Side 3 av 6 FørstFørst 12345 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 118

Tråd: Kamptråd?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Dette er ihvertfall ikke i nærheten av et lag som kommer til å rykke opp.
    Jeg synes det er litt tidlig å avskrive Starts opprykksmuligheter. Jeg så riktignok ikke kampen mot Raufoss, og gårsdagens kamp mot Bryne var åpenbart en skuffelse, men sesongstarten sett under ett har vel vært helt ok.

Så har Brann og spesielt Mjøndalen tatt flere poeng enn forventet. Brann vil kanskje flyte på den gode sesongstarten og kan fort seile sin egen sjø. Men Mjøndalen kan nok falme, og det er nok fremdeles Stabæk som utgjør største trussel.

Slik sett har vel Start posisjonert seg greit i opprykkskampen. Til sammenligning sto Ålesund med 17 poeng etter ti serierunder i fjor. Men så kan man kanskje innvende at Start har hatt et ganske enkelt kampprogram til nå. Og så er det jo litt usikkerhet knyttet til hvor lenge man får beholde nøkkelspillere som Fallenius og Brunes og hvorvidt Worngoor rister av seg skadeneplagene og finner tilbake til gammelt nivå. I tillegg gir jo keeperplassen litt grunn til bekymring.

Bryne jobbet hardt, var godt organiserte og flinke til å forsvare seg. Start hadde sine sjanser til et tidlig ledermål og til en fortjent utligning. Det ville nok bikket kampen. Men i stedet var det Bryne som satte sjansene sine. Og som etterhvert fikk rommene og kontringssjansene når Start måtte frem.

Prestasjonen til Start var ikke bra nok. Vind og baneforhold må ta noe av skylden. I tillegg bød Bryne på vesentlig tøffere motstand enn Start har hatt for vane å møte til nå når kamputviklingen ble som den ble.

Det er noe helt annet å jage på Jæren enn å kontre på Sør Arena. Når Braut Brunes setter sjansene sine og Start får spille på sine styrker, ser de gode ut. Når Braut Brunes derimot brenner sjansene sine, og fremstår som den 2.divisjonsspissen han faktisk var da Start hentet ham på lån i vinter, blir kampbildet et annet. Uten at lagets prestasjoner nødvendigvis er så voldsomt forskjellige.

Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Brann virkelig i siget. 7-0 over Mjøndalen. Hadde vi tatt de 9 poengene som vi helt klart skulle tatt de tre siste kampene da hadde vi vært der 2 plass like bak Brann. Nå 7 plass og mange poeng bak direkte opprykk. Det eneste vi kan trøste oss med er at savnet etter brunes ikke blir merkbart.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Jeg synes det er litt tidlig å avskrive Starts opprykksmuligheter.
    Det er for tidlig ja, og var forsåvidt ikke slik ment. Selv om jeg personlig har liten tro på at dette ender med opprykk. Til det svinger prestasjonene for mye etter min mening. De to siste kampene er gode eksempler.

Rent objektivt er mulighetene fortsatt tilstede. Brann kan gjerne bare seile avgårde, så kan den siste plassen være en kamp mellom Start, Stabæk og et par andre.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nok et poengtap. Isolert sett ingen dårlig kamp, men ett poeng hjemme monner litt dårlig når klubben har havnet bakpå. Nå har vi tapt poeng hjemme mot både Mjøndalen og Stabæk. Vi må vinne flere av disse kampene om vi skal ha håp om direkte opprykk. Neste mulighet er hjemme mot Brann 7. juli.

Kampen var ok. Bakover var det solid, Stabæk skapte vel kun én sjanse hele kampen. Start var aggressive i presset og spilte seg stort sett fint ut av det bakre leddet. Offensivt skortet det. Stabæk var gode bakover, og når Start ikke klarte å spille seg gjennom ble det litt tynt. De fikk mange gunstige posisjoner, og fikk mange brukbare innleggsmuligheter. Men Stabæk eide egen boks, og det var vel knapt farlig de gangene det ble innlegg.

Start må begynne å ta poeng igjen. For publikum er det viktig at man holder seg inne i toppkampen. Det er drepende dersom dette allerede nå blir en kamp om å klare en kvalikkplass.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Enig. Synes Start startet veldig bra. Så nullet lagene hverandre mer og mer ut etterhvert. Men alt i alt var dette en godkjent kamp av Start som jeg synes de hadde fortjent å vinne.

Defensivt har jeg neppe sett Start bedre siden nedrykket. Mares hadde litt trøbbel med Normann Hansen innledningsvis, men hevet seg raskt og plukket ham fra hverandre utover kampen. I tillegg slo han fine pasninger når han vant ballen som i forkant av tverrliggerskuddet til Sanyang.

Synd ikke Sanyang fikk åpnet kontoen. Det hadde han fortjent. Det var naturligvis et tap for Start å starte uten Brunes. Han virket forøvrig litt preget da han kom innpå.

Nå venter to bunnlag som bør slås. Deretter kommer opprykksrivaler på rad og rekke. Start må høyne poengfangsten for å unngå å havne bakpå. Hadde helst sett at de hadde litt å gå på før vinduet åpner og Brunes etter alle solemerker er tapt.
    Sist endret av Peder A. Sten : 06-21-2022 kl 14:54

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Bytter Tjelmeland spillere i pausen, eller må det gå 60+ først?
    Med 5 bytter går det fint å ta noen som ikke virker den dagen av banen i 1. omgang!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det begynner å nærme seg full krise nå. Dagens prestasjon var syltynn. Det må rett og slett være en drøm å spille mot Start. Det er bare å legge seg bakpå og rydde unna. Får de ikke til å spille seg gjennom har de lite annet å ta av. Innlegg fra siden får de ingenting ut av, taper det meste av dueller i motstanders boks.

Hvor lenge får Tjelmeland lov til å sitte er vel spørsmålet nå. På sitt beste spiller de bra, men med dagens tap har de bare tre poeng mer enn på samme tid i fjor. De har en tydeligere måte å spille på, men det hjelper lite når de ikke får noe ut av det. Det er investert ganske mye i en spillerstall som bør være god nok til å kjempe om topp 3. Men nå er toget mer eller mindre gått.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Grunnen til at Start har gjort det så bra hittil, heter Braut.
    Han har scoret 11 mål og resten av laget har scoret 10.
    Han er god, resten av spillerne har ikke skjønt hva treneren vil de skal gjøre. Når de blie spurt om kampplan kan de ikke svare, det sier det meste.

Da må han forenkle, forenkle, forenkle. Har man enkle spillere må man kjøre som Nordli gjorde.
    Valgene spillerne kan ta er veldig få, og de må drilles inn i hodet til hver enkelt.

Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Nå har Daniel aase snakket om at start er gode nok for opprykk og bør rykke opp med dette laget. Når vi nå ligger å kaver midt på tabellen ikke vunnet på 5 kamper mot helt overkommelig motstand ( kan også ta med en ‘nesen seier mot Arendal ).
    Ja da må fevennen ta ansvaret som byens avis og kreve Tjelmeland sitt hode på et fat. Dette går bare ikke. Men aase og fevennen tar ikke tak i det åpenbare.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er skuffende at Start ikke er bedre til å skape sjanser mot lag som parkerer bussen.
    Fallenius og Derviskadic burde ha kreativitet nok til å slå avgjørende pasninger. Schultze og Sanyang burde ha fysikk nok til å vinne avgjørende dueller.
    Ingen av dem var gode i dag. Og har ikke vært det på en stund.

Sett i ettertid er det lett å si at Tjelmeland bommet med laguttaket. Laget burde fått inn ny energi. Typisk Cresswell, Gregersen og Svela. Og aller helst burde han latt de starte allerede mot Arendal for å teste dem ut og spille dem varme.

Når det er sagt, skjønner jeg også vurderingen om å toppe laget for å snu en dårlig trend. Det ville vært viktig å gi de viktigste spillerne en god opplevelse. Og det var jo ganske nære på. Skuddet til Fallenius i førsteomgang var en like stor sjanse som den Güven scorte på, bortsett fra at Fallenius ikke er en like god avslutter.

Bør dette være slutten for Tjelmeland? Absolutt ikke. Han har vist hva han kan få til i enkeltkamper, han er hardtarbeidende og teoretisk sterk, han har vist grundighet og teft på spillemarkedet - og hvis den treneren som kan overta dette laget nå og nærmest garantere opprykk finnes, ville han aldri valgt Start.
    Hvis ikke noe helt spesielt skjer, synes jeg i hvert fall han bør sitte ut sesongen. Det har vært nok trenerbytter i denne klubben de siste 10-15 årene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Bør dette være slutten for Tjelmeland? Absolutt ikke. Han har vist hva han kan få til i enkeltkamper, han er hardtarbeidende og teoretisk sterk, han har vist grundighet og teft på spillemarkedet - og hvis den treneren som kan overta dette laget nå og nærmest garantere opprykk finnes, ville han aldri valgt Start.
    Hvis ikke noe helt spesielt skjer, synes jeg i hvert fall han bør sitte ut sesongen. Det har vært nok trenerbytter i denne klubben de siste 10-15 årene.
    Det er helheten som betyr noe, ikke enkeltkamper. Og helheten tilsier at det som er gjort er for dårlig. Det gjelder jobben som er gjort med laget, det som gjøres fra sidelinjen og det som gjøres på overgangsmarkedet. Start per i dag fremstår ikke som en klubb i balanse, det knirker i sammenføyningene med en gang det begynner å blåse litt.

Jeg har tenkt at Tjelmeland må få ut sesongen. Samtidig ser det ut til at det kan bli litt endringer i stallen i august. Troppen er ikke optimalt sammensatt, og flere spillere som ikke leverer har høy lønn. Spørsmålet er jo da om man skal gjennomføre endringer med utgangspunkt i gammelt regime eller ikke. Jeg tror fort at den diskusjonen kommer internt i Start.
    Sist endret av Stig Hornnes : 06-27-2022 kl 07:53

Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Selv med en Haug dårlige kamper så kan en irritere seg over. At lite går vår vei. I går så burde vi klart ha vunnet etter sjanser. Videre kan vi irritere oss over ranheimkampen der vi mistet to veldig unødvendige poeng på overtid. Er flere slike kamper, og hadde vi vært bare bittelitt i dytten så hadde totalbildet sett helt annerledes ut. Så i all elendighet så er vi egentlig ikke langt fra direkte opprykk om så i tilfelle…………

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1980 Vis innlegg
    hadde vi vært bare bittelitt i dytten så hadde totalbildet sett helt annerledes ut.
    Jeg sitter forsåvidt med litt av det samme inntrykket. Men jeg så også en oversikt over expected points etter ti serierunder som tilsa at Start bare burde tatt to poeng mer enn faktisk poengfangst, så det er mulig Start-brillene spiller oss et lite puss her. Et annet interessant aspekt med oversikten var at Start var eneste lag på øvre halvdel som hadde tatt færre poeng enn expected points, mens Åsane var eneste lag på nedre halvdel som hadde tatt flere poeng enn exptected points. Det viser vel at effektivitet og kvalitet langt på vei er to sider av samme sak i fotball. Og når man beregner expected goals og points så baserer man seg på statistikk. Det betyr at sannsynligheten for å score på en gitt sjanse er uavhengig av hvem som får den. Forskjellen på topp og bunn handler i stor grad om evnen til å sette sjansene sine. Dette handler vel så mye om kvalitet som flaks og uflaks.

Jeg fikk ikke sett kampen mot Kongsvinger. Fem strake kamper uten seier i Obos fremstår som en historisk svak rekke. Kan ikke huske jeg har opplevd lignende. Og hvis ikke ting snur raskt, er sesongen i ferd med å smuldre opp. Da er det naturlig at blikket rettes mot Tjelmeland. Samtidig skal det vel mer enn en formdupp til for å kvitte seg med en trener når man så til de grader har rigget spillerstall og støtteapparat for hans preferanser.

Det er vel primært to saklige, faglige argumenter for å sparke en trener. Enten er man misfornyd med jobben han gjør, eller så er man misfornøyd med resultatene som leveres. Er Start misfornøyde med jobben Tjelmeland gjør, er konklusjonen gitt. Men om man kun er misfornøyde med siste tids svake prestasjoner og magre poengfangst, bør man vel ha mer is i magen.

Men Tjelmelands problem er jo at fotballen han forfekter er ganske fjernt fra the winning formula. Start trenger opprykk, og andreplassen er up for grabs. Det finnes nok en god del tilgjengelige trenere der ute som kunne hevet dette laget såpass at man hadde hatt et reelt håp om direkte opprykk. Den sannsynligheten virker mindre med Tjelmeland. Selv om lykken snur, og laget finner tilbake til formen fra sesonginnledningen, blir det vanskelig å tette luka med en dogmatisk spillestil som gir en del poengsvinn.

Slik sett kan det være rasjonelt å skifte trener nå før sjansen for direkte opprykk eventuelt spoleres fullstendig. Gir man Tjelmeland flere kamper, risikerer man at kvalikspill er det beste man kan håpe på. Dersom Starts økonomi er avhengig av eliteseriespill, bør man kanskje vurdere om ikke man bør hente inn en trener som er bedre egnet til å nå dette målet.

Samtidig har det jo tidvis vært moro å se Start spille i år. Det er lenge siden sist. I hvilken grad det handler om spillestil eller spillertyper, kan nok diskuteres. Men etter å ha sett litt på Branns kamp mot Grorud i går, og litt på Stabæk tidligere i sesongen, er jeg litt usikker på om jeg ville foretrukket å være et topplag på deres premisser. De har åpenbart en helt annen soliditet enn Start, men herregud så kjedelig det er å se på.

Jeg mener det var hasardiøst av Start å hente inn en ung, uerfaren trener uten toppfotball- og hovedtrenererfaring. Klubben er for stor til å ansette lærlinger i ledende posisjoner. Det ble ikke bedre av at Tjelmeland fikk hente sin enda yngre assistent fra breddefotballen og påvirke klubben til å hente en sportsdirektør fra samme bakevje, også han uten erfaring fra rollen han skal betjene.

Nå sitter vi her i motgang med et støtteapparat uten CV. Tjelmeland har ingen erfaring å hvile på. Han har aldri opplevd motgang. Han har heller aldri opplevd medgang. Han har aldri opplevd press. Det er et dårlig utgangspunkt når det er tidskritisk å snu trenden. Men når Start har gått inn i denne situasjonen med åpne øyne, synes jeg strengt tatt de bør ta konsekvensene av egne valg, og stå i dette ut sesongen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Noen som tror at formasjonsendring fra 3-4-3 til 4-3-3 vil løse Starts problemer?

Selv tenker jeg at endringen er fornuftig for de kampene Start styrer, men endringen ser så liten ut at det neppe vil utgjøre en stor forskjell ift å omsette ballinnhav til sjanser.

For meg så det ut til at eneste endring er å flytte Tønnessen opp. Og at Schultze som en konsekvens av det gikk litt mer ut mot høyre. Dette er jo en endring som kan gjøres anytime i løpet av en kamp, og er vel blitt gjort flere ganger allerede.

Start slo Moss. Moss gjorde store tabber i forsvar som Start utnyttet. Det sier ingenting om at ny formasjon er løsningen på problemene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vanskelig å si. Jeg så heller ikke kampen i går. Men det kan ikke utelukkes at det kan ha en effekt. Man får ofte høre at formasjoner bare er tall, men det handler også om antallet spillere i de ulike lagdelene, posisjonering og hvordan man vinkler eget spill. Fotball er marginer, kanskje dette gir noen marginer i enkelte kamper. Det var uansett en god gjennomført kamp.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Fint med tre poeng, men prestasjonen mot Blink var heller dårlig.
    Andreomgangen er kanskje den verste omgangen Start har spilt noensinne.
    Blink er et bunnlag som bare kan betale spillerne 4000 kr i måneden. To spillere har nettopp terminert kontrakten. Reservekeeperen skadet. Når keeperen snakker på seg rødt kort, og toppscoreren må i mål, ligger alt til rette for en komfortabel seier.
    Start ledet på det tidspunkt 1-0 etter en OK første omgang.

Når utvisningen kommer, slutter spillerne å kjempe. Etter hvert virket de nervøse. Som tv-seer tenkte jeg at Blink ville slite seg ut når omgangen nærmet seg slutten, men i stedet virket det som det var Start-spillerne som ble slitne.
    De to målene på slutten var mest et resultat av at Blink tømte seg bak, ikke at de var mer slitne enn Start.

Byttene i kampen er jo et eget kapittel. Grundetjern og Sjøkvist skuffet. Og rokeringen av spillere var ikke vellykket. Hvis man ønsker å løfte frem lokale talenter, er det bedre å gi dem spilletid i sine beste posisjoner. I denne kampen skjønte verken jeg eller Grundetjern hvilken posisjon han hadde. Og Sanyang inn og ut etter ti minutter, uten noen akutt skade? Da var han neppe klar til å bli byttet innpå.

Håper ST kan forklare hvorfor han tok grepene han gjorde, og hva han lærte av at de ikke virket.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig, dette var en svak kamp. Det er en velid spesiell oppfatning å ha etter å ha vunnet 3-0 på bortebane. Men andreomgangen i går var fæl. Det så ut som Start var én mindre, ikke motsatt.

Men seier er det viktigste. På torsdag kan de blåse litt liv i sesongen igjen med seier over Brann. Det er ingen umulighet, selv om jeg ikke tror veldig sterkt på det. De står bra defensivt nå, får de i gang Brunes igjen kan de utfordre offensivt.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Håper ST kan forklare hvorfor han tok grepene han gjorde, og hva han lærte av at de ikke virket.
    Man kan selvsagt sette spørsmålstegn ved Tjelmelands kampdisposisjoner. Spesielt vellykkede fremsto de ikke. Men samtidig er det ganske sjokkerende å være vitne til spillernes respons etter at Blink ble redusert til ti spillere uten keeper.

Første omgang var ok. Start dominerte banespillet og slapp ikke Blink nær eget mål. Den bar riktignok preg av Starts offensive problem denne sesongen - evnen til å omsette dominans til store sjanser. Det ble mange svake innlegg som ble rensket bort av hodesterke stoppere. Braut hadde et par gode avslutninger fra umulige posisjoner som tvinget frem TV-redninger, men krevde keepertabber for å gi scoring. Reinhardsen hadde flere gode skuddposisjoner fra distanse, men trenger enda flere for å notere et statisisk mål. Starts scoring kom etter et balltap på egen sekstenmeter, og Fallenius var heldig som fikk de tre sjansene han trengte for å sette ballen i mål. For øvrig var vel Tønnesen nærmest da han sleivet et innlegg i tverrligger. Omgangen kunne utmerket godt endt uten resultat. Start er ineffektive og sliter med å skape de virkelig store sjansene. Det offensive sluttproduktet er liksom ikke helt godt nok til å unngå å havne i trøbbel selv om bunnlag.

Det Start leverte i førsteomgang hadde imidlertid vært mer enn godt nok utklasse Blink i andre. Hadde Blink hatt utespiller i mål i første omgang, ville Start avgjort kampen før pause. Derfor var det nesten ikke til å tro at Start knapt hadde en avslutning mellom stengene i ordinær tid etter utvisningen. En mer slående oppvisning i mangel på fotballklokskap har man vel knapt sett. Når de i tillegg mistet deler av dominansen med tre poeng i sekken og overtall, og etterhvert begynte å sprekke litt opp bakover, måtte man simpelthen klype seg litt i armen.

Nå venter Brann. De er solide, men ikke fantastiske. Det er ingen umulig oppgave. Samtidig virker ikke Start å være i sin beste form. Braut falmet inn mot sommerpausen, og virker rusten etter skadefraværet. Sanyang ble antakelig skadet i går, mens Cresswell foreløpig kun holder mål mot Postnord-motstand. Robstads inntreden i midtforsvaret er også en kraftig svekkelse. Thorkildsen ga heller ikke et godt inntrykk i går. Jeg føler det for øyeblikket er litt for mange potensielle matchtapere og for få matchvinnere i dette laget til at Start er favoritter mot de beste lagene.

Jeg trodde Antonsson fikk sitt fjerde gule kort i går. Men statistikken ble senere endret, og kortet overført til Robstad. Håper dette stemmer. Start trenger Antonsson mot Brann.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Greit tap mot ligaens beste lag. Det som bør bekymre er hvor stor avstanden virker å være opp til deres nivå. Er Start i ferd med å etablere seg som et OBOS-lag?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Enig i at avstanden virket stor. Og dette Brann-laget består jo i all hovedsak av spillere som ikke har holdt eliteserienivå de seinere årene. Likevel fremsto de et nummer for stort både kollektivt og individuelt.

Så kunne selvsagt Start scoret noen mål i denne kampen. Men Brann virket å ha ganske god kontroll, og gjorde ikke mer enn de måtte.

Brunes har mistet glansen, og misbruker sjanser. Det kan snu fort. Men når Schulze og Fallenius forsvinner ut, er det lite kvalitet til å sette ham opp utover kampen. Skaden til Fallenius så ikke bra ut, og kan nok i verste fall sette ham ut av spill en stund. Det vil være en kraftig svekkelse, spesielt når også Sanyang og Schulze hangler. Og bak virker også Wormgoor å ha trøbbel med å gjennomføre 90 minutter. Mens Thorkildsen tross et par meget gode redninger fremstår som et usikkert kort i feltarbeid og frispillingsfasen.

Start ser ikke ut som noe topplag for øyeblikket, og tåler ikke at luken opp blir særlig større. Nå venter fire kamper mot andre opprykkskandidater før vinduet åpner. De kampene vil fort definere Starts sesong. Om Start halter videre med dagens poengsnitt, er det jo en fare for oppløsning. Brunes kan forsvinne i august, og det kan fort også være andre spillere på laget som føler det er på tide å ta steget opp dersom opprykkshåpet svinner. Om så skjer, kan jo dette fort bli en reprise av fjoråret.

Da spørs det om Tjelmeland overlever høsten.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •