Side 4 av 9 FørstFørst ... 23456 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 166
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Da er Kasper Skaanes klar for Brann.

Det fremstår som en rasjonell beslutning. Skaanes har trolig vært en dyr mann for Start, og har ikke spilt mange gode eliteseriekamper i løpet av sin tid i klubben.

Det er mulig han fremdeles har et uforløst potensial som indreløper. I Start ville han nok vært bankers på høyrekanten, og levert på godt Obos-nivå som han gjorde i 2019. Så dette er åpenbart en svekkelse av førstelaget. Og en mann mindre i en tropp som allerede er for tynn til å spille internkamper.

Så det skaper nok litt ekstra hodebry for trenerteamet på kort sikt. Men klubben må tenke value for money og helst lenger enn kommende sesong.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig i dine betraktninger, Peder. Jeg tror Skaanes har potensiale til å bli en veldig god indreløper, men så lenge Start hadde tenkt å bruke han på kanten synes jeg det er like greit at han reiser. Han kunne levert bra der også i Obos, men da synes jeg heller det er mer fornuftig å finne andre typer å satse på som kan fylle den rollen bedre på sikt. Men nå må klubben ut og hente høyrekant.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Skaanes var blant de siste, sammen med Jørgensen, som var igjen etter spillerkjøp og lønnsfesten til SEB, så det er ikke unaturlig at klubben lar han gå når det kommer et tilbud. Dyr mann å drifte i OBOS-ligaen. Han er som sagt over heller ikke benyttet i sin beste posisjon hos oss, men dyttet ut på kant i mangel på alternativer der og en overbefolket midtbane over lang tid.

Håper for Skaanes sin skyld at han får ut potensialet sitt mer sentralt i banen. Han var blant førstevalgene til Mark i den posisjonen, men har vel knapt en kamp hos oss i "rett" posisjon.

Etter dette står vi vel igjen med Eman som den eneste kandidaten til høyre ving. Hele høyre siden vår er skikkelig skral for å si det rett ut. Her behøves det noe inn, for jeg tror ikke vi har råd til å spille hele året med kun Sjøkvist og Markovic på den siden.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Første posten er oppdatert og ryddet litt.

Totalt 2 spillere inn og 8 spillere ut sålangt.
    20 spillere i stallen inkludert 3 keepere, i tillegg til at Altin Ujkani er tatt med siden han står oppført på A-laget sin side på ikstart.no.
    Det ser meget tynt på papiret!

Store spørsmål rundt hvordan hullene på høyre siden skal fylles og hvilke unggutter som vil regnes som A-lagsspillere når sesongen setter i gang.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er ikke helt enig i at det ser så tynt ut, men det er tynt på enkelte plasser.

* Vi har trolig den beste keeperen i Obos, i tillegg til den klart beste duoen/trioen
    * Vi har det klart beste midtforsvaret, med tre stoppere som trolig ville fått plass på alle lag i ligaen
    * Vi har antakelig den beste venstrebacken, og en backup som ville spilt hos de fleste andre i Obos
    * Vi har en meget sterk sentral midtbane, med flere alternativer

Usikkerhetsmomentene er knyttet til høyrebacken, kantene og spissplass. Backen er tynt besatt, men det kan samtidig være en mulighet for å dyrke frem Sjøkvist. På spissplass trenger vi forsterkninger, men vi skal ikke glemme at en Martin Ramsland i form er blant de beste spissene i ligaen. På kantene er vi derimot svært tynt besatt, og det er vel bare Tryggvason som er en ren kant av de som er i stallen.

Om vi beholder dagens spillere, og får inn 2-3 nye fjes i de riktige posisjonene, så er Start en klar opprykksfavoritt i mine øyne. Men jeg vil tro at det kan komme flere overganger ut før sesongen starter, så vi får vente til det med å konkludere endelig. Ellers både håper og forventer jeg at klubben bruker denne sesongen også til å bygge opp egne unggutter. Både Mikael Ugland, Sjøkvist og Tryggvason må satses på i år om de skal ha en fremtid i klubben.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Helt enig i vurderingene dine Stig. Det var totalt antall jeg tenkte på.
    16 utespillere (+ Ujkani) er ikke mange å rotere på over en hel sesong. Kun Sjøkvist på høyre siden og Tryggvason på venstre kant. Der er det store hull som må dekkes.Eman kan i teorien spille både kant og spiss, og dermed dekke litt opp. men ikke over en hel sesong i knokkelligaen.

Hvis Akinyemi faktisk ikke er så fotballinvalid som det så ut til (ref. internkampen) er det ikke så prekært å få inn en spiss til. 3 rene spisser i OBOS er litt råflott når vi spiller 4-3-3. Det er viktigere at vi får inn dekning på de posisjonene vi ikke har noen, eller bare en som spiller naturlig etter min mening.

Interessant å se hvordan dette løses når det nærmer seg sesongstart. Satses det på at unggutter skal fylle opp som dekning, eller hentes det utenfra og i så fall fra hvilket nivå? Håper valget faller snart okke som, for jeg vil helst slippe panikkjøp rett før sesongstart

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig i at det er litt skralt på antall spillere i troppen per nå, vi må ha noe større bredde. Forhåpentligvis får vi ryddet unna et par spillere til, slik at man kan supplere med et par nye fjes og et par unggutter fra egne rekker.

Om Adeleke på mirakuløst vis skulle klare å komme tilbake trenger vi ingen ny etablert spiss nei. Men det tror jeg ikke før jeg får se det.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Start er en åpenbar opprykksfavoritt i mangel av andre. Men det som bekymrer mest er at sjansene for opprykk virker dønn avhengige av at flere spillere som leverte null og niks i 2020 forvandles til bærebjelker i 2021.

Sett utenfra virker dette svært hasardiøst. Men det er jo ikke stort man kan fått sett utenfra for tiden når det ikke spilles treningskamper. Det er naturligvis det sportslige apparatet som er best egnet til å vurdere tilstanden til spillere som Ramsland, Akinyemi og Tryggvason. Samtidig er den økonomiske situasjonen såpass prekær at mangelen på offensive forsterkninger ikke uten videre kan tolkes som at disse spillerne er i rute. Og Start har jo allerede prøvd seg på spillere som Ofkir, Rolantsson og Udahl, så de er neppe komfortable med troppen slik den er.

Start har 15 utespillere i troppen eksklusiv Altin Ujkani som virker å ha litt uklar status. Av disse har Gjesdal, Akinyemi og Ramsland usikker skadestatus. Michael Ugland er i opptrening etter langtidsskade og Andri Tryggvason har altså knapt spilt en førstelagskamp på tre år grunnet det som fremstår som en blanding av skadeplager og holdningsproblemer. At 10 av disse 15 overhodet er spilleklare til seriestart fremstår ikke åpenbart.

Start rykket opp med et nødskrik i 2019 med en stall som på papiret virket vesentlig sterkere enn årets både i forhold til kvalitet og bredde. Det var det individuelle ferdighetsregisteret til spillere som Sigurdarsson, Christensen og etterhvert Ramsland som gjorde Start til et topplag i 2019. Disse sto for omtrent 45 målpoeng selv om Ramsland og Christensen kun spilte en halv sesong hver. Men også spillere som Bringaker, Skaanes, Kabran og Wichne var gode obos-spillere og viktige offensive bidragsytere med tilsammen nær 30 målpoeng.

Hvis Start skal være i nærheten av å reprodusere slike offensive tall, må de nok få frem en kick ass kreativ kantspillere og en notorisk målscorerer på topp. Med dagens tropp betyr dette enten at Markovic må ta syvmilssteg i en rolle han virker å mistrives i eller at Tryggvason står opp fra de døde. Samtidig som at enten Ramsland eller Akinyemi får orden på kroppen og slår tilbake etter en fjorårssesong som aldri i verden ville kvalifisert til tosifret antall scoringer i Postnord-serien engang. Realismen i dette er vanskelig å vurdere, men at Start virker svært sårbare er det vel vanskelig å argumentere mot.

Så er det sikkert rom for enkelte forsterkninger spesielt om klubben evner å kvitte seg med tunge lønnsposter eller generere inntekter fra spillersalg. Å hanke inn en avdanket spiss som kan dunke inn 15 mål virker ikke som en uoverkommelig oppgave om situasjonen krever det. Men å finne en vingtype med 15 målpoeng i seg kan nok være vanskeligere.
    Sist endret av Peder A. Sten : 03-04-2021 kl 13:55

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    18 år gamle Mikael Baisotti fra Brann på prøvespill (trener med) laget:

https://www.fvn.no/sport/start/i/JJv...ener-med-start

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ser ut til at Emil Pedersen, sønnen til Steinar, kan bli lagets tredje spiss dersom han gjør en ok figur i en treningskamp eller to.

https://www.fvn.no/sport/start/i/lE9...en-blir-starts

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Peter Reinhardsen bekreftet klar for klubben og har signert kontrakt som løper ut 2022.
    Høyre back er mest aktuelt for han per i dag, da vi er godt besatt på midststopperplassene og Sjøkvist ikke har hatt noen konkurranse på høyresiden.
    Lengden på kontrakten tilsier nok at de har signert han primært med tanke på dybde i troppen i Obos denne sesongen, for deretter å se om han tar de nødvendige stegene for å bli en Eliteseriespiller innen utgangen av 2022.

https://www.fvn.no/sport/start/i/Qmz...klar-for-start

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Både Reinhardsen og Pedersen virker som fornuftige signeringer for å sikre bredde i troppen. Enn så lenge virker det som om det blir med disse foran ny sesong. Det innebærer en viss usikkerhet med tanke på bredden og kvaliteten på enkelte posisjoner, spesielt kant og spiss.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ikke så mye tvil om at disse to er breddespillere og ikke umiddelbare forsterkninger nei. Så blir det vel tatt en vurderingen mot slutten av denne sesongen om de er gode nok til å i det minste være backup til neste år.

Jeg må si at det er litt merkelig å gå fra å være overbefolket på nesten alle plasser untatt høyre back, til å virke tynt besatt nesten over hele linja. Midtbanen var jo stappfull for ikke veldig lenge siden. Nå er det 6 spillere som konkurrerer om 5 plasser, hvis man inkluderer høyre og venstre kant. Her er det ikke mye rom for skader eller karantener gitt.
    Dersom Pedersen signeres teller vi 21 spillere i stallen, inkludert Ujkani (som jeg enda ikke helt skjønner hvorfor står oppført på A-laget). Så liten stall kan jeg ikke huske at vi har hatt noen gang.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Begynner å nærme seg bekreftelse på overgangen for Emil Pedersen også nå:
    https://www.fvn.no/sport/start/i/JJe...-start-spiller

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Reinhardsen fremstår som en fornuftig signering. Han er ung, billig og lokal, og har erfaring fra nivået. Han sørger for konkurranse om høyrebackplassen, og dekning i forsvaret. At han kanskje primært er en midtstoppertype er et pluss med tanke på at Start trolig ivrer etter å kvitte seg med Daland og Jørgensen får å bedre økonomien.

Så er jeg litt mer skeptisk til Emil Pedersen. Riktignok har han stamtavlen å slå i bordet med, men statistikken er ganske nådeløs mot spillere som har bikket 23 og fremdeles befinner seg på nivå 4. At han ikke har spilt tellende kamp siden 2019, hjelper ikke til. Målraten hans er heller ikke overbevisende med tanke på at Gausdal pleide å ligge på det dobbelt på nivået over.

Spissplassen i Start er et spørsmålstegn ene og alene knyttet til Ramslands restitusjon. Er Ramsland skadefri, har Start lite å bekymre seg for. Problemet er at vi vel ennå ikke helt vet om Ramsland er 100%, og er han det, er jo skadehistorikken hans uansett en overhengende fare. Dersom Ramsland ikke blir å regne med denne sesongen, vil Start trolig bli tvunget til å hente inn på høyere hylle enn Pedersen. Fevennen antyder vel at de tror Start kommer til å forsterke fronleddet før seriestart. Pedersen blir slik sett sannsynligvis en ren backup-løsning.

Sannsynligvis har Start god nok kontroll på egen bakgård til å vite at Pedersen er det beste de kan finne for en slik rolle. Men skal man bygge for fremtiden, må man se lenger enn neste kamp. Jeg hadde foretrukket et yngre talent i en slik rolle både på grunn av utviklingspotensial og videresalgspotensial. Å utvikle unge, offensive spillere er en nøkkel for Starts økonomi. Det skal ikke allverden til for å påkalle oppmerksomhet fra andre klubber dersom man er ung nok. Spillere som Khalili og Stokkelien kunne fort endt opp som salgsvare selv om historien viste at de aldri nådde stabilt eliteserienivå. Det samme kunne Salvesen selv om Start aldri ga ham en skikkelig sjanse. For Start som klubb er det i det lange løpet viktigere å pimpe opp talentene sine enn å stille med den beste benken.

Men når det er sagt, har jeg aldri sett Pedersen spille fotball. Så det er godt mulig jeg undervurderer ham på dårlig CV.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Meget enig i resonnementet ditt.
    Men rent både markedsmessig, men også sportslig skriker klubben etter en profil som kan bidra for å skape litt blest. Synes også en reell leder som går foran og løfter laget fortsatt mangler. Og siden benken også består av en gjeng introverte lykkepille spisere så er det enda mere kritisk. Om sesongen starter tøft tror jeg den mangelen kan bli fryktelig kostbar.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Reinhardsen fremstår som en fornuftig signering...
    Meget godt skrevet Peder.
    Jeg vet ikke om klubben ivrer etter å selge Daland, da det er mer sannsynlig at prisen hans øker dersom han blir med til Eliteserien neste år. Det er derimot tvilsomt at han står oppført på ikstart.no når vi prater sesongstart 2022, eller muligens høsten 2021. Håpet får være at det er en klubb med økonomiske muskler som melder seg på, slik at vi ikke nok en gang må kaste bort våre beste spillere for småpenger.

En Reinhardsen burde vi hatt i fjor, både for å gi Eirik konkurranse og for å bygge en ny høyre back så lenge den eneste "operative" i stallen var på utgående kontrakt som det var relativt tidlig klart at ikke ville bli forlenget. Litt galskap at det ikke ble tatt grep på denne posisjonen i sommervinduet i fjor. For min del behøver han ikke bli en ny Cancelo for min del. Det kan holde med en Freeman inntil videre, men den posisjonen er muligens en hemsko litt nedover i rekkene også.

Pedersen har jeg ikke store forhåpninger til. Han fremstår som en lokal nødløsning da begge våre nåværende spisser er veldig usikre kort. Mulig han kan gjøre en helt ok figur som backup i Obos, men jeg er ikke veldig forhåpningsfull til at han blir et klart førstevalg i Eliteserien 2022 (jada, vi skal rett opp!).

Så er det bare å krysse fingrene for at begge spillerne gjør kommentarene våre til skamme

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Jeg vet ikke om klubben ivrer etter å selge Daland, da det er mer sannsynlig at prisen hans øker dersom han blir med til Eliteserien neste år.
    Det er liten tvil om at eliteserien er en bedre utstillingsarena enn Obos, og at Start som eliteserieklubb vil få bedre betalt for spillerne sine. Men innen det blir eliteseriefotball på Sør Arena, begynner også kontraktsituasjonen hans å spille inn. Skal han spille eliteseriefotball for Start i 2022, er sommervinduet første mulighet for salg. Da har han kun et halvt år igjen til Bosman-tilværelse om informasjonen i denne tråden er riktig.

Det kan nok fort oppleves som en ubehagelig risiko å ta for klubben. Som eliteseriespiller føles det neppe like presserende å komme seg til et høyere nivå, og den økonomiske oppsiden for ham personlig blir fort veldig stor av å vente et halvår til. En liten skade i vårsesongen, kan jo også påvirke pris og salgsmuligheter.

Jeg tror det beste for Start er å selge til sommeren, og bruke noe av pengene på en skikkelig erstatter. For jeg tror ikke Daland vil være like avgjørende for Starts opprykksmuligheter som han er for sjansene til å berge plassen i eliteserien. Selges han i sommer, kan Start klare seg greit uten inneværende år, men virker avhengige av å fylle tomrommet før eliten. Da hadde det kanskje vært best å spille varm en erstatter i løpet av høsten.

I lys av Brandsdals opptreden i Fevennens podcast, virker det som en umulighet å spille Obos-fotball uten dundrende underskudd. Om spareblusstroppen til Steinar P styrte mot 10 millioner i underskudd i 2017, er det vanskelig å se at coronaåret 2021 skal ende lykkeligere. Start trenger nok frisk kapital i løpet av året for å berge profflisensen, og det kan enten komme i form av mer investorpenger eller spillersalg. Daland er Starts åpenbare kandidat i så måte, selv om det også virker som at det er svært sannsynlig at Kristoffer Ajer forlater Celtic og gir gode penger i kassa selv om prisen nok er et stykke unna det man drømte om i fjor.

Ellers blir det spennende å se hva som skjer på årsmøtet. Selv om jeg har vært kritisk til Start en drøm fra første stund, tror jeg et brudd vil være en dårlig løsning for Start slik situasjonen er nå. Valgkomiteens innstilling fremstår langt på vei som en provokasjon, og vil nok definitivt gi investorene en plausibel vei ut av klubben. Da er vi vel fort tilbake til det økonomiske uføret som preget klubben før 2017, og et sportslig produkt bestående av spillere som Reo-Coker, Skogmo og Antwi.

Det høres tilforlatelig ut at makta skal tilbake til klubben, men jeg vet nå ikke helt om jeg føler meg så mye mer hjemme og delaktig om Monica Grimstad tar avgjørelsene i stedet for Christopher Langeland. Start en drøm lever på lånt tid, og vil nok uansett snart trekke seg tilbake. Jeg synes de fortjener å få styre avviklingen selv, og synes tross alt at grepene som har vært gjort de siste årene gjør at fremtiden uten dem blir enklere. Jeg tror Start lever best med at de blir værende litt til så vi i det minste kan få unnagjort Obos-tilværelsen og pandemien før klubben skal stå på egne bein.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Reo-Coker! Du måtte dra det navnet opp av hatten igjen! Skrekk og gru!

Ser absolutt poenget ditt. Daland er ikke tungen på vektskålen med tanke på opprykk eller ikke og klubben har nok behov for penger helst i går. Om de "pusher" for salg kommer nok an på om SeD tror det vil lønne seg å spytte inn noen millioner nå, for å få dem tilbake igjen etter opprykk, eller om de er såpass skrapet at et salg av Daland er ekstremt kjærkomment. Tror også hvem som byr vil ha litt å si. De er nok ikke særlig interessert i å selge på "billigsalg" til en annen norsk klubb, når de har sett at det finnes større muligheter i utlandet. Har de is nok i magen til å si nei til f.eks. Molde når det ligger noen millioner på bordet? Det håper jeg, men er redd for at de ikke har det.

Jeg har ingenting imot at SeD blir værende som investorer, så lenge de lar sport drive med sport og vi får en selvdreven klubb i enden av tunnelen. Akkurat nå har vi vel sett de to ekstreme versjonene; flust av penger og utbytting av hele stallen, og ikke penger i det hele tatt så det må hentes lokale nødløsninger. La oss få en midt i mellom en stund, så skal jeg være fornøyd

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •