Viser resultater 1 til 3 av 3
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo

Sindre Tjelmeland

Synes en av de mest overraskende, og for noen spennende, trenersigneringene i klubben i moderne tid fortjener en egen tråd.

I de første kampene under hans ledelse har det ikke vært så mye av det som i FVN populært kalles for Tjelmeball å spore, da han hadde lite tid mellom kampene og virkelig måtte røske opp i det defensive. Nå har han hatt en lengre periode med laget og bør ha fått satt litt eget preg på laget i hvert fall. I tillegg er det kommet inn 5 nye spillere som han selv har "gått god for" eller har godkjent.

De som har hatt noen år under Joey mener i hvert fall at han kjører hardt og presser dem i hver trening. Så får vi se om det gjør noen forskjell når det kommer til kamp. Vi har jo hørt i en årrekke at de har hatt en fantastisk treningsuke før en kamp hvor vi drar hjem igjen som slakt

Litt om treningene som har vært...som selvfølgelig må tas med en liten klype salt:
    https://www.fvn.no/sport/start/i/k6M...d-paa-lignende
    Sist endret av Espen K G : 08-17-2021 kl 16:55 Årsak: Norsklæreren min ville vært flau.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    For meg ser det ut som vi kan dele epokene etter Start en drøm inn i tre ulike deler:

1. Moneyball - der målet var å kjøpe så store talenter som mulig, uavhengig av om klubben hadde bruk for dem eller ikke. I tillegg valgte man trenere fra øverste tilgjengelige hylle.
    2. Localball - Her var målsetningen snudd på hodet. Kjøp lokale spillere i sin beste alder som kan bidra umiddelbart. Bruk minst mulig ressurser. Lokal trener.
    3. Tjelmeball - der målet er å spille kanskje den mest ambisiøse formen for fotball, ved å satse på trenere og til dels spillere som verken er lokale eller store talenter, men som skal passe til stilen.

Historien viser at Moneyball var fullstendig mislykket. Sannsynligvis den største floppen i norsk fotballs historie. Localball var heller ingen suksess, men vanskelig å vurdere grundig siden Start en drøm ikke tillot forsterkninger før sesongen startet. Hadde Joey fått inn Tveita og Valsvik før sesongstart, tror jeg det er sannsynlig at resultatene ville vært så gode at han ikke hadde fått sparken.

Hva tror vi historien vil si om Tjelmeball?
    Selv ser jeg på dette som et mye vanskeligere prosjekt enn de to forrige. Hva er det som tilsier at Tjelmeland skal klare det som Dempsey ikke klarte - når Dempsey hadde tilgang til langt bedre spillere?
    Dagens spillere forsøkte å spille ballbesittende i de første kampene etter at Tjelmeland overtok. Det gikk overhodet ikke. Det er ikke rart. Overgangen fra en direkte til ballbesittende stil, er kanskje den vanskeligste overgangen som finnes. Når ballbesittende lag sliter, er det ofte en vinneroppskrift å ta noen skritt tilbake på ambisjonene og heller fokusere på duellkraft og enkelt spill inntil samspillet når et nivå der laget kan løfte seg sammen - steg for steg. Det å raskt endre fra direkte stil til ballbesittende stil, kan jeg ikke huske å ha sett et eneste vellykket eksempel på.

Min største frykt med Tjelmeland er ikke at han ikke har god greie på hvordan ballbesittende fotball skal spilles. Det har han helt sikkert. Men at han i tillegg skal ha god greie på hvordan dette kan innføres gradvis, slik at laget klarer å ta poeng på reisen, er jeg langt mer skeptisk til. Det å ansette en 27-åring som hjelpetrener, forsterker denne skepsisen.

Det er åpenbart at dette prosjektet er startet etter hovedeier Kjetil Aasens ønske. Han har fått inn kompisen sin som trener, og åpent lommeboken. Viktigste medhjelpere til han og Tjelmeland er Tjærnås som speider, Marcussen som sirkusdirektør og Reed som tåkefyste. Tror vi dette er gjengen som skal lykkes med dette ekstremt ambisiøse prosjektet?

Neste spørsmål: Hvis de ikke lykkes, hva da?

For min del er ikke situasjonen helt sort. Hvis de lykkes, så er det gøy nok. Selv om jeg fortsatt føler bismaken av det som åpenbart er brudd på dualmodellen og vemmes over hvordan en lang rekke personer har måttet gå fra klubben de siste årene fordi en guttegjeng med for mye penger har rotet rundt i klubben.
    Hvis de mislykkes, vil jeg anta at dette er siste prosjektet som Start en drøm er med på. Resultaten kan fort bli konkurs eller nedrykk. Men det kan igjen bety en ny start før tiårsperioden er omme.

I begge tilfeller mener jeg det er bedre enn seigpiningen som vi ville hatt hvis klubben hadde fortsatt på sparebluss ut tiårsperioden.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Hva er det som tilsier at Tjelmeland skal klare det som Dempsey ikke klarte - når Dempsey hadde tilgang til langt bedre spillere?
    God oppsummering!

I mine øyne er hovedtreneren det overlegent viktigste suksesskriteriet i en fotballklubb. Det er riktignok en del eksempler på at middelmådige trenere oppnår stor og uventet suksess i kortere perioder, men da handler det som oftest om timing. Å komme til en spillergruppe som står i startgropa til en storhetstid, har reddet ettermælet til mange middelmådige trenere, men i all hovedsak er suksess, og i hvert fall vedvarende suksess, forbeholdt de flinkeste trenerne.

Om Tjelmeball skal bli en suksesshistorie er Start etter mitt skjønn ett hundre prosent avhengig av at Tjelmeland er en trener av aller ypperste kvalitet. Å gjøre Start til et topplag i norsk eliteserie med underlegent ressursgrunnlag og overambisiøs spillestil er en oppgave som fremstår praktisk talt umulig for alle kjente norske topptrenere med mulig unntak av Kjetil Knutsen i Bodø-Glimt. Sindre Tjelmeland må være av samme kaliber om dette skal ende godt i forhold til målsetting, og uansett være eminent for å klare å etablere Start som en middels eliteserieklubb under gitte rammebetingelser.

Sjansene fremstår marginale. Men den neste Pele kan som kjent komme fra Valle. Men som vi alle vet ville den neste Pele fra Valle vært tapt for Start før han var ferdig med folkeskolen, så om det virkelig skulle vise seg at Tjelmeland har slike overnaturlige kvaliteter, er det jo også en overhengende fare for at tiden på Sørlandet blir for kort til å fullføre oppgaven.

Tjelmeland har åpenbart ikke kommet til rett klubb til rett tid. Han har overhodet ingen medvind å flyte på, men må gjøre hele jobben selv fra blanke ark. Det er imidlertid flere faktorer som tilsier at han skal lykkes bedre enn Dempsey. Han er kompis med Starts sterke mann, og vil ikke stå til ansvar for egne resultater på lenge ennå. Og han overtar et Obos-lag med overlegne ressurser sammenlignet med nær sagt alle motstandere. Start gikk til sesongen med en spillertropp som var mer enn god nok til å kjempe i toppen av tabellen, og det skal nesten ikke være mulig å havne utenfor kvalikplass selv uten sommerens innkjøp. Lista ligger så ekstremt lavt at Tjelmeland knapt kan rive, der Dempsey måtte innfri utopiske forventninger.

Jeg føler meg derfor veldig sikker på at Tjelmeland vil lykkes i å ta Start tilbake til eliteserien. Om ikke denne sesongen så i hvert fall neste. Men det hadde også Joey, Pedersen og Mjelde klart. Start har tross alt ikke misset et opprykk fra Obos siden 2004. Den store testen blir om han klarer å føre Start videre oppover med en spillestil ingen eliteserielag praktiserer. Det ville vært sensasjonelt.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •