Side 4 av 4 FørstFørst ... 234
Viser resultater 61 til 67 av 67
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Med tanke på coronasmitten, tror jeg klubben gjør lurt i å ikke påta seg nye kostnader.
    De burde droppet treningsleiren, og de bør ikke forlenge noen kontrakter.
    Jeg ville planlagt for å spille hele 2020 for tomme tribuner, eventuelt for en sesong der lagene bare møter hverandre én gang - og holdt muligheten åpen for at det ikke blir en sesong i det hele tatt.
    Godt poeng. Kanskje Start endelig kan profitere på overdimensjonert stadion? Det burde jo være null stress å fordele de to tusen tilskuerne som vanligvis dukker opp på Start hjemmekamper i trygg avstand fra hverandre.

Ellers blir det spennende å se om årets sesong av Premier League avvikles før eller etter Liverpool har avgjort gullkampen. Det spørs om ikke Liverpool-fansen må vente ytterligere minst en sesong før de kan feire sitt etterlengtede seriegull.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Lite som kommer til å skje her den nærmeste tiden. Nå ligger vel spenningen mest i om klubben permitterer spillerene, og om de faktisk klarer å beholde de beste ihht permitteringsregler.

Rare tider!

Håper alle her inne er friske og tar vare på sine nærmeste.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det begynner å skje ting rundt klubben nå, som er verdt å diskutere.

*Henrik Gjesdal er antakelig ute hele sesongen med skade. Det var vel omtrent dette vi fryktet da han ble signert.
    *Vegard Bergan er klar på 2-årskontrakt fra Glimt.
    *Stig Lillejord er hentet inn for å bistå med de to neste overgangsvinduene.

De fleste var skeptiske til Gjedal da han ble hentet, og med god grunn viser det seg nå. Spørsmålet er jo om han uansett ville holdt kvalitetsmessig. Sånn sett virker Vegard Bergan tryggere, etter å spilt bra med kamper for fjorårets serietoer. Men jeg må innrømme at jeg ikke vet noe som helst om Bergan. Med sine over 190 cm og over 80 kg bør det ihvertfall være mye fysikk der. Samtidig trenger vi fart inn sentralt etter at Lowe gikk ut. Det er all mulig grunn til å være skeptisk til om forsvaret vårt er godt nok. Forhåpentligvis løfter Jørgensen nivået sitt opp dit han var i S08, og kanskje vil også Daland utvikle seg. Men det er mange spørsmålstegn her.

Samarbeidet med Lillejord er det all grunn til å være skeptisk til. Jeg ser Start hevder at dette er det samme som alle andre gjør, bare at Start er åpne om det. Jeg tror ikke det er mange andre agenter som har fått kontorplass hos klubber rundt omkring i Eliteserien, så det utsagnet virker ikke å være troverdig. Her er det mange potensielle interessekonflikter, og det spørs hvor mange andre agenter som er interesserte i å jobbe med Start dersom Lillejord skal være involvert på klubben sin side. Men jeg håper jeg tar feil.

Ellers har NFF fått gjennomslag hos FIFA for et nytt overgangsvindu i Norge. Det skal vare 20 dager fra 10. juni, så det kan fortsatt skje ting frem mot seriestart.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Jeg må si at jeg synes kritikken mot Gjesdal er litt spesiell, særskilt dette med skadene. Joda, han var skadet i en lengre periode, men dette var såvidt jeg forstår allerede ordnet opp i. Han har jo også vært gjennom medisinsk sjekk ifm overgangen til oss, og hadde ikke kommet gjennom denne dersom det fremdeles var problemer der.
    Den nåværende skaden er et avrevet leddbånd, som umulig kan knyttes til hans tidligere skade. Den er et resultat av et uhell ifm trening, som kunne ha skjedd med hvilken som helst av spillerene på laget. Siden han derimot har en annen skadehistorikk hauses det opp som om det kunne forventes og at det derfor er bevist at det var feil å signere han. Var det feil å signere Akinyemi siden han brakk foten i første serierunde sist sesong?
    Kvaliteten til Gjesdal er derimot noe som kan diskuteres. Han var vel ikke noe klart førstevalg da Damion fremdeles var i troppen. Med Bergan inn vil han nok igjen være en noe stødig backup tenker jeg, når han en gang blir spilleklar igjen til neste år.
    Håpet må være at Daland kan gjøre en god figur de gangene han spiller, og det tror jeg blir mye i år med komprimert sesong og manglende andre alternativer. Eftevaag kommer nok også til å slippe til tenker jeg, da Robstad vil rotere med Tønnessen på venstre siden. På høyre back er det derimot mer åpent, da vi ikke har noen direkte utfordrer eller erstatter til Wichne og han kan garantert ikke spille alle kampene.
    Tynt bakover er det uansett, med Lowe borte og Gjesdal ute for sesongen. Skulle gjerne sett en gratis spiller i begynnelsen av 30-årene med motivasjon til å få "livet på rett kjøl" inn her, men han er nok altfor dyr for oss er jeg redd

Vi har også en drøss med spillere som har kontrakter som går ut denne sesongen. Her er det meget spennende å se hvem som forsvinner i sommer, da jeg ikke er sikker på om alle får forlenget kontrakt og klubben nok helst ser at de får igjen litt penger for dem før den tid. Wichne, Aremu, Hadzic, Twum, Segberg, Sjøkvist, Bringaker og Tryggvason er på den listen, og her kan mye skje tror jeg. Bringaker er vel den eneste som "garantert" ikke får forlenget kontrakt. De har jo allerede signalisert at de vil la han gå dersom andre klubber er interesserte. Hadzic er usikker, da han ikke har utviklet seg så mye man kunne håpe på i tiden i klubben. De resterende vil jeg helst at klubben forlenger med, eller selger i sommer dersom en forlengelse ikke er mulig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Jeg må si at jeg synes kritikken mot Gjesdal er litt spesiell, særskilt dette med skadene. Joda, han var skadet i en lengre periode, men dette var såvidt jeg forstår allerede ordnet opp i. Han har jo også vært gjennom medisinsk sjekk ifm overgangen til oss, og hadde ikke kommet gjennom denne dersom det fremdeles var problemer der.
    Den nåværende skaden er et avrevet leddbånd, som umulig kan knyttes til hans tidligere skade.
    Det er godt mulig den kritikken er uberettiget. Men han spilte knapt fotball iløpet av de tre sesongene han var i KBK, stort sett på grunn av skader. Da er spørsmålet om det var særlig lurt å bruke ressursene sine på denne spilleren. Selv om den nye skaden ikke er relatert til den gamle.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det er godt mulig den kritikken er uberettiget. Men han spilte knapt fotball iløpet av de tre sesongene han var i KBK, stort sett på grunn av skader. Da er spørsmålet om det var særlig lurt å bruke ressursene sine på denne spilleren. Selv om den nye skaden ikke er relatert til den gamle.
    Jeg var selv skeptisk til signeringen av Gjesdal på grunn av historikken hans. Det var tydelig at vi hadde behov for en erstatter for Lowe, da det var relativt klart at han var på vei ut. Gjesdal har aldri fremstått som et klart førstevalg i Eliteserien, og har en historikk som tilsier at man ikke kan stole på at han er tilgjengelig.
    I dette tilfellet derimot ser jeg ikke at det kan brukes mot han. Som han sier selv til FVN i dag; han har aldri hatt en kneskade før denne. Typisk uflaks for en spiller det ikke var stor ståhei rundt da han signerte, tenker jeg

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Var det feil å signere Akinyemi siden han brakk foten i første serierunde sist sesong?
    Det var ikke feil å signere Akinyemi fordi han brakk foten i første serierunde. Det var feil å signere Akinyemi fordi prislappen var absurd høy for en spiller fra baltisk fotball, fordi han åpenbart ikke var en spiller som kunne skyte Start til fornyet kontrakt første høsten slik klubben var avhengig av og fordi han hadde null erfaring med kunstgressfotball noe som gir økt skaderisiko og lenger tilvenning.

Gjesdal er tydeligvis skadeutsatt. Jesper Mathisen slaktet overgangen, og tvilte på om Gjesdal kom til å spille mange kamper for Start gitt historien hans. Nå vet vi at det blir null spilletid første kontraktsår. Spørsmålet er om han noensinne kommer tilbake etter så mange år uten førstelagsfotball. At den nye skaden er annerledes enn tidligere kan selvsagt skyldes uflaks og kunne sikkert skjedd hvem som helst. Men det er jo liten tvil om at spillere som mangler stabilitet i treningsgrunnlaget sitt er mer utsatt for skader enn andre.

Martin Ramsland er jo et annet eksempel. Forestillingen på Åråsen gjør ham vel til et kupp uansett hva resten av karrieren bringer. Men han har jo også slitt mye med skader tidligere, og har tydeligvis vært hemmet i Start, og trent alternativt store deler av oppkjøringen. Det er klart dette påvirker kvaliteten i spillet hans selv om han foreløpig klarer å karre seg på beina til kampdag.

Beggars cant be choosers. En klubb som Start bør ta visse sjanser på overgangsmarkedet. Men jeg synes klubben burde tatt sjansene sine på spillere med potensial, ikke på stallfyll.

Ansettelsen av Stig Lillejord har skapt rabalder, og allerede ved første signering aner man dobbeltrolle der Start snapper opp Bergan slik at Glimt får plass i stallen til Lillejords klient Marius Høybråten. Det bedyres at Lillejord ikke har noe med overgangen å gjøre, og at Start har fulgt spilleren lenge før Lillejord ble tilknyttet klubben. Det høres ikke veldig troverdig ut. Det er lenge siden Start var i posisjon til å kjøpe spillere fra Bodø Glimt, og etter covid-19 har ikke Start engang hatt fokus på å forhandle med egne spillere, langt mindre jakte forsterkninger. Det er vel først etter den siste tids hendelser rundt Lowe og Gjesdal at Start har vært nødt til å forsterke på stopperplass, og da virker det ganske sannsynlig at Bergan er en spiller som er spilt inn av Starts nyansatte konsulent.

Når det er sagt, forstår jeg ikke helt hvorfor dette er så kritikkverdig. Det er Starts sportslige ledelse som har avgjørende ord i overganger. At Lillejord har flere og enkelte ganger motstridende agendaer er de selvsagt fullt klar over. Dobbeltroller og inhabilitet er begreper for forvaltningen og journalistikken. I en privateid fotballklubb er det uproblematisk så lenge ansvarsfordelingen er tydelig. Mye av informasjonen Lillejord kommer med stammer jo fra arbeidet han utøver som agent, og vil ha implikasjoner for klientene hans dersom Start velger å ta det videre. I Bergans tilfelle fikk de inn en eliteseriestopper med ok CV til en spillerstall i desperat stoppernød. Bergan er kanskje ikke spilleren som bringer Starts forsvar opp til eliteseriestandard, men det er vel ikke sikkert de kunne funnet noe særlig bedre.

At Lillejords interesser i enkelte tilfeller vil avvike fra Starts er relativt uproblematisk så lenge Start er inneforstått med problemstillingen. Jesper Mathisen burde nok vært mer opptatt av sine egne roller enn Stig Lillejords.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •