Viser resultater 1 til 7 av 7
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

19. Serierunde: STABÆK - START (kamptråd)

TID: Søndag 27 september kl.1800
    STED: Nadderud Stadion

TABELLEN
    10. Stabæk....18..5-7-6...23-28...22 poeng
    14. Start....... 18..3-6-9...19-36...15 poeng

STABÆK
    Stabæk hadde en ganske sterk start på sesongen og etter 9 runder lå laget på 5.plass - kun poenget bak VIF på bronseplass. Etter dette har laget kun en seier på sine 9 siste kamper og ligger nå på 9 plass - 12 poeng bak Odd på bronseplass - og kun 7 poeng foran Start på kvalikplass. Med seier til Start, er det kun 4 poeng ned til kvalikplass, så jeg regner med at det er et motivert hjemmelag som tar i mot Start.

Stabæk har flere sesonger blitt tippet i bunnstriden, men har imponert med mange unge spillere. Stabæk har f.eks 7 spillere som er 21 år eller ynge som har spilt minimum 10 kamper denne sesongen.

Toppscorer for hjemmelaget er 19 år gamle Kornelius Hansen med 4 scoringer - samme antall som 20 år gamle Hugo Vetlesen. 21 år gamle Oliver Edvartsen har flest målgivende (3). Det er ingen tvil om at gror godt i laget til trener Jan Jönsson.

Til kampen mot Start mangler laget Emil Bohinen (lår) og Jeppe Moe (kne).

Her er laget Stabæk stilte med I forrige kamp mot Odd (4-4-2):

Marcus Sandberg

Jørgen Olsen Øveraas
    Yaw-Ihle Amankwah
    Andreas Hanche-Olsen (k)
    Mats Solheim

Oliver Edvardsen
    Sammy Skytte
    Tortol Lumanza
    Hugo Vetlesen

Erik Botheim
    Kosuke Kinoshita

INNBYTTERE
    Jonas Vatne Brauti
    Emil Jonassen
    Peder Vogt
    Jesper Isaksen
    Luc Kassi
    Kaloyan Kostadinov
    Magnus Strandman Lundal
    Darren Maatsen

STABÆK'S 5 SISTE KAMPER
    16 august: Viking - Stabæk 3-3
    22 august: Stabæk - Brann 0-2
    30 august: Rosenborg - Stabæk 2-2
    12 september: Stabæk - Haugersund 2-1
    20 september: Odd - Stabæk 2-0

IK START
    Hos Start er Kevin Kabran tilbake fra karantene, mens Eirik Schulze denne gang må sone etter at han fikk et fullstendig feildømt kort mot Kristiansund. Jeg tipper Mikael Ugland får sjansen på den plassen. Ellers er Isaac Twum solgt til Mjøndalen. Det blir nok ikke store endringer på laget. Jeg tipper vi starter med dette mannskapet (4-3-3):

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Vegard Bergan
    Kristoffer Tønnessen

Kasper Skaanes
    Mohamed El Makrini
    Mikael Ugland

Christian Bolanos
    Martin Ramsland
    Kevin Kabran

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Haugesund. Her er spillerne som må unngå kort om de skal få spille kampen neste helg.

Start:
    Eirik Wichne
    Erlend Segberg

Haugesund
    Benjamin Tiedemann Hansen
    Thore Baardsen Pedersen
    Niklas Sandberg
    Bruno Leite

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Kampen mot Kristiansund ble til slutt en nedtur resultatmessig, men spillemessig var det ikke så ille. Start vant sjansestatistikken 15-11, hadde flest skudd på mål og hadde ballinnehav på 55 %. Start hadde skudd i stanga og flere andre store sjanser, men igjen var ikke marginene på vår side. Kristiansund hadde 2 fantastiske frispark - det første etter et frispark som var latterlig billig. Selv Kastrati sier at han ikke hadde protestert om Start hadde fått frispark der.
    I 2.omgang skaper vi igjen store sjanser, og blir etterhvert også snytt for straffespark da Mikael Ugland blir felt på vei gjennom. En meget svak dommer vinket spillet videre til store protester fra Start-leiren. På overtid kommer reduseringen etter en fin pasning fra Kristoffer Tønnessen og en like fin heading av Bolanos, men det kom for sent og det hele ebbet ut med 1-2 og borteseier.

Jeg mener derimot at kampen var godkjent fra Start. Vi spilte mot et godt lag og klarte å nøytralisere en av ligaens beste spillere det aller meste av kampen. Klarer vi å bygge videre på dette, tror jeg det fort kan bli endel poeng i tiden som kommer.

Nå skal vi til Nadderud og spille mot et ungt og spennende Stabæk-lag, som nok en gang har tatt flere poeng enn de fleste eksperter hadde tippet. Det skal derimot sies at Stabæk ikke er noe fryktet hjemmelag. På sine 6 siste hjemmekamper har det endt med 1 seier, 2 uavgjorte og 3 tap, så Nadderud stadion er absolutt ikke noe fort - og absolutt en arena Start kan få med seg noe fra.

Dette er en utrolig viktig kamp for Start, som foran denne kampen ligger hele 6 poeng bak Haugesund som ligger på 13 plass. (Vi spiller mot Haugesund neste runde). Sandefjord slo Molde borte og Godset og Sarpsborg spilte uavgjort denne runden og dermed er det viktig at vi klarer å tette igjen den luken så fort som mulig. Skulle vi klare å vinne på Nadderud, så har vi igjen kontakt med flere lag - men blir det tap, kan fort avstanden bli faretruende stor. Det er 12 kamper igjen og vi har alle muligheter til å redde plassen, men da er det viktig at vi klarer å bikke de tette kampene vår vei - slik vi gjorde mot Aalesund og Vålerenga. Det holder ikke med hederlige tap når status skal gjøres opp i desember.

Denne runden må vi også heie litt på Viking. Viking skal til Mjøndalen og spille mot Isaac Twum og hans nye lagkamerater. Der er det bare å håpe på borteseier og at vi kan skaffe oss en luke ned til de to plassene som gir direkte nedrykk.

Det blir en utrolig spennende høst, og så får vi håpe vi får litt mer magi fra Christian Bolanos og hans nye lagkamerater - slik at vi kan reise hjem fra Nadderud med 3 poeng i bagasjen. Det er absolutt mulig!

God kamp alle Start-venner!
    Sist endret av Frankieboy : 09-27-2020 kl 13:12

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er de 11 som starter:

Jonas Deumeland - Eirik Wichne, Jesper Daland, Vegard Bergan, Kristoffer Tønnessen, Mohamed El Makrini, Joackim Jørgensen, Christian Bolanos, Eman Markovic, Steffen Lie Skålevik, Mathias Bringaker

Innbyttere: Amund Wichne, Henrik Robstad, Mikael Ugland, Erlend Segberg, Espen Børufsen, Martin Ramsland, Kasper Skaanes, Kevin Kabran

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Jeg lurer fælt på hva som sies i garderoben i pausen i hver kamp. Det er ikke første gangen vi har sett at vi spiller en ok, og tidvis god kamp i første omgang. Idet dommeren blåser i gang andre omgang står derimot hele laget med lua i hånda og ser på at motstanderen spiller ball. Fryktelig svakt å ikke klare å videreføre spillet etter 15min pause.

Joey fremstår dessverre som helt rådvill. Det virker ikke som om han ser hva problemet er, eller i verste fall ikke aner hva han skal gjøre med det. Det burde vært mulig å se etter 15min i andre omgang at her fungerer det ikke. Likevel tar det 27min før det første "taktiske" byttet blir gjennomført.

Jeg har ikke vært motstander av Joey tidligere, men etter de siste kampene er jeg sterkt i tvil om han har det som kreves for å lede et lag i Eliteserien og spesielt det å snu et kampbilde. Laget virker også helt uten en gjennomført plan. Jeg klarer virkelig ikke å se hvordan laget ønsker å spille, spesielt i angrep.

Dersom Joey fremdeles er trener når vi snakker januar 2021 blir jeg veldig forbauset og mye skal snu. Hvis ikke så er det ren stahet fra de på toppen og ikke basert på resultateter og utvikling dessverre.

Blant spillere så er det svakt over stort sett hele linja, både fremover og bakover. Vanskelig å trekke frem enkeltspillere i noen som helst retning. Tippe-tannløst i begge retninger er gjennomgangsmelodien dessverre

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg ble også skuffet over Joey i dag. Når han måtte bytte Deumeland, burde han benyttet sjansen til å bytte inn to til.
    Det ville gitt han en mulighet til å justere tidlig i omgangen, og gitt friheten til to enkeltbytter senere i omgangen.
    Selv ville jeg satt inn Kabran tidlig, og kanskje også Børufsen. Og hvorfor byttet han ut Wichne? Jeg syntes han var god, og vi har jo ingen andre høyrebacker.
    Naturligvis må spillerne ta ansvar for at de sover i forsvar, men når vi nesten ikke skaper sjanser, må treneren foreta justeringer.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes egentlig Joey har gjort en helt ok jobb, verken mer eller mindre. Men jeg har heller aldri hatt den helt store troa på at han har det som trengs for å ta oss helt opp. Den store svakheten hans er det som skjer underveis i kamp. Jeg tror ikke det er særlig smart å begynne å diskutere hans posisjon nå. Han har bygd en tropp med godt samhold som tross alt med få unntak har spilt jevngodt mot stort sett alle motstandere så langt. Personlig tror jeg vi har større sjanser for å klare oss med Joey enn uten. Dessuten frykter jeg at den som eventuelt hadde blitt hentet inn for å redde dette, hadde blitt en håpløst kortsiktig løsning. Og det er det siste vi trenger.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Start fremsto som en soleklar dumpekandidat før sesongen. Start var de facto det svakeste laget som rykket opp fra Obos, og mistet dessuten tre av sine beste og viktigste spillere fra opprykkssesongen uten å hente inn kvalifiserte erstattere. Jeg ville takket ja til denne kvalikplassen uten å nøle. Holder Start plassen, har sesongen vært en stor suksess som Joey fortjener en stor del av æren for. Rykker man ned, har man naturlig nok mislyktes, men tross alt levert til forventningene.

Vi kunne jo alle tenke oss en trener som kan snu et kampbilde. Men hvor mange eliteserietrenere kan snu et kampbilde? Hvor mange trenere har Start hatt de siste førti årene som kan snu et kampbilde?

Joey Hardarson har ingen enkel jobb. Han gikk til sesongen med et lag som åpenbart var hakket for svakt til å få en behagelig reise. Når laget endelig så ut til å ha knekt en kode og funnet en ok stil og formasjon, hentet sportslig ledelse inn to aldrende "forsterkninger" som legger ganske klare premisser for hvordan Start skal spille fotball. Det gjør det ikke enklere.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Ikke helt enig med Peder. Synes det har vært veldig lite utvikling på laget, vi har jo bl.a. fått inn Schulche, som er Start sin beste og viktigste mann. Hadde det ikke vært for han hadde vi hatt endel færre poeng.

Joey klarer ikke påvirke laget, man ser ingen rød tråd, det er ikke spilt inn en sikker 11er, men det roteres uten mål og mening. I tillegg mener jeg laget er for dårlig trent rent fysisk. Tror det trenes for slapt, og det gis masse fridager til spillerne. Det er i bunn og grunn altfor svak utvikling, og han er for snill og usynlig. Og byttene er mildt sagt mange ganger underlige. Så min argumentasjon tilsier at Joey er Eliteseriens dårligste trener, og laget er pr nå trolig det svakeste laget i serien. Tror desverre at Mjøndalen blir sterkere enn oss, da de har styrke på fysikk og dødballer begge veier. Dette er Start sin desiderte svakhet, og det er trolig det de rykker ned på. Tror de har scoret 1 fattig mål på corner, og dødballene imot vet vi alt om. Talentet i spillergruppa er der, men det blir for puslete og lite samhandling. Og spissplassen er jo bare til å grine av

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •