Side 8 av 9 FørstFørst ... 6789 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 166
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Da er det i gang med en lignende runde som i 2017/2018 da. Om de nærmer seg tosifret antall i dette vinduet synes jeg det begynner å bli latterlig.
    Enig med deg i det, men slik det ser ut nå kommer vi opp i 6, kanskje 7. Stallen talte 19 før dette overgangsvinduet, så det var virkelig behov for flere folk. 25-26 er nok derimot i overkant.

Ujkani tenker jeg vi ikke ser spille så mye mer, ei heller Pedersen nå som Cresswell er kommet inn. Jørgensen er fremdeles usikker og på utgående. Gjesdal er på vei tilbake i trening etter operasjonen i juni.
    Så da er vi nede i reelt 21-22 inkludert Deumeland. Det er er en god størrelse på troppen og ikke i nærheten av galskapen i 2018.

Foreløpig ser det ut som klare forsterkninger eller god bredde i rett alder, så jeg klager ikke så mye over det som er kjøpt til nå. Om vi får en eller to tilsvarende inn er det et godt vindu og langt over hva jeg forventet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Foreløpig ser det ut som klare forsterkninger eller god bredde i rett alder, så jeg klager ikke så mye over det som er kjøpt til nå.
    Der er vi enige. Men på et tidspunkt vil man passere en grense for hvor mye man kan få ut av dette på kort sikt. Dersom målet fortsatt er å sikre opprykk i år, kan de ikke bruke høsten til å spille inn et helt nytt lag. De må finne balansen, og så får de heller fylle på mer i vinter. En signering til burde være maks.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Der er vi enige. Men på et tidspunkt vil man passere en grense for hvor mye man kan få ut av dette på kort sikt. Dersom målet fortsatt er å sikre opprykk i år, kan de ikke bruke høsten til å spille inn et helt nytt lag. De må finne balansen, og så får de heller fylle på mer i vinter. En signering til burde være maks.
    Jeg tenker det kommer to til inn. En i forsvar og en offensiv spiller. Sistnevnte kan være Lakhamy, men jeg kjenner ikke nivået hans så det må det nok noen treningsrapporter fra FVN til for å bekrefte eller avkrefte.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Fornuftig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ikke akkurat en overgang, men Levi Eftevaag er tatt opp i A-stallen på permanent basis. Kult!

https://www.ikstart.no/nyheter/tas-o...chester-united

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da er det klart at Start skal låne en 20-år gammel midtbanespiller fra Glimt.
    https://www.fvn.no/sport/start/i/g63...av-bodoe-glimt

Merkelig signering i en lagdel vi bør være godt forspent, og hvor det også skal finnes rom for spilletid til klubbens egne lokale unggutter. Sikkert lavrisiko når det kommer til økonomi, men jeg sliter med å se poenget.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sindre svarer egentlig greit på hvorfor de henter han:
    Glimt har blitt så gode at de er med og kjemper om Champions League. Da kan det være vanskelig å slå gjennom for unge talenter. Når vi låner en spiller som Ask, er det med et håp om at det kan bli permanent hvis han ikke klarer å slå gjennom i Glimt.
    Med Eman på venstre ving, var vi i realiteten 5 midtbanespillere før Levi ble løftet opp til A-laget. Nå er vi 7, som er litt over dobbel dekning på alle plasser. Og så er det vel mulig at Ask kan spille på venstre ving med en god venstrefot.

Jeg er derimot enig med deg i at midtbane ikke akkurat var posisjonen der skoen trykker mest. God dekning med ok kvalitet i tillegg til et par unge talenter. Jeg synes derimot det er blitt litt vanskelig å se hvor de skal hente spillere nå, uten at det skal gå hardt utover noen som allerede er i laget. Vi har dobbel dekning over hele linja, bortsett fra venstre ving. Høyre kant kan sikkert også diskuteres, men der har vi nå Sjøkvist og Akinyemi, og så kan vel Belli spille der også om det virkelig kniper.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    men jeg sliter med å se poenget.
    Poenget er nok at Tjærandsen-Skau er såpass god at han aspirerer til en plass i førsteelleveren, og dermed vil styrke laget. De aller fleste trenere ønsker flere og bedre spillere i alle lagdeler, og Start står jo åpenbart med ganske blanke ark i dette overgangsvinduet og tar imot det de kan få. Særlig smart er det nok ikke i lys av klubbens historie og økonomiske situasjon, men det er i det minste gjenkjennelig.

Skal man lykkes i fotball, må man jobbe tålmodig og grundig over tid. Start har hverken tålmodighet eller tid. Da er det nesten dømt til å mislykkes. Men vi får jo i hvert fall håpe på at enkelte av de nye spillerne hever laget. Men Starts hovedproblem denne våren har ikke vært knyttet til kvaliteten på enkeltspillere, men snarere kollektiv svakhet. De nye spillerne fremstår ikke som umiddelbare problemløsere, så vi får håpe Tjelmeland har brukt treningsperioden godt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Skal man lykkes i fotball, må man jobbe tålmodig og grundig over tid. Start har hverken tålmodighet eller tid. Da er det nesten dømt til å mislykkes.
    Nettopp! Jeg klarer ikke fatte at de tar en ny runde med ekstrem forvandling når de så hvordan det endte sist. Men å lære av egne feil ser ikke ut til å være en egenskap de besitter. Desverre.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg klarer ikke fatte at de tar en ny runde med ekstrem forvandling
    Poenget her er vel at ansettelsen av Tjelmeland krever ekstrem forvandling. I kombinasjon med uttalt målsetting om at Start skal bli topplag i løpet av 3-4 år. Tjelmeland sverger til ekstrem ballbesittelse, mens troppen han overtok hører hjemme på Åråsen. Da ligger det i kortene at han ikke kan vente gjennom to overgangsvinduer på at troppen skal endres gradvis.

Hovedproblemet er at Start ikke har infrastruktur til å lykkes på overgangsmarkedet. Det mangler kompetanse og kontinuitet i alle avgjørende ledd. Trenerteamet er ferskinger, Marcussen er fersk og grønn, mens sportssjefen er sparket. Det er et ekstremt dårlig utgangspunkt for å hamstre spillere. Og da ender man opp med å lene seg på statistikk, rådgivere og agenter. Når man i tillegg ikke er spesielt attraktiv som klubb, er det ikke veldig mange gode spillere å velge mellom. Da ender man fort opp med å hente gode spillere til lagdeler som egentlig ikke har behov, i stedet for å hente litt dårligere spillere til lagdeler der enhver endring ville vært til det bedre.

Og så er jo ikke bare hva spillerne har vist på en fotballbane som bestemmer i hvilken grad de lykkes. Det handler også om helt andre ting. Personlighet og karakter, og ikke minst hvordan de klikker med resten av laget ute på banen. Dette mister man nok av syne om man belager seg på tips og eksterne rådgivere. Hadde man analysert Vegard Bergan ved bruk av wyscout, ville man sikkert fått et godt inntrykk av ham fra sesongen i Bodø-Glimt og fjoråret i Start. Da var han ganske god. Fordi han spilte sammen med en god stoppermakker som behersket det Bergan er svak på. I spann med Henrik Robstad eller Joachim Jørgensen frestår imidlertid Bergan som en sel på land. De kollektive forutsetningene for å lykkes er en vesentlig del av å vurdere spilleres evne til å få ut potensialet sitt i Start. Og dette er nok en vurdering som vanskelig lar seg løse tilfredsstillende om alt legges i hendene på eksterne speidere og rådgivere. Det er jo ikke slik at Start har hentet fryktelig mange dårlige spillere de siste sesongen. Spillerne som har blitt hentet har bare ikke fungert i Start.

Jeg har ikke veldig store forhåpninger til de nye spillerne Start har hentet. Jeg håper Mares kan tilføre stopperplassen kvalitet, men om det går på bekosning av Bergan er jeg redd Start også vil tape litt duellkraft. Valsvik virker som en stødig spiller, men noe stort steg opp fra Makrini, Schulze og Moldskred har jeg vanskelig for å tro at det blir. Og Tveita blir forhåpentligvis en klar forsterkning på høyrebacken selv om jeg stusser litt over at Start valgte å hente et restaureringsobjekt helt uten videresalgspotensial. Cresswell og Tjæransen-Skau er neppe soleklare førstevalg.

Det er fortsatt lenge til vinduet stenger, så jeg tipper det kommer et par spillere til.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Og så er jo ikke bare hva spillerne har vist på en fotballbane som bestemmer i hvilken grad de lykkes. Det handler også om helt andre ting. Personlighet og karakter, og ikke minst hvordan de klikker med resten av laget ute på banen. Dette mister man nok av syne om man belager seg på tips og eksterne rådgivere.
    Akkurat den biten prater Sindre litt om i denne artikkelen fra FVN:
    https://www.fvn.no/sport/start/i/G3P...ekstremt-noeye

Jeg er en del involvert, og er ekstremt opptatt av gruppen vi bygger her. Jeg vil helst unngå sile-fasen, jeg er først og fremst her for å bygge et lag. Det viktigste jeg gjør er å se om det som blir spilt inn passer oss. Så er det typesjekken jeg er ekstremt opptatt av. Jeg snakker med dem som kjenner aktuelle spillere best, lagkamerater, trenere og tidligere trenere – særlig det siste. De er ofte ikke forutinntatte. Jeg vil ha så ærlige tilbakemeldinger som mulig, sier Tjelmeland, som til slutt leverer en innstilling til Start-styrene.
    Ut fra den artikkelen fremstår det i hvert fall som om det gjøres en noe grundigere jobb med spillere som kommer inn enn kanskje har vært realiteten tidligere. Om det stemmer er jo ikke mulig å si, da kun de på innsiden kan bekrefte det. Og at man har gjort grundig forarbeid er ikke ensbetydende med at et kjøp blir en suksess. Det er mange faktorer som spiller inn der og vi er jo veldig kjent med en av dem; langtidsskader

Jeg tror Lakhamy blir signert permanent. Etter dette tror jeg ikke det kommer noen inn med mindre andre drar ut, som for eksempel Tønnessen som visstnok har interessenter i Hibernian

https://www.fvn.no/sport/start/i/Eab...tart-kapteinen

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Poenget her er vel at ansettelsen av Tjelmeland krever ekstrem forvandling.
    Du har nok rett. Derfor burde man ikke ansatt Tjelmeland. En ekstrem forvandling et ikke det klubben trenger. Etter min mening.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Du har nok rett. Derfor burde man ikke ansatt Tjelmeland. En ekstrem forvandling et ikke det klubben trenger. Etter min mening.
    Hva mener du klubben trenger da?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Noe som ikke hadde krevd total forandring. Hvem det er sitter ikke jeg med svaret på. Men noe som er nærmere det Start har drevet med de siste årene. Det Start har begitt seg ut på nå er ekstremsport, med stor risiko for å mislykkes totalt. Og da er det vel kroken på døra vil jeg tro.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Skålevik til Sogndal.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Tønnesen på vei bort. Hva er en grei pris for han? 1-2 mill innenlands kanskje 5 mill utenlands? Noen meninger?

Ellers så jakter vist Start en offensiv spiller. Den støtter jeg 100%

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1980 Vis innlegg
    Tønnesen på vei bort. Hva er en grei pris for han? 1-2 mill innenlands kanskje 5 mill utenlands? Noen meninger?
    Tønnesen fyller 24 i høst, og regnes neppe som en spiller med stort videresalgspotensial. Dette begrenser nok markedsverdien hans en del i forhold til utenlandsk interesse, og det er ikke helt utenkelig at Start kan få nesten like mye for ham om de selger ham innenlands som utenlands. Mitt inntrykk er at det primært er de unge spillerne med videresalgspotensial som selges dyrere ut enn opp.

Start har vel en afrikansk venstreback på prøvespill som kan signeres vederlagsfritt. Dersom prøvespilleren kan erstatte Tønnesen, enten på kort sikt eller på lengre sikt med Robstad i en overgangsfase, kan det være en ok deal for Start å selge Tønnesen nå selv om ikke prisen er allverden.

Men om Start må ut i markedet for å finne en erstatter, skal det nok mye penger på bordet for at dette skal bli en god deal for klubben. De betalte vel en liten million for Tønnesen da han kom, og Jerv har sikkert også sikret seg videresalgsavtale. Med tanke på Tønnesens relativt lange kontrakt og moderate lønn, vil mye av gevinsten fort spises opp av kostnader til å kjøpe og lønne en fullgod erstatter.

Så skal det sies at Tønnesen har hatt en svak sesong. Får de fem millioner tenker jeg de skal være godt fornøyd. Alt under fire fremstår som en dårlig deal med mindre de har en billig og god erstatter i ermet. Men om det er realistisk å få 4-5 millioner for å selge Tønnesen til Skotland, er vel ikke sikkert. Og det kan være vanskelig å avvise bud på markedsverdi dersom spilleren gjerne vil ut, så det er jo et dilemma som handler om litt mer enn hva som er best for Start.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Brann skal ha fått nok av Mathias Rasmussens håpløse intervjuer etter nachspielet. Han spilte vel venstreback i Danmark. Kan han erstatte Tønnessen?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Rasmussen er nok hverken interessant eller interessert med tanke på venstrebacken i Start.

Men jeg ser ikke bort fra at han vurderes som veldig interessant i en offensiv rolle. Og slik karrieren hans har utviklet seg de senere årene, er det ikke sikkert han har bedre alternativer.

Salget av Rasmussen er blitt nevnt som utslagsgivende for Start en Drøms engasjement i klubben. At Start solgte et stortalent for fem millioner til dansk fotball før han i det hele tatt var blitt moden nok til utgjøre en forskjell for Start, falt angivelig de fremtidige investorene tungt for brystet. Men ser man hvor ekstremt lite Rasmussen har fått ut av talentet sitt siden overgangen til dansk fotball, fremstår vel salget i etterpåklokskapens lys som et av de beste i klubbens historie.

Kanskje kan obosfotball i moderklubben være akkurat det som skal til for å få Rasmussen inn på riktig spor. Kanskje trenger han bare trygghet og stabil spilletid på et lavere nivå for å snu karrierekurven. Det er åpenbart et uforløst potensial der, selv om prestasjonene for Brann har vært fryktelig skuffende. I Start har han fremdeles en ganske høy stjerne, og det er mange eksempler på spillere som må hjem for å finne seg selv. Han burde vel også passe fint inn i Tjelmelands filosofi.

Man kan mene mye om hans uttalelser i etterkant av nachspielet, men personlig synes jeg det er ganske drøyt å sparke ut en spiller basert på disse uttalelsene. Jeg tenker nok at dette forteller mer om hvor gedigent han har floppet sportslig enn om hva han faktisk sa.

Jeg synes absolutt Start bør gjøre et fremstøt her selv om det er åpenbart at det er andre lagdeler som har større behov for forsterkninger. Rasmussen er Start-gutt og kan fremdeles bli en god fotballspiller i de rette omgivelsene. Det er en sjanse som er verdt å ta.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •