Vis avstemningsresultater: Er Glimt tidenes beste lag i norsk toppfotball?

Stemmere
3. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • JA

3 100,00%
  • USIKKER

0 0%
  • NEI

0 0%
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

27 Serierunde: START - BODØ/GLIMT

TID: Onsdag 2 desember kl.1800
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    1. Bodø/Glimt...26...23-2-1...90-29...71 poeng
    13. Start..........26...6-7-13...31-49...25 poeng

BODØ/GLIMT
    For en utrolig sesong Bodø/Glimt har hatt. Det er nesten utrolig at dette var et lag som kjempet mot Start i OBOS-ligaen i 2017 og som var 3 poeng unna direkte nedrykk i 2018.
    I 2019 havnet laget på en sensasjonell 2.plass og mange trodde det var et blaff, men laget til Kjetil Knutsen har knust all motstand denne sesongen. Seriemesterskapet ble sikret 5 runder før slutt og for dem som trodde at laget skulle slippe seg ned i neste kamp mot RBK tok grundig feil. De lekte med Rosenborg og gav seg ikke før det stod 5-1.
    Klubben har solgt flere profiler, men da kommer det bare nye profiler til og det ser ut som uansett hva slags spillere trener Kjetil Knutsen har til rådighet, så får han dem til å blomstre.
    Laget har scoret 90! seriemål på 26 kamper. Det er nesten 3.5 i snitt og 25 mål flere enn neste lag (Molde) og hele 59 flere mål enn Start har scoret. De har sluppet inn minst i ligaen også (29). De har ikke toppscoreren i ligaen, men de har nummer 2 (Junker), nummer 3 (Zinckernagel) og nummer 4 (Hauge).
    Hjemme i Bodø, har de 13 strake seire og 51-9 i målforskjell. De er også ligaens beste bortelag med 20 av 26 mulige poeng og 39-20 i målforskjell.

De har allerede tangert poengrekorden i eliteserien og de ser ut til å knuse alle andre rekorder denne sesongen.
    Det er bare å ta av seg hatten for dette imponerende laget!

Glimt har lite skader og trolig er både Patrick Berg og Marius Lode tilbake etter å ha sonet karantene etter at de ble smittet med koronaviruset.

Start har tatt i mot Glimt 33 ganger i toppdivisjonen og har vunnet 11 av disse. 11 kamper har endt med poengdeling mens Start har vunnet 11 kamper. Målforskjellen er 53-55.

Her er laget Bodø/Glimt stilte med I forrige kamp mot RBK (4-3-3):

12 Nikita Haikin

3 Alfons Sampsted
    6 Isak Helstad Amundsen
    4 Marius Høibråten
    5 Fredrik Bjørkan

19 Sondre Brunstad Fet
    23 Elias Kristoffersen Hagen
    14 Ulrik Saltnes (k)

10 Philip Zinckernagel
    21 Kasper Junker
    26 Ola Solbakken

INNBYTTERE
    1 Joshua Smits
    24 Aleksander Foosnæs
    16 Morten Konradsen
    22 Vegard Leikvoll Moberg
    20 Hugo Vetlesen
    15 Runar Hauge
    17 Sebastian Tounekti

BODØ/GLIMT'S 5 SISTE KAMPER
    25 oktober: Bodø/Glimt - Mjøndalen 2-0
    1 november: Kristiansund - Bodø/Glimt 2-3
    8 november: Bodø/Glimt - Aalesund 7-0
    22 november: Strømsgodset - Bodø/Glimt 1-2
    29 november: Bodø/Glimt - Rosenborg 5-1

IK START
    Hos Start er det ingen nye skader eller karantener. Christian Bolanos ble sittende på benken hele kampen mot Viking og er nok aktuell i denne kampen. Jeg tipper han kommer inn for Martin Ramsland og at vi starter med disse mot seriemesterne (4-3-3):

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Joackim Jørgensen
    Kristoffer Tønnessen

Eirik Schulze
    Mohamed El Makrini
    Erlend Segberg

Christian Bolanos
    Eman Markovic
    Kevin Kabran

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Mjøndalen. Her er spillerne som må unngå kort om de skal få spille den kampen.

Start:
    Erlend Segberg
    Kevin Kabran
    Eirik Wichne
    Mikal Ugland
    Mohamed El Makrini
    Martin Ramsland

Mjøndalen
    Stian Semb Aasmundsen
    Joackim Solberg
    Sondre Liseth
    Lars Olden Larsen
    Sondre Johansen
    Markus Nakkim

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Etter at vi vant to kamper på rad var det stor optimisme foran kampen i Stavanger mot et Viking lag med mange frafall og mye bråk rundt sparkingen av Bjarne Berntsen. Alt lå til rette for en ny Start-seier, og det hele startet så bra. Vi gikk respektløst til verks og var det beste laget i 1.omgang, selv om Viking ledet 1-0. Alt så bra ut, og vi startet bra også i 2.omgang, men da Viking gikk opp til 2-0 etter 62 minutter var det som om noen dro ut kontakten av Start-maskinen - for plutselig lakk forsvaret som ei sil, og i løpet av 10 minutter var stillingen 4-0.
    Det siste kvarteret kom vi oss litt igjen og Kevin Kabran fikk satt inn trøstemålet i det 90 minutt. Det var hans tredje scoring på tre kamper!
    Ser vi på tallene fra kampen, så vant Viking skuddstatistikken med 17-12, mens Start hadde ballen hele 59 % av tiden. Det er ganske uvanlig på bortebane og viser at dette var en kamp vi var med i veldig lenge.

Heldigvis var vi heldige med de andre resultatene denne runden og både Mjøndalen og Godset tapte sine kamper. Dermed er det fremdeles 5 poeng ned til Mjøndalen og 1 poeng ned til Godset når det gjenstår 4 kamper.

Og godt er det at våre største rivaler i bunnstriden tapte, for onsdag kveld får vi besøk av Norges suverent beste lag - og selv de mest optimistiske Start-supporterne har nok vanskelig for å tro at vi får med oss mye fra den kampen. Slik som Glimt har spilt stort sett hele sesongen, skal det mye til om Start skal vinne den kampen. Da må Start ha en meget god dag og Glimt må ha en dårlig dag.

Det er nok litt vanskelig for Joey å vite hva han skal prioritere i denne kampen. Vi har 6 spillere som står i fare for å måtte sone vår neste kamp (borte mot Mjøndalen) om de får gult kort mot Glimt. I tillegg er det hektisk kampprogram for tiden med to kamper i uka. Vil Joey da hvile et par av spillerne mot Glimt. Både Kabran og El Makrini er i faresonen, og det vil bli et stort tap om disse ikke kan spille mot Mjøndalen til søndag. Det blir spennende å se hva slags prioriteringer Joey gjør i forbindelse med denne kampen.

Selv om de fleste tipper på en klar borteseier, så har Start skapt problemer mot flere av topplagene denne sesongen. Vi burde vunnet mot Molde. Vi burde vunnet mot Rosenborg og vi slo Vålerenga. Hjemme i Kristiansand har vi vunnet 5 av våre 7 siste kamper. Bodø/Glimt har hatt en mindre dag med hvile enn Start og har en lang reise til Kr.sand. 4 av seirene på bortebane er med kun 1 mål og de har avgitt poeng borte mot Stabæk, VIF og Molde.

Samtidig så er Start i god form (bortsett fra 10-15 minutter i Stavanger) og jeg er helt sikker på at Joey og spillerne går på banen for å vinne. Jeg er kjempefornøyd om vi får med oss 1 poeng fra denne kampen, men det samme sa jeg foran bortekampen mot Odd. Vi husker hvordan det gikk...

Kan vi klare det umulige? Kan Start bli det andre laget som tukter de suverene seriemesterne denne sesongen?

Det er lov å håpe.....

God kamp alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Håper ikke vi må finne fram kuleramma i kveld. Taper vi med 4-5 mål er det i praksis 1 poeng minus i forhold til de andre nedrykkslagene dersom sluttsummen av poeng står likt.
    For å kunne demme opp for Glimt sitt raske småspillene, trengs folk som kan flytte beina raskt. Bør vi stille med ekstra forsterkning i midtforsvaret? Det er vel også viktig å ha folk på banen som våger å holde litt på ballen. Og folk som står i faresonen for å miste neste kamp, er selvsagt også viktig å ha i tankene. Men uansett, så kan jo ikke Startspillerne gå på banen å kun ha i tankene å begrense tapet. Glimt er jo heller ikke overmennesker, og har jo absolutt sin styrke offensivt. Et tett og kompakt midtforsvar tror jeg blir viktig, samt tro på eget spill, dersom Start har en definert spillestil. Den har vært totalt varierende siste året etter mitt syn.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette var et deilig bonuspoeng. Jeg er imponert over hvor disiplinerte de fremstår. De ligger kompakt, løper masse og plager midtbanen til Glimt. Glimt skapte veldig lite, spesielt i andre. Vi skapte heller ikke allverden, men noe var det. Men jeg skulle gjerne sett at de tok bedre vare på overgangene i andre omgang.

Og når Mjøndalen mistet seieren på tampen mot Haugesund, og pådro seg et rødt kort itillegg, må dette kunne sies å være en fin onsdag.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Skuffende (av Bodø-Glimt) at de må ty til filming for å få poeng. Straffesparket til BG var av det billige slaget. Situasjonen med Skaanes var klarere straffe spør du meg. Oppløftende poeng i dag likevel. Ekstra morsomt at Mjøndalen fikk gule og røde kort som svekker dem til søndagens kamp 😁

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Godt å se at laget fungerte som lag igjen etter skrellen mot Viking. God innsats og godt resultat.
    Mot Mjøndalen blir det en helt annen kamp. Da er det Mjøndalen som har kniven på strupen, og vil prøve å kjempe Start i senk. Hvis Start klarer å slå de på innsatsen, vinner Start kampen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Fikk ikke sett kampen, men uansett kampbilde så er dette et sterkt poeng! Vi er vel fjerde laget de ikke har tatt alle poengene fra. Imponert!

At gutta våre er skuffet over å ikke ha fått alle poengene er enda mer imponerende. Bare å ta med seg den følelsen i de siste kampene også, så skal vi være på sikker plass når vi teller 30 kamper!

Flott midtuke førjulspresang dette!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Stolt av det Start-laget presterte i går.
    Jeg fikk kun sett 2. omg, men det er utrolig gledelig å se hvordan kombinasjonen av taktisk kløkt og disiplinerte og tente spillere skaper konsentrasjon, tro og en enorm vilje til å gi alt for å etterleve kampplanen.

Jeg la også merke til at Kjetil Knutsen sa at han heiet på Start i nedrykksstriden, og at klubben på mange måter var pø et ganske likt sted som Glimt var i 2018.
    Nå har riktignok Start hatt noen meget kaotiske år i forkant her, men det som har skjedd under Joey og ARH begynner (med overlevelse denne sesongen) å se ut som starten på en lokal satsing hvor man bygger et miljø som utvikler seg i takt.

Trenerteamet har gjennom sesongen tatt store steg.
    Det samme har mange av de defensive spillerne.
    Kabran, Markovic og Bolanos, og ny midtbanekonstelasjon har løftet oss litt offensivt i det siste, men her er det mange steg å ta for å løfte Start neste sesong.
    Nå er det bare å feie Mjøndalen og Brann av banen, beholde stammen og få en spiss eller to til å fungere i 2021, så har jeg mer troa enn på lenge.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av iekksil Vis innlegg
    og at klubben på mange måter var på et ganske likt sted som Glimt var i 2018.
    Start var jo tilsynelatende også på ganske likt sted som Glimt i 2018 da begge klubber var nyopprykkede og kjempet mot nedrykk. Utviklingen siden den gang kunne knapt vært mer forskjellig. Og det handler i all hovedsak om kompetanse og dømmekraft i sportslig ledelse der Glimt har vært helt enestående, mens Start har gjort det meste feil.

Jeg misset kampen mot Glimt. Har dessverre mistet helt oversikt over kampprogrammet. Men resultatet var bra, og straffen latterlig. Jeg synes det virker som om Joey har gjort en flott jobb som trener.

Nå trengs det trolig bare ett poeng inn for å redde kvalikplassen. Likevel er jeg ikke veldig optimistisk med tanke på fremtiden.

Den økonomiske situasjonen fremstår prekær, og vil fort utløse behov for spillersalg. De ytterst få spillerne som kan generere overgangssum er imidlertid så avgjørende for lagets slagkraft at spillersalg vil kunne få store negative konsekvenser.

Det blir spennende å se hvem som blir med videre. Mange begynner å bli gamle, mange er bosmannspillere og mange har høy lønn og nærmer seg kontraktutløp etter en ganske mislykket tid i klubben. Fundamentet i Start anno 2020 fremstår et stykke unna Glimts anno 2018 på de fleste nivåer. Det er nok ikke så veldig mange av disse spillerne som vil være her om to år.

Start er nok avhengig av å treffe godt på overgangsmarkedet i vinter, og spørsmålet er om de er flinke nok på dette området. Årets spillerlogistikk har vel ikke akkurat vært overbevisende selv om det finnes flere lyspunkter.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Likevel er jeg ikke veldig optimistisk med tanke på fremtiden.

Den økonomiske situasjonen fremstår prekær, og vil fort utløse behov for spillersalg. De ytterst få spillerne som kan generere overgangssum er imidlertid så avgjørende for lagets slagkraft at spillersalg vil kunne få store negative konsekvenser.

Det blir spennende å se hvem som blir med videre. Mange begynner å bli gamle, mange er bosmannspillere og mange har høy lønn og nærmer seg kontraktutløp etter en ganske mislykket tid i klubben. Fundamentet i Start anno 2020 fremstår et stykke unna Glimts anno 2018 på de fleste nivåer. Det er nok ikke så veldig mange av disse spillerne som vil være her om to år.

Start er nok avhengig av å treffe godt på overgangsmarkedet i vinter, og spørsmålet er om de er flinke nok på dette området. Årets spillerlogistikk har vel ikke akkurat vært overbevisende selv om det finnes flere lyspunkter.
    Her er jeg uenig med deg Peder. Jeg synes fremtiden er veldig spennende og mye bedre enn for 1 år siden. Måten vi rykket opp på - og så hadde en vinter uten noen spesielle forsterkninger (bortsett fra Schulze) - så synes jeg vi har imponert denne sesongen. Spesielt med tanke på at vi fikk veldig dårlig betalt de forste 10 kampene. De siste 17 kampene er vi vel ca midt på tabellen poengmessig og jeg synes vi spiller bedre og bedre. Vi har satt oss i en meget gunstig posisjon med kun 3 runder igjen og med seier i morra tar vi et langt steg mot eliteseriefotball 2021.

Ang fremtiden har vi Jesper Daland, Markovic, Schulze, Tonnessen og Ugland som alle er unge og har en spennende fremtid.I tillegg skal vi ikke se bort i fra at vi kan få med oss El Makrini videre - om vi beholder plassen. Det samme gjelder Wichne som jeg tipper skriver ny kontrakt om vi overlever. Kabran er under kontrakt og vil nok bli med videre om vi overlever.
    Segberg har imponert i det siste og fortjener ny kontrakt synes jeg.

Jeg tipper Deumeland forsvinner, så vi må ny keeper - og så må vi ha en målscorer.. men bortsett fra det så synes jeg det ser ganske bra ut...

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •