Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

17 Serierunde: START - KFUM OSLO (kamptråd)

Tid: Lørdag 11 september kl.1500
    Sted: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    8. KFUM.....16..5-6-5...23-21...21 poeng
    10. Start... 16..5-4-7...28-29...19 poeng

Etter nytt tap på Hamar, er nok toget som gir direkte opprykk gått, men med kun 4 poeng opp til kvalik, er muligheten for opprykk fremdeles til stede. Ett av lagene vi da må passere er KFUM - som foran denne runden ligger 2 poeng foran oss. Dermed sier det seg selv at lørdagens kamp mot Jørgen Isnes KFUM må vinnes.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var bortekampen mot Ham Kam - som til slutt endte med 2-3 tap.

1. Personlige feil Det er en ting når vi taper mot lag som er gode og som spiller oss ut, men mot Ham Kam florerte de personlige feilene og som endte med baklengsmål. Robstad gav ballen bort altfor lett på 1-1. Det var kun 3 minutter etter at vi hadde tatt ledelsen. 1-2 kom etter en stygg feil av Mares mens 2-3 kom på et frispark som Bergan ikke klarer å få hodet på og hvor Wichne også er litt feilplassert og ikke rekker bort til ballen som spretter inn via stanga. Slike feil må lukes bort om vi skal ha muligheten til å rykke opp.
    2. Dommeren igjen i fokus Nå skal det sies at det ikke var dommerens feil som gjorde at vi dro hjem uten poeng, men det er frustrerende når dommeren ikke er konsekvent. Han gir gule kort til Starts spillere i situasjoner som er mildere enn det Ham Kam hadde tidligere. Han gir i tillegg et latterlig gult kort til Eirik Schulze som hadde en bitteliten honnør-hilsen til Ham Kam's supportere når han hadde utlignet til 2-2. Han gjorde en bitteliten gest når han løp forbi, og det var ikke provoserende i det hele tatt. Aldri i verden om det skal kvalifisere til gult kort. Det er på et helt annet nivå enn det Antwi gjorde for Start da han skled ned og feiret foran Kanarifansen for noen år siden. Fryktelig dømming.

3.Luc Mares Det var store forventninger til nederlandske Mares da han kom til klubben. Med masse erfaring fra eerste division i Nederland hadde jeg forventet at han var litt mer stødig enn det han har vist i Start-drakta. Nå skal det sies at han kun har 3 kamper, men så langt virker han usikker med ball, han gjør stygge feil og han er også lite involvert i det offensive. Jeg håper han hever seg så vi kan se hvorfor Start hentet han.

KFUM OSLO
    KFUM - eller Kåffa som de blir kalt, ligger vel omtrent der de er forventet. Rett rundt kvalik-plassene er nok en plass laget til Jørgen Isnes vil havne når status skal gjøres opp etter 30 kamper.
    I forrige runde ble det 1-0 seier borte mot Ull/Kisa etter scoring i det 93 minutt. Det skal nevnes at seieren var fortjent etter at Kåffa vant skuddstatistikken 14-4.
    I sommer har lage mistet keeper Knut André Skjærstein til LSK, men har hentet inn to nye keepere i Jonas Vatne Brauti fra Stabæk og Emil Ødegaard fra LSK.
    De har også hentet angrepsspiller Johannes Nunes Godoy fra Sandnes Ulf.

På bortebane har laget vunnet 1 kamp, spilt 4 uavgjorte og tapt 3.

Laget har ingen med karantene og heller ingen kjente skadeproblemer og dermed kan nok Isnes still med sitt beste mannskap i Kristiansand.

KFUM's 5 SISTE
    24.juli: Frigg - KFUM 2-4 (cup)
    31 juli: Fløya - KFUM 1-5 (cup)
    18 august: Sogndal - KFUM 3-2 (serie)
    23 august: KFUM - Sandnes Ulf 1-1 (serie)
    29 august: Ull/Kisa - KFUM 0-1 (serie)

IK START
    Hos Start så soner Henrik Robstad karantene for 4 gule kort og dermed kommer nok enten Bergan eller Joackim Jørgensen inn på stopperplass sammen med Luc Mares. Det blir trolig Tønnessen og Tveita på backene, men det er nå konkurranse om venstrebacken etter ta Start låner Basilio Ndong fra KVC Westerlo. Ndong er kun 22 år gammel og har etter sigende stor fart, god motor og kan legge inn med begge bein. Det er ikke utenkelig at han får sjansen utover i kampen, men trolig ikke helt fra start.
    En annen spiller som har kommet til klubben er 17 år gamle Emir Derviskadic som kommer fra Sarpsborg 08. Dette er et stort talent, som nok ikke vil få altfor mye spilletid - spesielt i starten, men som nok kan få noen innhopp etterhvert.
    Framover på banen tipper jeg vi starter med samme mannskap som mot Ham Kam selv om nok Belli Moldskred og Cameron Cresswell ikke er langt unna en start-oppstilling. Det må også nevnes at Mohamed El Makrini er skadet og trolig vil miste den neste måneden.

Jeg tipper vi starter med disse i en 4-2-3-1 formasjon:

Wichne

Tveita
    Jørgensen
    Mares
    Tønnessen

Valsvik
    Tjærandsen-Skau

Markovic
    Schulze
    Sjøkvist

Ramsland

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi borte mot Ullensaker/Kisa. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze
    Ull/Kisa: Ole Breistøl

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Etter nok et skuffende tap mot Ham Kam, har vi få fått 2 nye uker på å drille formasjon og få gutta samspilte. Det kom inn mange spillere i sommervinduet så det tar litt tid å få disse til å fungere sammen og vi får virkelig håpe at vi kan se mer og mer offensiv samhandling i andre halvdel av sesongen.
    Mot Ham Kam hang vi ganske godt med og det var ikke allverdens serielederen skapte, men Start var i det gavmilde hjørnet og i praksis gav borte alle Ham Kam's tre scoringer. Slikt blir det ikke poeng ut av.

Nå håper jeg Tjelmeland har fått skikk på det defensive og at vi får slippe de personlige feilene vi så på Hamar. Det er fryktelig tungt når laget jobber knallhardt og i utgangspunktet spiller en ganske god kamp, men så blir man felt av stygge personlige feil.

Jeg håper at vi mot KFUM får se mye hurtigere spill i lengderetning. I de siste kampene har vi opptrådt veldig omstendelig og det har blitt spilt altfor mange pasninger i egen 16-meter og generelt på egen banehalvdel. Skal vi score mål og vinne kamper, må ballen opp rundt motstanderens 16-meter. Får vi ballen opp dit, kan vi heller ikke slippe inn mål, så jeg håper vi blir mer direkte - uten at det nødvendigvis betyr lange baller. I den formasjonen Start spiller er det utrolig viktig at de 2 som spiller defensivt på midtbanen er utrolig bevegelige, og at når man får ballen fra forsvarsleddet, kan vende av en mann for så å spille fri våre kanter eller spiss.

Skal Start vinne tilbake publikum og sørlendingene generelt, må det vises mer offensivt. Folk kommer ikke på kamp for å få hjertet i halsen når keeper og to forsvarsspillere spiller ballen mellom seg rundt 5-meteren. Folk vil se et Start-lag som angriper i stim og der vi skaper sjanse på sjanse. Det kreves enormt mye innsats fra samtlige spillere - og la oss håpe at Starts spillere har hatt en god landslagspause og har sprut i bena når Kåffa kommer til Sparebanken Sør Arena.

Jeg gleder meg som vanlig til kamp, og så håper jeg på årsbeste - og en klar hjemmeseier.

God kamp alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Det jeg håper å se er stor bevegelighet hos Valsvik og Tjærandsen-Skau, slik at de er spillbare og kan åpne opp midten. Det har vært et av de store ankepunktene mot måten de spilles på. Det går ikke å spille seg ut av forsvar, når begge backene og de to dype på midten står stille og gjemt bak en motspiller.
    De gangene vi har skapt farligheter med den type spill har det ofte vært fordi en back eller midtbane har kommet seg fri og gått fremover på banen med ball.

Dette er uansett en kamp vi både skal og må vinne. Alt annet enn tre poeng vil være en nedtur i dag!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Denne sesongen er over for meg. Jeg orker rett og slett ikke mer, for første gang på 25 år som Start-supporter. Det de driver på med er rett og slett totalt ubrukelig.

Klubben har ikke noe annet valg enn å stå ved Tjelmeland sin side. Alt annet er helt krise. Og kanskje kommer det til å bli bra til slutt. Jeg håper det, selv om jeg ikke tror det. Men Tjelmeland skulle i mine øyne aldri vært ansatt. Start skulle aldri gått for en så radikal endring som Tjelmeland representerer. Det finnes jo knapt en spiller i klubben som mestrer stilen hans. Da han man bommet ut fra hoppkanten.

Vi er altså i ferd med å overgå 2003. Og det med et utgangspunkt som er langt, langt bedre. Og denne gangen har vi ikke en Strømstad, Hæstad eller Johnsen på vei opp. Jeg ser igrunn svært lite å være optimistisk for. Kanskje det beste er å rykke ned, gå konkurs og starte på nytt.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Mest nærliggende spørsmålet jeg kan tenke er om de ikke kan, vil eller får det til.
    For det er så mye som er så langt unna en respektabel prestasjon.
    Dårlig bevegelse, svak duellkraft, manglende vilje til å rette opp egne feil, dårlig presisjon, ofte dårlig struktur i laget. Når i tillegg Tjelmeland har Mjelde light syndrom på bytter blir det vanskelig.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Ikke bare litt sjokkert over kampen i dag. Jeg rakk ikke de første 18min, så jeg fikk stort sett bare se sorgens kapittel.

Etter sigende ble det spilt nær årsbeste de første 20 minuttene, og så gikk ballongen helt ut av laget og de sluttet å spille ball. Da er det kun mentale sperrer som spiller inn, ikke verken det Sindre ønsker at de skal gjøre, eller spillernes tekniske og taktiske kvaliteter. Når det å lede 2 - 0 på hjemmebane er det skumleste i verden, har du med en ekstremt skjør spillergruppe å gjøre. Et par-tre nye spillere inn klarer ikke å endre på dette.

Tror Sindre må tilbake til basics og terpe på å ikke slippe inn mål. Når det sitter over lengre tid er det kanskje på tide å flytte fokus over på artig fotball i lengderetning med åpning av forsvaret. Dette laget makter ikke å holde fokus på begge disse tingene samtidig ser det ut til.

Nå skal det sies at dette ikke er noe nytt som dukket opp under Sindre. 2,00 - 2,13 - 1,97 - 1,20* - 1,80 - 1,03* - 1,86 - 1,88* er snitt på antall innslupne mål siden 2014 (* er OBOS). Så de to forrige gangen vi var nede i OBOS rettet vi opp dette snittet, men denne gangen har vi tatt det med oss ned.

Forskjellen var ganske enkel å se i kampen i dag, eller i hvert fall den delen jeg fikk sett. KFUM så stort sett alltid organisert og strukturert ut i forsvar, selv nå vi kom i høyt tempo oppover. Vi så ut som om vi spilte med minst en mann mindre, selv når KFUM spilte ballen sakte oppover. Store rom i alle ledd bakerst, ledige motspillere i og rundt egen 16m hele tiden.

Ufattelig at dette skal være mulig med spillere som har vist at de har Eliteserienivå inne.

Utrolig skuffet over kampen i dag. Direkte opprykk var ikke veldig sannsynlig før dagens kamp. Nå er det en umulighet og jeg ser ikke hvordan dette laget skal karre seg gjennom en kvalik og rykke opp den veien. Det eier de ikke mental styrke til. Ett år til i OBOS kommer til å tære på humøret og jeg er skeptisk til hvor sterkt lag vi klarer å stille med neste sesong. Men det er nok realiteten nå og noe å endelig innfinne seg med dessverre

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Dette er veldig skuffende. Har fulgt start fra før de vant sitt første mesterskap i 1978. Har sett det aller meste av hjemmekamper de siste 40 årene. For et lag vi en gang hadde. Sve8n mathisen en entertainere av rang og mange flere. Jeg var på kamp og så start vinne over eintracht braunschweig der matta driblet et helt tysk lag før han ga en millimeter pasn8ng til Helge Haugen som scoret vi vinner 1-0 over et da tysk storlag i uefa cupen. Jeg har opplevd mye og de siste årene har det virkelig tært på. Men i fotball er troa det som driver en fram og håpet om at det skal snu er essensielt.

Men nå. Det er trist at noe som har betydd så mye for meg nå falmer til de grader. Min ungdomsforelskelse som jeg har hold ved til nå som en eldre mann det svinner nå bort. Og :skilsmissen : nærmer seg.

Vet ikke om livet er ment til å ha det så vondt som det start driver og påfører meg nå.

Etter en kamp som i dag er alt svart og da er det mer en resignasjon og en skuffelse som river i meg.

Har hatt årskort vært år i ca 30 år. Men nok er nok.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dette er vondt og trist. Jeg stiller meg i køen med de som har gitt opp denne sesongen. Jeg har fulgt ivrig med på alt fra treningskamper under Steinar P, til begredelige kamper i Obos tidligere. Men alt blir så mye verre når det er investorstyrt pengegalopp uten nødvendig kompetanse involvert. Tenk at Start en Drøm får voldta denne fattige stakkarslige skakkjørte idrettsklubben med nok en runde FM-penetrering og overmot. Tenkt at klubben ikke opplever å ha noe annet valg en å legge seg på rygg. Det er vondt. Det er vondt.
    Å ta seg i å savne Mjeldes lag som var middelhavsfarer uten snev av eleganse. Der er vondt. Men gud så mye bedre det var, enn det som foregår nå.
    Jeg skjermer meg selv en periode.
    Å fortsette å se på dette er ren sadisme.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Dagens tap var definitivt et bunnpunkt med historisk sus. Å bli overkjørt og slått av bitte lille KFUM på eget gress etter 2-0 i handicap er oppsiktsvekkende selv for en klubb med Starts tradisjoner. Men det er jo dette som gjør fotball så interessant og fascinerende.

Det er lett å bli historieløs på slike dager. Det er vel bare to år siden Notodden vant 3-0 på Sør Arena mot et Start-lag som holdt et vesentlig høyere nivå. Kollektiv svikt og flatt batteri inntreffer fra tid til annen. Da blir det fort stygt for lag som mangler indre justis.

Hvorvidt dagens ydmykelse skyldes fysiske eller mentale faktorer er vanskelig å vurdere. Tjelmeland uttalte i siste podcast at nytt treningsregime kan tappe spillerne for energi, og virke hemmende på prestasjoner inntil man når et visst punkt. Det er imidlertid tvilsomt om dette er hele forklaringen. Sannsynligvis har også tenningsnivået vært helt feil. Start har mange spillere som i egne øyne hører hjemme på øverste nivå, og som hadde forventet å kjempe i toppen av Obos. Det kan by på motivasjonsproblemer mot amatørlag foran tomme tribuner i høstregn. Spesielt når man innerst inne vet at den nye treneren planlegger en fremtid du definitivt ikke er en del av.

Start har hatt en fryktelig innledning på høstsesongen. Men har påberobt seg fremgang ved å vise til økt ballbesittelse mot motstandere som har hatt liten eller ingen interesse av å holde på ballen. I kveld møtte de et lag som er drillet i fotballen Start ønsker å spille, og ble latterliggjort etter alle kunstens regler fordi de inviterte KFUM til fotballkamp på KFUMs premisser og manglet ork og kollektiv struktur til å demme opp for KFUMs styrker. I motsetning til bortemøtet, der Start plukket KFUM fra hverandre ved å ta de nødvendige forholdsreglene.

Dette tapet var en solid spiker i kista til Tjelmeland. Han slapp billig i vårsesongen pga av liten tid med laget og begrenset spillermateriell. Han kunne leve med svak inngang til høsten fordi motstanden var tøff og mange nye spillere skulle fases inn. Men dette var do or die for Start. Seier her ville gitt momentum inn mot en intensiv periode mot sympatisk motstand. Tapet befester en håpløs tabellposisjon, stripper spillerne for siste rest av selvtillit og skremmer bort de siste tilskuerne fra Sør Arena.

Det gjør ikke saken bedre at kampledelsen fremsto ubegripelig svak.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    I kjølvannet av det flaue tapet mot KFUM har flere spekulert i om kollapsen skyldtes kollektiv angst. At den tidlige 2-0-ledelsen ble for mye å bære for spillerne og resulterte i kollektiv panikkangst for å skusle bort ledelsen. At Start sluttet å spille fotball.

Start har utvilsomt tidvis vært preget av høye skuldre tidligere år, og dette har ofte gitt utslag som observert i kampen mot KFUM. Tilsynelatende kan det se ut som om spillerne er umotiverte eller dårlig trent. Løpskraften, duellkraften og tenningsnivået fremstår fraværende. Spillerne blir preget av stundens alvor, og klarer ikke få kroppen til å lystre.

Personlig har jeg imidlertid vanskelig for å feste lit til denne forklaringen når det gjelder lørdagens kamp. Det virker rett og slett for utrolig at dette Start-laget med en snittalder på 26 år og sikkert godt over 100 kamper i snitt på dette nivået eller høyere skulle bli preget av nerver på 2-0 hjemme mot KFUM i serierunde 17.

Det hevdes at Start leverte årsbeste frem til 2-0-scoringen. Dette er vel en ganske konsekvens-preget analyse. Enhver fotballkamp har en klar disposisjon. Innledningen handler om å ta tak i kampen. Begge lag føler hverandre på tennene, og prøver å finne rett angrepsmåte. Hjemmelaget går gjerne ut i høyt tempo og med høyt press, mens bortelaget prøver å demme opp. Etter en heseblesende innledning eller eventuelt en stillingskrig, normaliserer kampen seg når hjemmelaget etter en hektisk innledning må finne en rytme de orker å leve med i 90 minutter. Derfor gir det i mine øyne lite mening å snakke om årsbeste når det dreier seg om en kort periode før kampen har satt seg. Sprekker man som en ballong på 5-mila, er det ingen som skryter av å ha ledet ved første passering.

Mot KFUM scoret Start på sine to første sjanser, og fikk maksimalt betalt i kampinnledningen. KFUM hadde også noen fine angrep, men var unøyaktige i siste pasning der Start var gode og litt heldige. Selv om Start virket å ta KFUM litt på senga, og naturligvis var bedre i presspillet sitt i starten av kampen, var det likevel flere tegn til at laget ga bort uvanlig store rom defensivt, spesielt på sin venstreside.

Når Start etterhvert nødvendigvis måtte legge seg noe dypere, tok KFUM føringen i kampen. Gode ballspillere som Sortevik og Rasch fikk prege kampen uforstyrret uten at Starts midtbane hadde futt nok i beina til å gjøre det vanskelig for dem, og Sanyjang fikk tid og rom som oppspillspunkt lengst fremme. Når resten av Start-laget heller ikke orket å følge løp og dekke rom på tilnærmet tilfredsstillende måte, ble det etterhvert ren enveiskjøring og total dominans for bortelaget.

Kampen minnet i så måte ganske mye om det motsatte møtet i 2019. Der Start duellerte ut KFUM i første omgang, og gikk til pause med en ganske flatterende 2-0-ledelse, før KFUM regelrett rundspilte Start utover andre omgang og etter mitt skjønn hadde fortjent langt mer enn den enslige reduseringen de fikk.

Jeg tror ikke det var nerver som fikk kampen til å snu, hverken på lørdag eller tilbake i 2019. Gir mann KFUM tid og rom, er de farlige. Skal man stå imot, må man enten ta opp kampen om midtbanen eller legge seg lavt slik Start gjorde i årets bortemøte. Står man halvhøyt med stor avstand mellom lagdelene, inviterer man KFUM til fest.

Jeg tror Starts hovedproblem er at de ønsket å vinne på egne premisser, men møtte et lag som behersker dette spillet overlegent mye bedre. Den kollektive selvtilliten i Start er naturligvis uhyre lav etter famøst svake resultater, og det finnes tydeligvis ikke så mange ledere som kan mane frem det lille ekstra på dårlige dager. Men at dette Start-laget kollapser av prestasjonsangst på stillingen 2-0 hjemme mot KFUM har jeg svært vanskelig for å tro.
    Sist endret av Peder A. Sten : 09-14-2021 kl 14:06

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •