Side 6 av 9 FørstFørst ... 45678 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 179
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Rekker han og bli med til Bodø på lørdag?
    Karantene og spillefri tilsier tidligst 20. september mot Kristiansund dessverre

Sikkert greitt, slik at han kan bli kjent med medspillere og se litt på spillestilen (som han også nevnte selv på pressekonferansen i dag).

En utrolig spennende dag for klubben! Måtte Bolanos ha to store perioder i klubben! Drakt med navnet hans skal jeg uansett kjøpe så snart nummeret hans blir annonsert

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Med mindre Start har tomt lommebøkene får å få dette til, synes jeg dette er positivt og spennende.
    Start har negativ egenkapital og styrer mot nok et blodrødt driftsresultat, så lommebøkene er jo strengt tatt tomme allerede.

Det virker åpenbart at Start nok en gang må ty til kortsiktige kriseløsninger i et desperat håp om å komme ut av et sportslig uføre. Pengene som brukes til å signere Bolanos vil kun vise seg å være en god investering dersom Bolanos blir forskjellen på nedrykk og fornyet kontrakt. Det kan han selvsagt bli. Men kanskje ville klubben holdt plassen uansett, og kanskje vil klubben rykke ned selv om Bolanos leverer over forventningene. Da hadde jo disse pengene vært gode å ha til å utvikle klubben i stedet. Under normale omstendigheter ville jo også entusiasmen og forventningene rundt signeringen kunne hatt en reell økonomisk verdi i forhold til publikumsoppmøte og sponsorinntekter, men i coronatiden er nok ikke publisitet lenger et avgjørende argument i spillerlogistikken.

At signering av en 36 år gammel Costaricaner bryter med klubbens nye strategi, kan vel knapt være noe å diskutere. Men strategien hviler naturligvis ikke på en enkeltsignering. Likevel blir det jo litt påfallende at dette breakes samme dag som Robin Reed har en lang harang om spillerutvikling og lokal tilhørighet. Men avgrunnen mellom ord og handling har jo på sett og vis vært den eneste røde tråden i Start en drøms regjeringstid.

Christian Bolanos er en av de beste spillerne jeg har sett i Start i løpet av mine tredve år som supporter. Samtidig er han også en av spillerne som prestert aller dårligst. Mange vil kanskje mene at statistikken hans er så god at den rettferdiggjør at en vesentlig andel av kampene ble gjennomført til terningkast en, men jeg har alltid hatt veldig lite toleranse for gode spillere som rett og slett ikke gidder å utføre et anstendig stykke arbeid når sola ikke skinner. Forhåpentligvis har han vokst av seg disse nykkene på sine eldre dager, men han var jo ikke akkurat i trassalderen da han var i Start forrige gang, så jeg føler meg langt fra trygg. Men slik sett passer det nok fint at de kun er 13 kamper igjen av sesongen når han blir spilleklar. Om ikke jeg hørte helt feil omtalte vel også Joey Hardarson Bolanos som en luksusspiller i dagens intervju, en beskrivelse jeg er helt enig i, men som fremstår ganske oppsiktsvekkende når den kommer fra en trener som omtaler klubbens nye signering.

Fotballfaglig er jeg usikker på hvordan han vil passe inn i dagens lag. Teddy Moen er inne på noe av det samme på Fotballradioen. Start har primært to kampplaner, de ligger dypt mot gode lag og står høyt mot svake. Det første passer nok Bolanos dårlig med mindre han gis en fri rolle som enslig spiss og kan brukes som oppspillspunkt. Det andre krever enorm innsats i det kollektive presspillet av hele frontlinjen, noe som heller ikke kler ham særlig bra. Bolanos hadde sine store styrker i kontringsspillet og etablert angrep. Etablert angrep tilhører sjeldenhetene for dagens Startlag, og det er usikkert om Bolanos lenger har farten som trengs for å være samme trussel på kontringer. I den grad Bolanos kan tilføre klubben verdi, vil jeg tro det er dødballfoten og tilstedeværelsen som kan være bidraget.

Alderen og nivået er naturligvis også et stort usikkerhetsmoment. Bolanos har bøttet inn mål i Costa Rica siste året. Det tyder på at formen er god, men er også en klar indikasjon på at han ikke lenger har sin hovedposisjon ute på høyrekanten. Å bøtte inn mål på et nivå litt under eliteserien på et topplag og i en litt annen formasjon og posisjon, betyr imidlertid ikke at målene vil komme når kravene skjerpes.

Så er jeg i tillegg litt skeptisk til hvordan en 36 år gammel skrott vil respondere på et ny treningshverdag på kunstgress. Han spilte gode kamper på kunstgress i 2009 og 2010, og tilbragte vinterne inne i Sørlandshallen. Men det blir en litt annen fotball enn han har vært vant til i de siste, og det blir annerledes slitasje og belastning på treningsfeltet. Det er ikke gitt at kroppens hans tåler det.

Da Erik Mykland kom tilbake i eliteserien i 2009 var forventningene urealistisk høye, og vi fikk aldri se Myggen i nærheten av samme nivå han holdt før han la opp. Likevel hadde han en enorm betydning for laget. Han styrte tempoet i flere av kampene, og bidro til at Start tok poeng som et topplag våren 2009. Hans største bidrag var sannsynligvis hans naturlige autoritet både på og utenfor banen. Selv en spiller som Bent Hulsker tok seg selv i nakken det øyeblikket Myggen entret laget, og ble en spiller han aldri var i nærheten av å være i årene før og etter Myggens korte comeback. Også Bolanos hadde sin primetime da Myggen var på banen, og falmet stygt etter Myggen la skoene på hylla for godt. Så var han stabilt svak lenge inntil mediefokuset rundt hans mulige overgang til RBK og FCK generert en liten krampetrekningen da overgangssagaen hadde sitt klimaks. Forhåpentligvis kan Bolanos ha samme effekt på Start som Myggen hadde i 2009.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Her er det et par ting som er tatt litt ut av kontekst og/eller er ufullstendig synes jeg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    At signering av en 36 år gammel Costaricaner bryter med klubbens nye strategi, kan vel knapt være noe å diskutere. Men strategien hviler naturligvis ikke på en enkeltsignering. Likevel blir det jo litt påfallende at dette breakes samme dag som Robin Reed har en lang harang om spillerutvikling og lokal tilhørighet.
    Hvis du leser hele intervjuet med Reed vil du også se dette sitatet helt på slutten:
    Det er helt opplagt at dette laget kunne hatt godt av enda flere ledere. Det er vanskelige spillere å finne. Finner vi dem, så skal vi se hva vi kan gjøre.
    Det viser at de har to tanker i hodet samtidig, og ikke er ensporet når det gjelder spillere. Her passer Christian rett inn i profilen han nevner. Vi skal utvikle talenter, men må likevel sørge for at de har erfarne spillere som står frem, som de yngre kan støtte seg til og se opp til. Det er litt mangelvare i dag.
    Det skulle ikke forbause meg om Reed hadde nettopp Bola i tankene da han sa dette.

Om ikke jeg hørte helt feil omtalte vel også Joey Hardarson Bolanos som en luksusspiller i dagens intervju, en beskrivelse jeg er helt enig i, men som fremstår ganske oppsiktsvekkende når den kommer fra en trener som omtaler klubbens nye signering.
    Da må du høre etter hva han egentlig sier i intervjuet:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joey
    Jeg har alltid sett på han som en luksusspiller, som ikke bidrar defensivt og den delen der. Kravene blir jo de samme til ham, som de andre spillerene i forhold til den biten. Det har han levert godt i de andre klubbene han har spilt
    Han refererer dermed til hvordan han var for 9-10 år siden, men bekrefter at dette har endret seg og at han ikke oppleves som den spilleren nå lenger.

Greitt at du er tvilende her, men det er likevel greitt å ta med hele informasjonen som blir gitt

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Greitt at du er tvilende her, men det er likevel greitt å ta med hele informasjonen som blir gitt
    Nåvel. Dette er ikke informasjon som blir gitt. Dette er Joeys betraktninger rundt spilleren. Og han omtaler ham da vitterlig som en luksusspiller, hvilket er ganske oppsiktsvekkende. Så hevder han jo senere i samme setning at Bolanos har levert godt i de andre klubbene han har spilt. Men du mener vel ikke i fullt alvor at Joey har den ringeste anelse om hvordan Bolanos har utført sine defensive plikter når han har vært i klubber som Deportivo Saprissa, Vancouver Whitecaps, Al-Gharafa og Cartagines? Det eneste han muligens har litt kontroll på er tiden han hadde i København etter han forlot Start. Og der ble han nok ganske sikkert pisket til å ta litt mer defensivt ansvar av Ståle Solbakken. Jeg tolket Joeys utdypning som et rent forsøk på skadebegrensning da han forsto at de første uttalelsene ikke falt heldig ut. Og jeg forutsetter jo at det er flere her inne som følger Fevennens dekning av Start, så jeg har naturligvis hverken et ønske om eller tro på at jeg kan slippe unna med å ta ting ut av kontekst for å score billige poenger.

Starts nye strategi handler om tenke langsiktig, og utvikle unge, lokale toppspillere. Det første man gjør etter å ha pratet seg hes om den nye strategien, er å signere en gammel utlending på korttidskontrakt. Det er jo ikke mulig å bryte egen strategi med større presisjon. Men som alltid når man ender opp med å gjøre stikk motsatt av hva man sier, kan man jo forsvare det hele med den velkjente og velklingende frasen om at det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. Og er man riktig så freidig kan man til og med prøve seg med å påstå at man simpelthen ikke bryter strategien ved å tenke kortsiktig og åreforkalket. Bolanos vil nemlig i kraft av sin erfaring, stjernestatus og livsvisdom være en mentor som vil heve hele ungdomsavdelingen. Man henter altså kortsiktig og gammelt nettopp fordi man tenker langsiktig og ungt. Det var vel denne fortellingen vi ble presentert da Nigel Reo-Coker kom til klubben. Og for alt jeg vet er det kanskje nettopp på grunn av Nigel Reo-Cokers korte opphold i Start at Tobias Christensen og Eirik Wichne tok steget opp til eliteserienivå. Men jeg tillater meg å tvile. Jeg tror disse signeringene er mer stas for gubbene i administrasjonen enn for ungguttene på laget.

Så er det saktens vanskelig å være uenig i at Start trenger ledertyper. Og at en rutinert spiller som Bolanos kan løfte et ungt Startlag slik man håpte Joakim Jørgensen skulle gjøre da man sprengte lønnsbudsjettet for å lokke ham fra Sarpsborg. Men alder og rutine er åpenbart ikke det samme som lederegenskaper. Bolanos er en lavmælt, spansktalende medgangsspiller. Han kan forhåpentligvis løfte laget i kraft av sitt rykte, og bidra med offensive målpoeng, men noen ledertype på et norsk eliteserielag har jeg svært vanskelig å forestille meg at han vil være.

Dessuten er det jo en stor myte at Start er et ungt lag. Snittalderen på spillerne som var i aksjon mot Vålerenga var godt over 25 år. Det mangler ikke på spillere i sluttfasen av sitt fotballiv som kunne vært potensielle rollemodeller for ungdommen, og selv blant den yngre delen av laget er nær sagt samtlige spillere i ferd med å bikke 100 kamper på førstelagsnivå. Det burde definitivt ikke være mangel på rutine. Det Start trenger er vinnerskaller som står frem når det røyner på. Christian Bolanos var definitivt ikke en slik type forrige gang han var i klubben. Om han er det idag gjenstår å se.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Starts nye strategi handler om tenke langsiktig, og utvikle unge, lokale toppspillere. Det første man gjør etter å ha pratet seg hes om den nye strategien, er å signere en gammel utlending på korttidskontrakt. Det er jo ikke mulig å bryte egen strategi med større presisjon. Men som alltid når man ender opp med å gjøre stikk motsatt av hva man sier, kan man jo forsvare det hele med den velkjente og velklingende frasen om at det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.
    Jeg synes det er mer spesielt at Reed går ut og selger dette som en ny strategi. Satsing på unge og lokale spillere var det som ble løftet frem allerede før fjoråret. Og det synes jeg klubben har gjort siden den gang. En strategi defineres ikke av enkeltstående signeringer. Klubben har primært signert spillere med lokal tilhørighet, inkludert Markovic og Daland som er i kategorien unge. Mot Glimt i dag vil vi trolig stille med 5-6 lokale spillere i alderen 20-23 fra start. Itillegg vil trolig et par til i den kategorien være på benken.

Det er et åpent spørsmål om Bola vil lykkes. Men forutsetningene er langt bedre enn da klubben signerte Reo-Coker. Dette er en spiller Start faktisk kjenner, og som de etter sigende har fulgt med siden han var i klubben sist. Om han fortsatt ikke er den som tar de tyngste defensive løpene, da får man heller se på hvilke faser av kampene han kan bidra.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dette er en spiller Start faktisk kjenner, og som de etter sigende har fulgt med siden han var i klubben sist.
    Man må jo undres litt over i hvilken grad Start har fulgt med på Bolanos siden han var i klubben sist. Det er jo ingen i Starts sportslige apparat som er igjen fra den tiden. De fleste har jo knapt vært i klubben i mer enn et par år. Og det er ingen enkel oppgave å følge en spiller i klubbene Bolanos har oppholdt seg i de siste sesongene.

Men du har selvsagt helt rett i at Starts strategi ikke er ny. Og at klubben har fulgt opp med nøktern spillerlogistikk og stort fokus på lokal tilhørighet siden nedrykket i 2018. Det er heller ingenting å utsette på innfasingen av unge, lokale spillere. Jeg tror det er avgjørende for Start å utvikle egne spillere, og ha et godt innslag av lokale profiler for å skape tilhørighet til sitt publikum. Men jeg ser lite poeng med å bare signere sørlendinger når stallen allerede har en bra andel, så der synes jeg faktisk klubben har vært for ensporet den siste tiden.

Bolanos har et ferdighetsregister som de fleste i klubben kan lære av. Rapportene tyder også på at han er profesjonell i forhold til å ta vare på egen kropp. På banen synes jeg imidlertid han avslørte en ganske stor grad av mangel på disiplin og profesjonalitet i tiden i Start, så der tror jeg Start står i fare for å bomme ganske grovt. Man han var alltid frisk de første kampene når spillegleden etter vinterpausen ennå var til stede, så om det blir en mild høst, kan jo hvetebrøddagene forhåpentligvis vare lenge nok til at Start får avkastning for pengebruken.

Det er imidlertid ganske ødeleggende for klubben at de nær sagt hvert år må utføre kostbare og kortsiktige desperate signeringer fordi laget ikke holder mål i forhold til forventningene. Klubben kommer aldri ut av sin onde sirkel om ikke ledelsen blir bedre til å vurdere lagets kvalitet.

Slik sett er jo denne signeringen et ganske klart signal om at klubben fremdeles har veldig mye som må læres før den kan ta steg. Den ekspansive og hodeløse spillerlogistikken er heldigvis blitt begravd med Tor Kristian Karlsen, men dessverre erstattet med fantasiløsheten og inkompetansen som preget Start i årene før eierskifte. Dermed ender man opp med å signere sørlendinger, tidligere spillere og annet rusk og rask man blir tilbudt, i stedet for å følge med på hva som skjer der ute.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er imidlertid ganske ødeleggende for klubben at de nær sagt hvert år må utføre kostbare og kortsiktige desperate signeringer fordi laget ikke holder mål i forhold til forventningene. Klubben kommer aldri ut av sin onde sirkel om ikke ledelsen blir bedre til å vurdere lagets kvalitet.
    Du får ikke noe motstand på akkurat den...

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det jeg tror har skjedd er følgende: Drømmeguttas plan er grundig knust. Dette innså de allerede ved nedrykket. De skjønte de hadde brukt enorme penger på en altfor stor og dårlig komponert stall og på en for stor administrasjon. De skjønte også at formuene deres ikke ville fortsette å vokse inn i himmelen, men tvert i mot krympe betraktelig som følge av børsfall.

Men selv om planen knuste, velger de å opptre anstendig. Det skal de ha. De sprøytet penger inn i klubben i Obos for at klubben skulle overleve. Og de holdt stort sett på spillerne som kunne bidra til opprykket var sikret.
    Deretter kvittet de med seg med to av de beste og dyreste spillerne.
    Nå selger de Aremu. Kanskje vil han bort. Kanskje selger de fordi de ikke vil sprøyte mer penger inn i klubben enn det de må. Og selv om Aremu kanskje er klubbens beste spiller når han er i form, er det jo ikke mangel på midtbanespillere i klubben. En klubb uten rike onkler er nødt til å selge spillere, særlig når de har overflod av spillere i samme posisjon.
    Får de bud på andre spillere, tror jeg de selger lett.

Er dette anstendig? Ja. Det er nødvendig å få ned kostnadene på lavere nivå enn de var da drømmegutta overtok. En klubb uten rike onkler og langvarige coronatiltak har ikke noe valg. Selg alle dyre spillere og sats på å sikre unge talenter utviklet i landsdelen. Det er vel den uttalte strategien nå.

Hvordan passer Bola inn i denne strategien? Det gjør han naturligvis ikke. Jeg tror han er kjøpt som et siste sprell fra eierne. For at de i beste fall kan bli husket for noe positivt.

Når kontraktens hans går ut i desember, vil flere spillere forlate klubben. Det samme tror jeg eierne gjør. Forhåpentligvis forlater de en klubb med en nogenlunde brukbar stall, i hvert fall OBOS-nivå. Og forhåpentligvis med lavere kostnader enn da de overtok.

Da vil drømmegutta ha tabbet seg ut. De har sløst 100 mill på nesten ingenting. Men de har kanskje reddet en klubb som ellers ville gått konkurs. Det er jo uansett positivt, selv om det burde vært mulig for fem millioner i stedet for 100.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Da vil drømmegutta ha tabbet seg ut. De har sløst 100 mill på nesten ingenting. Men de har kanskje reddet en klubb som ellers ville gått konkurs. Det er jo uansett positivt, selv om det burde vært mulig for fem millioner i stedet for 100.
    Det er vel det som blir narrativet, og det kan godt hende det stemmer. Det som er synd er at de kom inn og gjorde akkurat de samme tabbene som jeg opplevde at de sa at de ikke skulle gjøre. De har ikke hatt kompetansen til å styre en fotballklubb, og har ikke klart å holde den nødvendige distansen. Det er ihvertfall inntrykket jeg har fått ettervert.

Nå er vi i stor grad tilbake der vi var. Svak økonomi og et lag som bare nesten er gode nok. Om Start skal klare å bli til noe som helst, må vi etablere oss slik at vi kan beholde de gode spillerne litt lengre. For det har vært mange gode spillere innom klubben de siste årene, men de selges altfor tidlig og på feil tidspunkt fordi man ikke har noe valg. Om ikke klubben kommer seg ut av en spiralen blir det aldri bedring.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Og jeg som trodde Bola var siste sprell. Jeg legger meg flat.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Han er ikke så glad i Ødegård ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=Moy1NLgE9Q4

Noen sekvenser:

https://www.youtube.com/watch?v=81An...&pp=QADQAwE%3D

Ellers virker det som om det er Haalands kontakter i DK som har blitt brukt her. Han var vel også i OB?
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    En veldig spesiell signering dersom det stemmer.

Han har mye erfaring, det er det ingenting å si på. Spilte på laget som kom på 8. plass i den skotske ligaen i fjor, som er ok. Det ser derimot ut som om han har spilt lite mot slutten av forrige sesong, av ukjent grunn.
    Av de siste 8 kampene spilte han 45min i en av dem, satt på benken i tre, og var ikke i troppen i det hele tatt i halvparten. I tillegg har han ikke spilt 90min siden november i fjor. Det må jeg innrømme at gjør meg skeptisk når spilleren er 33 år.

Det virker som ren erstatning for Aremu, med mer erfaring, som også gjør at vi slipper Jørgensen i den posisjonen som en nødløsning (ikke at han har gjort seg helt bort der).

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Noen ok høydepunkter fra da han spilte i Roda JC Kerkrade, som vil si 2018/19 sesongen regner jeg med.
    https://www.youtube.com/watch?v=81AntYuuQk0

Ok skuddfot
    Bevegelig
    God til å ta ball fra motstander
    Godt overblikk

Det er vel oppsummeringen. Så kommer det an på om dette har endret seg i Kilmarnock siste året.

Han er i hvert fall vant med fargene våre. Det er positivt

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tja, hva skal man tenke om dette? Han har erfaring og skal visst ifølge folk på Twitter være en ledertype. Han blir en direkte erstatning for Aremu. Som kortsiktig løsning kan det være bra, gitt at han er i form.

Vi går inn i en helt avgjørende periode for Start sine muligheter nå. De neste seks kampene møter vi motstandere vi bør ta en del poeng mot, inkludert hjemmekamper mot Aafk, Sandefjord og Haugesund. Tar vi 10-12 poeng i disse kampene ser det lyst ut. Men som minimum må vi vinne kampene mot Aafk og Sandefjord.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    De har ikke hatt kompetansen til å styre en fotballklubb, og har ikke klart å holde den nødvendige distansen.
    Jeg synes det er vanskelig å kritisere dem for at de ikke har holdt den nødvendige distansen. Det er greit nok at de formelt sett kun eier de kommersielle rettighetene, og at klubben har makten over sport. Men når unge fotballentusiaster sprøyter inn masse penger i en klubb som i utgangspunktet fremstår ganske vanstyrt, ville det vært rart om de ikke hadde ønsket aktivt eierskap.

Det er åpenbart at Start en drøm ikke har kompetansen til å styre en fotballklubb på detaljnivå, men det er det heller ikke gitt at de har gjort. Det er vel heller naturlig at de søkte råd fra kjennere i og rundt klubben i forkant og etter overtakelsen. Spørsmålet er om rådene de fikk var spesielt gode.

Vi må huske på at Start var ekstremt svake på spillerlogistikk i tiden før overtakelsen. Abubakar Aliyu, Nigel Reo-Coker og Dany N'Guessan var vel de tre seneste signeringene før overtakelsen. Spillere som Antwi, Skogmo og Heikkilä hadde kommet noe tidligere under samme regime. Om det var hovedtrener Pedersen, daglig leder Brandsdal eller frilansmedhjelper Mathiesen som skal ha skylda for dette, er ikke godt å vite, men det er ingen grunn til å tro at Start en drøm kunne søke kompetente råd om sport blant klubbens mest fremtredende nøkkelpersoner. Og når pengene brant i lomma, og laget åpenbart trengte oppgradering for å sikre opprykk, var det liten tid til å bygge ut støtteapparatet før overgangsvinduet stengte og kjøpene måtte gjennomføres.

Mangelen på en sportslig leder var jo en stadig tilbakevendende etterlysning fra fans og media, og noe av det første som kom på plass var en slik rolle. Inge Andre Olsen var førstevalget og fikk et svært lukrativt tilbud, men takket nei. Da snudde man seg raskt over til andrevalget, Tor Kristian Karlsen, noe som i mine øyne fremstår som den skjebnesvangre feilansettelsen som dømte prosjektet til fiasko.

For Tor Kristian Karlsen hadde i likhet med Start en drøm svært lite kjennskap til norsk fotball og norsk eliteserie. Han hadde nok heller ikke fotballhodet og scouterblikket man kunne bli lurt til å tro ved å lese hans svært imponerende CV fra internasjonal fotball. Under hans ledelse brukte Start titalls millioner på forsterkninger uten å heve spillerstallens kvalitet nevneverdig. Dette medførte samtidig hyppig bytte av trenere fordi resultatene naturlig nok ikke kunne svare til forventningene pengebruken skapte. Når det heller ikke var noen rød tråd i treneransettelsene i forhold til spillestil og formasjon, ble mange spillere avskiltet før de hadde lært seg navnene på utestedene i Markens simpelthen fordi de ikke passet inn i den nye trenerens fotballfilosofi.

Man kan si mye rart om Start en drøm og deres naive stormannsgalskap. Men fraværet av motstemmer og kompetente fagfolk i og rundt klubben er nok i like stor grad årsaken til at dette kunne gå så galt.

Nå er man på mange måter litt tilbake til der man startet. Økonomien er presset, og spillere hentes fra lavere hyller. Det sportslige støtteapparatet er fylt opp med lokale aktører uten altfor store meritter. Men de har nå i det minste fotballerfaring.

Atle-Roar Håland kan sikkert være en ypperlig sportssjef i Start. Han fremstår som en oppgående fotballmann, med god oversikt over hva som skjer i de yngre rekker lokalt, og kan sikkert være rett mann til å stake ut rett kurs. Om han egner seg like godt til å hente inn kriseløsninger på kort varsel, er jo at annet spørsmål. Der har han vel Stig Lillejord å lene seg på, uten at dette er så fryktelig mye mer beroligende. En gammel, kamprusten hollender fra skotsk fotball høres jo i utgangspunktet ikke ut som noe genitrekk for en klubb som trenger instant impact. Men det gjorde jo for så vidt heller ikke en gammel, kamprusten finne fra østerisk fotball. Jeg er imidlertid usikker på om hullet som befant seg på Starts midtbane da Heikkinen kom, finnes for El Makrini å fylle. Jeg personlig ville nok foretrukket en ny og annerledes spisstype siden jeg synes det er foran motstandernes mål Start har det største forbedringspotensialet på kort sikt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Men når unge fotballentusiaster sprøyter inn masse penger i en klubb som i utgangspunktet fremstår ganske vanstyrt, ville det vært rart om de ikke hadde ønsket aktivt eierskap.
    Aktivt eierskap er forsåvidt fint. Spørsmålet er hvor mye de har involvert seg i sportslige beslutninger. Jeg sitter godt plassert på utsiden, men jeg har jo merket meg hvor stor rolle Langeland hadde i sin periode. I kombinasjon med mildt sagt vinglende strategier kan man fort mistenke i overkant mye involvering. Nøkkelen til å lykkes er å hente inn den nødvendige kompetansen, og bruke den. Men ja, Karlsen har vist seg å være en gedigen tabbe desverre.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Spennende!

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •