Viser resultater 1 til 11 av 11
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

16 Serierunde: HAM KAM - START (kamptråd)

Tid: Søndag 29 august kl.1500
    Sted: Briskeby

TABELLEN
    1. Ham Kam..15..10-2-3...32-13...32 poeng
    8. Start........ 15...5-4-6....26-26...19 poeng

Det ble ny poengdeling for Start mot Sogndal og nok en gang gav vi fra oss en ledelse. Skal vi ha noe håp om opprykk, er ikke uavgjort godt nok lenger. Vi må vinne kamper, for skal vi ha noen mulighet til direkte opprykk er kun 3 poeng godt nok på Hamar.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot Sogndal - som til slutt endte med 1-1.

1. Manglende bytter Et av problemene jeg hadde med Joey som trener var hans manglende evne til å endre kampbilde fra trenerbenken og det ble veldig ofte byttet inn altfor sent i kamper der vi desperat trengte friske krefter. Det virker som om Tjelmeland har samme filosofi og byttene kommer fryktelig sent. I kampen mot Sogndal kom første byttet da en utslitt Schulze ble byttet ut etter 77 minutter. Deretter kom det to bytter til etter 87 minutter. De skulle kommet mye tidligere!
    Det er en ting å ikke bytte spillere hvis vi spiller bra eller ikke har gode alternativer på benken, men mot Sogndal hadde vi flere spillere som kunne gjort en positiv forskjell i Akinyemi, Belli, Cresswell og Ugland.

Ser vi på våre to siste kamper så er det to eksempler på at byttene trolig utgjorde en forskjell. Mot FFK stod det 1-1 til pause. Hjemmelaget gjorde 2 bytter i det 61 minutt og 6 minutter senere gikk de opp i 2-1. Start byttet inn Belli+2 andre i det 68 minutt og 8 minutter senere utlignet Belli.
    Mot Sogndal ledet Start 1-0 da Sogndal gjorde et bytte etter 55 minutter. 8 minutter senere utlignet bortelaget.
    Så lenge man har kvalitet på benken, så må man få disse inn i kamper der vi sliter...

2. Eman Markovic Eman Markovic er veldig viktig i dette laget, men han blir for forutsigbar til tider. Han går ofte altfor lenge med ballen og når han går og går så blir han sliten og blir løpt opp. Vel er han viktig i dette laget, men når han ikke har dagen - som mot Sogndal, mener jeg vi burde fått inn friske krefter. Samtidig så hadde han en fin pasning til Ramsland som burde scoret mot slutten av 2.omgang.

3.Belli Moldskred Belli hadde et meget godt innhopp mot Fredrikstad, men ble igjen henvist til benken mot Sogndal. Jeg synes han var en av våre beste tidligere i sesongen og mener at vi trenger hans løpskapasitet på midten. Er mulig at det nye systemet (4-2-3-1) ikke passer så bra for Belli men skulle ønske at vi fant en måte å få han inn på laget for han er målfarlig og løpssterk.

HAMARKAMERATENE
    Ham Kam er definitivt årets store overraskelse. Det nyopprykkede laget har hatt enorm framgang under Kjetil Rekdal og for nøyaktig et år siden lå laget helt i bunnen av OBOS-ligaen med 1 seier, 4 uavgjorte og 7 tap. Laget endte på en meget imponerende 9 plass. Denne sesongen har man bare fortsatt framgangen og laget leder nå OBOS-ligaen etter halvspilt serie. Laget har scoret flest mål og sluppet inn minst og er nå en klar favoritt til å rykke direkte opp.
    Det som derimot er litt oppsiktsvekkende er at laget er bedre borte enn hjemme. Borte har man 6-1-1 mens hjemme har man 4-1-2. Faktisk har laget tapt sine to siste kamper på Briskeby. (1-2 mot Åsane og 2-3 mot Aafk)

Toppscorer for Ham Kam er Jonas Enkerud med 8 scoringer. Enkerud har også 7 målgivende scoringer og må passes godt på av Robstad & co.
    Til kampen mot Start må Ham Kam klare seg uten Morten Bjørlo som ble utvist i kampen mot Ranheim. Det er et tap for Ham Kam da Bjørlo har 2 scoringer og 5 målgivende så langt denne sesongen.

HAM KAMs 5 SISTE
    21 juli: Ham Kam - Aalesund 2-3 (serie)
    25.juli: Brumunddal - Ham Kam 1-2 (cup)
    31 juli: Gjøvik/Lyn - Ham Kam 0-3 (cup)
    18 august: Jerv - Ham Kam 0-2 (serie)
    23 august: Ranheim - Ham Kam 0-4 (serie)

IK START
    Start har ingen karantener og heller ingen nye skadeproblemer og så blir det spennende å se om Tjelmeland starter med samme mannskap som mot Sogndal. Det er nok en mulighet for at Joackim Jørgensen kommer inn sammen med Robstad i midten, men samtidig så har han lite kamptrening og da er det kanskje ikke så lurt å sette han inn mot ligaens beste lag. Sjøkvist hadde ikke en spesielt god kamp mot Sogndal, så det er mulig det blir et bytte på høyrekanten. Cresswell, Akinyemi og Moldskred er nok alternativer til å starte hvis ikke Sjøkvist gjør det.

Dermed tipper derimot at vi starter med samme lag som sist i en 4-2-3-1 formasjon:

Wichne

Tveita
    Robstad
    Mares
    Tønnessen

Valsvik
    Tjærandsen-Skau

Markovic
    Schulze
    Sjøkvist

Ramsland

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi hjemme mot KFUM. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Henrik Robstad
    KFUM: Ingen i faresonen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Etter et nytt uavgjortresultat mot Sogndal, begynner det virkelig å se vanskelig ut å kapre en av de to plassene som gir direkte opprykk. Jeg tror rett og slett vi er helt avhengige av 3 poeng på Hamar om vi skal ha noe som helst mulighet til å klare topp-2. Da tror jeg det er mye mer realistisk at vi kan kapre en av kvalik-plassene og komme oss opp den veien, men da må vi virkelig begynne å ta 3-poengere.

Mot Sogndal var vi det beste laget, men skaper lite sjanser. Da vi tok ledelsen trodde jeg vi skulle ro det hele i land, for Sogndal skapte lite. Men svakt press og svak markering i forsvaret gav Sogndal den ene sjansen de trengte og dermed måtte vi ta til takke med 1 poeng. Jeg har etterlyst Akinyemi flere ganger i det siste, og nok en gang ble Adeleke sittende på benken det meste av kampen. Han kom inn med 3 minutter igjen, og da ble det plutselig litt trykk mot Sogndal-målet. Jeg mener at både han, Cresswell og Belli burde kommet inn mye tidligere!

Nå skal vi opp mot et lag som har imponert stort denne sesongen, men samtidig som de har fått resultater har de ikke dominert mange av kampene de har spilt. De har som regel ikke mye ballinnehav, men er fryktelig farlige når de vinner ballen og går hurtig i angrep. Veldig forskjellig fra det Start har vist i det siste, der det har gått veldig sent å komme seg ut av egen 16-meter og opp i banen.
    Mot Ham Kam er det utrolig viktig at vi er nøyaktige i pasningsspillet og ikke pådrar oss farlige overganger høyt i banen. Da vil Ham Kam straffe oss.

Etter kampen mot Fredrikstad så vi litt fremgang i kampen mot Sogndal. Nå er det viktig at vi får tatt ytterlige steg. De nye spillerne har nå fått enda en uke til å bli kjent med spillestil og nye lagkamerater. Jeg forventer at vi blir bedre og bedre utover høsten og at vi får se et mer angrepsvillig Start-lag. Så langt har det gått fryktelig sent oppover i banen og vi ser altfor ofte at ballen blir spilt bakover i banen når det er alternativer ledige lenger oppe.

Ham Kam har tapt begge sine to siste hjemmekamper og har sluppet inn 6 mål på disse så vi kan absolutt straffe serielederen, men da må vi levere topp innsats over hele banen. Vi må jobbe hardere enn Ham Kam. Vi må ha stor bevegelse i blant de fire offensive spillerne våre så våre to midtbanespillere kan finne rom å spille i, og dersom Ham Kam presser oss veldig høyt, er det lov å spille ballen langt..

Dette er en kamp der Start ikke er favoritt, men samtidig har jeg en følelse av at vi kan overraske. Men Kjetil Rekdal er lur og en god kampleder, så han har nok en god plan.

Start har ikke tapt på sine 5 siste kamper, mens Ham Kam har 2 tap på deres 5 siste så vi har absolutt muligheter her!

Det blir uansett spennende, for dette er en kamp som må vinnes om vi skal ha noe som helst håp om direkte opprykk!

Lykke til alle Start-venner!!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Laget har virkelig slitt med å spille seg ut av forsvaret slik de ønsker. Mye av årsaken til det mener jeg er manglende bevegelse på de rundt midtstoppere og keeper. Midtbanen er altfor ofte gjemt bak motstandere som presser og er ikke spillbare. Backene blir ofte ignorert eller er ikke spillbare de heller. Da har man få alternativer igjen enn å måke ballen til en feilvendt Ramsland.

Det jeg merket meg var at flere av gangen hvor ballen gikk raskt ut til back, så kom det også et hurtig angrep som satt press på Sogndal. Det vil jeg se mer av i dag. Hurtige pasninger i lengderetning som skaper ubalanse.

Tjelmeland stiller nok med samme mannskap som sist for han jobber fremdeles med å bygge lag og spillestil. Jeg håper derimot som Frank at han blir bedre på å gjøre endringer basert på kampbildet. Hvis vi går opp i ledelsen i andre omgang som sist kamp håper jeg han kaster innpå Akinyemi umiddelbart, for han er en konstant trussel mot et lag som må opp og frem.

Favoritt eller ikke. I dag har vi behov for 3p og det er innenfor rekkevidde.
    God kamp!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg skal ikke skryte på meg å ha sett veldig mye OBOS-fotball utover Starts kamper, men basert på det jeg har sett i år er Morten Bjørlo definitivt blant dem som har imponert mest. Etter mitt skjønn har han også en veldig sentral rolle i laget, og er dessuten kaptein, så jeg vil tro hans fravær er en ganske kraftig svekkelse for Hamkam.

Avstanden opp begynner å bli kritisk. Men det er mange poeng å spille om, og jeg vil tro Start fremdeles har brukbare muligheter for direkte opprykk med anstendig poengfangst utover høsten. Jeg mener dette Start-laget bør ligge på to poeng i snitt. Det holder ikke med utgangspunktet etter vårsesongen, men det er ikke sikkert det kreves veldig mye mer for å ende topp to. Jerv kommer trolig til å klappe sammen utover høsten, mens de øvrige også vil droppe en del poeng underveis. Det er ikke sikkert det kreves så mye over 50 poeng for å sikre opprykket.

Men det krever jo at Start begynner å vinne kamper. Aller helst allerede idag. Hvis ikke tåler man ikke mange feilskjær i løpet av høstsesongen.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Bare surr og vas i Start-forsvaret som vanlig. Må jo være mulig å sette forsvarslinje litt høyere. Og Vichne er passiv i feltet. Igjen meget svakt balltempo av Start, og det går mye på tvers og bakover. Og frispillingen i eget forsvar er jo under enhver kritikk.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Start er langt unna et nivå som er godt nok for opprykk. Selv etter å ha åpnet pengesekken i sommer. Foreløpig er det vanskelig å se hva de nye tilfører, med unntak av leiesoldaten fra Glimt. Luc Mares ser jo ut som en total skivebom. Så mye for alt arbeidet som visstnok skulle vært lagt ned i kartleggingsarbeidet denne gangen. Overraskende.

Start er akkurat så svake som tabellen tilsier. Vi har definitivt ikke tatt færre poeng enn vi har fortjent så langt.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Er veldig skuffet over at start enda en gang har bommet i overgangsvinduet. Kun Bodø glimt spilleren holder bra kvalitet. Nå har start brent av enda mer penger og det eneste vi oppnår er en noe bredere tropp.

Nå håper jeg på en knallsignering i løpet av uka. Har etterspurt en spiss. Men det Vi trenger er jo en midtstopper seriegull nå.
    Men sier ikke nei til Aga fra Grorud.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Hvem solgte inn Luc Mares til Start? Han virker som en bomkjøp liten og veik som han er. Skremmende at ikke klubben ikke har bedre orden på spillekjøpene.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Er vel for tiden ingen som har kompetanse eller erfaring på spillerlogistikk i Start. Største eier får råd av Lars Tjærnås, men det er jo en modell som verken åpner for kritiske røster eller second opinions.
    De burde jo fått på plass en sportssjef da de presset ut Håland. Men de ville visst bare kjøpe en rekke spillere først …

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Enig i at flere av forsterkningene ser skrøpelige ut. Men det er naturligvis tidlig å felle dom.

Dersom Valsvik skal være så ekstremt sentral i Starts spill som innledningen tyder på, så må han opp på et meget høyt nivå om Start skal nå målet om å bli et topplag i eliteserien. Et spørsmål som melder seg er jo da om Valsvik og Mares er kjøpt inn som sentrale brikker i fremtidens topplag, eller om dette var midlertidige signeringer for å styrke opprykksmulighetene.

Kampen mot Hamkam var ikke så verst. Hamkam er gode, og har flyt. Kampen var relativt jevn, og Start kunne vunnet med litt flaks selv om Hamkam vant fortjent. Jeg tror ikke vi kan forvente så mye mer av dette laget.

Start har nå spilt nogenlunde jevnt mot tre av de bedre lagene i divisjonen etter ferien. Jeg vil tro prestasjonene holder til seier mot de antatt svakere lagene som venter fremover. Så spørs det om Start klarer å stabilisere seg og bikke de jevne kampene i sin favør. Det er jo også en viss fare for at de blir sløvere når de skal trille ball mot enklere motstand. Det er vel en ganske klar tendens til at Start blir mer ballbesittende og arrogante jo dårligere motstanden er. Og det er jo fremdeles arven fra Joey som redder dem offensivt. Schulzes undervurderte hodestyrke skaffet begge scoringene i går. Sjansene mot etablert kommer stort sett som følge av presise innlegg og gode bevegelser i boksen. Hvordan Start behandler ballen i det oppbyggende spillet virker å være ganske løsrevet fra hvordan Start skaper sjanser foreløpig. Tanken er vel at ballbesittelsen skal manifistere seg i åpne sjanser etterhvert. Å slå innlegg mot et forsvar i balanse er neppe Tjelmelands førstevalg selv om dette forløpig er Starts beste mulighet for å skape sjanser. Det ser man vel også på Starts vilje til å slå innlegg. Den er ikke veldig stor. Tønnesen hadde vel mange muligheter utover kampen igår, men valgte annerledes.

Det er mulig Starts manglende evne til å beherske egen spillestil vil fortsette å hemme dem såpass mye utover høsten at det blir vanskelig å få opp seiersprosenten til et nivå der de kan ta seg inn i kampen om direkte opprykk. Luken til Hamkam er blitt så stor at den under normale omstendigheter er umulig å tette. Og Ålesund virker såpass solide at fort kan øke poengfangsten fremover om de får orden på angrepsspillet sitt. Men foreløpig virker de så hjelpeløse på siste tredjedelen at de må jobbe steinhardt for hvert poeng.

Jeg har fremdeles tro på at Start skal få dampen opp og begynne å levere resultater i tråd med ressursgrunnlaget. Gjør det det, er jeg ganske sikker på at de vil passere de fleste lagene på tabellen. Da blir det en spennende høst.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Kampen mot Hamkam var ikke så verst. Hamkam er gode, og har flyt. Kampen var relativt jevn, og Start kunne vunnet med litt flaks selv om Hamkam vant fortjent. Jeg tror ikke vi kan forvente så mye mer av dette laget.
    Dette er en god oppsummering. Vet ikke helt om det var veldig fortjent med 3 poeng til HamKam. Poengdeling hadde nok vært ok det også. Det er derimot noen hodeløse involveringer som gjør at vi dro hjem med 0 poeng i går og det har vært en gjennomgangsmelodi med dette laget. Hvor mange sesonger har vi ikke sett at vi må skåre både 3 og 4 mål for å hale en seier i land. Når du står med nesten 2 baklengs i snitt i OBOS, da skjønner man fort hvor skoen trykker. Bare Stjørdals-Blink og Grorud har sluppet inn flere enn oss. Det er skremmende statistikk.

Jeg har fremdeles tro på at Start skal få dampen opp og begynne å levere resultater i tråd med ressursgrunnlaget. Gjør det det, er jeg ganske sikker på at de vil passere de fleste lagene på tabellen. Da blir det en spennende høst.
    Enig. I forhold til det jeg skrev over, så har vi også skåret nesten to mål i snitt. Så dersom vi "får opp dampen" og skikk på forsvarsspillet er det lite som skal til for å klatre mye på tabellen. Om vi klarer topp to er jeg derimot sterkt i tvil om når vi allerede ligger 12 poeng bak, men ingenting er umulig. Kvalikk er helt klart godt innenfor rekkevidde.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Kvalikk er helt klart godt innenfor rekkevidde.
    Definitivt. Og alt annet enn kvalikk er en ren skandale. Men jeg tror likevel ikke det blir så enkelt. Start sliter voldsomt med å tilpasse seg ny stil.

At Start anno 2021, med de ressursene som er tilgjengelig, har prestert dårligere enn 2003 er helt skandaløst.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •