Viser resultater 1 til 7 av 7
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

"Gruppespill" Eliteserien 2020

Da er vi på vei tilbake igjen til kamper med laget i våre hjerter! 16. juni er første mulige startdato og en foreløpig terminliste kommer til lørdag såvidt jeg forstår. Det som virker klart er at de første seks kampene skal være kortreiste og ligner et gruppespill mellom fire lag.
    Start skal møte Odd, Sandefjord og Strømsgodset i disse kampene. Som nyopprykket lag etter en ufrivillig treningspause på over to måneder kunne starten på Eliteserien helt klart blitt tyngre. Denne gruppen kan være det som gir laget en boost i starten av sesongen, da motstanden skal være overkommelig i alle kampene.
    Odd har byttet trener siden forrige sesong, så selv om de har vært relativt stabile på øvre del av tabellen de siste årene, vil det være usikkerhet knyttet til hvordan Fagermo sin exit vil slå ut i år.
    Strømsgodset slet i bunnen av tabellen i 2019 sesongen og det er lite som tyder på at de har styrket seg nevneverdig siden den tid.
    Sandefjord er muligens svekket noe siden opprykket, da deres soleklare toppscorer i fjor har forlatt klubben til fordel for spill i Sverige.

Selv har vi mistet Aron, og ikke fått inn noen klare forsterkninger, selv om Schulze nok på sitt beste er minst på nivå med andre spillere i tilsvarende posisjon i klubben. Det store spørsmålet er vel hvor mange av de nåværende spillerne vi beholder, nå som eierne har begynt å prate om penger, "næring etter tæring", og spillere på utgående kontrakt velger å dra hjem til utlandet uten klubbens velsignelse. Det er vel gitt at i hvert fall en av våre antatt beste spillere har spilt sine siste minutter i Start-drakta, så får vi se hvordan resten av troppen ser ut når dommeren blåser i fløyta om en drøy måned.

Hva tenker dere andre?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg tenker at dette blir bingo. Og bingo er kanskje der både jeg og Start har størst vinnersjanse 🙂

Hvem er det som har reist hjem? Lowe?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Jeg tenker at dette blir bingo. Og bingo er kanskje der både jeg og Start har størst vinnersjanse ��

Hvem er det som har reist hjem? Lowe?
    Du er ikke så verst på tippekonkurranse heller
    Lowe dratt hjem til Florida for å passe gutten sin når kjæresten er på jobb.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Ethvert innslag av tilfeldigheter vil jo være til fordel for de svakeste lagene der Start naturlig hører hjemme. Samtidig er det jo ofte slik at når det normale styrkeforholdet på banen utjevnes av ytre faktorer, blir viljen og den mentale styrken enda mer avgjørende, og der har jo Start historisk sett vært veldig svake. Dessuten tror jeg nok at Start var blant lagene i eliten som kanskje var mest avhengig av en god oppkjøring. Så alt i alt er det ikke sikkert Covid19 gir Start større sjanser til å overleve rent sportslig.

Når det gjelder kampprogrammet, så er det alltid viktig å få en god sesonginnledning, spesielt for et nyopprykket lag med lav kvalitet. Slik sett er det jo en fordel å havne i en svak gruppe. Så vet man også at det gjerne tar 5-6 kamper før lagene får i gang angrepsspillet, og at de første kampene er tette og jevne, preget av få mål, og gjerne gir en del uventede resultater. Sjansene til å ta poeng mot de aller beste er størst før sesongen har satt seg. Så når man får et enkelt kampprogram innledningsvis, er man desto mer avhengig av uttelling.

Det er vel for tidlig å si om Damian Lowe har spilt sin siste kamp for Start ut fra det som fremkommer i media, men du har kanskje mer informasjon. Det er umulig å bebreide ham for valget om å reise bort for være sammen med sin sønn og kjæreste i en tid der pandemien herjer, der han selv er permittert og har treningsforbud, og dessuten er på utgående kontrakt og tydeligvis ikke er forespeilet ny kontrakt.

Det overrasker meg at Start nektet Lowe å reise. Formelt sett har de vel lite grunnlag for å holde ham igjen når de selv ikke lenger overholder kontraktsforpliktelsene, og ut fra menneskelige hensyn fremstår det også ganske spesielt å nekte ham å tilbringe tid med familien.

Jeg er tradisjonelt sett ganske nådeløs mot spillere som setter seg over klubben, men i dette tilfellet er det i mine øyne ingen grunn til å bebreide spilleren. Jeg ville definitivt gjort det samme om jeg var i Lowes situasjon, og det tror jeg gjelder for de aller fleste.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det uventede oppholdet tror jeg gavner dagens start utgave mere enn de andre. Start har i mine øyne hatt en betydelig mindre innøvd plan og struktur på angrep og forsvar enn de andre. I tillegg hadde start spillerne opprinnelig en mye kortere pause enn de andre lagene. Nå kan vi forhåpentligvis starte litt mere på lik linje.
    Når aaron nå er borte har vi mistet fjorårets beste poengsanker, men vi kan nå forhåpentligvis få et par pasninger fra venstre kanten i bytte, og Kabran viste mot LSK at det også kan gi mål. Nå får han trolig den plassen igjen. Jeg tror også nervene i start spillerne er såpass slitte at vi trenger noen «enkle kamper» for å få troa, og nok poeng til at vi ikke bytter plass med LSK igjen.
    Dessverre er det mye om og hvis for at det skal skje.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Det er vel for tidlig å si om Damian Lowe har spilt sin siste kamp for Start ut fra det som fremkommer i media, men du har kanskje mer informasjon. Det er umulig å bebreide ham for valget om å reise bort for være sammen med sin sønn og kjæreste i en tid der pandemien herjer, der han selv er permittert og har treningsforbud, og dessuten er på utgående kontrakt og tydeligvis ikke er forespeilet ny kontrakt.
    FVN nevnte dette i sin live-rapport fra onsdagens trening. Det baserer seg nok på flere ting. Som du sier er han på utgående kontrakt, som ikke ser ut til å bli fornyet. Det peker mot salg nå i sommer.
    Når han en gang kommer tilbake til Norge går han også i automatisk karantene og kan ikke trene med laget. Da prater vi nesten seriestart før han i det hele tatt kan spille og han har gått glipp av flere uker med samtrening med resten av laget.
    Når klubben nektet han å reise, mest sannsynlig fordi de hadde fått signaler om utvidet trening og seriestart, men han likevel drar blir det vanskelig å bare feie dette under teppet og slippe han "løs" som vanlig. Slike situasjoner har det med å få konsekvenser.

Personlig tror jeg valget om å reise hjem også handlet om hans situasjon i klubben, i tillegg til behov for å være med familie. Han vet nok at han ikke fortsetter i klubben etter denne sommeren og har således lite å tape (bortsett fra eventuell dårlig PR mtp ny klubb) ved å dra hjem.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av DelPiero Vis innlegg
    Det uventede oppholdet tror jeg gavner dagens start utgave mere enn de andre.
    Nja, jeg er ikke så sikker på det. Jeg tror det er flere negative elementer som fort oppveier og overgår de positive effektene. Og jeg tror den positive effekten potensielt kunne vært langt større om klubben hadde valgt å ikke permittere. Hadde Start kunnet kjøre de siste seks ukene med full trening, i motsetning til de fleste andre, hadde det kunne gitt oss en fordel. Jeg tror covid19 først og fremst er en fordel for de klubbene med mest ressurser. Det kommer til å bli et tett kampprogram som favoriserer de med brede spillertropper, og de som var best rustet økonomisk vil åpenbart kunne dra stor fordel av det fremover.

Dette favoriserer ikke Start. Men det er selvsagt flere klubber som er i samme situasjon, så er spørsmålet hvem som takler det best.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •