Viser resultater 1 til 5 av 5
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

16. Serierunde: BODØ/GLIMT - START (kamptråd)

TID: Lørdag 22 august kl.1800
    STED: Aspmyra Stadion

TABELLEN
    1. Bodø/Glimt..14..12-2-0...47-18..38 poeng
    15. Start........ 15...2-6-7...17-28...12 poeng

BODØ/GLIMT
    Bodø/Glimt rykket opp i eliteserien foran 2018-sesongen og har hatt enorm utvikling siden da. I 2018, endte de på 11 plass, i 2019 endte de på 2 plass og i år er de nå store favoritter til å vinne serien etter en fantastisk første halvdel av sesongen.

Her er spillerne Glimt har mistet foran denne sesongen:
    Håkon Evjen (AZ Alkmaar)
    Ricardo Friedrich (Ankaragücü)
    Oliver Sigurjonsson (Breidablikk)
    Vegard Leikvoll Moberg (Silkeborg)
    José Isidoro (Junkeren)
    Adrian Skindlo (Junkeren)
    Casper Øyvann (Tromsdalen)
    Andreas van der Spa (Øygarden)
    Amadou Konaté (Lyon Duchere, lån)
    Erlend Dahl Reitan (Rosenborg, tilbake fra lån)

Her er nye spillere som har kommet til klubben:
    Ola Solbakken (Ranheim)
    Aleksander Foosnæs (Ranheim)
    Kasper Junker (Horsens)
    Alfons Sampsted (IFK Norrköping)
    Sammy Skytte (FC Midtjylland)

Er det en klubb som har imponert i de siste par sesongene så er det Glimt. Trener Kjetil Knutsen har virkelig skapt noe meget spesielt i BodQ på de 2.5 sesongene han har trent klubben. Han har en tydelig og morsom spillestil og har hentet gode spillere. Foran denne sesongen ble Håkon Evjen solgt for 25 millioner, og man skulle tro at laget ble svekket. Neida, i stedet kommer nye profiler fram og denne sesongen har spillere som Philip Zinckernagel og Jens Petter Hauge virkelig blomstret i tillegg til Kasper Junker som kom til klubben foran årets sesong.

Toppscorer er Kasper Junker med 11 mål på 12 kamper. Bak ham kommer Zinckernagel og Hauge med 8 mål hver. Zinckernagel har i tillegg 10 målgivende så langt - og med 18 målpoeng på 14 kamper sier det seg selv at dette er en av spillerne Start må passe godt på.
    Til kampen mot Start må hjemmelaget klare seg uten toppscorer Kasper Junker som er skadet. Utilgjengelige er også forsvarspiller Brede Moe og midtbanespiller Morten Konradsen. Sistnevnte har ikke spilt denne sesongen.

Her er laget Glimt stilte med I forrige kamp mot Sandefjord (4-3-3):

12 Nikita Haikin

3 Alfons Sampsted
    2 Marius Lode
    4 Marius Høibråten
    5 Fredrik Bjørkan

19 Sondre Brunstad Fet
    7 Patrick Berg
    14 Ulrik Saltnes (k)

10 Philip Zinckernagel
    8 Victor Boniface
    11 Jens Petter Hauge

INNBYTTERE
    25 Marcus Ellingsen Andersen
    24 Aleksander Foosnæs
    6 Isak Helstad Amundsen
    35 Adan Hussein
    37 Ask Tjærandsen-Skau
    26 Ola Solbakken
    22 Ole Amund Sveen
    17 Sebastian Tounekti

BODØ/GLIMT'S 5 SISTE KAMPER
    26 juli: Bodø/Glimt - Molde 3-1 (serie)
    30 juli: Stabæk - Bodø/Glimt 2-2 (serie)
    2 august: Bodø/Glimt - Strømsgodset 3-2 (serie)
    8 august: Vålerenga - Bodø/Glimt 2-2 (serie)
    16 august: Sandefjord - Bodø/Glimt 1-2 (serie)

IK START
    Hos Start er Aremu på vei bort og er ikke med til Bodø. Martin Ramsland, Mathias Bringaker og Andri Trygvasson er alle skadde og uaktuelle. Jonas Deumeland ble nylig far og er heller ikke med i denne kampen. Jeg tipper vi spiller med dette laget: (5-4-1)

Amund Wichne

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Joackim Jørgensen
    Vegard Bergan
    Kristoffer Tønnessen

Kasper Skaanes
    Isaac Twum
    Eirik Schulze
    Espen Børufsen

Kevin Kabran

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Aalesund, og følgende spillere må unngå kort denne runden for å kunne få spille den kampen:

Start:
    Eirik Wichne
    Eirik Schulze
    Erlend Segberg
    Kevin Kabran

Aalesund
    Aalesund har ingen i faresonen foran denne runden.

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Kampen mot Vålerenga ble til slutt en opptur, der vi for en gangs skyld fikk den avgjørende scoringen på overtid. Det var en ganske merkelig kamp, der VIF hadde ballen mest og trykket oss bakover, men uten å skape mange store sjanser. Vi gikk opp i 1-0 etter 23 minutter på et herlig langskudd av Schulze. VIF burde utlignet like før pause, men Dønnum bommet på en stor sjanse. Like etter pause fikk Start straffe, men Schulze satte ballen svakt nede til høyre hvor keeper reddet ganske greit. Like før slutt trodde VIF de hadde avgjort det, men den scoringen ble annulert for offside, før Schulze avgjorde langt inne i overtiden - og vi kunne juble for 3 utrolig viktige poeng.

Forhåpentligvis gav dette en liten dose med selvtillit, for til kampen mot Glimt trenger vi all selvtillit vi kan når vi skal opp mot Norges klart beste lag for øyeblikket. Glimt har scoret 30 mål mer enn Start, og har sluppet inn 10 mål mindre enn Start. Det betyr at de har utrolige 40 mål i bedre målforskjell.
    Glimt er gode både på kontringer og mot etablert forsvar, og dermed er det vanskelig å legge en plan for hvordan maskinen i fra Bodø skal stoppes.

Men samtidig vet vi at fotballen er rund og at Bodø/Glimt før eller siden vil tape en kamp. Selv om det er lite trolig at det skjer i denne kampen, så er det muligheter. Selv om Glimt fortsetter å ta mange poeng, så har de vist noen små svakhetstegn i det siste. De var litt heldige som fikk med seg poeng mot Vålerenga, og de slet i store perioder mot Sandefjord. De mangler toppscorer Junker og selv om Boniface er en god spiss, så er han ikke like god som Junker.

På ikstart.no kunne vi lese at Starts spillere denne sesongen har løpt fortere og lengre enn tidligere sesonger og dette blir utrolig viktig i denne kampen. I denne kampen får vi ingenting gratis og skal vi få med oss noe hjem til Kristiansand må vi lykkes 100 % med taktikken og vi må se Start-gutter som kjemper for hverandre og som går på de ekstra løpene selv om de ikke har krefter igjen.
    Og så må Joey bruke byttene fornuftig. Hvis vi ser at spillerne er slitne i denne kampen, så må vi bytte tidlig og fornuftig. Vi har muligheten til å bytte 5 spillere og det må vi utnytte nå som vi skal matche oss mot Norges beste lag.

Jeg forventer at gutta gir alt og tar det som en stor bonus om vi får med oss poeng hjem. Men har samtidig et bittelite håp om at vi kan overraske og bli det første laget som påfører Glimt et tap denne sesongen...

God kamp alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mental trener er kanskje det som må til? Ufattelig dårlig kamp! Bør Joey gå? Vi beiner bare ballen opp når man endelig får tak i den? Balltap på balltap. Elendige pasninger, null fart. Dette var dårlig!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Start har en egen evne til å skuffe selv når det ikke finnes et snev av forventninger en gang. Det er fascinerende.

Glimt er Norges beste lag, og jeg håper de vinner ligaen. Det er likevel ingen unnskyldning for den enestående elendige innsatsen. Hadde Glimt levert en toppprestasjon i dag, da hadde det blitt tosifret.

Sitat Opprinnelig skrevet av Supermann Vis innlegg
    Bør Joey gå?
    Absolutt ikke.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg klarer ikke la meg skuffe over at Start kollapser når Glimt setter spikeren i Bodø. Første omgang var så bra man kunne håpe på. Da var Start flinke til unngå farlige balltap, holdt Glimt brukbart på avstand og skapte et par ok sjanser. Når Joey ofret Schulze i pausen, var det klart hvor fokuset lå, og når Glimt fjernet all tvil på en svært unødvendig og tilsynelatende ganske billig straffe, falt bunnen ut. Jeg synes det er forståelig og ikke altfor kritikkverdig. Start er ikke det første laget som får juling av Bodø-Glimt.

Jeg ser at Joey kaller det årsverste. Det er kanskje like greit som å kommunisere at dette Start-laget er så milevis bak Glimt både kollektivt og individuelt at resultatet i realiteten ga et greit bilde på styrkeforholdet. For spillere og omgivelse er det kanskje like greit å kalle det en dårlig dag som å erkjenne at de sammenlignet med Glimt er et dårlig lag.

Jeg ble tilskuer på Kristiansand Stadion under Brede Skistad, og har siden stolt hevdet at Start anno 1991 spilte den flotteste fotballen som noengang er spilt i Norge. Men dette Glimt-laget er virkelig enestående etter norske forhold. Det er bare å ta av seg hatten.

Start har vist stor fremgang i forsvarsspillet i år, og har vist seg spesielt gode når de kan ligge lavt mot litt tunge lag som bruker tid i angrepsoppbygningen og ender opp med å slå inn fra kant etter at bevegelsene i feltet har stoppet litt opp. Duellstyrken i Starts midtforsvar i slike situasjoner har neppe vært bedre siden glansdagene under Tom Nordlie. Men mot raske føtter og fikst kombinasjonsspill er det fremdeles mye å gå på. Heldigvis hører slik motstand til sjeldenhetene.

Det er naturligvis vanskelig og til dels urimelig å vurdere enkeltspillere mot en slik overmakt, men jeg må si jeg synes Adeleke så skremmende lite kampklar ut. Ting snur fort i fotball, men det kan nok ta tid før han er tilbake i normalt slag etter skadefraværet.

Tapet i Bodø endrer ingenting. Neste kamp går hjemme mot Ålesund. Den må nok vinnes. Jeg tar som de fleste andre for gitt at Ålesund kommer til den kampen med ny trener. Det er neppe noen fordel for Start, men sjansene for at de skal få på plass en mirakelmann til å erstatte Bohinen er heldigvis små. Og det ser de virkelig ut til å trenge.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Jeg ser at Joey kaller det årsverste. Det er kanskje like greit som å kommunisere at dette Start-laget er så milevis bak Glimt både kollektivt og individuelt at resultatet i realiteten ga et greit bilde på styrkeforholdet. For spillere og omgivelse er det kanskje like greit å kalle det en dårlig dag som å erkjenne at de sammenlignet med Glimt er et dårlig lag.
    Klart Glimt er er mye, mye bedre lag enn Start per idag. Men fra 25 og utover var det knapt en pasning som traff, og det var langt fra bare Glimt sin fortjeneste. Det var fullstendig kollaps. Ingen kan være bekjent av å tape med seks mål, særlig ikke når det fort kunne endt med tosifret.

Men dette endrer ingenting, denne kampen hadde vi tapt uansett. Nå skal vi inn i en rekke med kamper som de facto blir avgjørende for sjansene våre til slutt. Om vi ikke vinner mot Aafk i neste føler jeg meg ganske sikker på at det blir Start og Aafk som tar turen ned igjen.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •