Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Erfaring er bra det, men det høres ut som man er overbevist om at Tjelmeland har det som skal til.
    Nå er det jo ikke så stor forskjell på nivå 1 og 2 i norsk fotball.
    Men man ser overalt at ledere og trenere lykkes i yngre alder enn før, og har filosofier de følger som fungerer.

Gi mannen en sjans, dette kan fort være en gullfugl som er fanget, hvis han får tid og penger til å implementere.
    Lysten fra Aasen og SED til å putte penger inn vil naturlig øke, når de har fått inn sin mann.

Jeg mener også man må bygge litt i Start nå, så grunnmuren ikke kollapser med en gang det kommer litt uvær. Og det kommer nok. Man må bygge klubb samtidig som man bygger lag. Dette er jo ikke rakettforskning, men å få Start til å starte en prosess med å bli sertifisert som kvalitetsklubb i NFF er nok nyttig for hele klubben. Og vil bygge den struktur med sportsplan, og skriftlige stillingsbeskrivelser, organisasjonskart osv. Dette må på plass før klubben kan vokse videre, og kutte happy go lucky prinsippet som det ser ut som har kost seg i klubben til nå.

Men fortsatt gjenstår DL og Sportssjef som må fylles av dugelige folk, som kan meningsbryte seg frem til gode løsninger, og sørger for et godt arbeidsmiljø der alle snakker sammen!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Harry G Vis innlegg
    Jeg mener også man må bygge litt i Start nå, så grunnmuren ikke kollapser med en gang det kommer litt uvær. Og det kommer nok.
    Enig. Nå er det på tide at visjonene fra 2017 faktisk gjennomføres, og at man bruker den tiden som trengs. Jeg tror det er mange som helt fint aksepterer at vi ikke rykker opp med en gang så lenge man ser utvikling og kan tro på det som gjøres.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Start har vel de siste tredve år blitt drevet som et bordell i Beirut—stor trafikk, noen spennende øyeblikk, men heller lite man vil skryte av til fremtidige generasjoner.

Selv om sparkingen av Joey var av det sedvanlig flaue slaget, opplever jeg faktisk at det for første gang siden lenge, lenge siden kribler litt i maven—mitt eget salige ønske har vært en kulturell renselse i retning den fotballen vi så i 1989-1995, i form av et team av Erik Mykland og Viggo Strømme, men denne signeringen ser ut til å være enda mere spennende.

Blott det faktum at en gnistrende teknisk tidligere spiller som Daniel Aase er kanonbegeistret er jo enda er lovende tegn. Dette altså i tillegg til at Tjelmeland er meget godt kjent med klubbens investor, og ytterligere i tillegg til at Erik Mykland med sine snart femti år og gigantiske aura blir assistent. Om det i tillegg betyr nye midler, er det bare kanon, men et godt utgangspunkt for alle er vel å sikte mot utvikling og et overbevisende opprykk i 2022.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Blott det faktum at en gnistrende teknisk tidligere spiller som Daniel Aase er kanonbegeistret er jo enda er lovende tegn.
    Aase hadde nok vært minst like begeistret om Start hadde hentet Isnes fra KFUM, Røsseland fra Åsane, Kjønø fra Grorud eller Nesselquist fra Strømmen. Aase har et dogmatisk syn på fotball, og ville nok omfavnet enhver trener som deler samme tankegods.

Fotballfilosofi er på ingen måte uvesentlig, men evnen til å lykkes handler jo i hovedsak om andre aspekter. Lederegenskaper og evnen til å formidle og selge inn budskapet overfor spillertroppen er nøkkelen til suksess, og ingen spillere er like. Det som funker i Åsane, funker ikke nødvendigvis i Start. Dessuten er jo hva man gjør når ikke man har ballen i laget vel så viktig for resultatene som spillplanen med ballen i laget. Gode trenere skal jo også helst evne å ta grep underveis i kamper, og dette er jo ikke bare medfødt egenskap, men noe man tilegner seg gjennom erfaring.

Det er ingen som kjenner Tjelmelands egenkaper som hovedtrener. Han har nær sagt ingen erfaring. Rollen som assistent kan ikke sammenlignes med hovedtrenerjobben.

Det er smått utrolig at ansettelsen av en ung, urutinert trener fra Obos-ligaens bunnskikt kan skape halleluja-stemning i Kristiansand. At forventningene virker å hvile tungt på podcast-uttalser og avisintervjuer, vitner om en grenseløs naivitet. Og med tanke på hvor mange skuffelser Start-supporterne har opplevd de senere årene, er det overraskende at et umerittert trenernavn ingen har hørt om kan skape tro og håp.

Hardcore-supportere kan muligens leve greit med varierende sportslige resultater i tiden det tar å implementere ny spillestil. Men for den jevne tilskuer er underholdning synonymt med sportslig suksess. Jeg tror det er utenkelig at omgivelsene skal akseptere et Start-lag som ikke er med i kampen om direkte opprykk helt inn i det som fortoner seg som et historisk svakt felt.

At Start en drøm skal gi Tjelmeland årets sesong for å preppe opprykk i 2022, fremstår lite sannsynlig tatt i betraktning at de frem til nå knapt har tatt en eneste modnet, veloverveid beslutning. Og spørsmålet som melder seg er jo også hvilke spillere han i så fall skal ha med seg til eliteserien i 2023. For Starts troppsammensetning bærer jo få bud om en bedre fremtid. Mange nøkkelspillerne er så gamle at de høyst sannsynlig ikke engang er aktive i 2023. Mens junioravdelingen er for ung til å utgjøre en stamme når Tjelmelands Start skal begynne å levere. Og i mellomskiktet finner vi spillere som allerede idag burde vært på høyere nivå av hensyn til egen karriere. Tanken på at Markovic, Tønnesen og Schultze skal ofre egen karriere for å etablere Start i eliteserien i 2023, virker ikke veldig sannsynlig. I løpet av denne perioden må alle kontrakter reforhandles. Der havner nok de fleste av dagens spillere i en av tre kategorier; For høy lønn til å forlenge, for gamle eller for dårligere til å bli med videre eller for attraktive til å akseptere to sesonger i Obos. Planen om eliteseriespill i 2023 krever således total utskifting av troppen.

Jeg er derfor ganske overbevist om at Start opprettholder ambisjonen om å rykke opp i år. Det burde være høyst realistisk selv med omfattende endringer i spillestil når man ser hvordan Obos-ligaen har utartet seg til nå. Og selv om sjansene for opprykk isolert sett fikk seg et solid skudd for baugen med Joeys avskjed, er det vel god grunn til å forvente at sommervinduet vil endre bildet. Men sjansene for å overleve i eliteserien ved å la dagens kjernetropp spille ballbesittende fotball med stor risiko og en valp på trenerbenken, fremstår ikke veldig store. I den situasjonen Start har havnet nå, ser jeg imidlertid ikke noe annet alternativ.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Gode svar, og jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, Peder. Allikevel: Når man har blitt avspist med potetskrell og gammelt brød iallefall siden 2006, fortoner selv køen i kebabsjappa seg som lovnad om et måltid på Michelin-nivå.

Daniel Aases naive dogmatisme er nok en jeg dessuten deler fullt og holdent. Jeg tenker naturligvis på spillestil og ballbesittelse, utvikling av unge spillere i et system hvor det å ha det litt gøy og kjæle med ballen ikke medfører strenge leksjoner fra heslige drillotyper—som selv bærer blytunge dogmer fra landslagets bravader på nittitallet og det som selv dengang var en ofte latterliggjort, utdatert type fotball ludret opp i kvasiakademisk og liksom-moderne sjargong.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror mange nok potensielle sesongkortkjøpere er lei av måking av frenetiske baller i høyt tempo og heller ønsker å se et ungt lag som faktisk slipper å drite seg ut i Eliteserien med alvorspreget og kjip fotball av kjennemerket til Mons Ivar Mjelde, men som heller underholder seg og supportere til en mulig kvalikplass uten press. Hvis det er en vennskapelig ansettelse av en guttevalp vi gjør her, er det nok uten dette presset, og hvis det hele skulle kulminere i Teddy Moens eller Stig Inge Bjørnebyes skjebne, betyr det vel at Erik Mykland står sprettent klar til neste sesong.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Saken er jo hvis man skal endre noe rundt innøvde ting i en prestasjonsgruppe, så må man ta det trinnvis og være krystallklar i den pedagogogiske tilnærmingen, slik at ​alle​ skjønner hva endingene består i, og hvilke valg de kan gjøre i forskjellige situasjoner.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Lurer på hvordan Tjelmeland kunne tro det var OK å gi eier til en konkurrent tilgang til sensitive spillerdata.
    Ser ut som både kokkelimonke og gutteromstenking for meg. Begge deler bekymringsfullt.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Ser ut som både kokkelimonke og gutteromstenking for meg. Begge deler bekymringsfullt.
    Like barn leker best. Når klubbens eiere er halv ved, passer det sikkert fint med en trener uten evne til å skille mellom rett og galt. Men så er han vel utdannet ved Norges Handelshøyskole.

Personlig synes jeg det vitner om dramatisk karakterbrist å forlate UllKisa fem kamper ut i første sesong. Dagens nyhet bekrefter bare førsteinntrykket.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Gode svar, og jeg er ikke uenig i noe av det du skriver, Peder.
    Du skriver utmerkede innlegg. Håper virkelig ikke kriblingen din ga seg etter dagens møte med krydderfotballen. Vi trenger dine bidrag på forumet fremover. De har vært savnet.

Vi er nok enige om det meste. Jeg er jo også et fanprodukt av Brede Skistad. Selv om jeg må få påpeke at jeg synes du grovt underkjenner Tørums tid da Start tidvis spilte nydelig fotball.

Det er klart at Start burde spille teknisk fotball med egne guttunger. Men akkurat nå er guttungene for unge, og nøkkelspillerne uten forutsetninger for å kjæle med kula. Det er realiteter som kommer til å ødelegge Tjelmelands karriere i klubben før den har begynt med mindre han velger en mer pragmatisk tilnærming.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Du skriver utmerkede innlegg. Håper virkelig ikke kriblingen din ga seg etter dagens møte med krydderfotballen. Vi trenger dine bidrag på forumet fremover. De har vært savnet.

Vi er nok enige om det meste. Jeg er jo også et fanprodukt av Brede Skistad. Selv om jeg må få påpeke at jeg synes du grovt underkjenner Tørums tid da Start tidvis spilte nydelig fotball.

Det er klart at Start burde spille teknisk fotball med egne guttunger. Men akkurat nå er guttungene for unge, og nøkkelspillerne uten forutsetninger for å kjæle med kula. Det er realiteter som kommer til å ødelegge Tjelmelands karriere i klubben før den har begynt med mindre han velger en mer pragmatisk tilnærming.
    Takk for kjyd! Jeg skulle ha presisert at flinke og sympatiske Knut Tørum var det gyldne unntaket her, men han ble som kjent felt av en illojal spillergruppe som etterhvert viste større energi på arrangering av rægefest enn på banen.

Vel. Nå har Atle Roar gitt seg ende over, og Eurosport melder at Tjelmeland hadde gitt Aasen tilgang til analyseverktøyet før kampen. Det er mulig det er mindre problematisk enn det faktisk ser ut som, men det samme kan jo enhver mann si når kona tilfeldigvis finner profilen hans på et nettsted for frilynte swingers—han har nødvendigvis et prekært forklaringsproblem, og det hele tar seg heller dårlig ut. Ullensaker Kisa har opptrådt med verdighet og ro her, og det er de dessverre helt alene om.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Dette er hva Tjelmeland selv sier om analyseverktøysaken til FVN:
    Vi har en tett relasjon og vi har sparret mye i mange år. Han har hatt tilgang til alt av økter også i Åsane og det var nok der vi sparret mest. I Kisa begynte det med noen tilbakemeldinger jeg hadde fått på Sondre Sørløkk som vi diskuterte på telefon, og som han ville bruke for å gi noen tilbakemeldinger til sin sønn med tanke på hva man ser etter i toppfotballen. Men han har vel knapt vært inne på noe der og jeg hadde egentlig glemt at han hadde tilgang, sier han, og tar samtidig selvkritikk på at han ga Aasen tilgang:

– Jeg må nok også ta læring på hvem jeg er åpen med. Jeg bruker aktivt folk rundt meg og deler mye fra min hverdag for å få innspill til hvordan jeg kan bli bedre. I dette tilfelle skjønner at det kan se rart ut fra utsiden og at man kan spekulere i vår tette relasjon, sier Tjelmeland.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Kontinuitet, tålmodighet, langsiktighet. Det var vel kjernen i budskapet som ble presentert i 2017. Det vi fikk var kaos og manglende evne til både kontinuitet og langsiktighet. På toppen av dette får også klubben en omdømmekatastrofe rett i fanget med den nyansatte treneren. Det er aldri så ille at det ikke kan bli verre når det gjelder Start.

Å sparke Joey fem kamper ut i sesongen er kulminasjonen av elendig lederskap. Joey skulle vært sparket etter nedrykket, eller fått tiden frem til høsten for å vise at han kunne snu dette. Sjansene for å rykke opp er vesentlig svekket med denne beslutningen. Jeg er ganske sikker på at laget hadde vunnet mot Kisa hadde ikke dette skjedd.

Det er så kaotisk dette her at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne å ta tak. Men om Terje Marcussen er villig til å ta på seg ryddejobben, er det kanskje mulig å se et lite lys i tunnelen langt der fremme.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Å sparke Joey fem kamper ut i sesongen er kulminasjonen av elendig lederskap.
    Timingen er grusom. At dette kommer nå skyldes nok i all hovedsak at eierne gradvis har blitt spilt utover sidelinjen. Håland har åpenbart ikke latt seg diktere av eierne. Han har hatt dualmodellen og det gamle styret i ryggen, og nektet innblanding. Så har eierne naturlig nok svart med å snurpe igjen pengesekken fordi de ikke har hatt tillit til sportslig ledelse.

Årsmøtet ble et paradigmeskifte. Det nye styret startet jobben med å løsrive klubben fra aksjeselskapet, men innså nok relativt raskt at Start er dønn avhengige av investorpenger for å bestå som profesjonell fotballklubb. Dermed hadde de neppe annet valg enn å gjøre retrett, og det som startet som et gryende opprør mot eierne med mål om å overføre makt tilbake til klubben, har endt med full overgivelse der eierne nå har fått frie tøyler til å gjøre akkurat som de vil. Det er godt mulig eierne ønsket å gjennomføre disse utskiftningene allerede etter forrige sesong, og dermed gi ny trener tid og penger til å implementere ny retning før sesongstart. Men at det først er nå hinderne er ryddet av veien.

Personlig synes jeg det er fair at eierne får gjøre som de vil. De er garantister for Starts eksistens, og bruker titalls millioner årlig for å holde klubben borte fra skifteretten. Klubben kan ikke se bort fra avtalen de har inngått, og selv om dualmodellen formelt sett sikrer sportslig styring, er det vel ingen om i fullt alvor trodde at SED skulle opptre som passive donorer til en vanstyrt klubb.

Jeg tror Start hadde vært bedre tjent med å vente til sommerpausen. Å sparke treneren etter fem serierunder er nok en spiker i kista for Start rent omdømmemessig. Det er respektløst overfor Joey, og det er neppe noen ønskesituasjon for Tjelmeland heller som unektelig fremstår som et illojalt rasshøl. Nå venter et intensivt kampprogram der det knapt er tid til stort annet enn restitusjon. Vinduet er stengt og troppen er så liten at han knapt har handlingsrom. Dette er åpenbart ikke et gunstig tidspunkt for store endringer.

Men kampprogrammet kan forhåpentligvis gi ham litt drahjelp. Selv om det er forventet at Start rasker med seg det meste av poeng frem til sommerpausen med tanke på motstanderne de møter, vil sikkert Tjelmeland-tabellen gi en illusjon av fremgang de neste ukene. Det kan være verdt en del. Men krever nok en pragamatisk trener som spiller gampene gode i påvente av bedre ballspillere i sommervinduet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er enig i mange av dine betraktninger, Peder, men med et viktig unntak: Dualmodellen skal ikke bare være en formalitet, den skal sikre at eierne holder fingrene av fatet. Dette er noe jeg forventer at NFF følger opp, selv om alle som sparkes skryter påfallende mye av prosessen.

Og ja, klubben har vært vanstyrt. Men aldri så ille som nå. Som et kuriost eksempel kan man jo se på ikstart.no hvem som tok i mot våre nye trener. Er dette fungerende daglig leder? (Ikke noe galt med ham, bare aldri hørt om han før.)

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er enig i resonnement om hvorfor sparingen kom nå, det fremstår ihvertfall som den mest logiske forklaringen. Sett utenfra er lederskapet i klubben uansett kombinasjonen av det som skjer av og i de to ulike styrene.

Jeg er nok ikke like enig når det kommer til eierne. At de skal ha stor påvirkning på klubbens drift er jeg enig i. Men at de skal få gjøre som de vil er ikke i tråd med dualmodellen, slik Store Tå skriver.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Dualmodellen skal ikke bare være en formalitet, den skal sikre at eierne holder fingrene av fatet.
    Det kan man mene. Men det var vel aldri tvil om at dagens eiere ønsket aktivt eierskap, og at dualmodellen lå til grunn fordi det var et formelt krav - ikke fordi den passet eiernes intensjoner. Disse gutta har sprøytet inn ufattelig mye penger i klubben, og det ville nok vært helt umulig å få tilført slike midler om dualmodellen skulle være den faktiske rammen for samarbeid.

Så er jeg helt enig i at vanstyret vi har vært vitne til siste fire år mangler sidestykke i kaosklubbens historie. Men de gjør jo i det minste opp for seg. De tilfører klubben titalls millioner hvert eneste år og sikrer Start eksistensen som profesjonell fotballklubb. Det er frustrende å tenke på hva klubben kunne vært hvis disse pengene hadde vært disponert med et minimum av edrulighet og dømmekraft, men samtidig svært lite sannsynlig at Start hadde vært i bedre rustet rent sportslig uten disse pengene. Start hadde tross alt mistet halve publikumsgrunnlaget fra 2011 til 2017 da investorene kom inn. Sponsorbudsjettet hadde smuldret opp. Legger man til halvannet år med tomme tribuner, er det nærliggende å spørre seg om Start hadde eksistert som profesjonell klubb uten eierne.

Så har du kanskje rett i at selv en konkurs og restart i 5.divisjon ville vært et bedre scenario. Jeg har selv ved flere anlendninger tatt til orde for at Start burde vurdere å la være å søke profflisens. Klubben blir vel bare slått konkurs dersom kreditorene begjærer dem konkurs. Det er ikke sikkert noen av støttespillerne ønsker å gå til det skrittet. Det burde være mulig å starte med blanke ark i 2.divisjon slik Follo gjorde i 2011.

Selv etter en slik degradering hadde nok Start hatt rammebetingelser i forhold til økonomi, publikum og spillemateriell som overgår alle andre klubber på Sørlandet. Da kunne man jo virkelig startet arbeidet med å reformere spillestil og identitet. Fritatt fra den økonomiske tvangstrøyen Sør Arena fremdeles representerer. Jeg har vanskelig for å tro at Start hadde vært dårligere stilt om dette ble konsekvensen av underskuddet i 2017 i stedet for at investorene overtok regninga og styringa

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •