Vis avstemningsresultater: Hvilket terningkast vil du gi for Joey når det gjelder lagledelse under kamp?

Stemmere
7. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Terningkast 1

1 14,29%
  • Terningkast 2

3 42,86%
  • Terningkast 3

2 28,57%
  • Terningkast 4

0 0%
  • Terningkast 5

1 14,29%
  • Terningkast 6

0 0%
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

15. Serierunde: START - VÅLERENGA (kamptråd)

TID: Mandag 17 august kl.2030
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    4. Vålerenga....13...6-5-2...18-17..23 poeng
    15. Start........ 14...1-6-7...15-27...9 poeng

VÅLERENGA FOTBALL
    Vålerenga har satset ganske hardt i flere sesonger, men har ikke lykkes med å etablere seg i toppen av eliteserien. I fjor havnet de på en skuffende 10 plass - kun 4 poeng over direkte nedrykk.

Her er spillerne Vålerenga har mistet foran denne sesongen:
    Fitim Azemi (Stabæk)
    Pierre Kanstrup (SønderjyskE)
    Samuel Fridjonsson (Paderborn)
    Markus Nakkim (Mjøndalen)
    Christos Zegeiris (Grorud)
    Leo Cornic (Grorud)
    Josias Furaha (Grorud)
    Jonas Levernes (Kjelsås)
    Erik Israelsson (Kalmar, fra 1. august)
    Mohammed Abu (lån, DC United)
    Sakarias Opsahl (lån, Tromsø)
    Sander Werni (lån, Ull/Kisa)
    Mohammed Fellah (kontrakt utløpt)
    Efraín Juárez (kontrakt utløpt)
    Mayron George (returnerer fra lån, FC Midtjylland)

Her er nye spillere som har kommet til klubben:
    Fredrik Oldup Jensen (Zulte Waregem)
    Peter Michael (tilbake fra lån, Skeid)

Selv om ikke VIF har handlet allverdens av nye spillere, så har de sikret seg en dyktig trener i Dag-Eilev Fagermo som tok turen etter stor suksess med Odd i flere sesonger. Selv om han nok er den mest usympatiske treneren i eliteserien, så er han nok også en av de dyktigste - og jeg blir ikke overrasket om laget vil kjempe om medalje allerede denne sesongen.

Laget har også hatt en god start på sesongen og ligger på en solid 4 plass - kun 2 poeng bak Odd. Men laget til Fagermo har også slitt i enkelte kamper og tapt stort både mot Odd og Molde.

I troppen finner vi også et par spillere som vi kjenner godt på Sørlandet. Matthias Vilhjalmsson er sammen med Bård Finne delt toppscorer for laget med 4 nettkjenninger. En annen spiller er Herolind Shala, som var god i perioden han spilte for Start i 2018. Shala spilte forresten venstreback i forrige kamp mot Glimt...

Til kampen mot Start må Vålerenga klare seg uten høyrebacken Christian Dahle Borchgrevink som fikk sitt 4 gule kort, og dermed må sone denne kampen. Ousmane Camara og Osame Sahraoui er tvilsomme med småskader, men ellers kan nok Fagermo mønstre sitt beste mannskap.

Her er laget Vålerenga stilte med I forrige kamp mot Glimt (4-3-3):

13 Kristoffer Klaesson

2 Christian Dahle Borchgrevink
    4 Jonatan Tollås Nation (k)
    22 Ivan Näsberg
    6 Herolind Shala

8 Magnus Lekven
    14 Fredrik Oldrup Jensen
    26 Osame Sahraoui

9 Aron Dønnum
    10 Matthías Vilhjálmsson
    11 Bård Finne

INNBYTTERE
    1 Kjetil Haug
    25 Sam Adekugbe
    3 Johan Lædre Bjørdal
    33 Amin Nouri
    29 Oskar Aron Opsahl
    31 Brage Skaret
    15 Odin Thiago Holm
    20 Benjamin Stokke
    7 Deyver Vega

VÅLERENGA'S 5 SISTE KAMPER
    19 juli: Kristiansund - Vålerenga 0-0 (serie)
    26 juli: Vålerenga - Strømsgodset 2-0 (serie)
    29 juli: Molde - Vålerenga 4-1 (serie)
    1 august: Brann - Vålerenga 1-2 (serie)
    8 august: Vålerenga - Bodø/Glimt 2-2 (serie

IK START
    Hos Start så blir verken Aremu eller Ramsland klare, og det samme gjelder Mathias Bringaker. Andri Tryggvason er også uaktuell. I og med at vi har fått en hel uke uten kamper trenger ikke Joey å tenke på belastning etter et tett kampprogram tidligere. Kasper Skaanes gjorde et meget godt innhopp i Kristiansund og fortjener å starte denne kampen. Ellers vil jeg tro at Børufsen kommer inn igjen og at vi starter med Skålevik på topp. Jeg ville startet med dette laget: (4-2-3-1)

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Vegard Bergan
    Kristoffer Tønnessen

Isaac Twum
    Eirik Schulze

Kasper Skaanes
    Kevin Kabran
    Espen Børufsen

Steffen Lie Skålevik

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Bodø/Glimt, og følgende spillere må unngå kort denne runden for å kunne få spille den kampen:

Start:
    Eirik Wichne
    Eirik Schulze
    Erlend Segberg

Bodø/Glimt
    Glimt har ingen spillere i faresonen.

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Det er ikke overraskende at vi ikke fikk noen poeng i bortekampene mot Molde og Kristiansund, men måten tapene kom på var ikke bra. Kollapsen i 2.omgang mot Molde var unødvendig, og mot Kristiansund var vi svake det meste av kampen - selv om vi klarte å snu 0-1 til 2-1 i 2.omgang.
    Jeg synes vi virket slitne og noe av skylden skal NFF ha som gav Start en midtukekamp i Molde, mens Kristiansund hadde spillefri, men når situasjonen en gang var slik forventet jeg at Joey hadde tatt tak i dette og brukt byttene bedre.
    Kristiansund ledet 1-0 til pause og i pausen ble det gjort ett bytte - og det var fra Kristiansund. Trener Christian Michelsen sa i pauseintervjuet at laget hans ikke hadde nok energi og at han derfor gjorde et bytte. Da hadde hjemmelaget allerede byttet to spillere pga skade. Joey på sin side foretok seg ingenting, selv om Start-laget ikke fungerte og de fleste spillerne virket slitne etter en lang reise til Molde noen dager tidligere.
    Når det først kom et bytte var det i det 60 minutt, da Kasper Skaanes kom inn. En uthvilt Skaanes markerte seg med en gang og scoret 2 ganger - og vi snudde kampen. Hva kunne vi klart om Skaanes hadde kommet inn til pause, sammen med et par andre uthvilte spillere? Like etter at Kristiansund utlignet i det 74 minutt gjorde laget sine to siste bytter. Dermed fikk de inn nye spillere med energi og entusiasme. Joey på Start-benken foretok seg ingenting. Dermed var det ingen overraskelse at Kristiansund tok ledelsen i det 82 minutt - og først da kom det et nytt Start-bytte.
    Dermed foretok Start (som hadde en ekstra kamp og tung tur til Molde i bena) kun 3 bytter - det siste med få minutter igjen, mens et uthvilt hjemmelag foretok alle sine 5 mulige bytter - og fikk betalt.

Jeg liker Joey som person og synes laget har levert mye bra spillemessig denne sesongen, men er ikke fornøyd med lagledelsen under kamp - og mener at vi kunne fått mye mer ut av kampen i Kristiansund med bedre lagledelse. Hadde Start-laget spilt bra og skapt sjanser, så er det greit å la spillerne fortsette, men når laget sliter og virker slitne må man ta grep tidligere.

Nå er den kampen historie og så får vi håpe at Joey og resten av trenerapparatet klarer å få Start-gutta til å reise seg mot VIF. Vi har spilt jevnt med de fleste på hjemmebane og har selvfølgelig muligheten til å vinne denne kampen. Nå har vi hatt en uke uten kamp og jeg forventer et Start-lag fulle av energi og som er villige til å løpe lenger og fortere og smartere enn Vålerengas spillere.

Vi har noen skadeproblemer, men samtidig har vi nok av gode spillere som absolutt er gode nok til å vinne mot Vålerenga.
    Jeg håper Joey klarer å motivere Start-gutta til å gå ut og kjempe som løver fra første sekund og at man jobber for hverandre - og ikke minst at vi får se en Start-trener som er villig til å ta grep tidlig om ting ikke fungerer. Det er ingen regel som sier at man ikke kan bytte før man har spilt 60 minutter. Mot Kristiansund mener jeg lagledelsen kostet oss poeng. La oss håpe det ikke skjer mot Vålerenga - og at vi kan sende usympatiske Dag-Eilev Fagermo hjem til Oslo med 0 poeng.

God kamp alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mjøndalen tok tre poeng borte mot Brann idag. VIF ser mer solide ut enn på en stund nå, men Start må snart begynne å vinne kamper mot antatt bedre motstandere. Hvis ikke er det snart for sent.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Hvor mye skal vi surre med å bruke Kabran som spiss. Ikke målfarlig, og vinner knapt en hodeduellen. Nei, start med Adeleke og spill han varm

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    At Joey ikke vil la Kabran få hvile litt er jeg vant til, men litt overrasket over at ikke du også ville latt han hvile Frank.
    Forøvrig veldig enig i st dårlig kampledelse har vært en gjenganger, og dessverre begynner Joeys kampledelse å likne mere å mere på Mons. Og det er ikke et kvalitetstegn..

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Det er godt mulig Kabran ville hatt godt av å hvile. Spørsmålet er om Start kan overleve uten Kabran selv om det på ingen måte er gitt at de overlever med.

Mitt inntrykk er at Kabran har vært sjokkerende svak foran mål denne sesongen. Med sluttprodukt som en middels Obos-spiss ville Start vært på sikker plass. Men Kabran kommer jo gjerne i scoringsposisjon i kraft av at det han gjør i forkant holder ganske bra klasse, og at han har fart, kraft og teknikk nok til å passere en mann eller to på vei mot mål. Dermed er det ikke gitt at andre spillere ville utgjort noen forskjell.

Det begynner å bli seint å spille nye spillere varme nå. Sesongen er halvveis, og Start begynner å havne bakpå. Om Start blir stående med sin enslige seier etter å ha møtt Vålerenga og Glimt, er man jo i verste fall avhengig av å levere som et lag på øvre halvdel i løpet av høsten. Det spørs om dette laget overhodet har det nivået inne.

Forsøk på å spille noen varme medfører jo at andre spilles kalde. Start tabbet seg nok litt ut ved å kaste inn Ramsland etter operasjonen for å få ham i gang med tanke på at operasjonen neppe var annet enn et skudd i blinde. Dette gikk ut over Skålevik som nå hverken virker å ha selvtillit eller kampform til å gi bidraget klubben trenger. At Adeleke skal redde klubben etter halvannet år på sidelinjen virker i mine øyne mer usannsynlig enn at Kabran plutselig skal begynne å sette åpenbare sjanser.

Det er et vanskelig dilemma, men jeg tror jeg ville tenkt at lagets fremtid står og faller på Kabran, og at han er den eneste som kan heve laget nok til å berge plassen. Det er kanskje et halmstrå, men det virker i mine øyne å være det beste halmstrået Start har.

Jeg gleder med veldig til kveldens kamp. Har ikke fått sett de siste, og er veldig spent på hvordan laget responderer etter noe tøffe bortetap.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mye oppløftende i første omgang. Målet er jo vanvittig lekkert. Og Kabran viser kvaliteter i forkant som han antakeligvis er alene om i klubben.
    Naturligvis synd at VIF får lov å kjøre over klubben de siste minuttene av omgangen. Man bør ikke gi motstanderen slik selvtillit før pausen.
    Det mest positive ser ut til at spillerne nå spiller som et lag, der de kjemper for å rette opp medspilleres feil og ikke bare egne feil. Et godt eksempel er når Markovic blokker utenfor sekstenmeteren på den nest siste corneren. Det har jeg ikke sett av ham før.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes at Tønnesen har hevet seg betraktelig utover i sesongen, mens Wichne mere å mere gjemmer seg bort. Så skal gi Joey litt kred for stegene til Tønnesen og Twum.
    Men nå får vi se om Joey for en gangs skyld klarer å vekke laget og bidra positivt og ikke som vanlig med strutsementaliteten.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Uttrykket til Fagermo da Schultze scoret. Ubetalelig

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Fantastisk lagmoral og kjemping. Men, men det bekymrer meg, for jeg synes det var divisjonsforskjell mellom lagene, og et ultradefensivt Startlag. Og mot slutten virket det som laget Joy var fornøyd med 1 poeng i forhold til bytter og offensiv kraft. Det skremmer meg faktisk. Og at Start skal være et kontringslag på hjemmebane også, holder ikke i lengden. Beklager å måtte si det.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Utrolig deilig seier! Vi blir veldig defensive til tider, men tør heldigvis å satse på slutten. Deilig meg en trepoenger igjen 😁

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes det var bra forsvar, men manglet mye på en bra kamp, selv om resultatet ble fantastisk. Synes Bergan var bb, Daland og Tønnesen gode og Wichne meget svak. Heldigvis hadde venstresiden til enga en svak dag på jobb, for Wichne slurvet i markeringen, tok ut dybde helt på 10 meter fra mål og var svak i duellspill, ustø på beina og mange elendige avleveringer og klareringer.
    Kabran hørte tydeligvis på Peder, for han ble avgjørende foran sammen med Schultze.
    Synes Markovic, Skaanes og Twum leverte under forventet. Ugland hadde heller ingen god dag på jobben, men mere forståelig.
    Synes også det er merkelig at Joey har kjørt på de samme når vi hadde tett program, men nå som vi endelig hadde ei uke så bytter han. Er enig i byttene (med unntak av Robstad), men stusser bare over at han først nå med en uke siden forrige kamp brukte mulighetene til å få inn uthvilte bein. Men gledelig at han innser at det går an å bytte litt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av DelPiero Vis innlegg
    Kabran hørte tydeligvis på Peder, for han ble avgjørende foran sammen med Schultze.
    Tja, jeg er enig i analysen til Peder. Kabran har vært god til å komme seg i posisjoner, men har levert lite sluttprodukt og gjort en del feilvalg. Men han har ferdigheter som få andre i Start har, og vår beste mulighet er å fortsette å gi han tillit og håpe at det løsner snart. Jeg synes vi ser mye av det samme i går. Forspillet til det første målet er fint, men den er jo ikke akkurat ferdigscoret.

Ellers var dette både en utrolig deilig seier, og ikke minst en vannvittig viktig seier. Vi leverer utrolig bra defensivt, i og rundt egen boks. Selv om de har ballen 60 prosent av tiden, er det veldig lite sjanser de produserer. Vi lar de imidlertid spille seg litt ofte inn i mellomrommet, og det blir veldig mye cornere imot. Men i egen boks synes jeg vi ser en duellkraft jeg ikke kan huske å ha sett i Start på en god stund.

Offensivt var dette en svak kamp. Det går for sent fremover, vi har mange unødvendige balltap og vi har ikke spesielt god presisjon når vi først får ballen inn i boks. Og overgangene utnyttet vi veldig dårlig.

Men noen ganger trenger man litt marginer. De har stort sett gått i mot tidligere i sesongen, nå fikk vi de med oss. Nå har vi heng på de over, og etter Glimt-kampen får vi en rekke med overkommelige motstandere og flere hjemmekamper.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Angående "sluttprodukt": minner om at Kabran har 5 assist så langt. Det er 5.best i eliteserien. Ingen andre på Start har mer enn 2.assist.

Kabran har definitivt kvaliteter ingen andre har i troppen p.t.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av iekksil Vis innlegg
    Angående "sluttprodukt": minner om at Kabran har 5 assist så langt. Det er 5.best i eliteserien. Ingen andre på Start har mer enn 2.assist.
    Riktig. Og jeg tenker det sier mye om potensiale hans. Han er en viktig motor offensivt, og har mye ball. Det tallet burde vært høyere med mer sluttprodukt, og han skulle definitivt hatt noen mål også. Og to av assistene er mer gode avslutninger fra målscorer (Markovic mot Godset og Schulze i går) enn gode assist.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Beklager. Sluttprodukt er et av disse nye moteordene en gammel sokk som meg ikke forstår betydningen av. Fem målgivende er absolutt tilfredsstillende, selv om et par av disse målene primært kommer som følge av målscorers prestasjon og Kabrans pasning således knapt kan sies å sette målscorer i noen åpenbar scoringsposisjon. Det jeg egentlig mente var at Start ville vært på trygg grunn om Kabran hadde hatt avslutteregenskaper på middels obosnivå. Han brant jo et par brukbare sjanser i går også, og spilte på ingen måte noen stor kamp, men disse glimtene av klasse er tross alt det eneste Start har å bidra med offensivt.

Ellers er jeg enig med Hornnes i at Starts forsvar er bedre enn på lenge. Nå er det selvsagt enklere å forsvare seg når man parkerer bussen, men selv dette har stort sett vært for krevende for Start. Bergan har vært en stor positiv overraskelse, og passer perfekt i Start defensive kamptilnærming. Vålerenga skapte knapt sjanser, selv om dette nok også for en stor del skyldtes en unormalt svak dag. Har aldri vært noen stor fan av Vilhjalmsson, men hva i alle dager bidro han med i går? Han var vel knapt borti ballen og vant knapt en duell.

Så er det selvsagt litt foruroligende at Start ikke engang i kortere perioder klarer å styre spiller på eget gress. Men Vålerengas midtbane har gått gradene i Odd, og er ingen enkel motstander.

Offensivt er det jo langt på vei helt krise. Start var vel knapt innenfor boksen. Det mangler veldig mye både kollektivt og individuelt, og det må stort sett grove feil eller store overgangsmuligheter til for at Start skal true motstandernes mål. Men denne gangen endte det godt takket være en god porsjon flaks, og sannsynligvis var gårsdagens sene scoring helt avgjørende for Start sjanser til å holde plassen.

Så var det et par interessante dommeravgjørelser. Da Start fikk straffe, viste TV-bildene tydelig at det var Ugland som sparket ned Horn Myhre. Med mindre det var noe holding i forkant der, må jo dette vært en helt feil avgjørelse. Når det gjelder offsiden på Vålerengas senere scoring, så synes jeg absolutt man kan hevde at Tollås Nation er delaktig i spillet og teoretisk sett hindrer Deumeland i å komme ut i feltet, så den annuleringen virker ok for meg, uten at jeg kjenner finjusen. Skullerud mente offsidereglene skulle favorisere angripende lag, og at intensjonen bak regelverket dermed tilsier at scoringen burde vært godkjent. Mulig han har rett i det, men selv Fagermo virket ganske forståelsesfull overfor dommerens avgjørelse.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Start fikk straffe, viste TV-bildene tydelig at det var Ugland som sparket ned Horn Myhre. Med mindre det var noe holding i forkant der, må jo dette vært en helt feil avgjørelse.
    Her er jeg uenig. Ugland har siste touch på ballen og er i driv inn i 16 meter med god mulighet for å få en fin neste touch.
    Horn Myhre løper skulder i skulder og ender med å sette benet sitt i løpebanen til Ugland. Da spiller det ingen rolle at det er Uglands ben som sparker inn i Horn Myhres. Horn Myhre er langt ifra på ball og ender opp med å sette krok på Ugland. Intendert eller ikke, det er straffe.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Her er jeg uenig. Ugland har siste touch på ballen og er i driv inn i 16 meter med god mulighet for å få en fin neste touch.
    Horn Myhre løper skulder i skulder og ender med å sette benet sitt i løpebanen til Ugland. Da spiller det ingen rolle at det er Uglands ben som sparker inn i Horn Myhres. Horn Myhre er langt ifra på ball og ender opp med å sette krok på Ugland. Intendert eller ikke, det er straffe.
    Da har vi oppfattet situasjonen nogenlunde likt med helt ulik konklusjon. Jeg mener det er milevis fra straffe. Horn Myhre avskjærer Ugland. Begge spillerne strekker fram foten etter ballen, og Horn Myhre er klart først og blir sparket ned bakfra. Hadde han ikke blitt sparket ned bakfra, ville han vært først på ballen. At Ugland har siste touch før han meier ned Horn Myhre og dermed er ballfører spiller liten rolle når Horn Myhre er i ferd med å løpe ham opp og vinne ballen på helt lovlig vis.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Da har vi oppfattet situasjonen nogenlunde likt med helt ulik konklusjon. Jeg mener det er milevis fra straffe. Horn Myhre avskjærer Ugland. Begge spillerne strekker fram foten etter ballen, og Horn Myhre er klart først og blir sparket ned bakfra. Hadde han ikke blitt sparket ned bakfra, ville han vært først på ballen. At Ugland har siste touch før han meier ned Horn Myhre og dermed er ballfører spiller liten rolle når Horn Myhre er i ferd med å løpe ham opp og vinne ballen på helt lovlig vis.
    Se på hvordan Uglands for beveger seg, så ser du at Horn Myhres inngrepen er iferd med å føre til at Ugland tråkker over. Om du setter føttene dine forran en spiller som er på vei inn mot mål med ballen og det fører til felling, uuten at du som forsvarsspiller er i ferd med å ta ballen, ja da må det vel være straffespark.

Dessuten: "Meier ned", mener du virkelig det?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    For en viktig og deilig seier!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dessuten: "Meier ned", mener du virkelig det?
    Han går jo i bakken fordi Ugland setter knottene i akillesen hans.

Hadde rollene vært snudd, ville det jo et krystallklart straffe. Hvor ofte ser vi ikke uoppmerksomme forsvarsspillere som fører ballen i egen boks bli løpt opp av en angrepsspiller, og ender opp med å felle ham fordi de treffer spissen og ikke ballen når de skal klarere eller slå en pasning eller rett og slett bare løper ham ned. Jeg synes det er nettopp det som skjer i denne situasjonen. Horn Myhre har mye større fart mot ballen, og er i ferd med å stjele den på lovlig vis når Ugland feller ham.

Så er det selvsagt nesten umulig å se dette i kampens hete, og selv bildene fra høydepunktene er for dårlige til å gi klare svar. Men på bildene som viste spillerne forfra var det tydelig at Horn Myhre var i ferd med å stjele ballen, og ble lagt i bakken av Ugland. Det er ikke forbudt å avskjære ballfører og løpe inn i ballbanen hans. Horn Myhre har fullt fokus på ballen, og ville åpenbart vært først på ballen om ikke han var blir stemplet og lagt i bakken.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •