Viser resultater 1 til 12 av 12
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012

Er Start ferdige?

Ingen innlegg på halvannen måned her...

Hva tror folk om Starts fremtid? Har det noensinne sett mørkere ut?

Administrator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Balkeby
    Det har neppe sett verre ut og tiltakene i går gjør det ikke bedre. Om det stemmer at klubben ikke får inn midler fra det offentlige blir det håpløst å drive videre - bare stadionleia knekker de.
    START FOR EVIG OG ALLTID...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av 2Ry Vis innlegg
    Det har neppe sett verre ut og tiltakene i går gjør det ikke bedre. Om det stemmer at klubben ikke får inn midler fra det offentlige blir det håpløst å drive videre - bare stadionleia knekker de.
    Jeg blir svært overrasket om Kristiansand kommune krever stadionleie av Start i disse dager. Når regjeringen har innført restriksjoner mot organisert idrett, virker det merkelig om norske kommuner fortsetter å kreve leieinntekter av klubbene, enten det er halleie av breddeklubber eller stadionleie av eliteserieklubber.

Start er trolig den toppklubben i Norge med størst forskjell mellom ordinære inntekter og utgifter. I 2018 var det budsjetterte underskuddet på 30 millioner kroner - det faktiske enda høyere. Fjoråret var neppe vesentlig bedre. Når en tredjedel av utgiftene dekkes av eierne, har man åpenbart svært usunn økonomi. Samtidig kan man jo hevde at Start slik sett er bedre rustet til å møte koronakrisen enn sine konkurrenter all den tid Start er mindre avhengig av inntektene sine enn de andre.

Problemet her er vel at eierne ikke er like sugne på å tette gapet når sesongen er utsatt og utsiktene er usikre. I tillegg er det vel heller ikke sikkert eierne lenger har pengene som trengs for å fortsette jobben de har startet.

Erfaringene viser vel at ethvert utspill fra Start en drøm må tas med en klype salt. Det meste som kommer fra Reed og Langeland bærer preg av strategisk, målrettet kommunikasjon med formål om å oppnå fordeler. De har trolig det meste å vinne på å male fanden på veggen. Men for en klubb som tjener 60 øre for hver krone som brukes, vil trolig koronakrisen gi et bedre driftsresultat enn business as usual.

Slik sett er det vel neppe koronakrisen som er den største trusselen mot Starts eksistens, men snarere eiernes privatøkonomiske muskler.

Personlig synes jeg perioden under Start en drøms ledelse har vært en eneste lang fornedrelse. Det er vanskelig å helhjertet støtte en klubb som eies, drives og frontes av disse aktørene. Pr idag, spesielt etter fjorårets salg av Sigurdarson og Christensen, har jeg vanskelig for å trekke frem en eneste spiller jeg vil savne på dette laget. Konkurs er slik sett ikke noe skrekkkscenario for min del.

I mine øyne ville Start vært best tjent med en frisk start på nivå tre dit norske toppklubber flyttes om de ikke innfrir kravet til profflisens, og tidspunktet har neppe vært bedre.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    I mine øyne ville Start vært best tjent med en frisk start på nivå tre dit norske toppklubber flyttes om de ikke innfrir kravet til profflisens, og tidspunktet har neppe vært bedre.
    Ja, for det gikk så bra for Lyn at det bør vi også prøve

Å si at en reset på lavere nivå er det beste for klubben er bare tullete. Det finnes ikke en ting som ville blitt bedre av det, bortsett fra Jerv, Arendal og Vindbjart.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg håper naturligvis Start klarer seg. Jeg forventer eierne bidrar med det som trengs for å komme over kneika. Spillerkjøp tror jeg ikke de hadde begått uansett.

Slik jeg vurderer situasjonen, blir det serieåpning i løpet av juni. Kanskje blir det lov med inntil 300 tilskuere, sannsynligvis flere etter 1. september.
    Uten coronasituasjonen, tror jeg Start hadde rykket ned. Nå vil utfallet i større grad bli preget av tilfeldigheter. Det kan fort Start bli klubben som tjener mest på.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Start er neppe den klubben i Norge som er best rustet til å håndtere det samfunnet nå står midt oppe i. Økonomien er et godt stykke unna å være bærekraftig i seg selv, og investorenes vilje og evne til å putte inn mer penger virker å være lunken. Jeg tror Start er mer avhengige enn de fleste andre av at situasjonen normaliserer seg og at fotballen kommer igang igjen.

Så kan man spekulere i om man taper eller tjener på utsettelsen sportslig. Jeg tviler på at vi tjener på dette, av tre grunner.
    - Vi skulle helst forsterket laget med en eller to spillere før sesongen, det kan vi trolig glemme nå.
    - Om sesongen skal gjennomføres i sin helhet fra midten av juni, eller i verste fall fra starten av august, vil det kreve en bred stall for å tåle hyppige kamper. Det favoriserer ikke oss.
    - Vi har flere viktige spillere på utgående kontrakter. Det er et åpent spørsmål om vi får beholde disse utover sommeren.

Vi får håpe laget har brukt tiden godt i permitteringstiden, det kan kanskje gi dem en liten fordel fremover isåfall. Men vi var i utgangspunktet en av de heteste dumpekandidatene, og jeg tror ikke det som har skjedd hjelper.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Personlig synes jeg perioden under Start en drøms ledelse har vært en eneste lang fornedrelse.
    I motsetning til hvordan klubben ble drevet før, eller? Forsøket fra Start en drøm har heller vært en tapt mulighet, men hvor jeg opplever at intensjonen ihvertfall var den riktige. Det er bare synd at strategi og gjennomføringsevne ikke står i stil.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    I motsetning til hvordan klubben ble drevet før, eller?
    Godt poeng. Det er lenge siden det var stuereint å stå fram som Startfan. Men jeg føler vel at Start en drøm har hevet listen ganske kraftig. Å heie på et lusent heislag er nå en ting. Å heie på et lusent heislag som bruker 100 millioner kroner uten å bli bedre, uten å skape underholdning og uten å heve verdien på A-stallen er direkte pinlig. På toppen kommer alle de famøse mediesakene.

Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Ja, for det gikk så bra for Lyn at det bør vi også prøve

Å si at en reset på lavere nivå er det beste for klubben er bare tullete. Det finnes ikke en ting som ville blitt bedre av det, bortsett fra Jerv, Arendal og Vindbjart.
    Lyn gikk konkurs. Og overtok etter mye om og med fjerdedivisjonslaget til skiklubben. I tillegg var jo Lillestrøm, Stabæk og Vålerenga deres Jerv, Arendal og Vindbjart. De hadde ikke livets rett som toppklubb i utgangspunktet, og da er det heller ingen grunn til å forvente at de skal slå tilbake etter degraderingen.

Da Start en drøm drev propagandakampanjen for å reforhandle leieavtalen for Sør Arena i høst, ble det hevdet at Start hadde 14 millioner kroner i stadionrelaterte utgifter, og at dette overgikk spillerlønningene. Det virker ikke spesielt plausibelt med tanke på hva Start har brukt for å hente spillere de siste årene, og hva enkelte spillere har fortalt om hvorfor de valgte å komme. Men forutsetter man at dette er korrekt, har Start hatt et sted mellom 50 og 60 millioner kroner i andre kostnader de siste sesongene, kostnader det tydeligvis virker svært vanskelig å eliminere. Så med mindre eierne kom seg ut at GIG før kollapsen og de fremdeles er villige til å pumpe inn sparepengene sine i Start, er det jo bare et spørsmål om kort tid før dette begynner å tippe kraftig nedover igjen.

Så lenge Start er en toppklubb, og klubben drives av nyrike skatteflyktninger og ambassadører for illegale spillselskaper, kommer Kristiansand kommune til å kreve leiesummer for Sør Arena som ikke er forenlige med å drive bærekraftig fotballklubb. Dette er ganske naturlig all den tid det var Start som sto for katastrofeprosjektet som påførte klubben, banken og kommunen enorme tap, som førte til at kommunen måtte overta et stadion de ikke hadde noe som helst ønske om og Start er den eneste aktøren i byen som har behov for.

Om Start mister profflisensen og degraderes til nivå tre, må denne leieavtalen naturlig nok termineres. Start kan ikke betale millioner i baneleie som amatørklubb, og de vil heller ikke ha behov for å spille på et stadion som oppfyller forbundets krav til kamparena for eliteserie eller obosfotball. Kommunen sitter igjen med svarteper, og klubben kan starte med blanke ark. Jeg tror dette fort kan være en forutsetning for at Start skal kunne etablere seg i eliteserien med dagens skrinne publikumstall.

Og jeg er helt overbevist om at veien tilbake vil bli kort og rask. Start vil fremdeles være klubb nummer en for 90% av spillerne på Sørlandet, og lag som Arendal, Jerv og Vindbart, ja til og med Fram Larvik, har jo bygd sin eksistens på andresorteringen fra Starts talentarbeid.

Alle medgangssupporterne er jo borte for lengst, sammen med barnefamiliene og folk utenbys fra. Det er like mange folk på treningskamp i Sørlandshallen i januar som det er folk innafor stadionportene i sesong. Disse supporterne tåler alt og blir garantert med ned. Start blir et andredivisjonslag med ressurser som et topp fire Oboslag, og vil være tilbake på nivået de har vært siste tiåret innen to sesonger, og med et vesentlig bedre ressursgrunnlag. Tror jeg.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Lyn gikk konkurs.
    I motsetning til en hypotetisk årsak til at Start skal ned til 3. eller 4. nivå? Start vil jo også i realiteten være konkurs hvis de blir degradert og mister profflisensen.

Og jeg er helt overbevist om at veien tilbake vil bli kort og rask. Start vil fremdeles være klubb nummer en for 90% av spillerne på Sørlandet, og lag som Arendal, Jerv og Vindbart, ja til og med Fram Larvik, har jo bygd sin eksistens på andresorteringen fra Starts talentarbeid.
    Jeg er helt overbevist om det motsatte. Jeg kan ikke huske ett eksempel på at en toppklubb har blitt degradert til lavere nivå for deretter å komme styrket tilbake. Jeg vet derimot om to eksempler på det motsatte. Tidligere nevnte Lyn ligger fremdeles med brukket rygg uten umiddelbare utsikter til å engang bli et OBOS-lag. Det er derimot riktig at de holder til i en by med stor konkurranse fra andre, og tildels større klubber.
    Alemannia Aachen i Tyskland har jeg personlig erfaring med, siden jeg bodde i Aachen i tre år. Historien deres ligner mer på den til Start enn Lyn. De har stort sett spilt i 2. Bundesliga, med Bundesligaspill sent på 60-tallet og en snarvisitt i 2006-2007 sesongen. Ifm opprykket til Bundesliga startet de arbeidet med ny stadion (høres kjent ut?), men de rykket ned igjen etter en sesong og stadion stod klar til ~33.000 tilskuere i 2009. Som Sør Arena kostet derimot Tivoli mer enn det smakte og det dukket opp mange uforutsette utgifter i etterkant. Konkursspøkelset hang over klubben, men den unngikk dette ved salg av spillere og en redningspakke eller to fra kommunen (høres det fremdeles kjent ut?). I 2012 rykket klubben ned enda et nivå og året var preget av trussel om konkurs. Klubben ble nektet å hente nye spillere på grunn av økonomien. Dette brakk ryggen deres sportslig og de rykket enda et hakk ned i 2013, til Regonalliga West. Der har de spilt siden og aldri kommet nærmere opprykk enn 2. plass i ligaen (førsteplass spiller opprykkskamp mot førsteplass i en annen Regionalliga). Jeg har selv vært på Tivoli sammen med 32000(!!) andre supportere på kamp i Regionalliga, så det står ikke på engasjementet til supportere eller viljen til klubben. Det står ene og alene på økonomien til klubben, som gjør det ekstremt vanskelig å sette sammen et slagkraftig lag som makter et opprykk.
    Så, et lag som spilte sammenhengende i 2. Bundesliga fra 1999 til 2012, befinner seg nå på 4. nivå uten utsikter til opprykk og har gjort det de siste 6 sesongene.

Dette er hva jeg ser som det mest sannsynlige scenariet når supportere lirer av seg strofer som "Et nedrykk til lavere divisjoner ville vært bra for klubben. Så kunne vi startet med blanke ark". De blanke arkene er en økonomisk hengemyr som er ekstremt vanskelig å komme seg ut av.
    Dersom noen har gladeksempler på klubber som i nyere tid har gått på en reset og deretter kommet seg opp igjen til å bli en storklubb i nasjonal liga vil jeg gjerne høre om dem. Jeg har opplevd det stikk motsatte og det som skjer i Aachen er ikke noe jeg ønsker å gjenoppleve med Start.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    I motsetning til en hypotetisk årsak til at Start skal ned til 3. eller 4. nivå? Start vil jo også i realiteten være konkurs hvis de blir degradert og mister profflisensen.
    Start er i realiteten konkurs idag. De befinner seg i aller høyeste grad i den den økonomiske hengemyren du frykter ved tap av profflisens. Start har tapt 100 millioner kroner siste tre år. De styres av personer som har vist seg fullstendig uten evne til å drive fotballklubb. Disse personene har hatt ett eneste forsonende trekk - penger. De har betalt seg ut av den økonomiske katastrofen vanstyret har ledet til. Men nå er pengesekken tom og motivasjonen borte.

Vi kan selvfølgelig håpe på at Start en drøm skal begynne å drive fornuftig etter tre år med vanstyre. Men det blir jo litt som å håpe på at Donald Trump skal begynne å opptre anstendig i sin andre periode. Start har en kostnadsside på nivå med Molde og en tropp på nivå med Ullkisa. Hvordan i himmelens navn skal dette ende når kostnadene må ned med 30 millioner?

Tap av profflisens resultater i degradering til nivå 3 altså andredivisjon. Spillerne fristilles, de ansatte må gå. Sponsoravtaler og leieavtaler må termineres eller reforhandles. Dette kan naturligvis resultere i konkursbegjæring. Men om noen av kreditorene hadde vært vagt interessert i å sende Start til skifteretten, ville vel klubben vært der for lengst. Og for Start en drøm er jo prisen for å sikre at klubben unngår konkurs minimal sammenlignet med kostnaden ved å drive den videre som toppklubb. Dessuten ligger det jo noen videresalgsavtaler og ulmer. Om Start går konkurs, er vel også potensielle inntekter fra et videresalg av Ajer eller Christensen også tapt for investorene.

Restart betyr rett og slett blanke ark. Klubben må bygge opp en ny tropp, sette en ny organisasjon og starte fra skratch i andredivisjon. Men uten de enorme økonomiske forpliktelsene som ødelegger klubben idag. Inntektsgrunnlaget for flaggskipet i en av landets største byer er enormt sammenlignet med konkurrentene på dette nivået. En landsdelsklubb som Start vil med enkelhet skaffe seg spillere av høy obosstandard simpelthen på navn og rykte, og uten å bruke mer penger enn klubben tjener inn. Forskjellen på obosfotball og oddsenfotball er neppe natt og dag hverken for publikumsappell eller sponsorverdi.

Det kan naturligvis gå galt. Fredrikstad klarer ikke rykke opp fra nivå 3 til tross for skyhøyt budsjett og Per Messias Høgmo bak roret. Og Start og Fredrikstad er jo på mange måter norsk fotballs retarderte tvillingbrødre, to klubber som historisk sett virker notorisk uten evne til å omsette et godt grunnlag til ok prestasjoner. At dette er de to eneste klubbene som har ansatt Tor Kristian Karlsen forteller vel det meste. Men Start har et helt annet talenttilfang og er helt uten reelle konkurrenter i nærområdet. Start har aldri hatt problemer med å spasere seg tilbake til eliten når økonomisk blåmandag har endt med nedrykk og tvangssalg.

Juventus ble forøvrig degradert til Serie B etter kampfiksing i 2006.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Juventus ble forøvrig degradert til Serie B etter kampfiksing i 2006.
    Start spiller i OBOS annethvert år, så jeg tror ikke det er noe å sammenligne med

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Juve mistet forsåvidt en haug med gode spillere, men hadde fortsatt buffon, chielini, nedved, camoransi, delpiero, trezeget osv. De hadde også en høyst oppegående økonomi, klubbapparat (kun enkelte i ledelsen som måtte gå), samt var fortsatt Italias mest populære klubb. Fortsatt slet de i flere år etter opprykket, og de kom først skikkelig tilbake etter diverse manager bytter, samt tilslutt bytte av sportslig ledelse.
    Likheten mellom juve og start strekker seg vel kun til at begge har 11 mann på banen, og en av de er keepere.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •