Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

12 Serierunde: START - RAUFOSS (kamptråd)

Tid: Lørdag 17 juli kl.1500
    Sted: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    8. Raufoss. 11...4-2-5...22-20...14 poeng
    11. Start... 11...4-1-6...18-21...13 poeng

Etter tre strake tap, fikk vi en etterlengtet seier borte mot KFUM sist mandag. Vi var langtfra imponerende, men vi scoret to mål og holdt tett bakover, og dermed fikk Tjelmeland og Start-gutta en viktig opptur. Start har tatt 9 av 13 poeng på bortebane, men er ligaens svakeste hjemmelag. Nå skal vi ha to hjemmekamper på rad. Forhåpentligvis klarer vi å få med oss 6 poeng i disse kampene.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var bortekampen mot KFUM - som til slutt endte med 2-0 seier til Start.

1. Amund Wichne Igjen leverte Amund Wichne en meget god kamp i Start-buret. Han tok det som kom og bare noen svake utspill/pasninger trekker ned i denne kampen. Er trygg og god i feltet og tar det som kommer - spesielt mot slutten da KFUM slår mye langt blir det endel sjanser. Deumeland har en liten skade, og dermed får Wichne sjansen også mot Raufoss, og leverer han bra der så kan han fort ta over keeperplassen, selv om Deumeland er frisk.

2. God åpning I kampen mot KFUM startet vi utrolig sterkt og skapte et par tidlige sjanser før Schulze gav oss ledelsen etter 5 minutter på et innlegg av Markovic. En god start på kampen og en tidlig scoring er utrolig viktig. Det er alltid slitsomt å jage etter å ha kommet under og derfor var det befriende at det denne gangen var vi som scoret først. Jeg håper at Start-gutta får den første scoringen også mot Raufoss, men at vi da kan pushe framover for flere scoringer og ikke bli liggende så dypt som vi ble mot KFUM.

3. Dødballer Et av de store problemene denne sesongen er dødballer i mot. Altfor ofte har Starts spillere sluppet markeringer - eller rett og slett blitt for tafatte i duellspillet, noe som har medført rekordmange baklengsmål på dødballer.
    Mot KFUM leverte vi årsbeste på dette området og de fleste gangene det kom innlegg og innkast så var vi først på ballen - eller vant duellene foran Wichne. Det ble farlig et par ganger i andre omgang, men dette var uansett et langt steg i riktig retning, og endelig så vi litt av den fandenivoldskheten som vi trenger i begge boksene.

RAUFOSS FOTBALL
    Raufoss er vesentlig bedre hjemme enn borte. Borte har de 3 tap og 2 uavgjorte, mens hjemme på Raufoss har de 4 seire og 2 tap. I tillegg er det som regel mange mål når Raufoss spiller. De har scoret flest i divisjonen (22) og har sluppet inn nest-flest (ett mål mindre enn Start), så dette lukter ikke 0-0.
    Toppscorer for Raufoss er Mame Mor Ndiaye med 7 scoringer på 10 kamper. Har har også 2 målgivende, så er definitivt den største offensive trusselen til trener Christian Johnsen's mannskap.

RAUFOSS's 5 SISTE KAMPER
    22 juni: Ranheim - Raufoss 4-2 (serie)
    26 juni: Raufoss - Ham Kam 2-1 (serie)
    2 juli: KFUM - Raufoss 3-2 (serie)
    5 juli: Raufoss - Bryne 4-1 (serie)
    12.juli: Raufoss - Fredrikstad 0-1 (serie)

IK START
    Hos Start så er Deumeland ute med skade og dermed vokter Amund Wichne målet også mot Raufoss. Det er usikkert om Joackim Jørgensen blir klar, men jeg tipper at vi starter med samme forsvarsfirer som spilte sist. Framover på banen så leverte Buch Jensen nok en svak kamp og nå håper jeg at Adeleke Akinyemi får muligheten igjen fra start. Ellers blir det vel nokså uforandret vil jeg tro. Jeg tipper disse starter i en 4-3-3 formasjon:

Wichne

Reinhardsen
    Bergan
    Robstad
    Tønnessen

Moldskred
    El Makrini
    Schulze

Markovic
    Ramsland
    Akinyemi

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi hjemme mot Stjørdals/Blink. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze
    Stjørdals/Blink: Joachim Erlend Olufsen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Seieren mot KFUM var utrolig viktig. Vi leverte ingen toppkamp, men fikk en tidlig scoring og forsvarte oss bra etter dette. Men det er ingen tvil om at det er mye å gå på spillemessig og vi får håpe at vi får se litt mer spor av det Tjelmeland ønsker å få til i den kommende kampen mot Raufoss. Vi har gode spillere, og det er ingenting som tilsier at disse ikke kan spille seg til flere sjanser enn våre motstandere.

Mot KFUM var det midtbanespillerne Schulze og Belli som scoret, og selv om Ramsland var uselvisk på 2-0, så må vi nå forvente flere mål av våre vinger/spiss. Markovic er god nok til å score flere mål og jeg håper virkelig at Akinyemi får sjansen på høyrekanten - eller at han får sjansen på topp for Ramsland. Adeleke har fart og teknikk og kan skape ting på egenhånd.

Vi har kun 2 hjemmekamper igjen før overgangsvinduet åpner. Vi har allerede signert nederlandske Luc Mares som kommer fra MVV Maastricht. Der spilte han 170 kamper og mange av dem som kaptein. Han blir viktig og vi gleder oss til å se han spille for Start i august..

Men nå gjelder det å avslutte vårsesongen sterkt. Klarer vi å få med oss 6 poeng i kampene mot Raufoss og Stjørdals/Blink så er vi for fullt med i kampen om kvalikplassene og kanskje også få los på plassene som gir direkte opprykk.

Jeg håper Start-gutta fikk litt etterlengtet selvtillit etter seieren i Oslo og at vi kan skape litt mer offensivt i denne kampen. Mot KFUM ble vi liggende veldig dypt, men hjemme mot Raufoss må det forventes at vi skaper mer offensivt. Raufoss scorer mye, men slipper også inn mange mål, så mye tyder på at dette kan bli en målrik kamp. Dermed er det bare for alle fotballglade sørlendinger å ta turen til Sparebanken Sør Arena lørdag klokka 1500.

God kamp alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Elendig av Start. Skaper jo nesten ingenting. Synes ikke det var ufortjent at Raufoss scoret heller. Men måten de scorer på er alt for enkelt, Start spilleren detter som en filledukke når han skal inn i kroppen på motstanderen. Målscoreren for Raufoss blir forært en ny sjanse rett etter at han scorer, da bommer en Start-spiller på ballen når han skal heade som lander rett i beina på målscoreren som nok burde scoret. Raufoss hadde en kjempesjanse som Wichne redder som kanskje hadde vært over streken hvis målteknologi hadde vært tilgjengelig.(så litt 50/50 ut). Alti i alt skal Start være fornøyde med at de fikk med seg 1 poeng og det er alt for dårlig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes start lenge var det mest skapende laget, selv om spillestilen var mistenkelig lik det Joey drev med. Men Markovic synes jeg ofte holder i ballen for lenge. Ramsland ser ikke ut til engang å vite hvor han skal score mål fra, og alt for ofte slås det langballer og klareringer når pasningsalternativer er tilgjengelige. Så skjer det dessverre alt for ofte unødige balltap pga upresise pasninger eller hodeløse valg så det er kanskje grunnen.
    Alt i alt så denne kampen ut til å være i boks, helt til de fant ut at denne gangen skal start parkere bussen og lykkes med det. Og med et forsvar som verken er gode med ball i beina, markering eller duellspill gikk det som det pleier. Dessverre viste innbytterne lett hvorfor de er innbyttere. At ikke en rask spiller som Adeleke kom inn for vaksinerte Ramsland for å true bakrom er merkelig. Virker besynderlig og jeg kan ikke fatte det valget.
    Uansett så kan vi konstatere at det er en lang vei å gå, både med spillere og taktikkeri før vi er i nærheten.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av bosve Vis innlegg
    Elendig av Start.
    Enig. Men det virker som om Start-leiren er godt fornøyd med egen innsats, og anser dette som et ran. Jeg synes Raufoss fortjente utligningen etter å ha styrt spillet det meste av kampen og brent to enorme muligheter for utligning før den satt.

Så er det klart Start hadde de fleste sjansene, og kunne scoret flere mål på kontringer. Men de ligger altså dypt på egen halvdel det meste av kampen, og satser alt på å utnytte feil hos motstander. Det har vist seg effektivt mot slike lag tidligere, og burde resultert i seier også idag, men det må da være mulig å forvente noe mer deltakelse på hjemmebane. Det er jo flott at Tjelmeland har lagt spillestilen sin på is, men det betyr jo ikke nødvendigvis at man skal la seg overkjøre spillemessig av enhver Obos-motstander hjemme som borte. Hadde Joey stått på sidelinjen idag, tror jeg det ville vært massiv pipekonsert både ved halv og full tid.

Det er jo et paradoks at Tjelmeland egentlig ønsker ballbesittende fotball med høy risiko, men samtidig har vist for hele verden hvor enkelt det er å plukke dette fra hverandre med defensiv tilnærming og giftige kontringer da stilskifte ble lagt på vent en time ut i Hamkam-kampen. Og det er jo også interessant å se hvordan KFUM sist og Raufoss nå triller ball uten å skape noen verdens ting det aller meste av kampene for deretter å legge om til mer direkte stil mot slutten av kampene og blir farligere umiddelbart. Det virker som om Drillos postulater står seg godt den dag i dag i Obosligaen.

Dagens øyeblikk var definitivt scoringen til Sjøkvist som var absolutt enestående, og Wichnes fantomredning som muligens burde vært underkjent men uansett var en fantastisk prestasjon.

Nå gjenstår det en kamp før sommerpausen, og den fremstår utrolig nok som helt åpen. Da Start hadde unnagjort bortekampen mot Åsane, og sto med syv poeng på fem kamper i det som fremsto som en ekstrem tøff sesonginnledning, følte jeg meg ganske trygg på at de ville ta ytterligere 18-20 poeng mot enkel motstand frem til sommerpausen. Fasiten viser syv poeng på syv kamper før bitte lille Stjørdals-Blink gjester Sør Arena. Det er rett og slett skammelig og sjokkerende.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg så ikke kampen idag, men ut fra statistikken og det som er skrevet i Fvn burde vel dette endt med seier. Men jeg kan godt se for meg at det fremsto anderledes for de som så kampen. At Start nok en gang slipper inn mål og taper poeng på overtid er imidlertid skrekkelig, og er i ferd med å bli et mentalt problem.

Jeg er enig i at det er bra at Tjelmeland, til tross for sin fotballideologi, legger opp spillet på andre premisser enn det han selv ønsker. Men jeg synes det er helt fryktelig at Start skal ligge lavt og kontre på hjemmebane i OBOS-ligaen. Start trenger sårt de ukene som snart kommer uten kamper.

Det er smått surrealistisk å se hvor Start ligger på tabellen så langt uti sesongen. Og det verste er at det er helt fortjent. Start har åpenbare problemer med bredden i stallen, men førsteelleveren skal være god nok for topp 3. Likevel bør det være gode muligheter for playoff når sesongen avsluttes. Alt annet enn en vesentlig bedre høst er uakseptabelt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Enig. Men det virker som om Start-leiren er godt fornøyd med egen innsats, og anser dette som et ran. Jeg synes Raufoss fortjente utligningen etter å ha styrt spillet det meste av kampen og brent to enorme muligheter for utligning før den satt.
    Merkelig vurdering synes jeg.

Raufoss hadde mye ball, også på vår halvdel, men skapte knapt noe som helst før det stod igjen 10min på klokka. Frem til da var det knapt halvsjanser de klarte å produsere. Å besitte ball er ikke det samme som å fortjene et resultat, det har vi sett med vårt eget lag også så det bør ikke være nyheter.

Frem til fantomredningen til Wichne burde Ramsland alene ha scoret minst to. Han virker helt vaksinert mot å score, selv på sjanser han hadde satt med den største selvfølgelighet på høsten 2019.

Tjelmeland kan også skylde litt på seg selv, noe han også gjør i FVN. Raufoss presser og står høyt, og så velger han å sette inn Pedersen. Akinyemi passer jo mye bedre i en slik situasjon, hvor han kan utnytte farten sin. Tjelmeland sier han prioriterte dødballstyrke, noe vi hadde god kontroll på hele kampen uten at Ramsland var den avgjørende i de situasjonene, og Pedersen vant vel ikke en eneste hodeduell i løpet av tiden på banen. Så her må nok vår nye trener ta mye av skylden synes jeg. Taktikken hans fungerte bra helt til han foretok byttene, og da byttet til noe som ikke stod til kampbildet. Merkelige greier

Med normal uttelling hadde vi vunnet med god margin, så jeg er ikke enig i at Raufoss fortjente så mye i kampen. Men så er det nå engang slik at de som får ballen i mål får med seg noe hjem, og så kan jeg stå og hyle over xG så mye jeg orker. Mer enn 1p blir det ikke uansett

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Jeg så ikke kampen idag, men ut fra statistikken og det som er skrevet i Fvn burde vel dette endt med seier. Men jeg kan godt se for meg at det fremsto anderledes for de som så kampen.
    Vi burde ha vunnet komfortabelt. Hadde Ramsland vært i formen han var i høsten 2019 hadde han stått med minst to scoringer i dag. Alene med keeper og så smeller han den rett på, i stedet for de elegante kjippene eller plasseringene han har vist tidligere.

Det fremstod ikke annerledes enn statistikken viser, bortsett fra om man kun ser de siste 10+tillegg i reprise om og om igjen.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    At Start nok en gang slipper inn mål og taper poeng på overtid er imidlertid skrekkelig, og er i ferd med å bli et mentalt problem.
    Det er nok ikke først og fremst et mentalt problem. Startsspillerne virket veldig slitne mot slutten av kampen i går. Robstad klarte knapt å holde seg oppreist. Det er krevende å ligge lavt å forsvare seg i store deler av kampen i 30 grader. Det er krevende å kontre når man setter presset på 30 meter. Det er naturlig at et ballbesittende lag skaper mer sjanser mot slutten når de har grillet motstanderen over tid. I tillegg ble Raufoss desperate og mer direkte i jakten på utligning utover andre omgang.

Scoringen til Ndiaye var i mine øyne en sterk prestasjon mer enn dårlig forsvarsspill. Hovedproblemet i går var at Start ikke orket å kontre lenger etter 80 minutter. Da ble trykket mot for vedvarende og stort. Jeg tror det handlet mer om fysiske begrensninger enn mentale.

At Ramsland anno høsten 2019 hadde scoret to mål igår, er ikke umulig. Men den første sjansen kom på en kontring etter et løp på 60 meter. Han hadde dårlig vinkel, og virket å vente i det lengste etter pasningsalternativer før han valgte å avslutte. Deretter snappet han et løst tilbakespill, men nok en gang var vinkelen skrå og keeperen tett på før han fikk skutt. Det er fullt mulig å sette begge, men de er på ingen måte ferdigscorede. Og Ramsland anno høsten 2019 holdt vel et nivå vi hverken har sett før eller siden, så det blir vel uansett litt søkt å legge lista der.

Så kan man alltid diskutere hva som er fortjent i fotball. Start hadde de fleste sjansene, og burde statistisk sett vunnet kampen. Raufoss dikterte spillet og eide midtbanen store deler av kampen. At keeperen til Raufoss tilbrakte store deler av førsteomgangen i midtsirkelen forteller jo også mye om Starts tilnærming hjemme på Sør Arena mot et lag på nedre halvdel som ikke har vunnet borte i år.

Det er ellers interessant å merke seg at Tjelmeland uttrykker misnøye med innbytterne etter gårsdagens kamp. Han bytter altså inn tre mann etter henholdsvis 80, 84 og 91 minutter. Det fremstår etter mitt skjønn litt urettferdig.

Så tar han selvkritikk for valget om å la Akinyemi bli sittende på benken. Det kan man forstå. Det er god grunn til å tro at Akinyemi ville skapt trøbbel for Raufoss på slutten. At Akinyemi får så lite spilletid er vanskelig å forstå ut fra sportslige kriterier. Men han er på utgående kontrakt, og har sannsynligvis en lønn som står i stil med overgangssummen de betalte for ham. Dermed er han neppe en mann med fremtid i klubben, og det er ikke unaturlig at dette påvirker laguttaket.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Det er nok ikke først og fremst et mentalt problem. Startsspillerne virket veldig slitne mot slutten av kampen i går.
    Det er vel likefullt i ferd med å bli et mentalt problem, når det skjer gang etter gang. Meget mulig at det var uunngåelig i går, men ved flere tidligere anledninger har det vært fryktelig unødvendig.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •