Vis avstemningsresultater: Hva slags karakter vil du gi for Starts jobb dette overgangsvinduet?

Stemmere
4. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Karakter 6 (best)

1 25,00%
  • Karakter 5

1 25,00%
  • Karakter 4

2 50,00%
  • Karakter 3

0 0%
  • Karakter 2

0 0%
  • Karakter 1

0 0%
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

14 Serierunde: FREDRIKSTAD - START (kamptråd)

Tid: Onsdag 18 august kl.2000
    Sted: Fredrikstad Stadion

TABELLEN
    2. Fredrikstad.. 13...7-4-2...25-16...25 poeng
    11.Start.......... 13...5-2-6...23-23...17 poeng

Etter en vårsesong med blandede prestasjoner, fikk vi en opptur da vi feide Stjørdals-Blink av banen med 4-1. Etter dette har det blitt et par cupseire og masse aktivitet på overgangsmarkedet, så man kan trygt si at det er stor interesse rundt klubben foran denne utrolig viktige kampen i Fredrikstad.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot Stjørdals-Blink - som til slutt endte med 4-1 seier til Start.

1. Fryktelig dommerfeil gir karantene for Schulze Joda. Dommerne er mennesker de også, men noen feil blir for store til å feie under teppet. Det som skjedde på overtid i 1.omgang skal ikke skje. Det kommer et innlegg bak i feltet og Schulze kommer i stor fart og hopper opp i et forsøk på å stange ballen i mål. Keeper har derimot kommet ut og var kanskje halvsekundet før Schulze og dermed blir han liggende. Dommer gir frispark til keeper, og viser ingen tegn til noe mer. Noen sekunder senere ser han at keeper virker alvorlig skadet og drar opp det gule kortet til Schulze som nå mister kampen i Fredrikstad. Frispark er kanskje greit nok, men aldri verden om det er noe gult kort. Fryktelig surt å miste Schulze i denne viktige kampen på grunn av en slik feil.

2. Målpoeng fra angrepsrekka Det har ikke rast inn med scoringer og målpoeng fra våre tre spillere på topp, men i denne kampen løsnet det. 2 scoringer og 1 målgivende fra Ramsland. 1 scoring og 1 målgivende fra Markovic og 1 scoring og 1 målgivende fra Sjøkvist. Dette var veldig gledelig for skal vi lykkes framover, så er det viktig at disse fortsetter å skape målpoeng.

3. Sander Sjøkvist Vi har ventet litt på gjennombruddet til Sander Sjøkvist, men vi har absolutt sett tegn på at noe er på gang i de siste par kampene. Han scoret mot Raufoss og mot Stjørdals-Blink hadde han både scoring og målgivende. Det er gledelig. Det blir spennende å se om han får fortsatt tillit på høyrekanten eller om Tjelmeland endrer formasjon og/eller vil prøve noen av de nye spillerne som har kommet inn. Uansett har Sjøkvist fått vist at han har tatt steg, og at han vil kjempe om plassen på høyrekanten.

FREDRIKSTAD FOTBALLKLUBB
    Fredrikstad er en tradisjonsrik klubb som det nå virkelig virker som er på vei opp i toppfotballen etter noen år i dvale. Sist de spilte i eliteserien var i 2012, og etter dette har laget også hatt tre sesonger i 2.divisjon, før de kom seg opp i OBOS-ligaen foran årets sesong. Laget til Bjørn Johansen har hatt en fantastisk sesong så langt og etter 13 kamper ligger de på 2.plass - som gir direkte opprykk til eliteserien.
    Det ble derimot et tilbakeslag da laget i 2.runde ble slått ut av cupen av Moss.
    I sommer har klubben hentet Adnan Hadzic fra Sandnes Ulf, Alexander Zoulakis (tilbake fra lån) og Noa Williams fra Brage.

FREDRIKSTADs 5 SISTE
    12 juni: Raufoss - Fredrikstad 0-1 (serie)
    18 juli: Fredrikstad - Bryne 3-1 (serie)
    21 juli: Strømmen - Fredrikstad 1-1 (serie)
    25.juli: Kråkerøy - Fredrikstad 0-3 (cup)
    1 august: Moss - Fredrikstad 3-1 (cup)

IK START
    Hos Start har veldig mye skjedd i sommer. Hele 5 nye spillere har kommet inn, og flere kan komme før vinduet stenger.
    Luc Mares (midtstopper) - kommer fra Nederland (MVV Maastricht)
    Jon-Helge Tveita (høyreback) - kommer fra Brann
    Kristoffer Valsvik (midtbanespiller) - kommer fra Sogndal
    Cameron Cresswell (spiss/kantspiller) - kommer fra Derby County U23
    Ask Tjærandsen-Skau (midtbanespiller) - kommer på lån fra Bodø/Glimt.

I tillegg har vi kantspilleren Sullivan Lakhamy på prøvespill. Det er veldig sannsynlig at de tre første starter i Fredrikstad. Eirik Schulze soner karantene og må erstattes.

Det er fryktelig vanskelig å tippe hvordan vi starter i denne kampen. Det er også snakk om at vi endrer formasjon til 4-2-3-1, så det er umulig å spå hva Tjelmeland finner på.
    Allerede på keeperplassen har vi nå 3 keepere som kjemper en knallhard kamp om å få spille. Jasper Torkildsen stod godt i cupkampene og vil nok ta plassen som førstekeeper etterhvert, men det blir nok kanskje ikke denne sesongen. Jeg tipper Wichne får tillit i Fredrikstad.
    I forsvaret vil nok Tveita ta høyrebacken mens Tønnessen tar venstrebacken. I midtforsvaret tror jeg det blir Bergan og Mares, men Robstad har også levert gode kamper i det siste så han kan også starte.
    Dersom vi spiller 4-2-3-1 tror jeg El Makrini og Valsvik blir de som ligger dypt på midtbanen, mens vi i leddet foran dem vil få se Markovic, Moldskred og Sjøkvist. Helt på topp blir det nok Ramsland som starter, men tror Cresswell får spilletid utover i kampen.

Dermed tipper jeg vi starter med dette laget i en 4-2-3-1 formasjon:

Wichne

Tveita
    Bergan
    Mares
    Tønnessen

Valsvik
    El Makrini

Markovic
    Moldskred
    Sjøkvist

Ramsland

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi hjemme mot Sogndal. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Ingen i faresonen.
    Sogndal: Martin Ove Roseth, Axel Kryger, Sivert Heggheim Mannsverk

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Det er fryktelig mye som har skjedd de siste 4 ukene siden vi slo Stjørdals-Blink 4-1. Vi har hentet hele 5 nye spillere til klubben og i tillegg kom vi oss greit gjennom de to første rundene i cupen. Den første cupkampen var mot Express der vi vant 8-0 mens det ble 2-0 seier borte mot Vidar i neste runde. Vi hadde full kontroll i begge kampene. Verdt å merke seg er det at Adeleke Akinyemi scoret hele 4 av våre 10 cupscoringer, til tross for at han bare spilte ca 110 minutter. Jeg håper at vi får se mer av Akinyemi i kampene som kommer, til tross for at vi har hentet flere nye spillere som vil konkurrere om de offensive plassene.

Med alle de nye spillerne som nå kommer inn i Start er det mange som trekker sammenligninger til forrige gang vi hentet massevis av nye spillere. Jeg mener det vi driver med nå er på et helt annet nivå. Vi har nå en trener med en klar filosofi og som vet nøyaktig hvordan han vil spille og hva slags spillere han vil ha. Forrige gang ble det hentet haugevis av dyre spillere som ikke ble hentet inn med tanke på spillestil, men mer med tanke på deres individuelle kvaliteter.
    I tillegg så har vi nå en trener som setter knallharde krav til spillerne sine. Det er ingen spillere i Start som kan komme og tro at man kan få plass på laget ved å yte 90 %. Er du ikke 100% tilstede, så er du ute. Dette er noe mange har etterlyst og som jeg tror vil gi resultater.

Det store spørsmålet er hvor fort vi kan få se den fotballen Tjelmeland ønsker. Det er ikke enkelt å få inn så mange nye spillere på en gang, men samtidig så har vi nå hentet minst to spillere som vet hvordan Tjelmeland vil spille. Valsvik blir utrolig viktig og jeg tror det kan vise seg å bli en nøkkelsignering når status skal gjøres opp i desember.
    Tjærandsen-Skau er også en spiller som tidligere var elev under Kjetil Knudsen i Glimt og som nok vil bidra temmelig kjapt. I tillegg så har vi forsterket høyrebacken og midtforsvaret i tillegg til å hente et reelt alternativ til Ramsland på topp.
    Dersom vi går over til 4-2-3-1, så tror jeg fort Akinyemi kan få mer spilletid. Hvis han kan utfolde seg litt mer offensivt enten som spiss eller som en kant i dette systemet så tror jeg kan kan bli en joker i flere kamper denne sesongen.

Kampen mot Fredrikstad er en skikkelig 6-poengskamp. Vinner vi, så er vi kun 5 poeng bak laget fra plankebyen, men skulle det bli tap, så er avstanden hele 11 poeng. Da tror jeg det skal bli vanskelig å kapre en plass som gir direkte opprykk.
    Jeg tror dette Start-laget bare vil bli bedre og bedre utover høsten og skulle vi klare å få med oss 3 poeng i kampen mot FFK så har vi alle muligheter til å kjempe oss helt opp i toppen igjen. Og skulle vi ikke klare direkte opprykk, så har vi nok en meget god sjanse til å komme oss opp gjennom kvalifiseringsspill.

Jeg håper vi får se et Start-lag som kan begeistre både på bortebane og på hjemmebane. Det er uansett nå endelig grunn til forsiktig optimisme for oss som heier på Start.

La oss håpe vi starter en fantastisk høst-sesong med 3 poeng i Fredrikstad....

HEIA START!
    Sist endret av Frankieboy : 08-18-2021 kl 13:03

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Du mener vel Jon-Helge Tveita på høyreback.

Det blir gøy å se de nye spillerne i aksjon

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av benwright Vis innlegg
    Du mener vel Jon-Helge Tveita på høyreback.

Det blir gøy å se de nye spillerne i aksjon
    Det er rettet opp nå.. Vel er Valsvik god, men kanskje ikke god nok til å spille på to plasser samtidig

Ellers enig i at det blir utrolig morro å se de nye spillerne og hva de kan få til. Gleder meg spesielt til å se Valsvik og hva slags rolle han får.
    Ellers så vil jeg tro Cresswell (som minner meg litt om Ben Wright i det minste får litt tid mot slutten.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dette ble vel litt som forventet. Fredrikstad er ingen enkel motstander. Det er solide og fysisk robuste, og har enkeltspillere offensivt som kan skape trøbbel. Det lå i kortene at dette kom til å bli i overkant tøft for Start som ser mer ut som en samling enkeltspillere enn et lag.

Jeg synes de hang greit med i første omgang, men utover andre ble overmakten rett og slett for stor. At Start kom fra denne kampen med poeng var ganske flatterende.

De nye spillerne imponerte ikke nevneverdig. Det er nok ikke så enkelt å komme inn som ny spiller på et lag. Når det i tillegg er et lag som ikke fungerer særlig bra, som sliter med å tilpasse seg en ny stil og dessuten kaster inn mange nye spillere samtidig, blir det naturligvis ekstra vanskelig.

Jeg er imidlertid litt overrasket over Luc Mares, som knapt så ut som en fotballspiller. CV'en burde tilsi at han er mer en god nok til å være dominerende på dette nivået, så jeg vil absolutt tro at det er more than meets the eye der, men det er sjeldent man ser en såpass blass debut.

Valsvik var også svak, men der handlet det vel mer om at han går inn og tar en naturlig lederrolle i et lag med spillere han knapt kjenner navnet på. Han trenger nok bare noen kamper for å riste av seg skjønnhetsfeilene.

Tveita leverte tilfredsstillende i min bok. Ismaheel er vanskelig å få kontroll på, men Tveita kom greit fra den duellen.

Tjæransen-Skau viste en dimensjon i spillet sitt offensivt som Start sårt trenger. Jeg vil tro han blir bankers på laget utover. Så kan man saktens diskutere om Start bør utvikle andres spillere på bekostning av sine egne, men om Start skal ha noe håp om å kjempe om direkte opprykksplass utover høsten med Tjelmelands preferte spillestil, er nok Skau en nivåhever som blir helt vital for å lykkes.

Cresswell var umulig å vurdere ut fra kaotiske sluttminutter.

Av kjente fjes, synes jeg Sander Sjøkvist var veldig god i første omgang. Jeg har aldri sett ham bedre, og synes han var Starts klart beste spiller før pause. Dessverre falt han ut av kampen da Start ble spilt lavere i andre omgang. Det gjorde også Ramsland, som jeg synes fungerte veldig bra som oppspillspunkt i første omgang. Og til syvende og sist fortjener jo også Wichne skryt for sin innsats, selv om han strengt tatt ikke redder noe mer enn han bør.

Nå venter ytterligere to nøkkelkamper mot Sogndal og Hamkam. Det burde jo vært kjærkomne muligheter til å nærme seg toppen, men slik som laget fremstår idag tror jeg vi må være godt fornøyd med å konsolidere avstanden. Det er nok primært Hamkam og Ålesund som blir de tøffeste opprykksrivalene, og selv om det fremdeles er mange kamper igjen å spille, er det ikke sikkert Start tåler å havne så mye lenger bak disse enn de allerede er idag.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •