Vis avstemningsresultater: Hvor havner Start på tabellen i år?

Stemmere
4. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • 1-6 plass

0 0%
  • 7-10 plass

0 0%
  • 11-13 plass

3 75,00%
  • 14 plass (kvalik)

0 0%
  • 15-16 plass (direkte nedrykk)

1 25,00%
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

1. Serierunde: START - STRØMSGODSET (kamptråd)

TID: Onsdag 17.juni kl.1800
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    1. Start.............. 0...0-0-0...0-0...0 poeng
    1. Strømsgodset. 0...0-0-0...0-0...0 poeng

STRØMSGODSET IDRETTSFORENING
    Strømsgodset hadde en tung 2019-sesong og slet lenge helt i bunnen. Henrik Pedersen tok over trenerjobben den 20 juni, og fikk etterhvert gode resultater med laget fra Drammen. Laget hadde blant annet kun 2 tap på sine 10 sister kamper og med 2 strake seire på slutten, krabbet laget over nedrykksstreken. En som skal ha endel av æren for det er en kar vi kjenner godt til - Lars-Jørgen Salvesen, som scoret 7 mål på 13 kamper. Salvesen har også scoret jevnt og trutt i treningskampene og blir veldig viktig for laget fra Drammen.

Foran denne sesongen har laget mistet ganske mange spillere. Her er noen:
    Mounir Hamoud som har lagt opp.
    Muhammed Keita har reist til Saudi-Arabia.
    Martin Hansen har dratt til Hannover.
    Martin Rønning Ovenstad har dratt til nabo Mjøndalen.
    Henning Haugers kontrakt gikk ut.
    Lars Sætra har dratt til Tromsø.
    Jakob Glesnes har dratt til USA.

Av spillere inn har endel spillere kommet tilbake fra låneopphold, mens man blant andre har hentet disse:
    Niklas Gunnarson (Sarpsborg 08)
    Janis Ikunieks (Fk Liepaja, Latvia)
    Ari Leifsson (Fylkir, Island)
    Marcus MQlvadgaard (Randers, Danmark)

Det er mye som tyder på at Godset vil kjempe rundt samme plass som de endte på i 2019, men de har en tynn stall og er sårbare for skader. I tillegg er det viktig at f.eks Lars-Jørgen Salvesen innfrir - og holder seg skadefri, for det er få alternativer på spissplassen i Godset.

Det er også verdt å merke seg at trener Henrik Pedersen har et knallhardt treningsregime og setter veldig høye krav til spillerne sine når det gjelder fysisk form. Med et tett kampprogram, kan dette fort føre til belastningsskader hos spillerne.
    Foran kampen mot Start har man dog lite skader. Det er kun forsvarspiller Mendy som definitivt er ute, mens Tchamba (også han forsvarspiller) er usikker med et vondt lår. Han har stått over Godset's to siste treningskamper og er nok usikker til kampen i Kristiansand.

Her er laget Godset stilte med I forrige kamp (mot Raufoss)
    Viljar Myhra - Nico Mickelson, Sondre Fosnæss Hanssen, Ari Leifsson, Jonathan Parr (Lars Vilsvik i 45 min) - Mikkel Maigaard (Johan Hove i 45 min), Ipalibo Jack (Kreshnik Krasniqi i 5 min), Herman Stengel - Kristoffer Tokstad (Halldor Stenevik i 3 min), Lars-Jørgen Salvesen (Simen Hammershaug i 2 min), Jani Ikaunieks (Moses Mawa i 15 min)

STRØMSGODSET'S 5 SISTE KAMPER
    27 februar: Strømsgodset - Tromsø 1-0 (treningskamp)
    5 mars: Strømsgodset - Vålerenga 1-3 (treningskamp)
    30 mai: Strømsgodset - Mjøndalen 2-1 (treningskamp)
    2 juni: Strømsgodset - Stabæk 1-0 (treningskamp)
    9 juni: Strømsgodset - Raufoss 3-0 (treningskamp)

IK START
    Hos Start, er Gjesdal ute hele sesongen med kneskade, mens Akinyemi og Ramsland også har litt tid før de er spilleklare. Eirik Wichne måtte gå ut tidlig mot Sarpsborg, men er trolig klar til kampen mot Godset. Schulze trenger nok litt mer kamptrening og starter nok på benken. Jeg tipper vi starter med dette laget:
    (4-2-3-1)

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Joackim Jørgensen
    Kristoffer Tønnesen

Erlend Segberg
    Afeez Aremu

Kevin Kabran
    Eman Markovic
    Kasper Skaanes

Steffen Lie-Skålevik

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Du verden hvilken rar vår vi har opplevd. Ingen kunne vel forestille seg at serien ikke kunne starte opp igjen før midten av juni - og med maksimalt 200 tilskuere på tribunene. Siste gang vi spilte en offisiell kamp var da Ramsland omtrent alene sendte oss opp i eliteserien, og vi fikk oppleve uvirkelige gledesscener fra Åråsen med kyss, klapp og klem blant både spillere, trenere og supportere. Nå er det så vidt spillerne kan gi en high-five til hverandre!!

Mye har skjedd i Start siden mirakelet en herlig desemberkveld. Flere spillere har reist, mens noen andre har kommet til - men det som er tydelig er eiernes ønske om at vi skal ha mange lokale spillere på laget. Ser man på A-stallen så er det minst 13-14 lokale spillere - og det er veldig gledelig. I tillegg har vi et veldig ungt lag. Da vi nylig spilte treningskamp mot Odd, hadde Start et snitt på rundt 22 år, mens Odd hadde et snitt på rundt 28 år - og det viser veldig tydelig at vi har et lag for fremtiden.

Så gjenstår det jo å se om dette mannskapet er godt nok til å klare det som er sesongens store mål - nemlig å holde plassen i eliteserien. "Alle" eksperter tror Start rykker ned - eller i beste fall kaprer kvalikplassen og jeg håper virkelig at Joey Hardarson bruker dette som inspirasjon når alvoret starter. Nå kan Start komme til hver eneste kamp uten press, og så får vi håpe vi får se Start gå respektløst til verks og at man kan vise noe helt annet enn det vi så i siste treningskamp mot Sarpsborg 08.

Normalt ville jeg brukt endel bokstaver til å oppfordre folk til å komme på kamp, men i denne perioden er det kun 200 utvalgte som får muligheten til å sitte på stadion. Resten av oss får følge med kampen fra godstolen og så får vi bare håpe at de fleste er klare til å dra på kamp så fort dette blir tillatt.

Onsdag kveld braker det løs - og vi møter et lag som slet i store deler av fjoråret, men som kom seg godt mot slutten. Godset har hatt gode resultater i treningskampene og på topp har de en ung sørlending som trolig er veldig motivert for å vise at det var feil av Start å låne han bort for et par år siden. Nå ser vi mer og mer hva slags klasseavslutter Salvesen er, og jeg håper at han en dag kan banke inn mål - også for Start.

Jeg gleder meg til kamp, og håper Start kan overraske allerede i første runde. Godset er nok favoritter, men Start har mer enn gode nok spillere til å bli det første laget denne runden som vinner på hjemmebane. Skal man derimot klare dette, må vi matche Godset på innsats. Vi kan ikke tro vi får noe gratis i dette selskapet. Det så vi i forrige treningskamp. La oss håpe at Joey og trener-teamet kan få samtlige Start-gutter til å hente ut det som trengs for å slå Salvesen & co.

Lykke til med sesongen alle Start-venner.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nå var det godt å lese kamptråd igjen! 😷
    Takk til Frankieboy!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi ser ut som et fotballag og virker å ha en plan for hvordan vi skal angripe.

Marcovic, stopperne, og Aremu var bra. Tønnesen og E Wichne, gjøre en del rart, og mister ballen litt for ofte.

Alt i alt - bedre enn fryktet.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ser ut om Marcovic kom på rundens lag i VG?

https://www.vg.no/sport/fotball/i/4q...aa-rundens-lag

Noen med abonnement som evt kan avkrefte?
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Da var seriestarten gjennomført. Det var godt å komme i gang selv om jeg sliter litt med å følge Fevennens positive omtaler og optimisme på Starts vegne.

Start spilte en ok kamp mot Godset, og dominerte spillet i store perioder. Samtidig var jo dette på mange måter en erketypisk serieåpning for en nyopprykket klubb som vil slite nederst på tabellen. Manglende evne til å avgjøre kampen er jo klassisk for en dumpekandidat. For Starts del handlet det primært om to ting. Sjansene som ble skapt var ikke riktig store nok for spillerne som fikk dem. Og svakheten i forsvarsspillet ble litt avslørt de få gangene Godset kom fremover på banen.

På midtbanen dominerte Start ganske klart. Segberg og Aremu gjorde jobben sin og vel så det. Dette satte de offensive spillerne i gode posisjoner, og de skapte mange farligheter spesielt gjennom Kabran og Markovic. Men de helt store sjansene uteble. Og bakover på banen ble manglende individuelle kvaliteter ved enkelte anledninger påfallende.

Start var gode første halvtime, og Godset fremsto tannløse. Så begynte Godset å spille mer direkte, og skapte farligheter umiddelbart. Minuttet før scoringen brant de en kjempesjanse i stolpen etter et Daland gjorde en dårlig jobb mot Salvesen på dødlinjen. Deretter ble Bergan enkelt satt ut av spill samme sted, og Tønnesen naturligvis sjanseløs i boksen mot Salvesen. De som mener Godsets scoring kom mot spillets gang, kan ikke ha fått med seg at kampen endret karakter mot slutten av første omgang.

Etter sidebytte klarte ikke Start å dominere kampen slik de gjorde i store perioder før pause. Og det var lite som tilsa utligning da Bringaker flikket inn Schulzes gode innlegg. Etter utligningen fikk Start imidlertid fart på sakene igjen, og ledermålet lå i lufta. Markovic viste klasse ved den anledningen selv om jeg fremdeles er litt usikker på om han faktisk mente å vende opp i den situasjonen eller om det faktisk var et resultat av et mislykket forsøk på en vegg med Kabran. Etter ledermålet overtok Godset naturlig nok initiativet, men virket helt harmløse inntil Wichne ga bort seieren etter en generaltabbe der han både rotet bort ballen og misbrukte en god mulighet til å rette opp egen feil.

Start trenger 8-9 seire for å holde plassen. Det er vanskelig å se for seg at Start får bedre muligheter enn hjemmekamp mot Godset som tradisjonelt er svake borte, spiller åpen fotball og kvalitetsmessig er på nedre halvdel. Men serieåpningen er jo alltid spesiell og lever sitt eget liv.

Hovedinntrykket mitt etter en serierunde er imidlertid at Start tross ok prestasjoner bærer mange kjennetegn som preger nedrykkslag. Det fremstår åpenbart at laget kommer til å slippe inn mange mål, og de er helt avhengig av at et par offensive spillere virkelig tar steg for å bli konkurransedyktige på dette nivået. Kabran og Markovic har åpenbart potensial til å bli avgjørende om de hever seg, men samtidig er nok Start avhengig av å dominere banespillet slik de tidvis gjorde mot Godset for at disse spillerne skal få mulighet til å blomstre. Og jeg er ikke sikker på om laget evner dette i særlig mange kamper.

Innsatsen var det ingenting å si på. Men det er jo nesten en selvfølge når et nyopprykket lag serieåpner på hjemmebane. Om Start skal holde plassen må innsatsen opprettholdes samtidig som kvaliteten må opp en del hakk. Derfor er jeg litt bekymret for selvtilfredsheten som preget laget etter kampen.

Når venter Sandefjord borte. Det er en gyllen sjanse til tre poeng. Med tap der er Start allerede litt i trøbbel, og vil ha kniven på strupen i runde fire hjemme mot Odd med mindre det skulle skje en bombe mot Molde i runde 3. Når laget er satt opp med tre av årets antatt enkleste kamper i løpet av de fire første serierundene, er det nok helt avhengig av å ta en del poeng tidlig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Start spilte en ok kamp mot Godset, og dominerte spillet i store perioder. Samtidig var jo dette på mange måter en erketypisk serieåpning for en nyopprykket klubb som vil slite nederst på tabellen. Manglende evne til å avgjøre kampen er jo klassisk for en dumpekandidat.
    Jeg sitter med samme følelsen. Samtidig er det viktig for laget å få en bekreftelse på at de kan holde et godt nivå. Men man skal helst klare å avgjøre slike kamper.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes dette var en oppløftende kamp. Enig i at det kjennetegner en dumpekandidat at man ikke klarer tre poeng i denne kampen, men ikke overbevist om at dette er en del av det mønsteret vi kjenner så alt for godt.

Headingen til Salvesen var en perle. Uflaks for oss. Andremålet var et arbeidsuhell av Wichne på høyreback. Udyktig, han er ikke best defensivt, men velger å sette dette på kontoen for koronarust.

Jeg synes Daland var god. Hvis Jørgensen i form erstatter Bergan, tror jeg vi har et godt stopperpar. Kanskje Daland om noen år kan kjempe med Østigård om å danne stopperpar med Ajer på landslaget?

Når Ramsland er tilbake i form, blir vi giftigere fremme.

Jeg tror Aremu og Schultze kan passe godt sammen på midten.

Jeg synes konkurransen på venstrebacken er spennende. Selv foretrekker jeg Robstad her på grunn av krigerviljen.

Det var gøy å se Kabran. Han kan fort bli vår viktigste spiller. Selv om han ikke har vært stabilt god på dette nivået tidligere . Kanskje ikke stabilt god på noe nivå, for alt jeg vet.

Markovic har i mine øyne større potensial enn Christensen. Blir han matchet riktig, og selv satser seriøst, kan han bli en stjernespiller.

Jeg er ikke overbevist om at vi er gode nok på høyrevingen. Bringaker er for meg en nødløsning her. Samtidig er vi avhengig av at spillerne fra 12 til 16 også leverer når de får sjansen. Og det gjorde definitivt Bringaker denne gangen.

Er jeg sikker på at vi overlever? Selvsagt ikke. Men tror sesongen kan bli spennende - tross alt.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •