Viser resultater 1 til 14 av 14
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

8 Serierunde: START - BRYNE (kamptråd)

Tid: Søndag 27 juni kl.1500
    Sted: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    4. Bryne.. 7...3-2-2...14-10...11 poeng
    6. Start... 7...3-1-3...12-12...10 poeng

Sindre Tjelmeland fikk en drømmedebut som Start-trener, spesielt resultatmessig. Klarer vi å følge opp med en ny god kamp mot et Bryne-lag som gav oss store problemer i treningskampen før sesongen og som har startet sesongen sterkt.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var bortekampen mot Grorud - som til slutt endte med 4-1 til Start.

1. Bytter i pausen Start ledet 1-0 til pause, men Grorud skapte flere store sjanser og spesielt på vår høyreside hadde vi problemer. Adeleke Akinyemi jobbet ikke hardt nok hjemover, mens Peder Reinhardsen ble trukket litt for langt inn i banen. Dermed ble det store rom på høyresiden til Start og det utnyttet hjemmelaget. Under Joey Hardarson ble det sjeldent tatt grep i pausen, og man ventet gjerne helt til det var spilt 70-75 minutter før det gjort endringer, men her så Tjelmeland hvor problemet var i Start-laget, tok ut Adeleke og satte inn Buch Jensen og dermed så ting mye bedre ut. Det hjalp jo også litt da Buch Jensen smalt inn 2-0 etter kun minutter på banen. Slike bytter er også et viktig signal til spillerne om at man må prestere. Hvis ikke er veien kort til benken.

2. Amund Wichne Jonas Deumeland var syk og dermed fikk Amund Wichne sjansen i målet, og den tok han veldig godt vare på. Han hadde 2-3 meget gode redninger i 1.omgang og ellers var han trygg og god på både innlegg og baller langs bakken.
    En av Amunds styrker er hans kvaliteter med ballen i bena. Han har et enormt tilslag, men er også veldig presis. Dermed passer han ypperlig inn i Tjelmeland's måte å spille på der man ønsker å spille seg ut bakfra. Det er ikke utenkelig at Amund Wichne her tok over keeperplassen i Start, spesielt med tanke på at Deumeland er på vei ut av kontrakten. Det blir spennende å se hvem som vokter målet mot Bryne.

3. Martin Ramsland Vår rutinerte spiss hadde ikke scoret siden han nettet to ganger mot Jerv i 2 serierunde. Han har hatt noen fete sjanser etter dette, men har ikke lykkes foran mål. I denne kampen fikk vi se både scoring, målgivende og helhjertet 70-metersløp hjem i forsvar. Han jobbet hardt og riktig og virket mer "på" en på lang tid. La oss håpe det fortsetter for Ramsland blir veldig viktig om vi skal ha muligheten til å rykke opp denne sesongen.

BRYNE FOTBALLKLUBB
    Bryne rykket opp til OBOS-ligaen foran denne sesongen og har imponert i innledningen. De hadde fortjent poeng borte mot Aalesund i seriepremieren og slo deretter Ranheim 5-2 på Bryne. De har tatt jevnt med poeng etter dette og ligger nå på 4.plass - poenget foran Start. Sist spilte de en jevn kamp mot KFUM som til slutt endte med 1-1. Ellers så var jo Jan Halvor Halvorsen og hans Bryne-spillere i Kr.sand og spilte treningskamp mot Start i April og da var Joacim Holtan den store spilleren. Holtan har kun en scoring til nå, men har notert seg for 3 målgivende så langt. Toppscorer for Bryne er Meinhard Olsen med 5 scoringer.

BRYNE's 5 SISTE KAMPER
    25 mai: Strømmen - Bryne 0-2 (serie)
    29 mai: Bryne - Ham Kam 1-1 (serie)
    12 juni: Jerv - Bryne 2-1 (serie)
    18 juni: Bryne - Grorud 3-2 (serie)
    22 juni: Bryne - KFUM 1-1 (serie)

IK START
    Hos Start har det kommet veldig få signaler om hvordan laget blir seende ut. Deumeland var jo ute med sykdom sist, og om han spiller kommer vel ann på hvordan han har trent denne uka. Jeg tipper Wichne får sjansen igjen, men er Deumeland frisk så er heller ikke utenkelig at han tar tilbake plassen i målet. Jørgensen er fremdeles skadet og dermed tror jeg vi stiller uforandret i den bakre firer. Framover på banen er det usikkert om Belli er klar eller ikke, men jeg vil kanskje tro at denne kampen kommer litt for tidlig for han.
    Det er derimot veldig åpent om hvem som starter på høyrekanten. Adeleke har startet de siste par kampene, men ble byttet ut med Buch Jensen til pause mot Grorud og det er mulig disse bytter plass til denne kampen.
    Jeg tror derimot at Adeleke får sjansen fra start igjen, mest på grunn av hans offensive egenskaper og fart i tillegg til at jeg kan tenke meg at Tjelmeland vil se om Adeleke også kan jobbe hardt bakover.
    Jeg tipper derfor at vi starter med samme lag som sist, med uttak av at Wichne kommer inn i målet. Her er de jeg tror starter (4-3-3)
    Wichne

Reinhardsen
    Bergan
    Robstad
    Tønnessen

Ugland
    El Makrini
    Schulze

Markovic
    Ramsland
    Akinyemi

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde venter Strømmen borte.Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Ingen i faresonen.
    Strømmen: Ingen i faresonen.

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Selv om ting ikke gikk på skinner i store deler av første omgang, så kunne vi nesten ikke spurt om en bedre debut for vår nye trener Sindre Tjelmeland. Han hadde en trening med sine nye spillere samt noen timer på busstur til å få satt preg på laget foran kampen mot Grorud. Vi startet med å bytte mellom høyt press og lavt press, men fikk den viktige 1-0 scoringen tidlig i kampen da Akinyemi kranglet seg forbi keeper og Ramsland fikk ballen i mål etter litt en blokkering. Utover i omgangen tok Grorud mer over og skapte flere gode sjanser, men vi kom oss til pause med 1-0. Tjelmeland satte inn Buch Jensen for Akinyemi og kun 5 minutter ut i omgangen scoret dansken sitt første mål i Start-drakta. Litt senere kom det to kjappe scoringer til fra Tønnessen og Schulze før Grorud fikk et trøstemål mot slutten. Uansett ble dette en nesten perfekt start for Tjelmeland.

Denne uka har han fått noen flere treninger med sine nye spillere og det blir spennende om vi kan se noe utvikling i spillet. Det tar nok litt tid, men det virker som om Tjelmeland har klare tanker om hvordan han vil at spillerne skal opptre både når vi har ballen og når vi ikke har ballen og selv om vi må smøre oss med litt tålmodighet så gleder jeg meg veldig til å se Start spille igjen.

Ellers så er det utrolig morro at man igjen kan selge billetter til en Start-kamp, og mot Bryne er det plass til 2000 tilskuere. Jeg håper at hvert eneste av disse setene blir fylt av fotball-sultne sørlendinger.
    Jeg tror det er noe veldig spennende på gang i Start og håper at alle som er glade i Start stiller seg bak Tjelmeland - og selv om det skulle gå galt i en og annen kamp så må vi han tillit og støtte. Dette er en trener som står opp kl.05 hver morgen for å gjøre sitt ytterste for at Start skal bli bedre hver eneste dag.

Tabellen er veldig tett og etter seieren mot Grorud klatret vi 6 plassen. Vinner vi mot Bryne tar vi ytterligere steg mot toppen av tabellen.
    La oss håpe at vi kan bygge videre på den fine 2.omgangen mot Grorud og at vi kan sende Jan Halvor Halvorsen og sine Bryne-spillere hjem med 0 poeng.

Og så forventer jeg årsbeste fra tribunen og ta de forhåpentligvis 2000 tilskuerne virkelig hjelper Start-gutta til 3 viktige poeng. God kamp til dere som får muligheten til å se Start gutta fra tribunen og til alle andre som heier fra andre steder på Sørlandet og rundt omkring i verden.

Noe spennende er på gang.... HEIA START!
    Sist endret av Frankieboy : 06-26-2021 kl 05:33

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Høres ut som om Jonas fremdeles er ute med "en smell".

Blir interessant å se om de klarer å følge opp 2. omgangen fra kampen mot Grorud og om 2000 tilskuere setter fart i gutta. Gleder meg til å høre skikkelig tribunestemning på TV igjen.

Forsvaret vårt er fremdeles akilleshælen og det er ikke mye bedring i sikte. Gjesdal nyoperert og Jørgensen sliter fremdeles med akilles. Begge meldes ute i "flere uker" av Tjelmeland. Reinhardsen hadde ikke sin beste kamp, og slet spesielt i første omgang, mot Grorud. Tror han passer bedre inn i midten, så jeg ser ikke bort fra at Sjøkvist kan komme inn og dytte Reinhardsen inn. Eventuelt at Buch Jensen tar den plassen etter hvert, bak Akinyemi...hvis sistnevnte forbedrer seg defensivt. Dersom det siste ikke skjer tror jeg fort Akinyemi havner utenfor laget til Tjelmeland. Han virker knallhard på de tingene.

Satser på seier i dag, men tror ikke den blir like klar som forrige kamp.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Fra FVN:
    Om 45 minutter får vi vite dagens startellever. Jeg var på trening både i går og på fredag, og ut fra det jeg så er det disse elleve som starter (4-3-3): Wichne - Reinhardsen, Bergan, Robstad, Tønnessen - Schulze, El Makrini, Ugland - Buch Jensen, Ramsland, Markovic.
    Akinyemi går ut til fordel for Buch Jensen. Det går nok mye på manglende defensiv jobbing, mer enn hva han presterer fremover. Tjelmeland virker som om er fokusert på at samtlige på laget jobber begge veier og 100%. Akinyemi er ikke riktig der.

Ellers ingen overraskelser.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Høres ut som om Jonas fremdeles er ute med "en smell".
    Hah! Det kan jo tolkes som at Deumeland har gått på en smell snarere enn fått en. Håper ikke han er blitt smittet av Håland.

Ellers har jeg stor tro på dominans og seier idag. Bryne hjemme er nok den mest sympatiske oppgaven Start har fått til nå, og kampen mot Grorud et klassisk vendepunkt.

Synes forøvrig Tjelmeland har gitt et sympatisk og positivt inntrykk til nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Hah! Det kan jo tolkes som at Deumeland har gått på en smell snarere enn fått en. Håper ikke han er blitt smittet av Håland.
    Det kan absolutt stilles spørsmål til hvilken type smell Jonas har gått på, all den tid han har trent for fullt hele uken. Ikke usannsynlig at han ikke spiller ut sesongen for oss.
    Kjipt. Beste rogalendingen vi noen gang har hatt i klubben

Synes forøvrig Tjelmeland har gitt et sympatisk og positivt inntrykk til nå.
    Enig. Så er det om a)dette maktes å omdannes til handling, og b)om han får den tiden han behøver til å sette sitt preg på laget.
    Jeg er redd b) blir et problem før a), men da fra de som betaler for å se laget spille (eller ikke, basert på billettsalget før denne kampen).

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Likte ikke det jeg så i første omgang. Ok innledningsvis, men Bryne har vært klart best og kunne fort satt både to og tre. Vi er skikkelig på etterskudd defensivt og sliter i duellspillet. Her er det mye å ta tak i.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Jeg fikk sett akkurat det første kvarteret og det var absolutt ikke så verst. Siste 30 høres det ut som om var like greit at jeg gikk glipp av.
    Gjenskape det de viste innledningsvis og slutte å gi bort ballen, så kan vi få beholde alle tre poengene på Sørlandet og ligge på kvalik når kvelden er omme.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Smått ufattelig at vi ikke får med oss ett eneste poeng fra denne kampen

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tja. Start hever seg og er det beste laget i andre. Samtidig gis det bort dødball etter dødball, som fort kunne resultert i noe mer. Å miste seieren med to mål helt på slutten skal likevel ikke skje.

Spillerne har ikke umiddelbart tatt til seg måten Tjelmeland ønsker å spille. De har problemer med å finne gode alternativer når de skal spille seg ut bakfra, og endte flere ganger opp med seg bakover og i trøbbel. Flere ganger så vi også direkte farlige klareringer, som ender opp i farlig sone rett utenfor egen boks.

Tipper vi kan skrinlegge alle planer om direkte opprykk før sommeren er over.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Spillerne har ikke umiddelbart tatt til seg måten Tjelmeland ønsker å spille.
    Nei, men noe annet ville vel vært sensasjonelt. Men at trebackslinja med Robstad, Bergan og Reinhardsen er like dårlige til å forvare eget mål, både i åpent spill og dødball, som de er i frispillingsfasen etter tre dager på feltet under ny trener, er både skuffende og litt overraskende.

Og fremover på banen er det jo lite som stemmer med enkelte hederlige unntak. Schulze har riktignok begynt å score igjen, men er fremdeles lite synlig. Markovic viser glimt, men faller fremdeles ut i store perioder. Ramsland fortsetter å underprestere. Beholdningen idag er vel at Ugland gjør sin klart beste kamp for sesongen uten at det sier altfor mye.

Så lenge de andre lagene fortsetter å avgi poeng, er det kanskje like greit at det lugger litt i starten for Tjelmelands prosjekt. Det synliggjør hvilken enorm utfordring Start står ovenfor. Jeg hadde forventet at det enkle kampprogrammet ville bidra til å løfte Start til toppen frem mot sommerpausen. Det kunne gitt prosjektet mer fallhøyde og klubben overdreven tro på seg selv. Noen nesestyvere før sommervinduet kan forhåpentligvis bidra til at investorene innser at troppen trenger totalrehabilitering.

Opprykkstoget står på stedet hvil. Start har fremdeles alle muligheter til å henge seg på. Men rykker man opp, skal man jo helst ha noe å gjøre i eliteserien også. Den reisen blir nok for lang for de fleste spillerne i dagens tropp.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg hadde forventet at det enkle kampprogrammet ville bidra til å løfte Start til toppen frem mot sommerpausen. Det kunne gitt prosjektet mer fallhøyde og klubben overdreven tro på seg selv. Noen nesestyvere før sommervinduet kan forhåpentligvis bidra til at investorene innser at troppen trenger totalrehabilitering.
    Jeg tror forutsetningene for å heve seg hadde vært bedre på kort sikt om man hadde fortsatt med Joey. Nå kan vi ikke annet enn å forvente ustabile prestasjoner, og spillere som trenger tid til å tilpasse seg en ny måte å spille på.

På lengre sikt håper jeg at Tjelmeland gir oss bedre forutsetninger for suksess. Men jeg er langt fra overbevist. Han har gitt et godt inntrykk, og fremstår fotballfaglig dyktig. Men det er det mange som kan gjøre. Det er mange andre ting som kommer til å være avgjørende for om han klarer å lykkes, og foreløpig er han helt uten meritter å vise til. Det hadde vært lettere dersom man kunne stole på prosessen Start har vært gjennom for å ansette Tjelmeland. Men der er det absolutt ingenting å hente. Det fremstår som ganske åpenbart at Tjelmeland er SEDs mann. Og når ARH som sportslig leder ikke var involvert må man jo spørre seg hvem som egentlig har hatt den sportslige kompetansen til å gjøre en god vurdering her. Det fremstår som syltynt.

Forhåpentligvis kommer det inn noen nye fjes i sommer, det er nødvendig både for kvalitet og bredde. Men noen totalrenovering av troppen tror jeg ikke er nødvendig og heller ikke lurt. Det er masse kvalitet i dette laget, som med 2-3 forsterkninger vil kunne se veldig spennende ut.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Og når ARH som sportslig leder ikke var involvert må man jo spørre seg hvem som egentlig har hatt den sportslige kompetansen til å gjøre en god vurdering her.
    Det virker å være en ganske utbredt oppfatning om at alle i sportslig avdeling er kompetente, mens alle utenfor mangler nødvendig forståelse. Jeg mener bildet er noe mer nyansert. Atle Roar Håland var en god fotballspiller og hadde en fin karriere. Det gjør ham ikke nødvendigvis kvalifisert for å finne Starts neste trener, selv om klubben naturligvis aldri hadde ansatt ham med mindre de hadde tro på at han hadde egenskapene som kreves.

Det er mange ting som skal klaffe med en treneransettelse. Trenerens filosofi og fotballfaglige kompetanse er naturligvis viktig for en vellykket ansettelse, men dette er vel strengt tatt det enkleste å sjekke ut. Utfordringen er jo å finne en trenertype som passer klubben. Lederegenskaper, personlighet og kjemi må også matche. Dette handler mye om teft og menneskekjenneregenskaper. Det er ikke gitt at en lang spillerkarriere gir bedre forutsetninger for trenerrekruttering enn generell livs- og arbeidserfaring.

Start ønsker å spille attraktiv fotball. Det er publikum som definerer hva som er attrativ fotball. Derfor roper mange etter Tom Nordlie og Steinar Skeie. Fotballfaglig er det vel ingenting å utsette på publikums ønsker. Men man trenger også en trener som kan oppføre seg i hverdagen, og som tåler oppmerksomheten og trykket som følger trenerjobben i Start. Man trenger ikke fotballkompetanse for å forstå at Nordlie og Skeie er dårlige valg i så måte.

Start virker å vite veldig godt hva slags type Tjelmeland er og hva han står for. Start virker også å være veldig tydelige på hva de ønsker å oppnå. Dette er gode forutsetninger for å lykkes. Så er jo Tjelmelands manglende erfaring det store ankepunktet. I Kisa fikk han full frihet til å implementere sine tanker. Han hentet inn masse nye spillere, og fikk god tid på feltet i sesongoppkjøringen, men stakk fra klubben før noen kunne vurdere resultatene av arbeidet hans. I Start er jo forutsetningene helt annerledes. Resultatkravene er nådeløse, spillermaterialet begredelig og kampprogrammet så tett at det nesten er umulig legge opp til store endringer.

Kunsten blir å finne en fornuftig balanse mellom langsiktig stilendring og kortsiktig suksess. Det blir en ekstremt vanskelig oppgave for en trener helt uten erfaring fra yrket. Så har han sikkert backing i tålmodige eiere, men omgivelsene stiller andre krav. Og han er nødt til å tilfredsstille begge.

Foreløpig virker det kanskje som han er for utålmodig og gaper over for mye. Men han bør få tid til å lære navnet på spillerne før man feller dom.

Når det gjelder troppens sammensetning, så er vel de fleste enige om at det mangler et par spillere med tanke på å sikre bredden som må til for å tåle skader og karantener uten altfor for stort tap av kvalitet. Dessuten har Start seks spillere på utgående kontrakt som det finnes få gode grunner til å forlenge med. I tillegg vil det helt sikkert være enkelte spillere i troppen som mangler egenskapene Tjelmeland krever. Jeg tror det kommer masse nye spillere til Start fremover.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det virker å være en ganske utbredt oppfatning om at alle i sportslig avdeling er kompetente, mens alle utenfor mangler nødvendig forståelse. Jeg mener bildet er noe mer nyansert. Atle Roar Håland var en god fotballspiller og hadde en fin karriere. Det gjør ham ikke nødvendigvis kvalifisert for å finne Starts neste trener, selv om klubben naturligvis aldri hadde ansatt ham med mindre de hadde tro på at han hadde egenskapene som kreves.
    Tja. Hvilke forståelse av sport de øvrige ansatte i klubben har, vet jeg lite om. Rent prinsipielt tenker jeg uansett at det å vurdere kvalifikasjoner på trenere bør være godt forankret i sportslig avdeling. og om man som sportslig leder ikke har de nødvendige kvalifikasjonen til å ansette trener, da mener jeg man er ansatt i feil jobb. Det er jo den stillingen som skal stake ut den sportslige kursen. Nå kan det godt hende ARH var feil mann, mye tyder jo på at han manglet i hvert fall noen viktige egenskaper for å inneha den rollen.

Jeg tror det kommer masse nye spillere til Start fremover.
    Det kan hende du får rett i det. At spillere som forsvinner på utgående kontrakter må erstattes er logisk. Men klubben må ta det med i betraktningen når sommervinduet skal planlegges. Å hente inn 10 mye spillere i sommer ville vært helt høl i huet. Om det er 2-3 nye i sommer og 4-5 i vinter igjen når spillere på utgående forsvinner er det på et rimelig nivå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Har ikke fått med meg at noen av starts avdelinger, verken sportslig eller administrativt er ansett som kompetente. Hovedsaklig har start fått kritikk evt blitt latterliggjort for prestasjoner, endring av spille/trener filosofi, trenerbytter, for dyre og eller uforståelige kjøp. Kan knapt huske en utelukkende positiv omtale ang start de siste årene.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •