Viser resultater 1 til 15 av 15
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

22 Serierunde: START - SANDEFJORD

TID: Lørdag 24 oktober kl.1800
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    13. Sandefjord..21...7-2-12...21-34...23 poeng
    14. Start..........21...4-7-10...25-40...19 poeng

SANDEFJORD FOTBALL
    Sandefjord har variert veldig denne sesongen. De har blant annet vunnet begge sine kamper mot Molde, men har også tapt hjemmekamper mot lag som Sarpsborg, Haugesund og Kristiansund. Mange hadde nok trodd at Sandefjord ville kjempet helt i bunnen, men laget til trener Marti Cifuentes har imponert i flere av kampene sine, og det er spesielt imponerende at har tatt full pott mot Molde.

Toppscorer for lørdagens gjester er Sivert Stenseth Gussiås med 7 scoringer. Laget har ingen spillere som soner karantene - og heller ikke mange spillere som sliter med skade. Dermed kommer nok Sandefjord med sitt beste mannskap til Kr.sand.

Her er laget Sandefjord stilte med I forrige kamp mot VIF (4-2-3-1):

1 Jacob Storevik

19 Brice Wembangomo
    3 Marc Vales
    5 Martin Kreuzriegler
    12 Mats Haakenstad

13 Lars Markmanrud
    4 Enric Vallès

23 Vidar Ari Jonsson
    10 Rufo
    22 Deyver Vega

9 Sivert Gussiås

INNBYTTERE
    99 Jesper Granlund
    17 Sander Moen Foss
    2 Lars Grorud
    21 Anton Kralj
    15 Erik Brenden
    11 Kristoffer Normann Hansen
    6 Emil Palsson
    24 Harmeet Singh
    20 George Gibson

SANDEFJORD'S 5 SISTE KAMPER
    13 september: Mjøndalen - Sandefjord 0-2
    20 september: Sandefjord - Strømsgodset 0-0
    26 September: Molde - Sandefjord 0-1
    4 oktober: Bodø/Glimt - Sandefjord 2-1
    18 oktober: Sandefjord - Vålerenga 0-3

IK START
    Hos Start er Jonas Deumeland fremdeles skadet og må dessverre stå over denne kampen også Kevin Kabran og Martin Ramsland har slitt med småskader den siste uka, men begge skal bli klare til kampen. En endring som kan skje er at Eirik Wichne kommer inn igjen på høyrebacken på bekostning av Henrik Robstad. Bortsett fra den plassen vil jeg tro at vi starter som vi gjorde i Drammen. Jeg tipper vi starter med disse (4-3-3):

Amund Wichne

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Vegard Bergan
    Kristoffer Tønnessen

Eirik Schulze
    Mohamed El Makrini
    Espen Børufsen

Christian Bolanos
    Martin Ramsland
    Kevin Kabran

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Rosenborg. Her er spillerne som må unngå kort om de skal få spille kampen neste helg.

Start:
    Erlend Segberg
    Kevin Kabran

Rosenborg
    Vegar Eggen Hedenstad
    Anders Trondsen
    Edvard Tagseth

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Forrige helg hadde vi en gyllen mulighet til endelig å vinne en bortekamp igjen, og alt så bra ut veldig lenge. Christian Bolanos satte et straffespark sikkert i mål etter at Vegard Bergan ble holdt i feltet. Når i tillegg Godset fikk en spiller utvist med 22 minutter igjen, så lå alt til rette for 3 veldig viktige bortepoeng til Start. Dessverre glapp det nok en gang, og 10 minutter senere klarer vi ikke å få ballen ut av egen boks og Mawa får banket ballen i nettaket. En utrolig nedtur etter en relativt god bortekamp. Helt på slutten var vi derimot heldige som ikke fikk nok en ball i sekken da Lars-Jørgen Salvesen fikk en stor sjanse. Kampen ebbet ut med 1-1 - som nok var et rettferdig resultat.
    Det er derimot slike kamper vi må kunne avgjøre hvis vi skal ha håp om fornyet spill i eliteserien.

Vi har spilt mange viktige kamper denne sesongen, men kampen mot Sandefjord er en kamp der vi ikke har råd til å avgi poeng. Mjøndalen skal til Bodø, og den kampen ender trolig med hjemmeseier. Dersom Start da klarer å ta 3 poeng mot Sandefjord, så vil det bli 5 poeng ned til Mjøndalen. I tillegg vil Sandefjord ligge kun 1 poeng foran Start, så det er ingen som helst tvil om at dette er en viktig kamp - for begge lag.

Start har gjennom hele sesongen vist at de er konkurransedyktige mot de fleste og det er positivt. I tillegg har vi blitt et godt hjemmelag. Vi har vunnet 4 av våre 5 siste hjemmekamper - og sist var det FKH som måtte reise hjem med 1-5 i bagasjen. La oss håpe vi får se noe lignende i kampen mot Sandefjord. Da må vi fortsette å angripe. Vi har gode nok spillere til å skape sjanser og score mål. Problemene kommer når vi legger oss bakpå. Vi har sluppet inn fryktelig mange mål mot slutten av kampene, og den trenden kan ikke fortsette.

Sandefjord fikk en smell i forrige kamp, men bortsett fra det så er de i ganske god form, og har vunnet 3 av sine 5 siste kamper. De vet at de tar et stort steg mot fornyet kontrakt med seier i Kristiansand og jeg er sikker på at laget kommer til å selge seg veldig dyrt.

Som mot Haugesund, er det viktig at Start får den første scoringen. Da vil bortelaget bli stresset, mens vi får inn litt selvtillit i laget.
    Jeg håper vi får se et løpssterkt Start-lag som går rett i strupen på Sandefjord. At vi får se de gule vinne dueller både foran og bak - og at vi er effektive foran mål.

Tar vi 3 poeng har vi gitt oss selv et godt utgangspunkt til å klare minst en kvalikplass. Ved hjelp av 600 tilskuere håper jeg på god stemning både på og utenfor banen - og at vi lørdag kveld har krabbet helt opp i ryggen på Sandefjord på eliteserietabellen.

God kamp og lykke til alle dere som har et hjerte for Start!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nok en cupfinale. Med tanke på hva som venter fremover, bør vi helt klart ta tre poeng. Bra for oss at Rufo er ute, han skapte problemer for oss sist.

For Sandefjord sin del kan de nærmest sikre plassen om de slår oss i dag.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her og nå røyk neste års plass i Eliteserien. Dette holder ikke. Vi starter friskt i begge omgangene, men så faller vi utover. Etter at Sandefjord tok ledelsen, var det helt stopp. Vi leverer nok en gang ikke når det virkelig gjelder. Da er det mest sannsynlig Obos neste stopp. Igjen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Stygt redd for at det blir kvalik igjen. I verste fall så kollapser vi totalt og rykker direkte ned igjen. Kan ikke i min villeste fantasi se at vi skal ta 5-8 poeng mer enn de over oss på de siste 7 kampene.
    Skuffende hvor lavt nivå laget som helhet klarer å senke seg til

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er vel strengt tatt skuffende at kvalik i større grad er best case enn noe vi bør frykte.
    Jeg begynte sesongen med å håpe at ting ville bedre seg når Jørgensen, Aremu og Ramsland kom i kampform. Det håpet har jeg ikke lenger.
    Noen forslag til hvordan nivået kan heves?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mjøndalen har et bedre program igjen en oss. Når vi bare er to poeng foran var det mest trolig plassen som røyk i mitt hode.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Vi må i hvert fall ha 3p og målforskjell, eller 4p før siste serierunde. Mjøndalen har AAFK og vi har Vålerenga. Der tar nok MJØ 3 poeng mer enn oss er jeg redd

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Som vanlig griper ikke Start sjansen når den byr seg. Null toppidrettskultur der i gården.Har lenge ment at de også rent fysisk og utholdenhet er for svake. Er desverre redd for at vi går rett ned i kjelleren nå. Og vi har en trener som overhodet ikke klarer å tilføre laget noenting.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Dette er vel strengt tatt skuffende at kvalik i større grad er best case enn noe vi bør frykte
    Tja. Skuffelse henger jo nøye sammen med forventninger. Jeg hadde tatt kvalikplassen med åpne armer før sesongstart, og føler vel ikke at noe har endret den posisjonen i riktig retning etter oppstart. Selv om jeg skal innrømme at det er langt tettere i toppen av Obos-ligaen enn jeg hadde forventet.

Start rykket altså opp som det svakeste laget fra Obos-ligaen i fjor. Opprykket skyldtes individuelle prestasjoner. Kollektivt sett var det knapt noe lag som fremsto svakere enn Start i 2019, men Start hadde noen få enkeltspillere som kunne bikke kampene i riktig retning, og dessuten bredden til å stille med Obos-kvalitet i hele førsteelleveren uke ut og uke inn, der de fleste motstanderne knapt hadde elleve spillere i troppen av habil Obos-kvalitet.

I vårsesongen var det nærmest utelukkende Tobias Christensen og Aron Sigurdarsson som dro lasset offensivt. Da Christensen dro til Molde, kom Ramsland inn og fortsatte poengfangsten utover høsten. Tilsammen sto disse spillerne for godt over halvparten av målene Start scoret på sin vei tilbake til eliteserien, og omtrent femti målpoeng for en klubb som scoret seksti mål.

Bakerst ble Start reddet av divisjonens beste keeper, og en midtstopper i Damion Lowe med individuelle ferdigheter ingen andre lag kunne matche. Med Lowe på banen var Start det gjerrigste laget i divisjonen. Når Lowe ikke spilte, slapp Start inn like mange mål som nedrykkslaget Skeid.

Med Lowe, Sigurdarsson og Christensen forsvant tre av de viktigste bidragsyterne til opprykket. I lys av dette fremsto i mine øyne kvalikplassen som et bra resultat allerede før sesongstart. Med tanke på at Start i tillegg har solgt både Twum, Aremu og Hadzic i løpet av sesongen og hatt massive skadeproblemer på nøkkelspillere som Ramsland og Deumeland, fremstår kvalikplassen mer og mer som en prestasjon.

Starts stopperpar består eksempelvis av en tyveåring med null minutter førstelagsfotball før årets sesong, og en reject Start etter sigende hadde takket nei til gjentatte ganger tidligere. Hvis noen hadde fortalt meg at Start skulle spille med Daland/Bergan på stopperplass denne sesongen, ville jeg anslått sjansene for fornyet kontrakt til å være marginale. Jeg kan ikke huske at Start har møtt eliteserien med svakere stopperpar på papiret, og basert på sesongens første kamper så det jo virkelig ut til at forsvarsspillet alene ville gjøre Start sjansesløse. I skrivende stund virker det imidlertid tvert i mot som at midtforsvaret er Starts beste posisjon, og hovedårsaken til at Start fremdeles henger med i kampen om fornyet kontrakt. Dersom Start hadde forenet årets impotente angrep med stopperspillet som har preget klubben siden Tom Nordlie forsvant, ville nedrykket allerede vært et faktum.

Hvorvidt spillerne er for dårlig trent til å tåle spillestilen er et åpent spørsmål. Men så lenge angrepet ikke evner å skape sjanser på annet vis, ei heller etter Bolanos inntog, har man ikke så mye annet valg enn å presse høyt så lenge kreftene tillater det.

Mot Sandefjord var dette tidvis vellyket i den forstand at Start fikk en del gunstige brudd og halvsjanser i starten av omgangene. Men årsaken til at Start får slike brudd er jo at Sandefjord er et ballbesittende lag som ønsker å spille seg ut bakfra. Og når Sandefjord får vennet seg til presset, har de jo etterhvert mindre problemer med å tre seg gjennom Starts ledd. I det øyeblikk blir det høye presset lite effektiv og svært fysisk krevende for Start. At Start er best i starten av begge omgangene fremstår i mine øyne mer som en konsekvens av kamputviklingen enn et utrykk for fysisk form.

Jeg synes dette Startlaget skiller seg ganske klart fra tidligere dumpekandidater. Moralen virker å være høy, de forsvarer seg godt, og har bra løpsstyrke og duellkraft sentralt på midtbanen. Det eneste som mangler fra å kjempe om sikker plass er en angrepsspiller med kvalitet nok til å skape ubalanse eller effektivitet nok til å sette sjansene. Nå er sannsynligvis det toget gått for denne sesongen, men Start har fremdeles en fair sjanse til å vinne kvaliken.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Meget bra analysert Peder.Desverre tror jeg vi ikke klarer å ta nok poeng i de siste kampene, og jeg tror vi rykker rett ned desverre. Mjøndalen er nok et bedre lag rent kollektivt, og har dødball som et effektivt våpen. De har lettere program enn oss igjen. Og taper vi mot de internt, er alt håp ute tror jeg desverre. Vi må vel bare innrømme at Sandefjord har tatt større seg i løpet av året enn vi har gjort. Vi har rotet med ulike formasjoner, og bruker venstrebacker til høyrebacken visa versa. Dersom det stemmer at Eirik Wichne ikke får spille p.g.a. at han ikke vil forlenge kontrakten, ja da er det makta og pengene som settes høyere enn sportslige kriterier. Og det har vi jo sett før skje.

Redd det blir et nytt år på Levermyr, Briskeby og andre verrre arenaer. Start bør vurdere å få Schindler heis som hovedsponsor, for å bruke i transporten mellom Eliten og Obos. Triste greier spør du meg!!!!!!!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jotakk.

Mjøndalen har nok kanskje et lite favorittstempel i skrivende stund. For dem er nedrykksstrid en mulighet til å redde plassen, mens det for Start er et bevis på fiasko. Mjøndalen har som du påpeker lettere kampprogram og er dessuten i ferd med å få tilbake en rekke nøkkelspillere fra skade. Sammen med forsterkningene fra sommervinduet fremstår Mjøndalen vesentlig bedre rustet for høsten enn de var i sommer.

Men det er jo ikke gitt at det er nok. De har jo knapt plukket poeng siden femte serierunde. Og Start har jo også enkelte drømmemotstandere i vente på hjemmebane. Brann og Sarpsborg er vel i skrivende stund det enkleste man kan møte på hjemmebane etter stakkars Ålesund.

Dessuten synes jeg altså dagens Start-lag virker mer robust enn tidligere dumpekandidater. Derfor er jeg fremdeles ganske optimistisk.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Har ikke lest her inne på noen dager, men meget god analyse av Peder. Veldig enig i at prestasjonen til Start ikke er så svak som man skulle tro når man ser på hvem som har kommet inn og gått ut. Tar vi med at vi i de forste rundene hadde veldig stang ut og at poengfangsten ikke stod i stil til banespill, så kunne vi fort hatt 5-6 flere poeng nå..

Et stort problem denne sesongen har også vaert vinglingen fra trenerbenken. Hyppige bytter av formasjon har svekket oss, og spesielt i bortekampen mot Stabaek hadde vi alle muligheter til å vinne, men bommet fatalt med formasjonen i den kampen.

Det blir nok vanskelig nå, men langtfra umulig. Selv om Mjøndalen har "enklere" program enn oss, så oser ikke de heller av klasse og ikke sikkert at de tar flere poeng enn oss. Kampen mellom lagene blir derimot utrolig viktig og kan fort bli en kamp der taperen rykker rett ned..

Blir spennende slutt på sesongen. Nå er Deumeland nok tilbake og kanskje vi kan overraske litt i noen av de gjenstående kampene. Vi må i det minste finne ut hvordan man vinner på bortebane..

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig med Peder, ut fra forutsetningene har ikke levert så verst. Og med enkelte unntak har vi stort sett vært med i alle kampene. Det som trolig gjør at vi rykker ned er to ting. Forsvarsspillet de første kampene kostet oss fort 4-6 poeng vi hadde fortjent. Og mangelen på en spiss som kan score har kostet oss mye resten.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Enig med Peder, ut fra forutsetningene har ikke levert så verst. Og med enkelte unntak har vi stort sett vært med i alle kampene. Det som trolig gjør at vi rykker ned er to ting. Forsvarsspillet de første kampene kostet oss fort 4-6 poeng vi hadde fortjent. Og mangelen på en spiss som kan score har kostet oss mye resten.
    Jeg er uenig. Det som gjør at vi rykker ned er at Joey åpner kjeften i pausen. Vi spiller veldig sjeldent to gode omganger. Kampen i dag og mot Sandefjord sist er to veldig gode eksempler. Det er nesten som to helt forskjellige lag som spiller hver omgang, selv uten bytter

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg synes det blir for enkelt. Joey har åpenbart svakheter som kampleder, men å legge alt der er jeg ikke med på. Kan hende vi ikke er godt nok trent rett og slett. Eller at de ikke egentlig har nivået inne over 90 minutter.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •