Viser resultater 1 til 3 av 3

Hybrid View

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

4. Serierunde: RANHEIM - START (kamptråd)

Tid: Onsdag 2 juni kl.1700
    Sted: Extra Arena

TABELLEN
    7. Start 3 2-0-1 6-5 6 poeng
    12. Ranheim 3 1-1-1 3-5 4 poeng

Start er blitt et jo-jo lag på flere måter. Vi rykker opp og ned regelmessig, men denne sesongen har prestasjonene også variert voldsomt. Mot Sandnes Ulf var det en svak førsteomgang etterfulgt av en sterk andreomgang. Mot Jerv var vi OK i perioder i førsteomgang men fryktelige i andreomgang. Mot Aalesund var vi svake i førsteomgang men veldig gode i andreomgang. Det svinger altså veldig i prestasjonene og det er derfor umulig å tippe hva vi får servert i Trondheim mot Ranheim.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot Aalesund som vi vant 2-0.

1. Langskudd - Langskudd - Langskudd I flere år har vi etterlyst midtbanespillere som kan/tør å fyre av fra distanse. Joda, vi har Mikael Ugland som alle vet har et godt skudd, men utenom han så er det lenge siden vi har hatt midtbanespillere som utgjorde en trussel fra distanse. I våre 2.5 første kamper denne sesongen har vi heller ikke sett tegn til dette, men plutselig fant Starts spillere ut at det var mulig - og plutselig smalt det i hytt og pinne fra Starts spillere. Først var det Kristoffer Tønnessen som smalt ballen i krysset fra 30 meter. Noen minutter senere var det Eman Markovic som fyrte av skudd fra distanse som duppet inn bak Aalesunds keeper, før vi nesten fikk toppen på kransekaka da Akinyemi feide til med venstrebenet - og ballen smalt i kryss-stanga. Dette er definitivt noe vi må fortsette med, for vi har tydeligvis flere spillere med krutt i bena.

2. Vilje og innsats Etter kampen mot Jerv etterlyste jeg vilje og entusiasme fra Starts spillere, og det fikk vi virkelig se i denne kampen. Spesielt i 2.omgang leverte vi mye av det samme vi så fra Jerv's spillere i forrige kamp. Etter at vi tok ledelsen så vi Start-spillere som jublet for taklinger og blokkeringer. Vi så spillere som kastet seg inn og blokkerte skudd. Og jo mer Starts spillere feiret og ropte, jo mer resignerte virket spillerne til Aalesund. Det er ingen tvil om at det er psykisk slitsomt å ligge under og i tillegg se en motstander som viser en enorm tenning og glede over hver eneste duell som blir vunnet. La oss fortsette med dette i kampene som kommer.

3. Adeleke Akinyemi For meg var prestasjonen til Akinyemi enda mer gledelig enn de flotte langskuddene. Dette er en spiller som kom for en rekordhøy sum, til et nytt land og med enorme forventninger. Etter en god oppkjøring foran 2019-sesongen hadde jeg stor tro på et skikkelig gjennombrudd, men så ble han skadet i serieåpningen mot Aalesund - og flere komplikasjoner gjorde at han var borte - eller delvis skadet i nesten 2 år. At han nå er tilbake og blir kåret til banens beste mot Aalesund er så utrolig fortjent. Det er ingen i Start jeg unner dette mer enn Adeleke og jeg håper inderlig at han nå får mange sjanser og at han fortsetter å levere som han gjorde mot Aalesund. Da har vi plutselig forsterket høyrekanten med en spiller som de aller fleste hadde totalt avskrevet.

RANHEIM FOTBALL
    Ranheim var definitivt et av lagene de fleste trodde ville kjempe om direkte opprykk denne sesongen, men laget til Svein Maalen har slitt i sine første kamper. 4 poeng av 9 mulige er definitivt ikke godt nok for et lag som har ambisjoner om å rykke opp.

RANHEIM'S 5 SISTE KAMPER
    2 mai: Ranheim - Rosenborg 2-1 (treningskamp)
    8 mai: Ranheim - Stjørdals-Blink 1-2 (treningskamp)
    15 mai: Ranheim - Grorud 1-0 (seriekamp)
    19 mai: Bryne - Ranheim 5-2 (seriekamp)
    30 mai: Strømmen - Ranheim 0-0 (seriekamp)

IK START
    Hos Start er El Makrini fremdeles ute med korona-karantene, mens Matias Belli Moldskred har reist med landslaget til Nicaragua og er derfor uaktuell her. Mikael Ugland ble skadet på trening denne uka, men er visstnok friskmeldt og er med til Trondheim. Jeg tror det blir samme lagoppstilling som sist med unntak av Mikael Ugland som kommer inn for Belli Moldskred. Dermed tror jeg vi starter med dette laget: (4-3-3)

Deumeland

Reinhardsen
    Jørgensen
    Bergan
    Robstad

Schulze
    Tønnessen
    Ugland

Akinyemi
    Ramsland
    Markovic

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Med El Makrini ute og hele Start-laget i karantene det meste av forrige uke, var det nok flere enn meg som fryktet det verste da Aalesund kom på besøk søndag kveld. Og selv om førsteomgangen var en trist opplevelse for begge lag, så fikk vi levert årsbeste etter sidebytte.
    Start tok kommandoen i kampen og i det 54 og 64 minuttet hadde både Tønnessen og Markovic feid hvert sitt langskudd inn i nettmaskene. Etter dette styrte Start det meste og kunne scoret minst et par ganger til, men kampen ebbet ut med 2-0 til Start mot en av de største konkurrentene til direkte opprykk

Nå står en annen opprykkskandidat klar til å ta i mot oss. Ranheim har fått en ganske svak start på sesongen og det hviler et stort press på Svein Maalen's mannskap foran denne kampen. Blir det tap her, er distansen allerede 5 poeng opp til Start og 8 poeng opp til Fredrikstad.

Jeg har til tider kritisert Joey Hardarson for hans kampledelse (blant annet mot Jerv), men i denne kampen gjorde han et grep i pausen som ble helt avgjørende. Han satte mannsmarkering på Erlend Segberg hos Aalesund, og dette trekket hadde ikke Lars Arne Nilsen noe motsvar på. Segberg er generalen i dette Aalesund-laget og med han ute av kampen, fikk ikke bortelaget til mye. Her skal Joey og hans team ha ros for et godt taktisk valg som var med å snu kampen i Starts favør.

Med seieren mot Aalesund tok Start et godt byks oppover tabellen og skulle det bli seier i Trondheim, så klatrer vi helt opp på 2.plass på tabellen. Med tanke på at vi har spilt mot gode lag som Sandnes Ulf, Jerv, Aalesund og Ranheim, så er 9 poeng absolutt godkjent. Men lett blir det ikke, og Svein Maalen vet godt hva som venter og har helt sikkert sine planer for å stoppe Start.

Vi må bare håpe på at vi kan bygge videre på det vi viste i 2.omgang mot Aalesund. Da tror jeg vi har alle muligheter til å hente hjem 3 utrolig viktige poeng. Skal vi klare det må det derimot ligge 90 minutter med knallhard jobbing i bunn, og med vinnervilje og entusiasme som vi så spesielt i 2.omgang mot Aalesund.

Jeg gleder meg til kamp, og selv om jeg i utgangspunktet er fornøyd med 1 poeng, så tror jeg vi absolutt har en god sjanse til å få med oss full pott fra Trondheim.

Onsdag kl 1850 har vi svaret! Forhåpentligvis kan vi juble over enda et kremmerhus eller to, men det aller viktigste er at vi tar 3 nye poeng.

Lykke til alle sammen!
    Sist endret av Frankieboy : 06-02-2021 kl 05:44

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    For en begredelig kamp. Det er nesten utrolig at vi kommer unna med poeng. Ranheim styrte alt, Start klarte ikke etablere noe eget spill i det hele tatt.

Poemgmessig har sesongstarten vært ok. Prestasjonsmessig har det vært godt under pari. Det var imponerende moral mot Ulf, og en god andreomgang mot Aafk. Men utover det har det vært syltynt. De klarer ikke etablere noe eget offensivt spill, og defensivt ser det langt mer shaky ut enn forventet. Disse prestasjonene holder ikke i lengden.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Poemgmessig har sesongstarten vært ok.
    Poengfangsten er absolutt tilfredsstillende selv om prestasjonene har vært skuffende. Jeg så ikke kampen mot Ålesund, men ut fra rapportene kunne jo Start nesten like gjerne stått med null poeng på fire kamper etter spill og sjanser. Men så er det jo neppe tilfeldig at Start plukker poeng på dårlige dager. Deumeland er en klassekeeper, og spillere som Ramsland, Schulze og Markovic kan få mye ut av lite i motsetning til motstanderne.

Start spiller 4-3-3, men er ikke noe 4-3-3-lag. I møte med lag som har formasjonen i ryggmargen, synes jeg ofte det blir tydelig at Start stiller med dårlige forutsetninger.

Det blir spennende å se hvordan de neste kampene utvikler seg. Erfaringene fra Obos så langt er at mange av de antatt beste lagene som Start, Sogndal, Ålesund, Ulf, Hamkam og til dels Ranheim fremstår robuste og seige. De er solide fysisk, spiller med lav risiko og er fokuserte på presspill og dødballer. Mens mange av de antatt svakere lagene virker å ha en langt mer fryktløs og offensiv tilnærming. Det kan nesten virke som at opprykksdrømmen gjør topplagene overdrevent resultatorienterte, mens klubbene i midtsjiktet spiller uten press og har en mer offensiv og fryktløs happy-go-lucky-tilnærming til spillet. Det er altfor tidlig å trekke konklusjoner ennå, men jeg tror det kan komme mange overraskende enkeltresultater om det fortsetter slik. For det virker å være mange lag som på en god dag kan rulle over opprykkskandidatene rent spillemessig.

Fotball handler om å få resultater. Men det smerter litt å se et Startlag med fokus på lange innkast og høyt press. Det er jo på sett og vis evnen til å skape i etablert angrep man skal hige etter. Foreløpig er Start milevis unna å imponere der. Det er enkeltmannsprestasjoner, kontringer og dødballer som skaper nær sagt alt av sjanser.

Kampen mot Ranheim var nok en påminnelse om at troppen er tynn. Tønnesen gjør det forsåvidt greit nok i Makrinis fravær, men venstresiden uten Tønnesen klarte seg på ingen måte like bra. Akinyemi levde på ingen måte opp til rosen han fikk mot Ålesund, men viser vel likevel at han holder nivået like godt som resten av laget og kan bli en fin mann å ha i førsteelleveren denne sesongen. Vår nye danske skal få slippe vurdering etter å ha blitt kastet ut på dypt vann i en vanskelig kamp, men bør nok vurdere å kjøpe seg et nytt par kunstgressko.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •