Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

29 Serierunde: START - BRANN

TID: Onsdag 9 desember kl.2000
    STED: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    10. Brann.....28...8-8-12...37-47...32 poeng
    13. Start......28...6-8-14...32-51...26 poeng

BRANN SPORTSKLUBB
    Brann har hatt en skuffende sesong og konsekvensen av det var at Lars Arne Nilsen ble sparket i august. Erstatter ble Kåre Ingebrigtsen som hadde stor suksess som trener i Rosenborg. Under "Bruttern" ble det enda verre og laget hadde kun en seier på sine første 11 kamper under den nye treneren - og plutselig var nedrykk veldig aktuelt.
    Laget fikk så en heldig seier i Trondheim - etterfulgt av en forventet seier mot jumbo Aalesund - og dermed fikk man litt avstand fra nedrykksstriden. Nå er det bare en syltynn teori som kan gjøre at Brann havner på kvalik, og dermed har ikke rødtrøyene mye å spille for i Kristiansand.

Branns toppscorer er som forventet Daouda Bamba med 10 nettkjenninger. Nestemann er Robert Taylor som har 5 scoringer. Fredrik Haugen (som var veldig aktuell for Start for et par år siden) har flest målgivende (5), mens Bamba har 4 målgivende.

Daniel Pedersen er ute med kneskade, men bortsett fra han har Brann lite skader - og heller ingen karantener og kan komme til Kristiansand med oppimot toppet lag.

Start har tatt i mot Brann 33 ganger i toppdivisjonen og har vunnet 15 av disse. 9 kamper har endt med poengdeling mens Brann har vunnet 9 kamper. Målforskjellen er 48-37.

Her er laget Brann stilte med I forrige kamp mot Sarpsborg (4-2-3-1):

1 Håkon Opdal

18 Ole Didrik Blomberg
    4 Jón Gudni Fjóluson
    3 Vegard Forren
    5 Thomas Grøgaard

9 Petter Strand
    29 Kristoffer Barmen (k)

27 Sander Svendsen
    16 Robert Taylor
    7 Mathias Rasmussen

11 Daouda Bamba

INNBYTTERE
    30 Ali Ahamada
    25 Ole Martin Kolskogen
    21 Ruben Kristiansen
    19 Jon-Helge Tveita
    8 Fredrik Haugen
    17 Gilli Rólantsson
    14 Erlend Hustad
    41 Mikal Berg Kvinge
    20 Marcus Mehnert

BRANN'S 5 SISTE KAMPER
    7 november: Brann - Haugesund 1-2
    24 november: Rosenborg - Brann 2-3
    28 november: Brann - Aalesund 3-1
    2 desember: Viking - Brann 2-0
    6 desember: Brann - Sarpsborg 1-1

IK START
    Hos Start er Mohamed El Makrini tilbake fra karantene og går rett inn på laget - trolig på bekostning av Kasper Skaanes. Jeg tipper vi starter vi med disse (4-3-3):

Jonas Deumeland

Eirik Wichne
    Jesper Daland
    Joackim Jørgensen
    Kristoffer Tønnessen

Eirik Schulze
    Erlend Segberg
    Mohamed El Makrini

Christian Bolanos
    Eman Markovic
    Kevin Kabran

I FARESONEN
    Her er spillerne hos Start og vår kommende motstander som er i faresonen for å måtte sone karantene neste runde. Vår neste motstander er Vålerenga. Her er spillerne som må unngå kort om de skal få spille den kampen.

Start:
    Erlend Segberg
    Kevin Kabran
    Eirik Wichne
    Mikal Ugland
    Martin Ramsland
    Jesper Daland

Vålerenga
    Aron Leonard Dønnum
    Christian Dahle Borchgrevink
    Johan Lædre Bjørdal
    Fredrik Jensen
    Herolind Shala
    Magnus Lekven
    Kristoffer-August Klaesson
    Ivan Näsberg

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Som forventet ble det en vanskelig kamp borte mot Mjøndalen. Selv om hjemmelaget manglet flere spillere, så ble det en krig - og det virket rett og slett som om Mjøndalen ville mere enn Start-gutta denne kampen. I tillegg hadde vi absolutt ikke dommeren med oss. Scoringen til Kasper Skaanes burde ikke bli annulert da TV-bildene tyder på at han var på linje da ballen ble spilt. Men enda verre var det da Isaac Twum utrolig nok slapp unna sitt andre gule kort i 1.omgang. Han fikk et tidlig gult kort, men etter dette hadde han to stygge taklinger som begge kunne gitt gult kort. Spesielt den siste, der dommeren gir fordel etter at Twum meier ned en Start-spiller på vei fram. Soleklart gult kort og utrolig svakt at dommeren ikke tok den. Hadde vi spilt 55-60 minutter med en mann mer tror jeg resultatet hadde blitt et helt annet. Nå ble vel Mjøndalen ranet av dommeren i Haugesund, så de mente sikkert at de fortjente litt hjelp fra de sortkledde.
    Vi skapte lite sjanser, men den sjansen til Erlend Segberg helt på slutten av kampen skal inn. Der har Segen god tid til å presse ballen under tverra, men det var ikke dagen vår - og dermed endte det med et surt 0-1 tap. Heldigvis utlignet Haugesund borte mot Godset på overtid - og dermed beholder vi 13.plassen - enn så lenge.

Vi har to kamper igjen - og vel vitende om at vi skal til Oslo og spille mot et Vålerenga som kjemper om medalje i siste runde, er det nok mot Brann vi må ta poengene. Vi møter et Brann-lag som er i svak form, og selv om de vant borte mot Rosenborg og hjemme mot Aalesund, så har de absolutt ikke imponert. I forrige kamp, hjemme mot Sarpsborg, var de heldige som fikk med seg poeng. Sarpsborg vant skuddstatistikken 8-6 og hadde 6 skudd på mål, mens hjemmelaget kun hadde 2 skudd på mål. Det er absolutt ikke et Brann-lag i form som kommer til Kristiansand. I tillegg er laget sikret ny eliteseriekontrakt (kun veldig usannsynlig teori kan gi laget kvalik) og har veldig lite å spille for.

For Starts del, så har laget spilt veldig bra på hjemmebane i en lang periode og selv suverene Bodø/Glimt fikk problemer på Sparebanken Sør Arena. Dersom vi fortsetter det gode spillet på eget kunstgress, vil Brann få store problemer.
    Jeg håper det er et sprudlende og tent Start-lag som skal vise seg fram for hele fotball-Norge kl.2000 onsdag kveld. At vi viser samme innsats som mot Glimt - og at spillerne løper og kjemper for hverandre. Da vil sjansene komme og da er vi gode nok til å dominere kampen.

To timer før Start tar i mot Brann skal Godset spille borte mot Aalesund. Dersom det blir hjemmeseier i begge disse kampene så har Start satt seg i en veldig god posisjon for å spille eliteseriefotball også i 2021. Og hvis vi i tillegg får hjelp fra Rosenborg i kampen mot Mjøndalen på torsdag kveld - ja da kan vi reise til Oslo i siste runde vel vitende om at vi ikke kan rykke direkte ned.

Men det aller viktigste er at vi gjør jobben selv og vinner mot Brann.

Lykke til alle dere som har et hjerte som banker for Start!

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    I dag er det vinn eller forsvinn. Tar vi ikke 3 poeng i dag, tror jeg Start er et Borettslag neste år rett og slett. Dersom ikke spillerne forstår alvoret i dag, og viser det med duellkraft, offervilje, og blø for drakta, ja da er det bare å slukke lyset for denne gang.

Noen som kjenner til om Start bruker mental ressursperson i sitt sportslige opplegg. Jeg har min tvil til det, og er ganske overbevist om at trenerteamet ikke er gode nok på den biten. Ta neste kamp, ok fornøyd, bla, bla....

Det er i kveld det gjelder, hverken før eller senere.

Denne situasjonen har de satt seg i selv, og får stort sett som fortjent gjennom en lang sesong. Start sin mangel på spisskvalitet, samt personlige feil og manglende dødballferdigheter, er trolig de viktigste faktorene for mangler i dette laget.

Samt en litt for passiv og urutinert trenerbenk.

Med 3 poeng i dag, er ihvertfall kvalik meget sannsynlig. 1 poeng eller tap, ender veldig trolig med direkte nedrykk.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Franko Vis innlegg
    Dersom ikke spillerne forstår alvoret i dag, og viser det med duellkraft, offervilje, og blø for drakta, ja da er det bare å slukke lyset for denne gang.
    Det er neppe manglende forståelse av alvoret som ligger til grunn dersom det ikke går veien i dag. Jeg tror ikke det står på evnene heller. Dette handler om å håndtere presset, og prestere på det nivået de kan på sitt beste. Med visse unntak er dessverre ikke det å håndtere press Start sin beste egenskap.

Ellers er det helt åpenbart at kampen i dag avgjør om vi har muligheten til å spille i eliten også neste år. Jeg kan ikke se for meg at noe annet enn 3 poeng er godt nok. Men vinner vi har vi også en ørliten mulighet til sikker plass, all den tid godset fortsatt leverer slik de gjør. Med ett poeng kan vi fortsatt klare kvalikken, så lenge Mjøndalen taper mot RBK. Men når Mjøndalen avslutter hjemme mot Aalesund skal det holde hardt i så fall, for med tre poeng der er det målforskjellen som avgjør. Og der er det jevnt nok til at det kan bikke begge veier.

Jeg mener Start har mange levert gode prestasjoner i det siste. Ikke bare de kampene vi har tatt poeng, men også store deler av kampen mot Viking var bra. Førsteomgangen mot Mjøndalen var også ok. Start bør derfor ikke ha noen grunn til å gå for langt ned i kjelleren, klarer de å gjenskape noe av det har prestert nylig bør sjansene være gode.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    For en elendig dømming 🤯

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette holder ikke. Nå har vi misbrukt to matchballer, to kamper som vi både burde og kunne gjort det bedre i. Nå står vi istedet midt i driten. Nå er det ikke utenkelig at vi må ha poeng på Intility, og det har jeg absolutt ingen tro på at vi klarer.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    I dag mener jeg faktisk start-spillere og trener bør være forbanna, på tross av en "god prestasjon".
    Det er såklart deilig å se at grunnspillet sitter så godt som det gjorde i dag, men når man er totalt blottet for killer-innstinkt forran mål blir det bare fryktelig skuffende.
    Over de på dette? Forbereder de seg mentalt på dette?
    Kabran har gjort mye bra i år, men kroppsspråket hans når han tar ned kula på brystet for å legge igjen til andre når han er feilsendt på 11 meter oppsummerer start forran motstanderens mål. Alt for mange tenker at "det er ikke så nøye hvem som scorer, bare vi vinner". Det nytter ikke! Det er ansvarsfraskrivelse! "I dag skal jeg faen meg score mål koste hva det koste vil!" Det må være innstillinga. Kun Schulze viser snev av dette.
    Hadde dette vært løst tidligere i sesongen kunne vi vært trygge midt på tabellen nå.
    Da nytter det ikke å snakke om "en god prestasjon".

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Godt oppsummert #Iekksil#. De blir for ubesluttsomme og udyktige foran mål. Og det er jo rett og slett krise at Eman skal få spille spiss kamp etter kamp. Han er overhodet ingen god avslutter pr nå, gjør for mange svake valg. Gjøres det nok spesialtreninger for de enkelte spillerne. Mener trenerteamet ikke har innsett sin spisskrise, og bare lukket øynene for dette. Det er nå iferd med å bli vår bane. Takket være Eirik Schulzhe, henger ennå snøret ute for å kunne spille kvalik.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det ser ut til å bli en klassisk Start-avslutning på sesongen nok en gang. Vi har kjempet oss tilbake i posisjon, etter en svak innledning på sesongen, bare for å svikte når det gjelder som mest. Skjebnen vår er fortsatt i våre egne hender, men nå er det Mjøndalen som er i førersetet. Fra å ha kvalikken halveis nede i lomma, og snuse på en sikker plass, er det nå i beste fall 50/50 om vi rykker direkte ned. Jeg holder det som mer sannsynlig at vi rykker ned enn at vi holder oss per nå. Trolig avgjøres dette på målforskjell.

Det mest realistiske scenariet er at Mjøndalen taper mot RBK i dag. Da klarer vi oss med uavgjort på Intility. Men det mest realistiske er at vi taper den. Da er spørsmålet hvor mye Mjøndalen taper idag, hvor mye de vinner mot Aafk og hvor mye vi taper mot Vålerenga. I dag er det to plussmål som skiller oss, og med tanke på at Start har flere scorede mål må Mjøndalen komme ut med tre flere enn oss. Jeg er helt sikker på at Mjøndalen vinner mot Aafk, og jeg er helt sikker på at de er kabable til å vinne den kampen med fire eller fem mål om situasjonen krever det. Så vi må håpe på at de taper i dag med to eller flere.

Dersom Mjøndalen skulle finne på å få med seg poeng mot RBK i dag, Må vi trolig vinne vår siste. Vi kan klare oss med uavgjort, men Mjøndalen vil gå forbi oss om de vinner med tre mål mot Aafk. Det er ganske høy sannsunlighet for at de gjør det.

Vinner Mjøndalen idag er det trolig over for oss. Da er det likt på poeng, og avhengig av seiersmargin på Lerkendal, helt jevnt på målforskjell. Da må vi ikke bare vinne på Intility, vi må trolig vinne med to eller tre mål. Det kommer ikke til å skje.

I mine øyne ser dette tungt ut, dessverre.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av iekksil Vis innlegg
    "I dag skal jeg faen meg score mål koste hva det koste vil!" Det må være innstillinga. Kun Schulze viser snev av dette. Hadde dette vært løst tidligere i sesongen kunne vi vært trygge midt på tabellen nå.
    Da nytter det ikke å snakke om "en god prestasjon".
    Tja. Det var vel denne innstillingen som var litt av problemet. Schulze ødela vel flere sjanser ved å forfølge baller han ikke kunne gjøre stort med. Hadde han hatt sin sedvanlige ro i boksen, hadde nok Start scoret flere mål.

Joey har hatt mange oppgaver å løse i løpet av sesongen. I innledningen lakk forsvaret som ei sil, og det varte langt ut på høsten før Start hadde noe mer å komme med offensivt enn høyt press og kontringer. Nå har man et lag som virker trygge defensivt og kan styre spillet og skape litt sjanser mot etablert forsvar. Det er en enorm forbedring.

Så kan man ikke få i pose og sekk. Ved å frigjøre Bolanos bredt og høyt på høyrekanten har man fått en ny dimensjon i angrepsspillet. For å komme dit har man ofret den mer primitive spisstypen til fordel for en løpssterk og bevegelig Markovic. Dermed spiller Start helt uten angripere med boksspill som sin styrke, og sliter med å få uttelling av å sette opp Bolanos og Wichne på høyresiden. Men det spørs jo om Start hadde klart å få like god kontroll på kampene med et neshorn på topp.

Start kunne virke noe preget av stunden da sjansene skulle settes, men spillemessig var vel førsteomgangen blant det bedre de har vist. Det har vært for mye prat om gode prestasjoner, brente sjanser og dårlig uttelling denne sesongen, men i går synes jeg faktisk det ga mening. Brann skapte vel knapt en sjanse, mens Start sjeldent har skapt mer. Jeg synes laget fortjener ros for å hente frem sitt beste i en så viktig kamp, og synes de hadde fortjent bedre. Skaden til Makrini ødelegger mye.

Nå blir det nervepirrende. Tar Mjøndalen poeng på Lerkendal, er det nok kjørt. Vinner Rosenborg komfortabelt, klarer nok Start seg med tap i siste runde. Samtidig var Ålesund så urovekkende svake i går, både på papiret og i realiteten, at man knapt kan utelukke noe som helst fra den kanten. I tillegg kan jo Start fort gå på en mine mot Vålerenga selv om de har falmet ganske kraftig i det siste.

Jeg føler vel fremdeles at Start har det beste utgangspunktet her. Uten Bambas brente straffe er jeg ganske sikker på at Start ville rykket ned.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Nytter sjelden å skylde på dommere eller andre, dette kommer tilbake til ett problem - goalgettere, eller mangel på.

Må da gå an å ta en tur til Danmark å få opp et par danske drenge som har skjønt det, og ikke er livredde for å bomme.
    Samme hvor man spiller til neste år så må den løses!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    RBK berget alle poengene fem minutter på overtid. Uten den scoringen hadde det sett bekmørkt ut. Nå er vi i det minste ikke avhengige av seier, og selv med tap må Mjøndalen vinne med fire. Synd at Vålerenga rotet vekk ledelsen sin, med seier der hadde tredjeplassen vært sikret. Men det er fortsatt mulig at de ikke har noe å spille for når hengekampene er unnagjort.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Start har litt vel mye tur nå, særlig med tanke på straffebommen til Brann på slutten av kampen sist også. Klarer fortsatt ikke Start dette med de marginene de har fått nå så er det vel fortjent at de rykker ned.

Føler meg fortsatt ikke trygg, for når Start ikke klarer poeng borte mot Mjøndalen som var årets viktigste kamp så er det vanskelig å ta poeng borte mot VIF som sannsynligvis må ha poeng mot Start for å beholde medaljeplassen siden de bare tok et poeng borte mot Viking i kveld. For taper Start med 2 mål mot VIF og Mjøndalen vinner med 2 så er det over for Start. Aalesund som møter Mjøndalen har heller ingen ting å spille for så ikke ikke utenkelig at Mjøndalen kan score en del mål i den kampen men tiden vil vise.

Start er i alle fall sikre med poeng på Intility, men det er lettere sagt enn gjort med Starts poengfangst på utebane friskt i minne. Skal vi se statistisk på det så er VIF eneste laget sammen med Glimt som ikke har tapt en eneste hjemmekamp, mens det kun er Aalesund som er svakere borte enn Start(og det går vel ikke an å være svakere enn Ålesund i år?) Så dette er vel så godt som beste hjemmelag mot værste bortelag som møtes.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av bosve Vis innlegg
    Føler meg fortsatt ikke trygg, for når Start ikke klarer poeng borte mot Mjøndalen som var årets viktigste kamp så er det vanskelig å ta poeng borte mot VIF som sannsynligvis må ha poeng mot Start for å beholde medaljeplassen siden de bare tok et poeng borte mot Viking i kveld.
    Det er absolutt ingen grunn til å føle seg trygg nei. Statistikken du nevner tilsier at Mjøndalen har en fordel før siste runde.

Samtidig skal vi ikke glemme at prestasjonene til Start den siste tiden har vært ok. Og før Mjøndalen leverte vi to gode bortekamper. Det er heller ikke umulig at Vålerenga ikke har noe å spille for, til tross for poengtap i dag. Det avhenger av hengekampene til RBK og Kristiansund.

Det viktigste er vel uansett at vi ikke reiser til Intility og må vinne.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det er heller ikke umulig at Vålerenga ikke har noe å spille for, til tross for poengtap i dag. Det avhenger av hengekampene til RBK og Kristiansund.
    Jepp. Søndag håper vi på Molde- og Stabæk-seier.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Må si at RBK var grisedårlige i dag. Mjøndalen spiller som vanlig destruktiv fotball, men de er veldig gode til å forsvare seg, og har en killerinnstilling. De drar ned tempoet i kampen, og rydder unna i stor stil. Uhyre viktig RBK mål på overtid. Synd de ikke fikk 2-3 i sekken. Uansett har Start fått solid hjelp, og må ta ansvar for egen udugelighet og scoringsvegring. Slik jeg ser det, står det mellom Mjøndalen og Start, og Start har kanskje fordel 60-40. Blir ulidelig spennende, og sløvt at Start ikke har tatt bedre på sin mulighet. Men dette var desverre som forventet.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Jepp. Søndag håper vi på Molde- og Stabæk-seier.
    Vet ærlig talt ikke om det spiller så stor rolle. Jeg husker fremdeles tilbake til 2007 da Start ble smadret av et Lyn-lag med garderoben full av bobler og null og niks å spille for.

Tipper Fagermo ønsker å sende Start ned, men det kan jo være han bruker anledningen til å takke av Vilhjalmsson om kampen er ubetydelig. Faren for å tape klart er kanskje vel så stor om Vålerenga spiller uten press, men sjansene til poeng er nok større om Vålerenga allerede har sikret medalje.

Start har hatt ni tær i Obos ved to anledninger nå, men er blitt reddet av Bamba og RBK. Men 1-0 på Lerkendal var på ingen måte resultatet jeg hadde ønsket meg. Om Start taper i siste runde, har nok Mjøndalen gode sjanser til å ta seg forbi.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette er jo naturligvis bare hypoteser, gule og svarte sådan. Men likevel:
    Det har vært en helt spesiell sesong. Dette må ha tært på mentalt for de fleste. Hvis plasseringen er avgjort før siste serierunde, som er rett før jul, tror jeg fokus fort skiftes over på ferie og forberedelser til neste år. Her blir det sannsynligvis langt kortere vinterpause enn normalt.
    Jeg tror derfor det kan påvirke VIF. Og dessverre også Ålesund.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Om Start taper i siste runde, har nok Mjøndalen gode sjanser til å ta seg forbi.
    Enig. Aalesund fremstår helt ufattelig svake, vi må legge til grunn at Mjøndalen vinner med de tre målene som trengs for å ta de forbi på målforskjellen. Og da må Start ha poeng på Intility. Jeg synes den oppgaven fremstår som tøff uansett tabellsituasjon for Enga.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Det har vært en helt spesiell sesong.
    Godt poeng.

Generelt sett er det nok en langt større fordel å møte bortelag som kun har æren å spille for enn hjemmelag.

Et Vålerenga-lag som trenger et resultat vil nok være mer skjerpet, men kanskje også spille med lavere risiko.

Det store spørsmålet er nok uansett hvordan Start takler presset. Nå er det ikke lenger snakk om matchballer, men en aller siste sjanse der laget går til en tøff bortekamp i forsvarsposisjon.

Mjøndalen har scoret 23 mål på 29 serierunder. Ingen har vel scoret færre etter overgangen til 16-lagsserie. Sammenlignet med Sondre Liseth fremstår jo selv Ramsland og Skålevik som gode avsluttere. Det er på ingen måte åpenbart at Mjøndalen klarer å gjøre sin del av jobben, men to ting taler i Mjøndalens favør. De er i angrepsposisjon og vet i utgangspunktet hva som kreves. Og så møter de et lag som muligens tok ut siste rest av moral i lokaloppgjøret mot Molde, som har hatt en begredelig sesong og nå mentalt er på juleferie.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Lite hjelp å hente fra Molde idag. Vålerenga er dermed trolig avhengige av å vinne neste søndag for å klare tredjeplassen. RBK møter Sandefjord borte, som ligger trygt plassert på tabellen uten noe å spille for.

Det er uansett europaspill for både tredje- og fjerdeplass.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •