ved inngangen. Dermed blir det nok ganske bra med folk i denne kampen.

Toppscorer for Raufoss er midtbanespiller Mikkel Maigaard med 9 fulltreffere mens forsvarspiller Snorre Nilsen er nestemann med 5 scoringer. Anton Henningsson har flest målgivende (5) pasninger.

Laget har ingen karantener og jeg har ingen oversikt om laget har spesielle skadeproblemer til denne kampen.

RAUFOSS's 5 SISTE
    28 juli: KFUM - Raufoss 2-1 (serie)
    4 august: Raufoss - Notodden 1-4 (serie)
    11 august: Kongsvinger - Raufoss 1-0 (serie)
    18 august:Raufoss - Ull/Kisa 4-2 (serie)
    21 august: Sandefjord - Raufoss 1-0 (serie)

IK START
    Hos Start soner Martin Ramsland karantene etter utvisningen mot Skeid. Trolig går Mathias Bringaker inn på topp, mens det er gode sjanser for at de samme 10 fortsetter - med mindre noen er slitne og trenger litt hvile. Jeg tipper vi starter slik: (4-2-3-1):

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Joackim Jørgensen
    Damion Lowe
    Henrik Robstad

Isaac Swum
    Afeez Aremu

Kasper Skaanes
    Kevin Kabran
    Aron Sigurdarson

Mathias Bringaker

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Sogndal - og disse spillerne må unngå gule kort denne runden hvis de vil spille den kampen.

Start:
    Mathias Bringaker
    Henrik Robstad
    Eirik Wichne
    Erlend Segberg

Sogndal
    Mathias Dyngeland
    Ulrik Fredriksen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Kampen mot Skeid ble som ventet vanskelig. Det var litt fram og tilbake tidlig i kampen, men litt uti omgangen tok Start mer og mer over og hadde blant annet et skudd i tverra. Etter 34 minutter presset Ramsland en Skeid-spiller til å sette ballen i eget mål, og Start gikk til pause med 1-0 ledelse.
    Etter 49 minutter kom vendepunktet i kampen. Martin Ramsland gikk høyt opp og tok ned en ball, men lander rett i låret på Skeid's El-Amrani som blir liggende og vri seg noe voldsomt. Dommer gir Ramsland direkte rødt kort og Start må spille resten av kampen med 10 mann.
    5 minutter senere utligner Nunez for hjemmelaget og resten av kampen blir et ganske stort press mot Start. Deumeland er derimot veldig god og stopper det som kommer - og dermed ebber kampen ut med 1-1 og poengdeling. I og med at Sandefjord vant, så ramlet Start ned igjen til 3 plass på tabellen.

Nå skal vi ut i en ny vanskelig bortekamp - og det er absolutt ikke gunstig med 2 lange bussturer i løpet av får dager. Torsdag kveld kom vi hjem fra Oslo, og dermed ble det bare 2 netter hjemme før man igjen måtte sette seg på bussen. La oss håpe at disse lange reisene ikke påvirker spillerne negativt.

I og med at Ramsland ble utvist vil det nok bli Mathias Bringaker vi må stole på mot Raufoss - men jeg er sikker på at Bringaker vil gi absolutt alt og forhåpentligvis kan score et mål eller to i denne kampen.
    I og med at Raufoss spilte onsdag og Start torsdag har Raufoss sine spillere 24 timer mer med hvile og det er ingen tvil om at det er en fordel. Det blir derfor litt spennende å se om Joey & co gjør noen endringer på laget. Jeg kunne tenke meg å se Markovic få mer spilletid, og kanskje også Sjøkvist. Det er også mulig at Segberg får sjansen igjen på midten på bekostning av Isaac Twum.

Uansett hva slags oppstilling vi kommer med, må vi levere bedre enn vi gjorde mot Skeid. Vi må tette igjen bedre bakover, og vi må ha mange løp framover i banen så vi kan åpne opp rom for hverandre.

En annen ting vi må ta tak i, er antall kort vi pådrar oss. Som topplag er det ganske oppsiktsvekkende at vi pådrar oss så mange kort. Joda, vi har en aggressiv spillestil og det er bra, men samtidig så må vi for all del luke bort unødvendige kort som f.eks å sparke bort ballen etter at dommeren har blåst.

Jeg håper uansett at vi klarer å få til et godt resultat igjen. Raufoss har negativ målforskjell (34-36) og har sluppet inn nest flest i hele OBOS-ligaen. Det må vi utnytte søndag kveld. Vi har mange gode offensive spillere og skal kunne utnytte et svakt Raufoss forsvar. Det krever stor innsats og masse løping og så må vi stole på at de som får muligheten fra start viser seg tilliten verdig.

Tar vi 3 poeng så vil vi ha 11 poeng ned til Raufoss og da kan er det garantert bare oss og Sandefjord det vil stå mellom i kampen om 2.plassen.

Dette er en nøkkelkamp og en av de vanskeligste kampene vi har igjen denne sesongen. Dermed hadde en seier på Raufoss smakt utrolig godt!

Lykke til alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Etter at jeg begynte å bli optimistisk er jeg i ferd med å bli dypt bekymret. Så kampen mot Skeid på Intility, og dette vi viser første 30 mot Raufoss er milevis unna eliteseriestandard..

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Latterlig dårlig spill av Start. Sykt upresist og svakt tempo. De hadde blitt pisset på i Eliteserien.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Har ikke fått sett første omgang, men liveoppdateringen tilsier at dette har vært tafatte greier. Her må nivået i så fall opp flere hakk, poengtap har vi ikke råd til slik situasjonen er blitt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sterkt å snu kampen. Men vi er heldige. Raufoss skulle nok hatt et straffe, og har et på innsiden av stolpen på slutten. Vi mangler flyten vi hadde før Skeid-kampen.

Ellers pådrar vi oss fem nye kort denne runden. Det er ikke akkurat et kvalitetsstempel. Det er etterhvert mange spillere som er i faresonen for karantener fremover, noe som fort kan bli avgjørende mot slutten.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Heldige som får med oss 5 poeng på de tre siste bortekampene. Imponerende at de fortsatt holder seg unna tap, spillet tatt i betraktning.

Robstad har vel nå karantene neste runde. Håper Sjøkvist får sjansen igjen.

Må si jeg savner TC. Tror han var avgjørende for rytmen offensivt.
    Savner også Segen. Men forstår at det kan være vanskelig å velge på midten, og tipper statistikken som nå virker å være litt mer vektlagt for avgjørelser, viser at Twum og Aremu løper mye mer.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi nekter å tape og gutta gir alt (ofte for mye) i duellene. Liker innstillingen selv om det blir for mye kort. Det skal ikke være nødvendig å pådra seg flest kort i ligaen når man ligger på andreplass.

Det er Deumeland og dels Lowe som holder dette flytende. Det er for lite presisjon, spesielt fremover i banen. Men så lenge vi hangler oss til seier, er jeg happy. Snart er vel både Børufsen og Akeniemy tilbake? Det hjelper med alle de korta vi pådrar oss.

Det skuddet til Aremu. Gud så vakkert!
    --

Member
    Ble medlem
    Dec 2017
    Det kan bli skjebnesvangert at man ikke har noen dekning på back`ene. Å drive å omskolere spillere på rappen når vi får karantener er ikke noen god løsning og kan fort koste oss opprykket i verste fall. Adi Markovic har vært på prøvespill lenge, og jeg regner med at han er veid og funnet for lett i og med at det ikke er kommet ut noe nytt. Start bør bare legge nok penger på bordet for Kristoffer Tønnessen slik at man ikke går inn i høsten uten dekning.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bjarnulf Vis innlegg
    Start bør bare legge nok penger på bordet for Kristoffer Tønnessen slik at man ikke går inn i høsten uten dekning.
    OG der fikk du ønsket oppfylt.
    https://www.fvn.no/start/i/Opq14V/St...nter-Jerv-back

Facinerende at vi omtrent er nødt til å handle spillere på grunn av kortsituasjonen.

Member
    Ble medlem
    Dec 2017
    Veldig bra løsning. Lokal spiller som er motivert for å spille for Start, samt at man vet at han holder godt Obos nivå fra før. Han er ung og vil helt sikkert fortsette å ta nye steg.

Jeg tror egentlig ikke det er kortsituasjonen som har gjort at Start akkurat nå henter en back, Joey har jo tidligere vært ute i fvn og sagt at de føler de har dårlig dekning på backplass og ønsker å få inn noen der. Robstad har riktignok hatt noen karantener på rappen nå, men han kunne likegreit ha blitt langtidsskadet f.eks, og da hadde det vært krise. Start har hatt en høyreback og en venstreback i klubben lenge, så det var strengt tatt nødvendig å gjøre noe på den posisjonen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    OG der fikk du ønsket oppfylt.
    https://www.fvn.no/start/i/Opq14V/St...nter-Jerv-back

Facinerende at vi omtrent er nødt til å handle spillere på grunn av kortsituasjonen.
    Dette er jo en spiller vi forsøkte å hente i forrige vindu, men ikke ble enige med Jerv om. Kortet til Robstad har nok ikke så mye med dette å gjøre, heller at han er eneste venstrebacken i troppen...og har vært det lenge.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    heller at han er eneste venstrebacken i troppen...og har vært det lenge.
    Så kan man jo spørre seg om det er rasjonelt av en klubb som taper en million for hver kamp de spiller å søke dobbel dekning i slike posisjoner. Sander Sjøkvist scoret vel mål og holdt nullen forrige gang Robstad var ute med karantene.

Starts aktivitet på overgangsmarkedet virker å styres av tilhørighet og tilgjengelighet. Det kan sikkert være lurt å innføre visse dogmeregler for å begrense galskapen, men konkurransedyktig er det nok neppe.

Jerv er avhengig av å selge spillere. Aller helst til større klubber enn Start og for mer penger enn Start vil betale. Men når interessen mangler, regnskapet lyser rødt og spillerne faller i verdi både som følge av kontraktsituasjon og svak sportslig utvikling, er det jo supert for Jerv at Start stiller opp. Så får vi håpe for Starts del at de kommer bedre ut av denne transaksjonen enn de har gjort tidligere.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Så kan man jo spørre seg om det er rasjonelt av en klubb som taper en million for hver kamp de spiller å søke dobbel dekning i slike posisjoner. Sander Sjøkvist scoret vel mål og holdt nullen forrige gang Robstad var ute med karantene.
    I mitt hode så bør enhver klubb med ambisjoner om minst Obos-ligaspill ha dobbel dekning på alle plasser, med mulig unntak av midtstopper og midtbane (og spiss dersom man spiller med to), da dette er to posisjoner som normalt kan bekles av tre spillere på rotasjon, med en unggutt på benken av og til.
    Venstre back er faktisk ganske prekær i mitt hode, da det er en posisjon få spillere kan gå inn og faktisk utføre jobben. Venstrebeinte spillere er ofte mangelvare i en klubb, som betyr at dersom man ikke har to venstre backer riskerer man at man setter inn en veldig offensiv spiller (venstre ving trekkes ned), som ikke fungerer defensivt, eller man setter inn en høyrebeint forsvarsspiller som vil ha problemer med å bidra offensivt med innlegg osv. På høyresiden er det annerledes, da man ofte kan sette inn en annen forsvarsspiller med litt hurtighet som kan gjøre en ok jobb. Sjøkvist gjorde en ok jobb han, men jeg vil heller se han lenger fremme på banen enn å være backup for Robstad.
    Det er mine tanker om lagbygging da. Sikkert mange som er uenige med meg

Starts aktivitet på overgangsmarkedet virker å styres av tilhørighet og tilgjengelighet. Det kan sikkert være lurt å innføre visse dogmeregler for å begrense galskapen, men konkurransedyktig er det nok neppe.
    De siste ti årene har vi vel hørt at klubben behøver lokale spillere (les: sørlendinger) på laget for at folk skal komme på kamp. I tillegg har Start En Drøm uttalt at de beste sørlendingene skal spille for Start og ønske å gjøre det. Nå har vi hentet fire, hvorav to har vært ettertraktet av Eliteserieklubber, en har vist særdeles stort potensiale på U20(?), og den siste vel er det største talentet denne landsdelen har sett på venstre back.
    Fra der jeg sitter er disse signeringene langt fra galskap, men neste år vil vel vise om de lever opp til forventningene...som gjelder alle spillere klubben henter.

Jerv er avhengig av å selge spillere. Aller helst til større klubber enn Start og for mer penger enn Start vil betale. Men når interessen mangler, regnskapet lyser rødt og spillerne faller i verdi både som følge av kontraktsituasjon og svak sportslig utvikling, er det jo supert for Jerv at Start stiller opp.
    Jerv er avhengige av å selge spillere til en større klubb med videresalgsklausul. Det er ytterst få spillere som går fra Obos og rett ut i større internasjonale klubber. Jerv kommer nok ikke til å bli en Eliteserieklubb med det første, så deres marked per nå er stort sett Eliteserien eller klubber i toppen av Obos som har ambisjoner om å etablere seg i Eliteserien.
    Jeg vet ingenting om regnskapet til Jerv, men jeg kan ikke se at Tønnessen har falt i verdi og det er grunnet til at vi henter han nå.

Så får vi håpe for Starts del at de kommer bedre ut av denne transaksjonen enn de har gjort tidligere.
    Der er vi 100% enige!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Min kommentar om Tønnesen var ment som en spøk. Jeg tror han blir en fin tilvekst, og en spiller som kan ta nivået også i Eliteserien. Om vi trenger dobbel dekning på venstreback eller ikke kan man sikkert diskutere. Jeg er mer opptatt av at klubben henter gode spillere når de først er tilgjengelige, og med Tønnesen får vi en ung offensiv moderne back med en god innleggsfot. Og Sander Sjøkvist spilte vel sin første kamp i karrieren som venstreback mot Tromsdalen, at han skal brukes som argument mot å hente Tønnesen synes jeg er tynt.

Klubben har brent seg på den opprinnelige strategien med spillerkjøp. Jeg synes det er fornuftig og positivt at de endrer den strategien. Klubben kan ikke basere seg utelukkende på å hente tilbake sørlendinger, men en viss grad av lokal tilhørighet mener jeg er både sunt og nødvendig. Jeg synes dessuten at spillerne som er hentet har alle forutsetninger for å bidra for Start i Eliteserien.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Det er mine tanker om lagbygging da.
    Du om det. Verdens beste klubb har ikke dobbel dekning på venstreback. Det har heller ikke Norges beste klubb. Jeg synes det er naturlig å sette spørsmålstegn ved at Start, som befinner seg på et helt annet nivå, og som dessuten har massive økonomiske problemer, velger å ta seg råd til dette. God lagbygging handler om å prioritere riktig. Start ga ny kontrakt til Henrik Robstad for to uker siden. Jeg mener Start burde droppet dette om Tønnesen var ønsket inn.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Du om det. Verdens beste klubb har ikke dobbel dekning på venstreback. Det har heller ikke Norges beste klubb. Jeg synes det er naturlig å sette spørsmålstegn ved at Start, som befinner seg på et helt annet nivå, og som dessuten har massive økonomiske problemer, velger å ta seg råd til dette. God lagbygging handler om å prioritere riktig. Start ga ny kontrakt til Henrik Robstad for to uker siden. Jeg mener Start burde droppet dette om Tønnesen var ønsket inn.
    Liverpool er faktisk eneste klubben av topp-6 lagene i England som ikke har dobbel dekning på venstre back. Arsenal og MU har sågar tre venstre backer i stallen.
    Spørsmålet er vel heller hva man mener med dobbel dekning. En erfaren, stabil spiller med bevist kvalitet, pluss ett talent er dobbel dekning for meg. To erfarne spillere med høy kvalitet er ikke nødvendig.

At Robstad ble gitt ny kontrakt bunner nok mer i at de ønsker å videreføre erfaring i troppen og rollen han virker å ha innad i laget, ikke hva han har gjort på banen. Han vil nok falle gjennom i Eliteserien dersom klubben skal ha ambisjoner utover å karre seg til å unngå nedrykk. Om de velger å ta seg råd går på hvor mye disse to koster. Jeg kan ikke se for meg at noen av dem er i lønnstoppen i klubben.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •