Side 7 av 9 FørstFørst ... 56789 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 179
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Liverpool interessert i Ajer, skriver Nettavisen. Hvis det stemmer, er vel dette den muligheten Start har til å få inn mest mulig i videresalg. Blir spennende å følge hvis det stemmer.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes det kan virke som klubben har gjort solide signeringer foran siste halvdel av sesongen. Det gjenstår selvsagt å se hvordan de leverer, men det fremstår som om de har gjort det nødvendige arbeidet i forkant. Rutine og lederegenskaper er det vi trenger inn akkurat nå. Men det er fortsatt et åpent spørsmål hvem som skal score målene våre. Likevel, vi skaper ihvertfall en del sjanser.

To eldre herrer kan fremstå som et brudd med vedtatt politikk. På kort sikt ser jeg få utfordringer med det. Bola kommer inn i en posisjon hvor vi ikke har særlig dekning, Makrini skyver vel først og fremst Jørgensen ut.

Jeg tror sjansene våre til å overleve er blitt betraktelig bedre nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    det fremstår som om de har gjort det nødvendige arbeidet i forkant.
    Nå er vel begge hentet usett, så man kan nok absolutt diskutere hvor mye av det nødvendige arbeidet som er gjort. Hva dette får å si for spilletiden til spillere som Ugland, Bringaker, Markovic, Segberg, Bergan og Daland gjenstår å se.

Sjansene for å overleve steg betraktelig da Start vant mot Ålesund i helgen, og sendte dem ned. Nå kjempes det for å unngå en nedrykksplass i stedet for to. Det har veldig mye å si.

Personlig er jeg imidlertid veldig usikker på om dette er signeringer som styrker lagets sjanser. Jeg tror dette kan slå begge veier.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Nå er vel begge hentet usett, så man kan nok absolutt diskutere hvor mye av det nødvendige arbeidet som er gjort.
    På pressekonferansen ifm presentasjonen av Bola ble det sagt i ett av intervjuene i etterkant (med Atle Roar hvis jeg husker riktig) at de hadde hatt speidere på plass i Costa Rica. Så usett stemmer ikke i hans tilfelle i hvert fall.

Dette også fra intervjuet med Joey om El Makrini:
    Har vært nøye med bakgrunnssjekk
    – Det stemmer. Der må vi være nøye, og der har vi vært nøye nå. Det er gjort et godt forarbeid her og vi har gjort en god grovjobb før han ankom, med å finne ut hva slags type han er. Det handler om å snakke med referanser. Vi har snakket med flere, ikke minst i Danmark, sier Hardarson.
    Ut fra rapportene om begge virker det som om klubben har gjort et grundig forarbeid og hatt kontroll på hva de ønsket og hva de får. Om det blir en suksess derimot vil vi ikke vite før sesongen er over. Det er litt sånn fotball er med overganger

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Ut fra rapportene om begge virker det som om klubben har gjort et grundig forarbeid og hatt kontroll på hva de ønsket og hva de får.
    Jeg var ikke klar over at Start hadde speidere. Langt mindre speidere de sender til andre siden av jordkloden. Det er en gledelig overraskelse om noen i klubben faktisk har sett Bolanos spille fotball siden han forlot Europa. Men her er det vel mer sannsynlig at Start har kjøpt speidertjenester av lokale aktører.

Det hører jo også med til historien at Start, antakeligvis på bakgrunn av disse "speider-"observasjonene konkluderte med at Bolanos var for gammel og lite bevegelig så sent som ved årsskiftet. Det reiser naturlig nok spørsmålet om Start henter Bolanos på tross av lunkne speiderrapporter, eller om de faktisk har fått ny og oppdatert informasjon i løpet av våren som har endret bildet. Men det ville jo vært veldig rart om Start har sendt representanter til Costa Rica midt under Covid-19-pandemien for å finsikte Bolanos.

El Makrini har ikke spilt fotball siden februar, så det virker vel ikke veldig sannsynlig at noen har sett han heller. Så er det naturligvis ubetinget positivt at Start gjør en grundig referansesjekk for å forsikre seg om at han passer inn som type. Men akkurat det hjelper jo svært lite om ikke han holder mål sportslig.

Nå var det i utgangspunktet ikke meningen å kritisere Start for manglende forarbeid knyttet til disse overgangene. Jeg stusser bare over konklusjonen om at Start her har gjort et grundig forarbeid. For akkurat det er det jo ingenting som tyder på. Skal man lykkes på overgangsmarkedet, må man vite hva man henter både på og utenfor banen. Da må man følge spillere over tid, se dem live i flere kamper og gjøre referansesjekk. Hvis ikke lar man tilfeldighetene råde. Det kan jo også gå bra hvis man har teft eller flaks, men i lengden lønner det seg nok å gjøre jobben skikkelig.

Mitt tips er at Start her har hentet to gamle, kamprustne spillere som ingen i klubben har sett spille fotball i nyere tid basert på andrehåndsinformasjon fra personer utenfor klubben.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Nå var det i utgangspunktet ikke meningen å kritisere Start for manglende forarbeid knyttet til disse overgangene...

Mitt tips er at Start her har hentet to gamle, kamprustne spillere som ingen i klubben har sett spille fotball i nyere tid basert på andrehåndsinformasjon fra personer utenfor klubben.
    Ehh.....

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Det var forresten Robin som sa det på pressekonferansen:
    Vi skal jobbe grundig i spillerlogistikken vår. Vi har fulgt med han over lang tid. Det har vært speidere involvert. Det har vært flere i det sportslige apparatet. De har fulgt dette tett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg stusser bare over konklusjonen om at Start her har gjort et grundig forarbeid. For akkurat det er det jo ingenting som tyder på.
    Det var ingen konklusjon, men en observasjon for hvordan det fremstår ut fra hva Start selv har kommunisert. Så er det ikke det nødvendigvis slik det har vært, men hen kan ikke henger se at det er ingenting som tyder på det heller. Men for all del, spillerlogistikken har vært lite troverdig i Start over lengre tid.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Bergan og Daland blir neppe påvirket av disse signeringen.

Men Markovic og Ugland, ville nok fått mer spilletid, gitt at begge har hatt kamper i posisjonen Bola nå tar. Men ingen av dem er naturlige kanter, og gjør seg vel best som indreløpere eller i den offensive rollen i treeren på midten. Med fem bytter per kamp bør det være mulig å gi disse spilletid likevel, om det skal være hold i vedtatt strategi. Segberg har spilt lite fra før, og får vel neppe noe mer spilletid fremover.

Det er vel Bringaker og Skaanes som blir hardest rammet her, som de som har spilt mest på høyrekanten. Men ingen av dem er utviklingsspillere eller lokale, og ingen av dem har gjort høyrekanten til sin posisjon.
    Sist endret av Stig Hornnes : 09-04-2020 kl 08:10

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det var forresten Robin som sa det på pressekonferansen:
    Er det bare meg, eller er det flere som synes det er vanskelig å forstå hva Robin Reed egentlig mener? Jeg synes sitatet som Espen KG trakk frem, illustrerer det godt:

Vi skal jobbe grundig i spillerlogistikken vår. Vi har fulgt med han over lang tid. Det har vært speidere involvert. Det har vært flere i det sportslige apparatet. De har fulgt dette tett.

Sier han her at flere i det sportslige apparatet har fulgt Bolanos tett over lang tid, og selv har speidet på ham i Costa Rica? Eller sier han at noen i klubben har sett på statistikk og youtube, for deretter ringe en lokal speider for å få hans vurdering?

Den første tolkningen er den mest naturlige ut fra ordlyden. Men den har jo definitivt formodningen mot seg. Håper det kommer mer info om dette etter hvert som støtter opp om at Robin har sine ord i behold og ikke er en tåkefyrste.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Den første tolkningen er den mest naturlige ut fra ordlyden. Men den har jo definitivt formodningen mot seg.
    Takk!

Aftenposten har forøvrig en interessant artikkel om dette temaet idag:
    https://www.aftenposten.no/sport/fot...aa-bygge-nettv

Ehh.....

Hvis det er den åpenbare selvmotsigelsen du sikter til, så tenker jeg altså at det ikke er så veldig kritikkverdig om Start henter inn et par korttidsløsninger på referanser i en situasjon der alle land er røde, kontoen er tom og klubben kjemper en desperat kamp for å redde plassen og eksistensen.

Det er altså ikke beslutningen jeg reagerer på, men det faktum at flere later til å mene at Start her har gjort et grundig stykke forarbeid. Litt på samme måte som jeg ikke synes det er så farlig at disse signeringene totalt bryter med klubbens strategi, men likevel synes det er litt snodig at det skjer samtidig som klubben prater høyt om bærekraft, talentutvikling, langsiktighet og lokal forankring.

Jeg er på ingen måte bekymret for at disse signeringene skal ødelegge utviklingen av unge spillere, men for noen vil det nødvendigvis medføre mindre førstelagsfotball som følge av økt konkurranse om plassene og eventuelle formasjonsendringer. Det er litt vanskelig å se for seg et Startlag med plass til både Bolanos og Markovic. Og dersom El Makrini tar plassen til Jørgensen, blir nok han en kandidat på stopperplass.

Og kanskje blir Start tvunget til å endre formasjon for å kompensere for Bolanos manglende evne og vilje til defensivt arbeid. Det er nok rundt motstandernes mål Bolanos kan bidra denne høsten, og da nytter det neppe å gi ham like drepende defensive arbeidsoppgaver som Bringaker og Skaanes har hatt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Og dersom El Makrini tar plassen til Jørgensen, blir nok han en kandidat på stopperplass.
    Det har han vært hele sesongen, og blitt utkonkurrert av Bergan/Daland. Jeg ser ingen grunn til at det skal endre seg nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er altså ikke beslutningen jeg reagerer på, men det faktum at flere later til å mene at Start her har gjort et grundig stykke forarbeid.
    Hvorfor er det noe å reagere på? Å hevde det motsatte er jo ren spekulasjon, så lenge Start kommuniserer at de denne gangen har vært grundige. For min del har jeg for øvrig ikke ment noe særlig, jeg har mest referert til hvordan det fremstår. Og jeg har ingen problemer med å se at det ikke nødvendigvis trenger å være riktig.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Hvorfor er det noe å reagere på? Å hevde det motsatte er jo ren spekulasjon, så lenge Start kommuniserer at de denne gangen har vært grundige.
    Ren spekulasjon er det vel ikke. El Makrini har spilt to kamper i 2020, den siste i februar. Skotsk liga ble avlyst i mars. Start har naturlig nok ikke hatt noen muligheter til å foreta en grundig vurdering av hans nåværende status før overgangen. Derfor reagerer jeg på at de kommuniserer det motsatte.

Det har han vært hele sesongen, og blitt utkonkurrert av Bergan/Daland. Jeg ser ingen grunn til at det skal endre seg nå.
    Jørgensen har mistet noen kamper denne sesongen på grunn av skade, men har stort sett startet når han har vært spilleklar. Han har primært blitt benyttet sentralt på midtbanen antakelig pga Aremus skadefravær. Hvorvidt han er forvist til midtbanen fordi han er utkonkurrert av Bergan/Daland eller må spille der fordi han er det beste alternativet Joey har, fremstår ikke åpenbart.

Jørgensen er klubbens best betalte spiller. Han er også klubbens mest rutinerte spiller. Starts signeringer har vært begrunnet med behovet for rutine. Da ville det være rart om planen er å skifte ut Jørgensen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Sier han her at flere i det sportslige apparatet har fulgt Bolanos tett over lang tid, og selv har speidet på ham i Costa Rica? Eller sier han at noen i klubben har sett på statistikk og youtube, for deretter ringe en lokal speider for å få hans vurdering?

Den første tolkningen er den mest naturlige ut fra ordlyden. Men den har jo definitivt formodningen mot seg. Håper det kommer mer info om dette etter hvert som støtter opp om at Robin har sine ord i behold og ikke er en tåkefyrste.
    Slik jeg forstod det under intervjuet var at klubben hadde hatt speidere involvert og at det sportslige apparatet hadde fulgt med på prosessen, uten å ha vært direkte involvert i speidingen. Det ville ikke forbause med om det er Lillejord som har hatt noen kontakter dere nede som har speidet for klubben, og så har rapportene fra disse blitt videreformidlet til det sportslige apparatet i klubben.
    Det er ytterst tvilsomt at noen fra klubben egenhendig har vært i Costa Rica i disse Corona-tidene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ren spekulasjon er det vel ikke. El Makrini har spilt to kamper i 2020, den siste i februar. Skotsk liga ble avlyst i mars. Start har naturlig nok ikke hatt noen muligheter til å foreta en grundig vurdering av hans nåværende status før overgangen. Derfor reagerer jeg på at de kommuniserer det motsatte.
    Her er vi helt på linje. Det fremstår som om de har gått for spillertype, mer enn det som er utrettet på banen den siste tiden, når det kommer til signeringen av El Makrini. Han har ikke spilt 90min fotball siden november i fjor, og spilte kun 45min de siste 8 kampene til Kilmarnock. I noen av intervjuene sier de også at de har pratet med personer i Danmark/Odense, som vil si fra tiden før han dro til Skottland. Da er man ikke ute etter nåværende ferdigheter, men søker etter en spesiell type tenker jeg. Og så håper man at de fremdeles har fotballferdighetene de hadde for nesten ett år siden.
    Ikke betryggende akkurat.

Med Bolaños er det litt annerledes virker det som, da de har vært i dialog over lengre tid (juletider er blitt nevnt) og fulgt mer med på han over tid.

Jørgensen er klubbens best betalte spiller. Han er også klubbens mest rutinerte spiller. Starts signeringer har vært begrunnet med behovet for rutine. Da ville det være rart om planen er å skifte ut Jørgensen.
    Nå har ikke Jørgensen akkurat fremstått som den som tar mest tak når det butter imot, eller oser lederskap. Det er vel den største skuffelsen min når det kommer til han. Han har vært ok på banen, om enn noe treg i steget, men jeg hadde forventet at han hadde tatt mer tak i situasjonen og trykket brystkassen litt mer frem enn han har gjort. Så han er nok ikke typen klubben savner, selv om CVen hans burde tilsi det.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da legger du til grunn at det er en forutsetning å observere en spiller i kamp for å kunne gjøre en grundig vurdering. Det er jeg uenig i med deg i isåfall. Skal man hente en spiller fra en bedre liga er det neppe en som spiller spesielt mye. Men igjen, jeg er heller ikke sikker på om Start har vært så grundige som de hevder.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvorvidt han er forvist til midtbanen fordi han er utkonkurrert av Bergan/Daland eller må spille der fordi han er det beste alternativet Joey har, fremstår ikke åpenbart.
    Helt åpenbart kan jeg vel være med på at det ikke er. Men mye tyder på det. Jørgensen har vel startet 3 kamper som stopper, to av dem i en trebackslinje. Første og eneste kampen som en del av en duo var mot Odd hjemme. Med unntak av den kampen, hvor Aremu startet sentralt, har ikke Jørgensen blitt brukt som stopper når Aremu har startet. Jeg ser lite som tyder på at Jørgensen tar plass i midtforsvaret med det første.

Jørgensen har vært en enorm skuffelse etter overgangen etter min mening. Rutine har han, men han fremstår ikke som noen elder og virker å ha minimalt med påvirkning i garderoben.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Da legger du til grunn at det er en forutsetning å observere en spiller i kamp for å kunne gjøre en grundig vurdering.
    Det stemmer. For å påberope seg å ha gjort en grundig vurdering, mener jeg det er en forutsetning å ha sett vedkommende spille fotball.

Jeg ser lite som tyder på at Jørgensen tar plass i midtforsvaret med det første.
    Jeg håper du har rett.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •