Viser resultater 1 til 10 av 10
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Forventninger til sesongen 2020

Vi er en drøy uke unna en etterlengtet serieåpning, og det er på høy tid å gjøre seg opp noen tanker om hvordan vi tror dette vil gå. Jeg synes som alltid det er vanskelig å vurdere Start, fordi det er så mange usikkerhetsmomenter. Men jeg vil tro Start er en av de som kommer til å bli tippet som en nedrykkskandidat av de fleste forståsegpåere. Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor.

Det er en del som taler for at dette blir en tung sesong.

* Vi rykket opp med nød og neppe, som bare det tredje beste laget i Obosligaen.
    * Det er i beste fall diskutabelt om laget er forsterket i vinter. Våre to kanskje viktigste spillere er ute, det er ikke hentet inn noen klare enere verken som direkte erstattere eller ellers.
    * Viktige spillere er skadeutsatte. Både Ramsland og Schulze har slitt med skader gjennom vinteren, og ingen av dem er klare til sesongstart. Hvor mange kamper vil de klare å spille med det kampprogrammet som er i år?
    * Kampprogrammet favoriserer klubber med brede og jevne tropper. Har Start tilstrekkelig bredde i troppen når de må starte å rullere?

Det er mye usikkerhet, men det er også mye som er spennende med dette laget.

* Vi har en ung tropp, som fortsatt utvikler seg. Spillere som Aremu, Markovic, Wichne, Tønnesen og Daland er store talenter som kan prege eliteserien.
    * Vi har hatt stabilitet og ro gjennom det siste året, det skal ikke undervurderes hvordan mangelen på dette kan ha påvirket laget.
    * Start satset allerede i fjor på å bli gode på overganger. Denne fasen av spillet vil komme mer til sin rett i Eliteserien, hvor Start i mindre grad vil styre kampene.

All fornuft tilsier at dette blir tøft, og at vi skal være godt fornøyd om sesongen ender med fornyet kontrakt. Men det er lov til å håpe at flere av de unge får et skikkelig gjennombrudd, det er egentlig der mulighetene våre ligger.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    det blir tøft.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Om ikke tre-fire unge talenter plutselig viser seg å være fullgode tippeligaspillere (tenk 2005) og et salg av Ajer resulterer i 30 mill, så går vi rett ned sammen med Sandefjord. Dessverre. Da er det på an igjen. Ny konkursfare og ny "samling i bunn". Sånn er livet som startsupporter.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det kommer heldigvis alltid noen overraskelser i Tippeligaen, noen antatte bunnlag som blomstrer og noen lag som tippes høyere som rykker ned. Vi får satse på at vi overrasker positivt i årets sesong

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Med 4 - 0 i Sarpsborg synker nok forventningene en del. Ikke en målsjanse i følge rapportene. Da virker det som litt tynn suppe

Håpet må være at en dårlig Generalprøve betyr en flott Premiere, selv om det er et syltynt håp.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ufattelig dårlige markeringer, rygging helt til egen målgård og tafatt forsvarsspill. Mistenker at ingen av start spillerne har fått med seg at avstandskravene for korona ikke gjelder på banen. For om dette var et ærlig forsøk er det bare å skru av lyset.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Forventningene er ikke allverden.

Det lille jeg fikk se av dagens treningskamp var ganske sjokkerende. Det er sjeldent man ser så massiv forskjell i kvalitet på to lag i en treningskamp uken før seriestart. Det er fullt mulig å tape med store siffer i relativt jevne kamper, men dette fortonet seg som en kamp der klasseforskjellen var minst like stor som resultatet tilsier. Det skal man ikke legge så mye i. Det handlet nok primært om innstilling. Men det er jo ganske forbløffende at nyopprykkede Start ikke engang prøver å ta opp kampen når laget burde være veldig klar over at innsats og trøkk er eneste måte å kompensere for manglende kvalitet. Dette var åpenbart en lærepenge det var behov for, og jeg regner med at blir helt andre boller mot Godset.

Som jeg har skrevet på disse sidene til det kjedsommelige, vurderer jeg lagets slagkraft som et produkt av kvaliteten i spillerstallen og trenerens evne til å hente ut stallens potensial. Jeg er svært usikker på både stall og trener. Jeg liker Joey. Han fremstår som en fornuftig, hardtarbeidene og sindig fyr. Men jeg er usikker på om han holder rent fotballfaglig. Dette er ikke nødvendigvis det store problemet i seg selv, men jeg er svært skeptisk til om resten av teamet har kompetansen som kreves for å komplettere Joey på de områdene han har behov. Som leder og type fremstår Joey som en bra hovedtrener for Start, men omgitt av et svakt støtteapparat kan det bli tøft å få resultater.

Troppen er jo også i beste fall tvilsom. Det er en del talent, og spillere som kan ta steg. Men det var ikke lett å få øye på individuell utvikling idag. Start har alltid levert bra med mål i Obos og stort sett sluppet unna med ett baklengs i snitt. Men eliteserien krever noe helt annet. Det er drøssevis med eksempler på forsvarsfirere som faller igjennom som et blylodd når kravene skjerpes, og spisser som øser inn i Obos, men opplever tørke i eliten.

Det er liten tvil om at Starts spillerstall på papiret er vesentlig svekket sammenlignet med fjoråret. Sigurdarson og Christensen sto for 34 målpoeng i fjor på at lag som scoret 54 mål. Ramsland bidro med 12 etter overgangen. Når disse mangler er en stor del av Starts offensive sluttprodukt fra fjoråret utradert. Det er vanskelig å se for seg hvem som skal fylle dette tomrommet, selv om det naturligvis ikke er noen garanti for at denne trioen ville levert tilfredsstillende i eliten om de hadde vært tilgjengelige. Kabran har åpenbart kvaliteten, men fremsto like blodfattig i dag som han har gjort det meste av tiden. Han viste glimt av klasse i 2018, men utlånet i fjor bærer bud om en spiller milevis unna sitt normale nivå. Skålevik kan også bli en hit om han finner seg selv. Men sjansene er ikke fryktelig store etter lang tid i motbakke. Han trenger nok en forløsende scoring raskt om han skal finne formen. Markovic har også talent nok til å bli en kreativ kraft, men CV'en hans på seniornivå er urovekkende svak talentet tatt i betraktning.

Schulze er en spiller som alltid bidrar med målpoeng fra sin midtbaneposisjon. I Start er imidlertid den sentrale midtbaneduoen dypere enn i hans tidligere klubber, og det er usikkert om han vil være like skapende i en mer offensiv rolle.

Bakover på banen er det også store spørsmålstegn. Start slapp inn to mål i snitt pr kamp i Obos i de kampene Lowe var ute. Med Lowe på banen var snittet under 0.7. Forsvarsspill er et kollektivt ansvar, og der var nok ikke Lowe like god som han var individuelt. Men hvor bra kan det egentlig bli rent kollektivt når Bergan kastes inn etter to treningskamper, Daland aldri har vært på banen i en obligatorisk kamp og Jørgensen sliter med skader og alderdom?

Mot Sarpsborg var også backene uhyggelig svake, men der har jeg tro på at Start burde være rimelig bra forspent. Men backene utfordres på en helt annen måte i eliten sammenlignet med Obos, og det er ikke gitt Starts tåler kjøret.

Bakerst fremstår Deumeland fremdeles som en god eliteseriekeeper. Men han har en helt ny forsvarslinje foran seg, og virker frustrert over situasjonen sin i Start. Spørsmålet er om han nok en gang kan stå frem som en avgjørende spiller for Start.

Alt i alt er nok dette et av de svakeste lagene Start har hatt i eliteserien. Det er imidlertid et par andre lag som fremstår enda svakere på papiret. Sandefjord fremstår i likhet med Start betydelig svekket siden opprykket, men har en trener som virker hakket vassere, og har også vist bedre evner på overgangsmarkedet. Det er vanskelig å forutsi kvaliteten på dem de har rasket sammen denne vinteren. Og Mjøndalen er jo the crazy gang. Får de opp tenningen, trumfer nok viljen deres Starts kvalitetsmessige fordeler. Men det er heldigvis ikke hvert år Vegard Hansen klarer å få amatørene sine til å jobbe så hardt at de glemmer sin egen udugelighet.

Jeg tror Start har en fair sjanse til å unngå nedrykk. Men sannsynligheten er nok større for nedrykk enn fornyet kontrakt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig i det meste du skriver, men synes også Joey er et stort spørsmålstegn. Foreløpig synes jeg ikke han har bevist noe særlig. Utad synes jeg han virker forsiktig, og klarer dermed å unngå å lage støy, men dermed klarer han heller å skape engasjement og entusiasme. Hvordan dette er innad aner jeg ikke, men synes dessverre start spillerne ofte har virket energisløser oG løpt rundt uten en plan. Jeg synes heller ikke jeg har sett sørlig utvikling, verken hos enkeltspillere eller laget komplett. Tobias, samt Wichne er de spillerene som jeg synes har tatt noen steg, men på bakgrunn av alder og antall kamper er jeg usikker på om det er på grunn av eller på tross av Joey. Ellers synes jeg han oftest velger de trygge valgene, og står ved de i 80 minutter uansett.
    Taktisk har vi mirakelet i Lillestrøm(forøvrig omdiskutert om dette var Lowe), samt en kamp(tror det var Ham Kam) der Joey instruerte spillerne å skyte, pga en ekstremt offensiv keeper, der hans taktiske grep har vært effektive. Ellers synes jeg hans synlige bidrag har vært skuffende.
    Basert på spillerstallen og økonomi til Start synes jeg fjorårs sesongen var under forventet.
    I realiteten synes jeg Joey er en light utgave av Monsemann, uten meritter og patetiske floskler. Og om noen lurer synes jeg Monsemann var en tragedie for start. Men jeg håper selvsagt jeg tar feil.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Eurosport har kommet med sitt tips, tipper oss på 14. plass. Det er vel et tips som harmonerer godt med det jeg oppfatter er gjengs blant Start-supporterne om dagen. Jeg tar gjerne imot en kvalikkplass når sesongen er over.
    https://www.eurosport.no/fotball/eli...54/story.shtml

Kampen mot S08 betyr ikke noe. Kanskje er det like greit å få en skikkelig smell i trynet før alvoret er i gang.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det begynner å renne inn med tabelltips nå. NRK har fått inn tips fra flere profiler, samtlige tipper oss rett ned.

https://www.nrk.no/trondelag/slik-en...020-1.15049465

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •