Side 4 av 4 FørstFørst ... 234
Viser resultater 61 til 73 av 73
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Da er Kasper Skaanes klar for Brann.

Det fremstår som en rasjonell beslutning. Skaanes har trolig vært en dyr mann for Start, og har ikke spilt mange gode eliteseriekamper i løpet av sin tid i klubben.

Det er mulig han fremdeles har et uforløst potensial som indreløper. I Start ville han nok vært bankers på høyrekanten, og levert på godt Obos-nivå som han gjorde i 2019. Så dette er åpenbart en svekkelse av førstelaget. Og en mann mindre i en tropp som allerede er for tynn til å spille internkamper.

Så det skaper nok litt ekstra hodebry for trenerteamet på kort sikt. Men klubben må tenke value for money og helst lenger enn kommende sesong.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig i dine betraktninger, Peder. Jeg tror Skaanes har potensiale til å bli en veldig god indreløper, men så lenge Start hadde tenkt å bruke han på kanten synes jeg det er like greit at han reiser. Han kunne levert bra der også i Obos, men da synes jeg heller det er mer fornuftig å finne andre typer å satse på som kan fylle den rollen bedre på sikt. Men nå må klubben ut og hente høyrekant.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Skaanes var blant de siste, sammen med Jørgensen, som var igjen etter spillerkjøp og lønnsfesten til SEB, så det er ikke unaturlig at klubben lar han gå når det kommer et tilbud. Dyr mann å drifte i OBOS-ligaen. Han er som sagt over heller ikke benyttet i sin beste posisjon hos oss, men dyttet ut på kant i mangel på alternativer der og en overbefolket midtbane over lang tid.

Håper for Skaanes sin skyld at han får ut potensialet sitt mer sentralt i banen. Han var blant førstevalgene til Mark i den posisjonen, men har vel knapt en kamp hos oss i "rett" posisjon.

Etter dette står vi vel igjen med Eman som den eneste kandidaten til høyre ving. Hele høyre siden vår er skikkelig skral for å si det rett ut. Her behøves det noe inn, for jeg tror ikke vi har råd til å spille hele året med kun Sjøkvist og Markovic på den siden.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Første posten er oppdatert og ryddet litt.

Totalt 2 spillere inn og 8 spillere ut sålangt.
    20 spillere i stallen inkludert 3 keepere, i tillegg til at Altin Ujkani er tatt med siden han står oppført på A-laget sin side på ikstart.no.
    Det ser meget tynt på papiret!

Store spørsmål rundt hvordan hullene på høyre siden skal fylles og hvilke unggutter som vil regnes som A-lagsspillere når sesongen setter i gang.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er ikke helt enig i at det ser så tynt ut, men det er tynt på enkelte plasser.

* Vi har trolig den beste keeperen i Obos, i tillegg til den klart beste duoen/trioen
    * Vi har det klart beste midtforsvaret, med tre stoppere som trolig ville fått plass på alle lag i ligaen
    * Vi har antakelig den beste venstrebacken, og en backup som ville spilt hos de fleste andre i Obos
    * Vi har en meget sterk sentral midtbane, med flere alternativer

Usikkerhetsmomentene er knyttet til høyrebacken, kantene og spissplass. Backen er tynt besatt, men det kan samtidig være en mulighet for å dyrke frem Sjøkvist. På spissplass trenger vi forsterkninger, men vi skal ikke glemme at en Martin Ramsland i form er blant de beste spissene i ligaen. På kantene er vi derimot svært tynt besatt, og det er vel bare Tryggvason som er en ren kant av de som er i stallen.

Om vi beholder dagens spillere, og får inn 2-3 nye fjes i de riktige posisjonene, så er Start en klar opprykksfavoritt i mine øyne. Men jeg vil tro at det kan komme flere overganger ut før sesongen starter, så vi får vente til det med å konkludere endelig. Ellers både håper og forventer jeg at klubben bruker denne sesongen også til å bygge opp egne unggutter. Både Mikael Ugland, Sjøkvist og Tryggvason må satses på i år om de skal ha en fremtid i klubben.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Helt enig i vurderingene dine Stig. Det var totalt antall jeg tenkte på.
    16 utespillere (+ Ujkani) er ikke mange å rotere på over en hel sesong. Kun Sjøkvist på høyre siden og Tryggvason på venstre kant. Der er det store hull som må dekkes.Eman kan i teorien spille både kant og spiss, og dermed dekke litt opp. men ikke over en hel sesong i knokkelligaen.

Hvis Akinyemi faktisk ikke er så fotballinvalid som det så ut til (ref. internkampen) er det ikke så prekært å få inn en spiss til. 3 rene spisser i OBOS er litt råflott når vi spiller 4-3-3. Det er viktigere at vi får inn dekning på de posisjonene vi ikke har noen, eller bare en som spiller naturlig etter min mening.

Interessant å se hvordan dette løses når det nærmer seg sesongstart. Satses det på at unggutter skal fylle opp som dekning, eller hentes det utenfra og i så fall fra hvilket nivå? Håper valget faller snart okke som, for jeg vil helst slippe panikkjøp rett før sesongstart

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig i at det er litt skralt på antall spillere i troppen per nå, vi må ha noe større bredde. Forhåpentligvis får vi ryddet unna et par spillere til, slik at man kan supplere med et par nye fjes og et par unggutter fra egne rekker.

Om Adeleke på mirakuløst vis skulle klare å komme tilbake trenger vi ingen ny etablert spiss nei. Men det tror jeg ikke før jeg får se det.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Start er en åpenbar opprykksfavoritt i mangel av andre. Men det som bekymrer mest er at sjansene for opprykk virker dønn avhengige av at flere spillere som leverte null og niks i 2020 forvandles til bærebjelker i 2021.

Sett utenfra virker dette svært hasardiøst. Men det er jo ikke stort man kan fått sett utenfra for tiden når det ikke spilles treningskamper. Det er naturligvis det sportslige apparatet som er best egnet til å vurdere tilstanden til spillere som Ramsland, Akinyemi og Tryggvason. Samtidig er den økonomiske situasjonen såpass prekær at mangelen på offensive forsterkninger ikke uten videre kan tolkes som at disse spillerne er i rute. Og Start har jo allerede prøvd seg på spillere som Ofkir, Rolantsson og Udahl, så de er neppe komfortable med troppen slik den er.

Start har 15 utespillere i troppen eksklusiv Altin Ujkani som virker å ha litt uklar status. Av disse har Gjesdal, Akinyemi og Ramsland usikker skadestatus. Michael Ugland er i opptrening etter langtidsskade og Andri Tryggvason har altså knapt spilt en førstelagskamp på tre år grunnet det som fremstår som en blanding av skadeplager og holdningsproblemer. At 10 av disse 15 overhodet er spilleklare til seriestart fremstår ikke åpenbart.

Start rykket opp med et nødskrik i 2019 med en stall som på papiret virket vesentlig sterkere enn årets både i forhold til kvalitet og bredde. Det var det individuelle ferdighetsregisteret til spillere som Sigurdarsson, Christensen og etterhvert Ramsland som gjorde Start til et topplag i 2019. Disse sto for omtrent 45 målpoeng selv om Ramsland og Christensen kun spilte en halv sesong hver. Men også spillere som Bringaker, Skaanes, Kabran og Wichne var gode obos-spillere og viktige offensive bidragsytere med tilsammen nær 30 målpoeng.

Hvis Start skal være i nærheten av å reprodusere slike offensive tall, må de nok få frem en kick ass kreativ kantspillere og en notorisk målscorerer på topp. Med dagens tropp betyr dette enten at Markovic må ta syvmilssteg i en rolle han virker å mistrives i eller at Tryggvason står opp fra de døde. Samtidig som at enten Ramsland eller Akinyemi får orden på kroppen og slår tilbake etter en fjorårssesong som aldri i verden ville kvalifisert til tosifret antall scoringer i Postnord-serien engang. Realismen i dette er vanskelig å vurdere, men at Start virker svært sårbare er det vel vanskelig å argumentere mot.

Så er det sikkert rom for enkelte forsterkninger spesielt om klubben evner å kvitte seg med tunge lønnsposter eller generere inntekter fra spillersalg. Å hanke inn en avdanket spiss som kan dunke inn 15 mål virker ikke som en uoverkommelig oppgave om situasjonen krever det. Men å finne en vingtype med 15 målpoeng i seg kan nok være vanskeligere.
    Sist endret av Peder A. Sten : 03-04-2021 kl 13:55

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    18 år gamle Mikael Baisotti fra Brann på prøvespill (trener med) laget:

https://www.fvn.no/sport/start/i/JJv...ener-med-start

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ser ut til at Emil Pedersen, sønnen til Steinar, kan bli lagets tredje spiss dersom han gjør en ok figur i en treningskamp eller to.

https://www.fvn.no/sport/start/i/lE9...en-blir-starts

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Peter Reinhardsen bekreftet klar for klubben og har signert kontrakt som løper ut 2022.
    Høyre back er mest aktuelt for han per i dag, da vi er godt besatt på midststopperplassene og Sjøkvist ikke har hatt noen konkurranse på høyresiden.
    Lengden på kontrakten tilsier nok at de har signert han primært med tanke på dybde i troppen i Obos denne sesongen, for deretter å se om han tar de nødvendige stegene for å bli en Eliteseriespiller innen utgangen av 2022.

https://www.fvn.no/sport/start/i/Qmz...klar-for-start

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Både Reinhardsen og Pedersen virker som fornuftige signeringer for å sikre bredde i troppen. Enn så lenge virker det som om det blir med disse foran ny sesong. Det innebærer en viss usikkerhet med tanke på bredden og kvaliteten på enkelte posisjoner, spesielt kant og spiss.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •