Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Joey ferdig i Start?

FVN melder at han har fått sparken i dag:

https://www.fvn.no/sport/start/i/bnR...trener-i-start

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    TV2 meldte det selvfølgelig først, siden klubben lekker som en sil til Jesper:
    https://www.tv2.no/sport/14060919/

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Kanskje Jesper snart må stille opp og komme inn som sportssjef.
    Han som er der nå er ubrukelig, det har han vel vist.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Veldig usikker på om dette skjer i riktig rekkefølge for klubben. Vet ikke om jeg ville sparket treneren nå.

Klubben må styringsmessig og administrativt og sportslig være på plass, før man skal rykke opp igjen.
    Bruk nå litt tid på å få dette på plass, og sats på opprykk etter neste år.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dette var begredelige nyheter.

Start fortsetter å ydmyke seg selv foran resten av fotball-Norge, og virker å preges av grunnleggende mangel på langsiktig tenkning, impulskontroll og evne til å forstå betydningen av omdømme.

Det blir spennende å se hva som utløste dette. Atle Roar Håland er klubbens sportslige leder, og ville ikke engang evaluere trenerteamets arbeid etter nedrykket i fjor. Denne våren har han tilsynelatende deltatt aktivt i en maktkamp mot Start en drøm som medførte at investorene var på vei ut før IK-styret plutselig snudde 360 grader, og bønnfalt dem om å fortsette. Det er jo sportslig leder som har ansvar for sport, og IK-styret som formelt sett sparker trenere. Men her er det vel ikke utenkelig at investorene har spilt en avgjørende rolle.

Det er ingen seriøs klubb som sparker treneren etter fem serierunder så lenge spillerne stiller seg bak ham. At Start er i ferd med å bli en blek kopi av det islandske landslaget der egne fotballferdigheter tones ned til fordel for fysikk og duellkraft, og alt offensivt handler om å utnytte feil hos motstanderne, er naturligvis et vektig argument for å ta grep. Men Joey har tross alt vært prinsippfast mot stilen sin fra første dag, spillermaterialet han har fått tilgjengelig har blitt stadig svakere og mer primitivt, og resultatene kan ingen ta ham på. Henter man broilere fra Sogndal og Raufoss, så har man lite annet valg enn å dyrke lagets styrker sålenge ambisjonen om eliteseriespill står fast uavhengig av hvor svake spillere man har tilgjengelig. Og laget mot Åsane er nok på papiret noe av det svakeste Start har mønstret i moderne tid.

Hvis Start nå skal skifte stil, og begynne å spille ball med KFUM og Åsane, kan de nok avskrive drømmen om direkte opprykk. En skeiv sesongstart og en svak stall tåler neppe store omveltninger i filosofi med mindre det legges masse penger på bordet for å hente inn en Nordlie-type som klarer å lage gull av gråstein innenfor en klar angrepsfilosofi. Er investorene villige til å legge penger på bordet for å oppgradere trenerapparatet, kan klubben komme styrket ut av dette rent sportslig også på kort sikt, men hvis kandidatlisten består av lokale kandidater, er nok dette et steg ned før en potensiell bedring. Men uansett vil nok enhver trener med ørlite kompetanse få sympatiske hvetebrødsdager med det enkle kampprogrammet Start har frem mot sommerpausen.

Sportslige argumenter kan uansett ikke bøte på det pinlige faktum at Start har null respekt for sine arbeidstakere. At klubben nok en gang bruker Jesper Mathisens skandaliserte twitter-konto som informasjonskanal, er vel også et sterkt signal om situasjonen som råder i klubben på ledersiden.

Tiden vil vise om Start i det hele tatt har tenkt tanken på hvem som skal overta, eller om de nok en gang sparker treneren uten å ha tenkt et sekund på morgendagen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vanskelig å være uenig i det som skrives her. Joey var på vei mot utgangsdøra, men at han ikke skulle få muligheten til å snu dette var overraskende. I den grad noe i denne klubben er overraskende. Det er jo bekmørkt når det kommer til styring og ledelse. Og dersom det stemmer at ARH ikke har vært involvert, da kan jeg ikke forstå annet enn at han også må ut. Den øverste sportslige ansvarlige kan ikke stå utenfor slike avgjørelser, det er jo i så fall helt hinsides.

Eneste gode argument for denne timingen er at klubben allerede har funnet erstatteren. Jeg holder ikke pusten for at det er tilfelle.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Eneste gode argument for denne timingen er at klubben allerede har funnet erstatteren. Jeg holder ikke pusten for at det er tilfelle.
    Når både hovedtrener og assistenttrener går samtidig er det vanligvis et tegn på at ny trener er klar, med egen assistent. Stort sett alle tidligere trenere som har fått sparken har dratt alene, og så har assistenten overtatt frem til ny trener er på plass. Kan ikke komme på noen tidligere tilfeller hvor både trener og assistent har fått sparken samtidig.

Kanskje Mick Priest er på vei tilbake? Han har vel ganske god statistikk fra de få gangene han var "hovedtrener" for laget

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Enig i det, Espen. Men det er Start vi snakker om her, så jeg tar ikke det for gitt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ingenting som er klart til fredagens kamp ihvertfall.

"Trekløveret Alexander Persson Øren, Adolfo Rodriguez og Erik Mykland vil lede laget mot Ull/Kisa på fredag sammen med Andreas Jensen, Frode Birkeland og resten av støtteapparatet."

https://www.ikstart.no/nyheter/endringer-i-trenerteamet

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Ingenting som er klart til fredagens kamp ihvertfall.
    Med mindre denne endringen blir permanent.

Myggen hadde jo vært en drøm, men jeg tviler ærlig talt på at han gidder dette her under rådende forhold.

Jesper Mathisen hevder at Håland er sykmeldt, og ikke ble informert om sparkingen. Så da kan man vel konkludere med at Start pr idag mangler trener, sportslig leder og daglig leder. Den nye styrelederen har virkelig fått en flying start.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Med mindre denne endringen blir permanent.
    Det ville vel vært en stor overraskelse. Om det var tanken, burde de vel presentert dem som en mer permanent løsning.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Så ingenting var klart mht ny trener. Overrasket?

De gjør det jo ikke enkelt for seg å tiltrekke en potensiell topptrener.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Dette var skuffende av Start.
    Styret har visst i lang tid at kontrakten til Joey gikk ut ved nyttår. De har visst at de måtte gjøre noe i sommer, enten forlenge eller bytte ham ut.
    Styret, som institusjon, har hatt lang tid til å forberede dette. Lage en plan sammen med sportslig leder på hvilke kvaliteter de ser etter hos en trener. Lage en liste over aktuelle trenere. Og sondere med dem med tanke på å overta etter sesongen, for på den måten shorte ned listen.
    Kanskje har styret gjort det, slik at de snart kan presentere en god erstatter. Hvis ikke er det jo galematias å sparke både Joey og assistenten nå. Men magefølelsen her er heller dårlig.

Kan det være drømmegutta som har stilt ultimatum for å komme tilbake til klubben? I så fall er det enda verre.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Kan det være drømmegutta som har stilt ultimatum for å komme tilbake til klubben?
    Det var i hvert fall min første tanke uten at jeg bygger den på annet enn magefølelse.

Det er forsåvidt ikke urimelig at Start en drøm krever endringer i trenerteamet for å fortsette å sprøyte penger inn i klubben. Det har jo kommet frem at de har vært kritiske til spillestil og misfornøyde med sportslig leder.

Det er tidspunktet som er det største ankepunktet for meg. Det ville vært brutalt å ofre Joey etter nedrykket, men likevel rasjonelt å ønske et skifte foran en ny sesong. Det ville vært brutalt å ofre ham i sommerpausen om laget lå pent plassert for opprykk, noe jeg er ganske trygg på at de ville gjort, men også rasjonalt hvis argumentet var at han er på utgående kontrakt og uansett ikke ville få en ny periode.

Men det er ingen seriøse klubber som sparker treneren etter fem serierunder. Der er ingen grunn til å sparke treneren nå. Det er ingen sportslig krise, og det er lenge til overgangsvinduet åpner.

Så kan det naturligvis ha oppstått en konflikt som har ledet til dette utfallet. Trenerteamet har sett laget sitt bli avmagret over lang tid og signeringene foran sesongen kunne like gjerne vært gjort av FK Arendal. Likevel virker det som om forventningene til resultater og underholdningsverdi opprettholdes. Behandlingen av Atle Roar Håland kan jo også har skapt dårlig stemning, og potensielt endt i en konfrontasjon. Det er jo ikke helt utenkelig at Joey og Andersson kan ha fremprovosert denne avgjørelsen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mistenker at det har skjedd mere på bakrommet enn det som er kommet frem. At ARH på direkten fredet Joey etter fjoråret, uten evaluering kan ha ergret mange. At han nå er sykmeldt tyder også på at klimaet i de indre gemakker neppe er topp.
    Jeg synes tidspunktet er merkelig, men jeg ser heller ingen grunn til at Joey er så viktig. Det mest irriterende er at det gjøres nå. Men samtidig synes jeg prestasjoner er såpass svake, at selv dagens tropp burde kunne prestert bedre.
    Jeg ser heller ikke at de kunne ha inngått en avtale med nytt trener team, før fungerende er avsatt. Det har vært nok saker i media der klubber blir slaktet av slikt, og jeg tror heller ikke nye trenere hadde likt det. Start bør ha gjort seg opp noen tanker, men aktive samtaler osv må de først igang ned etter at Joey er ute.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sindre Tjelmeland ny trener?
    Ukjent navn for meg, men det at avklaringen ser ut til å komme raskt, indikerer at klubben har forberedt seg. Bedre enn jeg fryktet, altså.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Ukjent navn for meg
    For meg også. Selv om jeg googlet ham timer før nyheten sprakk i forbindelse med Starts kommende kamp mot Ullkisa, hadde jeg allerede glemt navnet hans da han ble lansert.

Dette bekrefter vel langt på vei at dette ene og alene er investorenes verk. Heldigvis får man vel si. For tanken på at det kokkeledete IK-styret skulle sparket Joey på selvstendig og uavhengig grunnlag, hadde tatt nattesøvnen fra meg.

Når Tjelmeland så åpenbart er Aasens mann, er det all mulig grunn til å tro at det følger friske penger med ansettelsen, og at signeringene står i kø i sommervinduet. Det er gode nyheter. Man får ikke tiki-taka-fotball på Åråsen uten å skifte ut det meste av spillermaterialet.

Men når det er sagt, er det jo komplett galskap å ansette en trener helt blottet for erfaring. Det er jo forsåvidt ikke et nytt scenario i klubben. I min tid har jo både Teddy Moen, Bård Wiggen, Stig Inge Bjørnebye, Steinar Pedersen og Joey Hardarson fått ansvar for å lede laget uten erfaringen man forventer bør ligge i bunn for å få muligheten i en klubb på dette nivået.

Så kan kan man jo selvsagt alltid ha flaks. De gode trenerne har alle vært unge en gang. Men fotballkompetanse er bare en liten del av det som trengs for å lykkes. Erfaringer fra medgang og motgang er viktig ballast i treneryrket. Velger man et ubeskrevet blad, er sjansene for å lykkes minimal.

Bergensmiljøet er spennende. Knutsen og Kalvenes har utrettet mirakler i Glimt. Røsseland imponerer stort med Åsane. Om Tjelmeland er av samme kaliber, har Start fått en flink trener. Men de færreste trenere fungerer uten en velutviklet organisasjon. Knutsen sleit i Glimt i 2018, og ville trolig fått sparken om Starts ledelse hadde drevet klubben.

At Tjelmeland har jobbet med disse gutta og deler filosofien, er jo heller ingen garanti for at han er av samme kaliber. Hvilken trener forlater klubben sin fem serierunder inn i første sesong? Den lojaliteten Knutsen viser i Glimt forteller nok en god del om hans karakter og hvorfor han lykkes så bra. Der fremstår Tjelmeland og Knutsen som motpoler.

Om Start skal implemtere en ny spillestil, svinner nok sjansene for opprykk selv om pengesekken åpnes i sommervinduet. Det blir spennende å se i hvilken takt endringene skal skje. Foreløpig fremstår OBOS 2021 uten klare favoritter, og slik sett fremsto Starts sjanser vel så store etter den trøblete sesongstarten enn før. Det vil være et tøft valg å avskrive opprykksambisjonene til fordel for spillestil i en sesong der bordet så til de grader er dekket. Men på lang sikt kan det kanskje være smart om man er villig til å betale ut blodrøde minustall en ekstra sesong. Det krever imidlertid at Starts ledere har tålmodighet og steierevne til å stå bak treneren sin i overgangsfasen. Ingenting tyder på at slike egenskaper finnes.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Om Start skal implemtere en ny spillestil, svinner nok sjansene for opprykk selv om pengesekken åpnes i sommervinduet. Det blir spennende å se i hvilken takt endringene skal skje.
    Jeg tar gjerne en ny sesong i Obos så lenge jeg vet at det er en plan og at det bygges noe for fremtiden. Jeg tror ikke nødvendigvis det er sunt for Start å rykke opp i år, med det utgangspunktet som ligger der.

Jeg aner ingenting om Sindre Tjelmeland. Men det at han er ung er i seg selv ikke noe negativt for min del. Men jeg deler også bekymringen for at kaoset i Start vil ødelegge.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Hvis jeg hadde mistet jobben, og blitt erstattet med bestevennen til største eier, ville jeg tenkt at største eier nok hadde en finger med i spillet her. Og at det var brudd med dualmodellen.

Cudos til Joey for å være lojal og skryte av prosessen. Men siste ord er nok ikke sagt her.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Dette bekrefter vel langt på vei at dette ene og alene er investorenes verk. Heldigvis får man vel si. For tanken på at det kokkeledete IK-styret skulle sparket Joey på selvstendig og uavhengig grunnlag, hadde tatt nattesøvnen fra meg.

Når Tjelmeland så åpenbart er Aasens mann, er det all mulig grunn til å tro at det følger friske penger med ansettelsen, og at signeringene står i kø i sommervinduet.
    Hvis jeg hadde mistet jobben, og blitt erstattet med bestevennen til største eier, ville jeg tenkt at største eier nok hadde en finger med i spillet her. Og at det var brudd med dualmodellen.
    For oss gjengse startsupportere er dette stort sett en ukjent mann. For klubben vår derimot er dette en de har fulgt med i lang tid. 3 år faktisk! Han ble tilbudt jobb hos oss i utviklingsrollen i 2018*, samtidig som at han ble tilbudt jobb i Åsanes trenerteam, og valgte det siste.
    Det kan godt være at Aasen var involvert i dette tilbudet for 3 år siden, men det viser i hvert fall at det ikke var noen de bare trakk opp av hatten i forigårs i det minste.

Så får vi håpe at han i hvert fall på sikt kan få laget vårt til å se ut noe tilnærmet det BG viste forrige sesong. Da blir det gøy å se kamper på SSA igjen

*Kilde: https://www.aasanetidende.no/nyheter...forandret-alt/
    Da hadde Tjelmeland allerede flere tilbud på bordet i utviklingsrollen. Både Start, Aalesund og Haugesund hadde tatt kontakt, men da trenerjobben til Åsanes A-lag kom på bordet, var han aldri i tvil.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •