Opprinnelig skrevet av
Peder A. Sten
Jeg tror ikke Jonsson har noe imot Start. Men han liker å harselere med underpresterende klubber med oppblåst selvbilde. Det har gitt ham ekstremt gode kår for å disse Start denne sesongen. I likhet med Rosenborg og Vålerenga som også tidvis har fått sine tirader.
Jeg vet ikke om han faktisk ble pinlig berørt av intervjuene på Jessheim, eller om disse utspillene bare var en del av forestillingen hans. Men jeg ble nå i hvert fall pinlig berørt av seansen med Tjelmeland og Robstad. Og finner det svært eiendommelig at en opprykksfavoritt med begge beina planta i nedrykksstriden hoverer etter sin første seier på nær to måneder.
Jeg synes det er veldig interessant å høre trenerintervjuene på kampdagen. Jeg synes de forteller en del om de ulike trenerne. Det er veldig store forskjeller i hvordan ulike trenere oppfatter kampene. Eirik Bakke i Sogndal gjentar bittert og monomant at Sogndal var det beste laget etter nær sagt hvert eneste poengtap. Rekdal slaktet eget lag i pausepraten borte mot Ranheim til tross for 2-0-ledelse i en kamp Hamkam avsluttet med ti spillere og tok en kruttsterk 4-0-seier. I helgen gikk Hamkam til pause med 3-0-ledelse. Rekdal var så misfornøyd med forsvarsspillet at han gjorde et dobbeltbytte. Samtidig virket han langt mer tilfreds med eget lag etter hjemmekampen mot Start. Til tross for at dette var en jevnspilt kamp der Hamkam på langt nær fremsto så skarpe og solide som i øvrige kamper etter ferien. Dette forteller vel to ting. At Rekdal evner å holde et nøkternt blikk på prestasjoner uten å la seg blende av resultat og at han også evner å se prestasjoner i kontekst av motspillet laget møter.
Så ligger det naturligvis til tider også et element av strategi i uttalelsene. Et lag i medgang trenger kanskje et ekstra spark bak for å holde fokus, mens et lag i motgang har mer behov for ros.
Det siste kunne jo vært en plausibel forklaring på hvorfor Tjelmeland valgte å smøre litt ekstra på etter triumfen på Jessheim. Men det virket så ærlig, ektefølt og fotballfaglig fundert at jeg umiddelbart fikk assosiasjoner til den velkjente klisjeen - Selvskryt skal man lytte til. Det kommer fra hjertet-. Og det gjør meg betenkt. Fordi jeg mener dette selvbedraget må ta slutt før Start kan begynne klatringen mot gammel storhet.
Og jeg ser absolutt ingen grunn til å hylle lagets prestasjoner etter kampen mot Ullkisa. At Kisa gjør grove personlige feil ved alle Starts scoringer er underordnet sammenlignet med det kollektive havariet som fant sted på Kisas midtbane. På lørdag fikk KFUM Starts midtbanespillere til å se ut som kjegler i en formasjonsøvelse. På Jessheim var kjeglene ryddet unna, og hele banehalvdelen åpnet opp for Starts midtbanespillere. Gang etter gang fikk de hente ballen i midtsirkelen og sette kursen mot mål uten andre bekymringer enn å snuble i egne ben. Det var et helt surrealistisk skue, og Kisa skal prise seg lykkelig for at det var Start som sto på den andre siden og ikke Hamkam. Da kunne dette blitt tosifret.
Men Start enser i kjent stil bare sine egne navler. Tjelmeland snakker om maktdemonstrasjon. Robstad snakker om skyhøyt toppnivå og en uovertruffen spillestil det rett og slett ikke finnes mottrekk mot. Nåvel. Kisa kunne jo startet kampen med en mann eller to sentralt på midtbanen i stedet for null, så hadde de sannsynligvis tatt brodden av det meste.
Så er det jo ikke så rart Henrik Robstad har høy selvtillit om dagen. Han er inne i sin sjette sesong i Start, en periode som for klubbens del stort sett vært en ørkenvandring der Robstad bare periodevis har vært et førstevalg. Men etter Tjelmelands inntog har Robstad fått en nøkkelrolle, er selvskreven på laget og får masse skryt i lokalavisa. At han er krumtappen i et historisk dårlig forsvar går tydeligvis under radaren. I podcasten etter KFUM ble det gjort et poeng av at Start topper statistikken for expected goals mot. Mot Kisa ble Robstad kåret til banens beste og omtalt som lagets viktigste spiller. Frelseren var tilbake etter karantenen han pådro seg mot Hamkam. Der han forøvrig ble belønnet med en toer på børsen av samme redaksjon.
Det er mulig Robstad er en viktig brikke i Tjelmelands Start. Alternativene er muligens enda svakere. Men alt i alt har han hatt en svak sesong, og virker lenger fra eliteserienivå enn noensinne. Tommelfingerregelen for Start er at ett baklengs pr kamp i Obos gir to baklengs i snitt i eliteserien. I år har Start tatt med seg den bekmørke statistikken fra eliteserie til Obos. Det må tas alvorlig. Selvbedraget må ta slutt.