Viser resultater 1 til 10 av 10
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

2. Serierunde:START - JERV (kamptråd)

Tid: Onsdag 19 mai kl1800
    Sted: Sparebanken Sør Arena

Endelig er vi i gang igjen. Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne skrive en blogg og motstanderen heter Rosenborg, Viking eller Brann, men dessverre blir det en ny sesong mot mindre profilerte motstandere. Nå gjelder det å ikke tro at vi er for gode for dette nivået, men heller fokusere på å vinne hver eneste kamp. Sesongen startet borte mot Sandnes Ulf, og selv om 1.omgang var veldig svak, så klarte vi det som opprykkslag ofte klarer - nemlig å dra med oss 3 poeng på en middels dag.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var sist lørdag borte mot Sandnes Ulf der vi vant 2-1.

1. Unngikk mange gule kort. I de siste sesongene har Start pådratt seg altfor mange gule kort. I år har vi en fryktelig tynn stall og er dermed veldig sårbare hvis spillere pådrar seg karantener. Derfor var det veldig gledelig at vi i Sandnes kun pådro oss ett gult kort. (Henrik Robstad på overtid). Spesielt El Makrini har hatt en tendens til å pådra seg altfor mange kort, men han holdt seg i skinnet i denne kampen og unngikk kort. La oss håpe vi fortsetter å unngå kort. Det blir viktig denne sesongen. (Vår motstander Sandnes Ulf pådro seg hele 5 gule kort i dennne kampen)

2. Ros til dommeren. Det er ofte lett å kritisere dommeren, men at man samtidig unngår å gi ros når dette er berettiget. Jeg vil trekke fram en situasjon som ble helt avgjørende og som dommer Daniel Higraff løste på en utmerket måte. Eman Markovic vant ballen rett foran innbytterbenkene i det 72 minutter og dro seg innover banen. Han klarte å slå en glimrende pasning til Henrik Robstad i bakrom, men ble samtidig meid ned av Espen Hammer-Berger. Dommer vinket spillet videre, Start scoret og deretter gav dommeren et fortjent gult kort til Hammer Berger. Veldig mange dommere hadde stoppet spillet, gitt Start frispark og gitt gult kort til Sandnes Ulf's spiller. Men her gjorde dommeren helt rett, gav fordel som Start scoret på.

3. Henrik Robstad! Man må jo bli glad i Starts rutinerte venstreback. I fjor startet han kun 7 kamper og også denne sesongen ser det ut som han må starte mange kamper på benken, men allikevel er han positiv og vi vet at han alltid gir 100% når han får sjansen. Mot Sandnes kom han inn etter 69 minutter og 3 minutter senere gikk han på et herlig løp i bakrom og endte opp med å avgjøre kampen med en avslutning en klassespiss verdig. Utrolig sterkt gjort og det er godt å ha slike spillere i troppen.

JERV'S 5 SISTE KAMPER
    17 april: Jerv - Sandnes Ulf 3-2 (treningskamp)
    21 april: Odd - Jerv 1-1 (treningskamp)
    25 april: Vålerenga - Jerv 3-1 (treningskamp)
    1 mai: Bryne - Jerv 1-0 (treningskamp)
    15 mai: Jerv - KFUM Oslo 1-1 (seriekamp)

IK START
    Hos Start er det ingen nye skader og dermed kan Joey velge og vrake fra en omtrent full tropp. Etter en svak 1.omgang i Sandnes vil det nok bli noen endringer og trolig vil Peter Reinhardsen komme inn på høyrebacken i stedet for Sander Sjøkvist. Det er også trolig at det blir en endring på høyrekanten. Jeg tror Emil Pedersen blir byttet ut med Mikael Ugland - og at Belli blir flyttet opp på høyrekanten. Et alternativ er også å bruke Adeleke Akinyemi, men tror nok Ugland er et mer realistisk valg i dag.

Dermed tror jeg vi starter med disse: (4-3-3)
    Deumeland

Reinhardsen
    Jørgensen
    Bergan
    Tønnessen

El Makrini
    Schulze
    Ugland

Moldskred
    Ramsland
    Markovic

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Vi fikk en god start på sesongen med 3 poeng i en vanskelig bortekamp i Sandnes, men jeg håper virkelig at Joey og gutta klarer å nullstille her. Starter vi som vi gjorde i Sandnes kan vi fort bli straffet hardt av et Jerv-lag som har levert mye bra i treningskampene. Dette er et lokaloppgjør og det kan fort bli mye kriging og mange dueller. Og den krigen må vinnes. Jerv har mange spennende spillere fra utlandet som nok vil vise seg fram på en bedre måte enn de klarte i kampen mot KFUM.
    Jeg håper vi i denne kampen klarer å få til vårt eget spill, men dersom vi ikke klarer det, så er det godt at vi har en plan B - som vi viste i Sandnes. Det er lov å slå langt opp mot Ramsland og Schulze og at spillerne rundt disse er klare for å vinne andreballene. Det grepet endret kampen totalt i Sandnes og dette trekket kan også brukes mot Jerv om vi ikke får til vårt spill langs bakken.

Det er flere "eksperter" som foran sesongen har tippet at Start vil slite med å rykke opp, og noen har tippet at vi ikke vil klare kvalik en gang. Jeg håper vi virkelig kan motbevise disse "ekspertene".
    La oss fortsette den gode 2.omgangen vi hadde i Sandnes og sende Jerv tilbake til Grimstad med 0 poeng i bagasjen. Da har vi fått en meget god start på sesongen - og kan senke skuldrene litt foran de viktige kampene mot Ranheim og Aalesund.

Nå kommer kampene på løpende bånd, så det er bare å hente fram Start-skjerfet eller Start-drakta og heie fra god-stolen, om du ikke er en av de få heldige som får oppleve kampen fra stadion.

God kamp alle Start-venner! La oss håpe dette blir en god sesong der vi til slutt kan juble for opprykk til eliteserien!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Deilig Frank! Takk skal du ha! Nå er alt slik det skal være igjen

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Fullt fortjent tap mot et bedre lag i dag. Vi hadde noen gode perioder i første omgang, men Jerv hadde både flere og større sjanser. Kampen er i realiteten avgjort tidlig i andre omgang når de Jerv setter sin fjerde, og Start var aldri i nærheten av å true etter det. Måten Start fremsto i andre omgang er det mest skuffende, med lite bevegelse og lite fremdrift. Det så ganske enkelt ut for Jerv å forsvare inn en komfortabel seier til slutt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Snakker om å være langt unna!
    Dødball imot har vi vært dårlige på i en årrekke, men 4 stk i en kamp er smått ufattelig.

På høyresiden er vi helt lamme i dag. Både Reinhartsen og Pedersen viser at de har spilt på langt lavere nivå frem til nå. Begge tror de har bedre tid enn de virkelig har, spiller for løse pasninger og virker regelrett malplasserte. Jeg trodde disse skulle være backup da de kom, siden det er nivået de har. I stedet blir de satt først inn eller når det forventes at noe skal skapes. Ganske utrolig.
    Håpet får være at dansken som ikke har spilt kamp siden desember faktisk er god på den kanten. Det kan uansett ikke bli så mye svakere.

I bunn av alt må derimot innsats ligge. Der er det få som viser at de ønsker, med et par hederlige unntak.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Det så ganske enkelt ut for Jerv å forsvare inn en komfortabel seier til slutt.
    Det gjorde det. Start sliter i det offensive spillet. Makrini er mer en ballvinner enn en ballfordeler, og både Schulze og Belli er bedre til å avslutte angrepene enn til å bygge dem opp. Dermed handler det meste av Starts offensive plan om å komme seg til innleggsposisjoner. Det er forsåvidt ikke noe nytt i det, men når høyresiden virker å ha mer enn nok med å tilpasse seg tempoet i divisjonen, så blir det nok dessverre litt for enkelt å forsvare seg mot.

Dagens beholdning var keeperspillet til Deumeland og to klasseavslutninger fra Ramsland. At Ramsland er tilbake i sin beste form gjør Start til en klar opprykkskandidat. Men det virker tydelig at selv middelmådigheter som Ulf og Jerv har et ferdighetsregister og et toppnivå som ikke står tilbake for Start.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er skuffet over Joey i dag. Der han klarte å snu kampen mot Sandnes Ulf ved å spille mer direkte og flytte Markovic over på motsatt side, så virket han helt handlingslammet i dag. Når vi ligger under 2-4 så skulle selvfølgelig Adeleke Akinyemi blitt byttet inn - og ikke Sander Sjokvist.
    Ellers så virket det som om Jerv ville mer enn Start i dag - og DET er i allefall Joey's ansvar å få gutta mentalt klare. Dårlig forberedelser, dårlig kampledelse og svake bytter.

Selv med en svekket spillerstall SKAL Start rykke opp i år. Får vi for mange kamper som i dag, så sitter ikke Joey ut sesongen.

Jeg spår at Eirik Kjønø trener Start innen 2021 er over... (selv om jeg vet ting snurt fort i denne bransjen...)

La oss håpe at vi kan reise oss mot Ranheim... Da er vi med igjen!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Jeg er skuffet over Joey i dag. Der han klarte å snu kampen mot Sandnes Ulf ved å spille mer direkte og flytte Markovic over på motsatt side, så virket han helt handlingslammet i dag.
    Det virket som om Jerv hadde analysert Start ganske bra etter kampen mot Sandnes Ulf. Ta ut venstresiden, og da spesielt Tønnessen, så er det knapt noe igjen på flankene til Start. "Alt" går enten opp venstresiden, eller kommer fra en crosser fra venstresiden til høyresiden. På høyresiden skapes det minimalt, med ett unntak og det var da Eman gikk over på den siden mot Sandnes Ulf.
    Vi er ekstremt svake på den siden og det har "vi" visst om siden før sesongoppkjøringen da vi så hvilke spillere som forsvant. Det er nok mest skuffende at det ikke har vært mulig å tette dette hullet bedre enn en spiss fra lavere nivå (Pedersen) eller en omskolert spiss (Akinyemi) før overgangsvinduets siste dag.

Ellers så virket det som om Jerv ville mer enn Start i dag - og DET er i allefall Joey's ansvar å få gutta mentalt klare.
    Helt klart. Jerv var heltent i samfulle 90min. Start så ut som om de skulle spille første runde i cup'en mot Fløy...og det vet vi hvordan har gått tidligere

Jeg spår at Eirik Kjønø trener Start innen 2021 er over... (selv om jeg vet ting snurt fort i denne bransjen...)
    Jeg er redd Joey blir sittende uansett hva som skjer, rett og slett av økonomiske årsaker. De har ikke råd til å sparke han og lønne en ny trener

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Dette er fryktelig tynn suppe. Mangel på samhandling og tydelig spillemønster er meget svakt. Og fra trenerbenken er det stort sett kommentarene at dette er OK, og dette må vi bli bedre på. Nei, beklager, men jeg frykter at Start mister grepet på hele opprykket før de får begynt. Kvaliteten og bredden i stallen er for svak, samt at trenerteamet ikke evner å utvikle laget noenting. Alt blir for tilfeldig, og spillere må hele tiden tilpasse seg nye posisjoner på banen. Og når skal treneren innse at spillerne trenger en mental trener som kan påvirke laget i positiv retning.? Og vi ser det igjen, det er forskjell på kamp og trening. Utsiktene fremover er ikke lyse, med denne stallen og dette trenerteamet. Skal vi snart oppleve at Start blir pisset på i denne divisjonen også??Frykten er berettiget.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Selv med en svekket spillerstall SKAL Start rykke opp i år. Får vi for mange kamper som i dag, så sitter ikke Joey ut sesongen.
    Tja. Førsteelleveren bør være blant de beste i divisjonen. Men vi har lite å spille på når det er ting som ikke fungerer, eller spillere er ute av form. Vi kan godt kritisere Joey for dårlig kampledelse i går, men på benken hadde han vel strengt tatt bare Robstad som han med en viss sikkerhet kunne sette innpå og vite at ville levere. Han kunne og burde kanskje satt innpå Adeleke, men jeg er langt fra sikker på at det ville utgjort noen forskjell denne gangen.

Bredden i troppen har vært det store usikkerhetsmomentet i hele oppkjøringen. I kamper som i går ser vi hvor avgjørende det kan bli. Jeg tror ikke Joey er komfortabel med den troppen han disponerer, og det har han vei langt på vei gitt uttrykk for i det siste. Jeg tror vi skal ha en makssesong for å klare opprykk denne gangen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Bredden i troppen har vært det store usikkerhetsmomentet i hele oppkjøringen. I kamper som i går ser vi hvor avgjørende det kan bli. Jeg tror ikke Joey er komfortabel med den troppen han disponerer, og det har han vei langt på vei gitt uttrykk for i det siste.
    Helt klart. Han gir også uttrykk for dette i intervjuet ifm ankomsten til Sebastian i dag.

Sitat Opprinnelig skrevet av Joey
    På to år nå så har vi solgt spillere for rundt 20 millioner kroner. Da får det også sportslige konsekvenser.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •