Viser resultater 1 til 8 av 8
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

15 Serierunde: START - SOGNDAL (kamptråd)

Tid: Søndag 22 august kl.1500
    Sted: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    5. Sogndal.... 14...7-3-4...23-15...24 poeng
    8. Start........ 14...5-3-6...25-25...18 poeng

Etter en relativ svak kamp av våre gutter, fikk vi til slutt med oss 1 poeng fra Fredrikstad. Det var periodevis OK, men det er mye å gå på. La oss håpe vi får lengre perioder med godt spill mot Sogndal og at vi kan få med oss 3 poeng.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var bortekampen mot Fredrikstad - som til slutt endte med 2-2.

1. Mye rot/slurv Foran kampen i Fredrikstad kom Start med 5 nye spillere hvorav 3 av disse startet kampen. Verken Tveita, Mares eller Valsvik har hatt mange treninger med sine nye lagkamerater og det kunne vi se. Det var mange svake pasninger og mye slurv. Nå har gutta hatt nesten en hel uke til sammen og vi må forvente at samhandlingen blir bedre for hver kamp og at vi slipper så mange balltap i farlige posisjoner.

2. Martin Ramsland Martin Ramsland er en god spiller når han har dagen (slik som i kvalikkampen mot LSK), men når han ikke har dagen er det veldig lite han får til. Han har ikke veldig stor hurtighet, og er ikke skarp nok i boksen. Nå skal det sies at han ikke fikk mye å jobbe med mot FFK, men jeg kunne tenke meg å se enten Cresswell eller Akinyemi på topp.

3.Ask Tjærandsen-Skau Dette er en spennende unggutt som Start har på lån i fra Glimt ut sesongen. Han har ikke hatt mange treninger med laget, men dette er tydeligvis en gutt Tjelmeland har tro på. Han kom inn til pause og spilte meget bra. Det er nok gode sjanser for at han starter mot Sogndal.

SOGNDAL IDRETTSLAG
    Sogndal hadde en ganske svak start på sesongen. Etter 7 serierunder, lå laget på 11 plass med 8 poeng - kun 2 poeng foran Strømmen som lå på nedrykk med 6 poeng.
    Start hadde 10 poeng på dette tidspunktet.
    7 kamper senere og Sogndal har 6 poeng mer enn Start.
    Hjemmelaget er i god form og har vunnet 4 strake seire i serien, og er kun 2 poeng bak Fredrikstad som ligger på direkte opprykk.
    Sogndal har derimot mistet to viktige spillere i sommer. Kristoffer Valsvik har som kjent gått til Start, mens Sivert Mannsverk har blitt solgt til Molde. Inn har man hentet Emil Pálsson på lån fra Sarpsborg 08.

Til kampen mot Start må Sogndal også klare seg uten Alex Kruger - som fikk sitt 4 gule kort i forrige kamp.
    Toppscorer for Eirik Bakke's lag er Akor Adams og Kristoffer Hoven med 5 scoringer hver. Kristoffer Valsvik har fleste målgivende, men han skal spille i gult i denne kampen.

SOGNDAL's 5 SISTE
    17 juli: Sogndal - Grorud 1-0 (serie)
    21 juli: Raufoss - Sogndal 1-2 (serie)
    24.juli: Fjøra - Sogndal 0-3 (cup)
    31 juli: Florø - Sogndal 1-5 (cup)
    18 august: Sogndal - KFUM 3-2(serie)

IK START
    Hos Start så er Eirik Schulze tilbake fra karantene, mens det ikke har kommet noen nye forfall i stallen. Jeg tror vi kan få noen endringer etter en tøff kamp i Fredrikstad onsdag kveld. Jeg tipper forsvaret blir det samme som sist men at det kommer noen endringer lenger framme i laget. Jeg tipper Ask Tjærandsen-Skau kommer inn for El Makrini og at han og Kristoffer Valsvik vil danne vår defensive midtbaneduo.
    Jeg tror Schulze tar plassen til Ugland og så håper jeg at Cresswell eller Akinyemi får sjansen på topp. Det blir nok Cresswell, da det ikke virker som om Akinyemi har mye tillit hos Tjelmeland. I tillegg har vi Belli Moldskred som hadde et bra innhopp sist. Det er definitivt hard konkurranse om plassene på laget nå.

Dermed tipper jeg vi starter med dette laget i en 4-2-3-1 formasjon:

Wichne

Tveita
    Robstad
    Mares
    Tønnessen

Valsvik
    Tjærandsen-Skau

Markovic
    Schulze
    Sjøkvist

Cresswell

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi borte mot Ham Kam. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Ingen i faresonen.
    Ham Kam: Julian Faye Lund, Hasan Kurucay

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Mange hadde kanskje litt urealistiske forventninger foran kampen mot Fredrikstad. Start hadde tross alt fått inn hele 5 nye spillere og det tar tid å få disse til å bli samspilte i et nytt spillesystem. I tillegg vet vi godt at Fredrikstad Stadion er en vanskelig stadion, og når man tar med at det var over 3000 entusiastiske hjemmesupportere på plass, så var det en vanskelig oppgave Start stod overfor. Det startet bra, med en scoring av Sjøkvist etter 8 minutter. Men gleden var kortvarig for kun 5 minutter senere mistet Valsvik ballen og Mares tapte sin duell og vips - så var det balanse i regnskapet. Fredrikstad tok ledelsen etter 67 minutter og da var det nok mange som så for seg 0 poeng med i bagasjen og en tabell med hele 11 poeng mellom lagene. 9 minutter senere kom det derimot et fint innlegg fra Tveita som Belli Moldskred headet flott inn. Dermed stod det 2-2 og det var balanse i regnskapet.
    Fredrikstad var best mot slutten og presset på, men vi holdt unna og fikk med oss et viktig poeng hjem til Kr.sand.

Nå er det klart for en ny 6-poengskamp, når Sogndal kommer til Kristiansand. I øyeblikket er det 6 mellom lagene, og dermed kan alle regne ut hvor viktig denne kampen er. Blir det seier til Start, er avstanden kun 3 poeng.

Jeg er spent på å se hva slags lag Tjelmeland setter opp. Jeg vet at han prøver å finne en oppstilling som kan bygge relasjoner og bli samspilte, men samtidig så er konkurransen i alle lagdeler nå så stor at jeg håper at det blir noen endringer. Jeg las et sted at Akinyemi hadde imponert veldig på trening, og håper det betyr at han kan få sjansen til å vise seg fram også i kamp.
    Jeg håper uansett at det blir en endring på topp. Ikke fordi jeg ikke liker Ramsland, men jeg vil se at Cresswell eller Akinyemi får sjansen til å vise seg fram. Ramsland kan også bli en god spiller å sette inn mot slutten hvis vi har en ledelse og trenger noen som er sterke til å holde på ballen.

Det er nå vi skal finne ut hva slags sesong Start skal få.
    I våre to neste kamper skal vi ha Sogndal hjemme og Ham Kam borte. Kan vi få med oss minimum 4 poeng her, så har vi alle muligheter til å kjempe om opprykk utover høsten. Men blir det kun 1-2 poeng, så blir det fryktelig vanskelig.
    I tillegg må Start forbedre hjemmeformen betraktelig. Akkurat nå er vi divisjonens nest verste hjemmelag med kun 7 poeng på 7 hjemmekamper. Vi er det eneste laget som har tapt 4 hjemmekamper og dersom vi skal ha noe som helst håp om å kjempe om opprykk, må vi gjøre Sparebanken Sør Arena til et fort der vi ikke avgir poeng.

La oss håpe at ting snur mot Sogndal og at vi kan ta 3 poeng - og tette inn litt av luka som er opp til topp-lagene.

Jeg har tro på Tjelmeland og Start-gutta, men alle sammen må opp fra det som ble vist i Fredrikstad om vi skal vinne denne kampen.

God kamp alle Start-supportere!
    Sist endret av Frankieboy : 08-21-2021 kl 21:11

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Fikk ikke sett kampen, men jeg leser at det skal ha vært progresjon. Det helper lite når det kun blir ett poeng. Sjansen for å klare direkte opprykk er høyst urealistisk nå. Nå bør fokus være på utvikling av spillet, og sette seg som mål å komme seg til play-off. Det bør det være gode muligheter for å klare.

Jeg er skeptisk til måten Tjelmeland vil spile fotball på. Det er utrolig krevende, og vil ta tid å innføre. Og når det ikke fungerer er det forferdelig kjedelig å se på. Det er ikke min type fotball må jeg innrømme.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg tror man skal ha gode briller for å se progresjon i dagens kamp. Jeg vil tippe det er Tjelmeland selv som hevder dette, eller eventuelt Daniel Aase som ønsker så sterkt at dette skal lykkes at det åpenbart går kraftig utover dømmekraften hans.

Kampen mot Sogndal var akkurat som forventet, og viste nivået Start innehar for øyeblikket. Det var en tett og jevn kamp med få sjanser, men den åpnet seg noe opp etter Starts ledermål. Start hadde stort sett rimelig kontroll defensivt, med unntak av noen fiffige dødballvarianter der Sogndal skapte flere store sjanser. Så måtte de riktignok gjøre to klokkerklare professional fouls for å forhindre at Sogndal kom alene gjennom. Robstad var involvert i begge, og hadde nok litt flaks som slapp unna det røde kortet.

Offensivt er det ingenting å få ut av spillestilen foreløpig. De få sjansene Start skaper mot etablert forsvar er gjenlevninger fra Joey-perioden. Når Markovic trekker innover og lemper ballen inn i feltet, over første stopper og inn mot bakre stolpe, er Start farlige. Ramsland er flink til å duellere ut den andre stopperen, og Start er flinke til å fylle på med en midtbanespiller i rommet på bakre mellom back og stopper. Slik scoret de mot Fredrikstad og slik skaffet de straffen idag. Igjen var det Schulze som var på rett plass som han har vært så mange ganger før.

Nykommerne ga ikke veldig stor grunn til begeistring idag heller. Mares fremsto riktignok langt bedre enn i debuten uten å imponere nevneverdig. Men Valsvik virker foreløpig et stykke unna formen, og det koster dyrt når han skal være sentral i alt Start foretar seg med ballen. Tjærandsen-Skau var ikke like gjennombruddshissig som mot Fredrikstad, mens Tveita knapt klarte å bidra offensivt selv om han fikk en behagelig kamp defensivt. Og Cresswells innhopp var vel rett og slett et nullbidrag.

Det er åpenbart at dette kommer til å ta lang tid. Forhåpentlig vil beskjeden progresjon være nok til å få opp poengfangsten når de svakere lagene kommer som perler på en snor utover høsten. Men pr idag er ikke Start gode nok til å dominere kamper mot de bedre lagene i divisjonen. Heldigvis er det såpass mye kvalitet og duellkraft i enkeltspillere at de likevel kan slumpe til å vinne mot alle med litt flaks. Vi får krysse fingrene for at dette skjer på Briskeby neste runde, og at topplagene skusler bort sjansen til å øke luka i morgen. Hvis ikke blir nok denne høsten en kamp om å få best mulig utgangspunkt før kvalikspillet. Og da spørs det om det er så veldig mange som gidder å ta turen til Sør Arena fremover.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tja, hva skal man si?

Etter fryktelige hjemmekamper mot bl.a Jerv, Ull/Kisa og Ham Kam var dette et steg i riktig retning. Vi var tryggere defensivt og skaper i allefall noe.
    Vi må også huske på at Sogndal var i form og hadde 6 seire på rad (4 i serien og 2 i cupen) fQr de kom til Kr.sand. Joda, de manglet noen spillere også, men det er ingen enkel kamp og ingen selvfølge at vi ville vinne.

I dag var jeg frustrert over Tjelmeland. Helt utrolig at det går hele 77 minutter fQr han foretar et bytte, da en sliten Schulze ble byttet ut - og så at det går ytterligere 10 minutter fQr det blir gjort flere endringer.

I denne kampen slet vi offensivt og jeg mener at både Akinyemi, Cresswell og Belli burde kommet inn mye tidligere. Gjerne rundt det 55 minutt da vi ledet 1-0 og Sogndal måtte flytte laget framover på banen. Da kunne vi trengt farten til Adeleke, samt smartheten til Belli. Tjelmeland sier etterpå at han var redd for å bytte ut f.eks Markovic fordi han har en god pasningsfot, men det må da vaere andre på laget som kan slå gode pasninger når Markovic ikke har dagen? I stedet for å fokusere på hva han mister i f.eks Markovic, burde han fokusere på hva laget kan få fra f.eks Akinyemi eller Belli...

Og når vi har hele 5 bytter tilgjengelige og vi har en sterk benk er det ganske utrolig at det ikke gjøres endringer tidligere.

Her ble jeg skuffet.

Nå drar vi til Hamar neste helg i en kamp som vi aller helst burde vinne om ikke siste rest av håp om opprykk skal kveles. Det er absolutt mulig å få med seg noe hjem, men da må det leveres bedre fra trenerbenken!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Synes det er mye som mangler på å bli ett spillende lag. Både på midten, og fremme er det liten til ingen bevegelse. Vi skal spille oss ut bakfra, men midtbane spillere beveger seg lite, og gjør små forsøk på å fri seg fra egen mann, og enda verre helt foran. Når samtidig spillerne fører ballen helt bort til motspiller gjør det livet veldig behagelig for Sogndal.
    Når i tillegg Tjelmeland virket redd for å endre ett opplegg som neppe varmet andre hjerter enn kameramannen, som fikk et rolig dag på jobb, virker årets sesong å bli en lang marsj med prøv og feil.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Tja, hva skal man si?

Etter fryktelige hjemmekamper mot bl.a Jerv, Ull/Kisa og Ham Kam var dette et steg i riktig retning. Vi var tryggere defensivt og skaper i allefall noe.
    Vi må også huske på at Sogndal var i form og hadde 6 seire på rad (4 i serien og 2 i cupen) fQr de kom til Kr.sand. Joda, de manglet noen spillere også, men det er ingen enkel kamp og ingen selvfølge at vi ville vinne.

I går var jeg frustrert over Tjelmeland. Helt utrolig at det går hele 77 minutter fQr han foretar et bytte, da en sliten Schulze ble byttet ut - og så at det går ytterligere 10 minutter fQr det blir gjort flere endringer.

I denne kampen slet vi offensivt og jeg mener at både Akinyemi, Cresswell og Belli burde kommet inn mye tidligere. Gjerne rundt det 55 minutt da vi ledet 1-0 og Sogndal måtte flytte laget framover på banen. Da kunne vi trengt farten til Adeleke, samt smartheten til Belli. Tjelmeland sier etterpå at han var redd for å bytte ut f.eks Markovic fordi han har en god pasningsfot, men det må da vaere andre på laget som kan slå gode pasninger når Markovic ikke har dagen? I stedet for å fokusere på hva han mister i f.eks Markovic, burde han fokusere på hva laget kan få fra f.eks Akinyemi eller Belli...

Og når vi har hele 5 bytter tilgjengelige og vi har en sterk benk er det ganske utrolig at det ikke gjøres endringer tidligere.

Her ble jeg skuffet.

Nå drar vi til Hamar neste helg i en kamp som vi aller helst burde vinne om ikke siste rest av håp om direkte opprykk skal kveles. Det er absolutt mulig å få med seg noe hjem, men da må det leveres bedre - ikke minst fra trenerbenken!!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Det kan man si. Men nå har det jo gått halvannen måned og syv kamper siden Hamkam var på besøk. At Starts prestasjoner i går holdt høyere nivå enn vårens svarteste øyeblikk, er det liten tvil om. Men om det var stigning i forhold til de siste kampene, er jeg mer usikker på. FVN later til å mene at Start hadde flyttet spillet sitt høyere enn mot FFK forrige runde. Som om premissene for en hjemmekamp mot Sogndal er like som en bortekamp i Fredrikstad. Uavhengig av nivå og prestasjoner er det vel uansett liten tvil om at gårsdagens kamp var drepende kjedelig for de aller fleste nøytrale tilskuere og brorparten av Starts tilhengere, muligens med redaksjonen i Fevennen som hederlig unntak.

Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    I går var jeg frustrert over Tjelmeland. Helt utrolig at det går hele 77 minutter fQr han foretar et bytte, da en sliten Schulze ble byttet ut - og så at det går ytterligere 10 minutter fQr det blir gjort flere endringer.
    Det forstår jeg godt. Samtidig er det åpenbart at Start ikke spiller for å vinne, men spiller for å vinne på en spesiell måte. Dermed blir Tjelmeland litt uangripelig i forhold til laguttak og bytter. Start øver på ny spillestil, og Tjelmeland velger spillere som kan passe i stilen og utøve prinsippene. Jeg er sikker på det finnes spillere i troppen som kunne hevet dette laget om målet var så enkelt som å vinne. Men tankegangen her er nok at Start raskest mulig skal få opp en ellever som kollektivt sett behersker Tjelmelands fotballfilosofi. Da hjelper det ikke være god på trening om du ikke samtig er lojal mot prinsippene.

Jeg vil tippe dette rammer Akinyemi som nok er mer individulist enn lagspiller, og som muligens også har vanskeligere for å forstå budskapet. Han kommer fra en annen fotballkultur, snakker et annet språk og har individuelle ferdigheter til å gjøre ting på egenhånd. Å være uberegnelig er jo på sett og vis en styrke for en spiller som Akinyemi, men det er en egenskap som neppe verdsettes veldig høyt når hovedfokuset er å få laget til å tilpasse seg en dogmatisk fotballfilosofi.

At han er på utgående kontrakt og med all sannsynlighet ferdig i klubben etter inneværende år, er med å legitimere manglende spilletid. Selv om dette neppe veier særlig tungt for Tjelmelands avgjørelser når Tjærandsen-Skau ser ut til å få en nøkkelrolle.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    En ok kamp alt i alt synd vi ikke klarte 3 p. Elendig første omg brukbar andre. Kan vi ikke bytte bort Ramsland i han farga spilleren fra songdal, da hadde mye sett bedre ut. For en spiller han var.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •