Vis avstemningsresultater: Hvor ender Start på tabellen denne sesongen?

Stemmere
3. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Kvalik for opprykk

3 100,00%
  • 7-9 plass

0 0%
  • 10-13 plass

0 0%
  • 14 plass (kvalik)

0 0%
  • 15-16 plass (nedrykk)

0 0%
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

18 Serierunde: ULLENSAKER/KISA - START (kamptråd)

Tid: Onsdag 15 september kl.2000
    Sted: Jessheim Stadion

TABELLEN
    9. Ullensaker/Kisa.17..6-4-7...23-27...22 poeng
    11. Start............. 17..5-4-8...30-32...19 poeng

Og når vi tror at det ikke kan bli verre, så går vi på en ny smell på hjemmebane etter å ha spilt årsverste den siste timen av kampen. Tanken om opprykk kan vi bare legge bort, og akkurat nå er det om å gjøre å komme seg unna nedrykksstriden. Spørsmålet er om Sindre Tjelmeland klarer å få spillerne til å spille slik han ønsker for kampen mot KFUM var et langt steg i feil retning. Nå kommer Tjelmeland's game elever og vil selvfølgelig gjøre alt for å ta nok en seier mot treneren som forsvant fra klubben tidlig i sesongen.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot KFUM - som til slutt endte med 2-3 tap.

1. Dårlig trent eller overtrent? Kampen mot KFUM startet bra, men jo lenger kampen varte, jo svakere virket Starts spillere. KFUM"s spillere løp så mye mer enn Starts spillere at det virket som om de spilte med en eller to flere spillere. Spørsmålet er om Starts spillere er dårlig trent eller om de er overtrent. Noe er tydeligvis galt, for et lag med gode spillere skal ikke klappe sammen slik det ble gjort i denne kampen.

2. Hvorfor kom det ikke bytter?? Start var gode i 15-20 minutter men så var det bom stopp. KFUM tok mer og mer over og Start slet voldsomt. Det var bare et tidsspørsmål om når KFUM ville få uttelling, og det var veldig fortjent at reduseringen kom like før pause. Med tanke på kollapsen den siste halvtimen av omgangen burde Tjelmeland tatt grep i pausen, men det ble ikke byttet inn noen nye spillere, og det virket ikke som om det ble gjort mye annet for KFUM fortsatte slik de avsluttet første omgang. Første byttet kom først etter 60 minutter da Mares blir byttet ut og Sjøkvist kommer inn til tross for at KFUM rundspilte Start. Her burde det kommet inn 3 nye spillere for kvalitetsforskjellen var så ubegripelig stor. Byttet gav ingen effekt og KFUM fortsatte å spille ball i hatt med Start og fikk to fortjente scoringer i det 72 og 76 minutt. Etter at KFUM hadde snudd kampen, kom det to bytter fra Tjelmeland. Hvorfor disse ikke kom mye tidligere vet bare Tjelmeland. Jeg ville byttet 2-3 spillere til pause, og et par til litt senere i omgangen for dette Start-laget var helt tomme og trengte litt ny energi.
    Det er ikke sikkert at flere bytter hadde hjulpet, men det virket som om Tjelmeland var helt handlingslammet en periode - og det var frustrerende å se.
    Det må også nevnes at KFUM satte inn Tavakoli etter 69 minutter, og 3 minutter senere utlignet innbytteren.

3.Eman Markovic Det er mange spiller jeg kunne trukket fram etter kampen mot KFUM, men jeg ble veldig skuffet over Eman. Han har så mange kvaliteter, men er så altfor omstendelig. Når han har rom, så stopper han, mens andre ganger der han burde sentret, så prøver han å drible. 2-3 scoringen kom da han prøvde å drible ved eget cornerflagg hvor han mistet ballen og det hele endte med KFUM scoring. Eman er veldig viktig for dette Start-laget og en av de som har eliteserie-erfaring. Da må man forvente at det tas bedre valg på banen. Hvis han ikke hever seg, synes jeg han burde benkes.

ULLENSAKER/KISA
    Ullensaker/Kisa ligger 3 poeng foran Start. Hvem hadde trodd det da Tjelmeland byttet klubb tidlig i sesongen. Forrige gang vi spilte mot laget til Arild Sundgot var i Kristiansand i en kamp som endte med 3-1 seier til Ull/Kisa - noe som gav en stor slump penger i botkassa til bortelagets spillere. Denne gangen blir det igjen mobilisert og ved å selge billetter til 50 kroner håper man å selge alle 1156 billettene.

På hjemmebane har Ull/Kisa 3 seire, 2 uavgjorte og 3 tap - det samme som Start har på sine 8 bortekamper.

Toppscorer for hjemmelaget er Ole Sebastian Sundgot og Mikkel Rakneberg med 5 scoringer hver.

Laget har ingen med karantene og heller ingen kjente skadeproblemer foran denne kampen.

ULLENSAKER/KISA's 5 SISTE
    1 august: Ull/Kisa - Stabæk 0-1 (cup)
    22 august: Raufoss - Ull/Kisa 0-2 (serie)
    26 august: Ull/Kisa - Bryne 2-1 (serie)
    29 august: Ull/Kisa - KFUM 0-1 (serie)
    11 September: Ranheim - Ull/Kisa 5-1 (serie)

IK START
    Hos Start så håper jeg det blir endel bytter etter at mange av våre spillere er i dårlig form. Jeg er usikker på om Tjelmeland tenker slik, men jeg kunne tenke meg å se flere endringer denne kampen. er Henrik Robstad er tilbake fra karantene og går helt sikkert inn i et forsvar som slet voldsomt mot KFUM. Med seg tipper jeg at han får Joackim Jørgensen og at det blir Tveita og Tønnessen på backene.
    Lenger framme ville jeg gitt sjansen til Belli Moldskred og Akinyemi på bekostning av Markovic og Ramsland - som vel omtrent har hatt klippekort så langt. Om disse byttene skjer er nok veldig tvilsomt, men jeg kunne tenke meg flere endringer. Cresswell og Basilio Ndong er også alternativer på topp. Uansett håper jeg at det blir noen endringer for det virker som om mange av spillerne har hatt klippekort på laget, uansett hvor svakt de har levert.

Her er laget jeg ville startet med i en 4-2-3-1 formasjon:

Wichne

Tveita
    Jørgensen
    Robstad
    Tønnessen

Valsvik
    Tjærandsen-Skau

Sjøkvist
    Schulze
    Belli Moldskred

Akinyemi

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi borte mot Bryne. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze
    Bryne: Henning Romslo, Kristoffer Hay

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Uff... Det er tunge dager for oss som heier på Start. Jeg er normalt en veldig positiv person, men etter kampen mot KFUM var det bare tungt. Jeg hadde virkelig troen på at Start etter en lang landslagspause ville fått tid til å få terpet systemet til Tjelmeland og at vi endelig ville få se en solid Start-kamp. Det startet så bra og vi ledet tidlig 2-0, men det som skjedde den siste timen er vanskelig å forklare eller forstå. At et helt lag kan falle så sammen er ubegripelig, og enda mer ubegripelig er det at det ikke blir tatt grep fra sidelinjen. I perioden fra det 20 minutt og det 76 minutt tapte vi 0-3, men burde ha tapt den perioden 0-7. Vi ble rundspilt og KFUM skapte sjanse på sjanse, mens det ikke ble gjort noe fra trenerbenken. Det kom et bytte i det 60 minutt da Sjøkvist kom inn for Mares, men det hjalp fryktelig lite. Som nevnt skulle jeg her sett at vi byttet 3 spillere til pause og la om formasjonen. Jeg vet at jeg nevner Akinyemi hver eneste uke, men i en slik kamp der vi leder 2-0 (eller 2-1 til pause) så er det for meg merkelig at ikke Adeleke kommer inn. Med Ramsland på topp visste KFUM at vi ikke utgjorde noen trussel i bakrom og dermed kunne de sende mange mann framover. Hadde vi hatt Adeleke der, så måtte KFUM ha holdt tilbake flere spillere for å demme opp for bakromstrusselen. KFUM måtte fram og da burde vi ha fått inn den spilleren med mest fart for å utgjøre en trussel offensivt. At han kommer inn når KFUM har snudd kampen og kan ligge bak og kontrollere, gir jo selvsagt ikke samme effekt. Akinyemi kom til en stor sjanse der han stusset et innlegg over mål.

Jeg håper at Akinyemi får muligheten fra start snart for det Ramsland har vist i det siste er ikke godt nok. det samme gjelder for mange andre av spillerne, så nå må Tjelmeland gi sjansen til noen nye spillere.

Mot Ullensaker/Kisa har jeg rett og slett ingen forventninger. Jeg har hatt troa på at vi kunne vinne samtlige kamper den siste tiden, men fadesen mot KFUM skremte meg og for første gang denne sesongen er jeg bekymret for at vi kan havne i nedrykksstriden. Hvem hadde trodd det etter at vi f.eks slo Aalesund 2-0 i en av våre første hjemmekamper denne sesongen.

Samtidig så skal vi jo ikke gi opp og vi vet jo alle at ting snur utrolig fort i fotball. Det så vi til gangs i kampen mot KFUM, der vi startet voldsomt bra og ledet 2-0, før vi kollapset og leverte noe av det verste vi har sett siden vi tapte 2-7 mot Raufoss i 2003.

La oss håpe at vi nå har nådd bunnpunktet. La oss håpe at vi får se en utrolig revansjesugen Start-gjeng banke Ullensaker/Kisa og at vi får se en rekke med seire - og at vi i det minste kan kjempe om en av kvalikplassen når status skal gjøres opp. Vi vet jo at vi har masse kvalitet i laget og det er ingen grunn til at de ikke kan vinne hver eneste av de resterende 13 kampene.

Det starter med 3 poeng på Jessheim Stadion!

I medgang - og i motgang - vi heier på Start!!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    2. Hvorfor kom det ikke bytter??
    Godt spørsmål. En kynisk og taktisk skolert trener ville nok dratt i nødbremsen etter en halvtimes spill da det var åpenbart hvilken vei dette ville gå. Mannsmarkering på Sortevik hadde sannsynligvis gjort susen. Om Tjelmeland mangler slike evner eller rett og slett unngår slike grep av prinsipp er ikke godt å si.

Målet er jo at Start skal lære seg en spillestil, og vinne fotballkamper på egne premisser. Da er det jo et dilemma om man skal tilpasse seg motstander for å redde stumpene i enkeltkamper, eller om man skal kjøre ufortrødent videre for raskest mulig læring.

Men om Start skal lykkes i Tjelmelands filosofi, trenger laget mer selvtillit. De må spille på seg selvtillit gjennom gode resultater. På kort sikt virker det vanskelig å få stabilt gode resultater uten å gå på kompromiss med filosofien. Dessuten kan man neppe leve med tresifrede tilskuertall utover høsten. Så det er åpenbart en vanskelig avveining.

Det er nok en fordel for Tjelmeland at de to neste kampene går på en elendig kunstgressbane på Jessheim og en tung gressbane på Jæren. Da kan han vende tilbake til antifotballen før sommeren og begrunne dette med at man må tilpasse seg underlaget. Å legge om som følge av dårlige resultater vil nok oppleves som et prestisjenederlag.

Din kritikk av Markovic fremstår i mine øyne litt urimelig. Frustrasjonen mot Markovic deles nok av mange. Han faller ut av kampene i store perioder, og han gjør en del rare valg. De fleste føler nok at Markovic har et stort, uforløst potensial og kunne vært så mye bedre med enkelte mindre justeringer i spillet sitt.

Men man kan ikke basere laguttak og børskarakterer ut fra spillernes evne til å få ut potensial. At Markovic har større kvaliteter og vesentlig høyere potensial enn øvrige offensive spillere, gjør jo naturligvis at man stiller strengere krav til ham.

Men samtidig er det altså slik at Markovic står med 13 målpoeng etter 17 serierunder. Det gir 0.76 målpoeng i snitt, altså omtrent på nivået Bruno Fernandes og Mohammed Salah leverte i fjorårets Premier League. Start har scoret 30 mål denne sesongen. Markovic har vært sist eller nest sist på nær halvparten.

Det er kun tre spillere i Obos som har flere målpoeng enn Markovic. Det er Enkerud, Aga og Eriksen. Den massivt hyllede Kristian Eriksen står med 15 målpoeng mot Markovic 13.

Isolert sett er dette utvilsomt ganske gode tall. Spesielt med tanke på at enhver motstander setter en stor rød, ring rundt Markovics navn på taktikktavla som Starts eneste offensive trussel og mannen man må stoppe.

Markovic er Starts største offensive bidragsyter. Om ikke han fortjener plass på dette laget, må man jo spørre seg hvem som gjør det.

Så er det jo av og til slik at vraking av den største poengplukkeren kan gi laget et kollektivt løft fordi erstatteren bidrar med andre egenskaper som er med på å heve de andre offensive spillerne. Jeg har imidlertid veldig vanskelig å se for meg hvilke spillere i troppen som kan heve laget på bekostning av Markovic. I mine øyne er Starts største offensive problem at ikke de har flere spillere med Markovics egenskaper, og at Start foreløpig er dønn avhengige av å ha en offensiv spiller med fart og dribleferdigheter som kan skape overtall og innleggssituasjoner i fravær av offensivt grunnspill.

Den store forskjellen på årets Startlag sammenlignet med tidligere Obos-årganger, er at laget slipper inn omtrent dobbelt så mange mål. Med normal defensiv struktur, ville Start sannsynligvis vært der oppe med Jerv, Fredrikstad og Ålesund. Da hadde nok også Markovic fått vesentlig mer anerkjennelse for sine bidrag. Mål som vinner fotballkamper verdsettes langt høyere enn mål som ikke utgjør noen forskjell. Men prestasjonen er vel langt på vei den samme.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Det er nok en fordel for Tjelmeland at de to neste kampene går på en elendig kunstgressbane på Jessheim og en tung gressbane på Jæren. Da kan han vende tilbake til antifotballen før sommeren og begrunne dette med at man må tilpasse seg underlaget. Å legge om som følge av dårlige resultater vil nok oppleves som et prestisjenederlag.
    Enig. Jeg håper det skjer. For jeg tror man er helt avhengig av å legge om noe for å ta poeng på kort sikt. Blir det tap i de to neste er det godt mulig Start befinner seg på direkte nedrykk når 2/3 av sesongen er spilt. Det er direkte ubehagelig å gå inn i de siste tredelen med et slikt utgangspunkt. Og spesielt når prestasjonene er så begredelige som nå. Rykker Start ned er Tjelmelands prosjekt definitivt dødt. For hans del må det derfor være bedre å heller bruke litt lengre tid på innføringen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Fint med seier. Dessverre fikk jeg bare med meg andre omgang. Dette laget har åpenbart mye å jobbe med. Den omgangen var skremmende svak.

Men positivt med høyt toppnivå. Kanskje vil de etter hvert klare å holde det en hel kamp. Også positivt med Belli tilbake. Det indikerer at bredden på midten nå er svært god.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Det var betydelig mer futt i beina til guttene idag. Revansjelysten virket også å være stor. Start spilte etter mitt skjønn med stor vilje og lav risiko i kampinnledningen. Det kan man nå langt med. Selv om det skal sies at viljen virket betydelig større enn evnene til tider, og at det er sjelden kost å få forært et selvmål, en keepertabbe og et straffe i løpet av en halv omgang.

Jeg hadde forventet mer av Start i andre omgang. Pauseresultatet åpnet jo for å kontrollere dette hjem via ballinnehav, noe jeg trodde var Tjelmelands preferanse. Det ville også komme gode muligheter til å øke ledelsen når Kisa måtte satse litt mer fremover. Men Start valgte å legge seg lavt og la Kisa trille ball. Og selv om seieren aldri virket direkte truet, var Starts andre omgang i mine øyne en uhyre svak forestilling uten at man skal la seg bekymre så mye over det.

Da er jeg mer betenkt over intervjuene etter kampen. Der Robstad og Tjelmeland hoverte som om Start var serieledere, hevdet dette var et bevis på Tjelmelandfotballens overlegenhet, og nærmest fastslo at all motgangen var en liten pris å betale når man har slike øyeblikk i vente.

Nå er det langt fra første gang er lar meg overraske over Starts manglende selvinnsikt. Men dette overgår nok det meste jeg har hørt til nå. Joachim Jonsson i Eurosport brukte ord som flaut og pinlig etter intervjuene, så jeg var tydeligvis ikke den eneste som vred meg i godstolen.

Dersom fotballen Start serverte på Jessheim er Tjelmeball og prestasjonen var god nok til å sende Start til eliteserien må jeg bare erkjenne at jeg mangler grunnleggende fotballforståelse og totalt har misforstått Tjelmelands fotballfilosofi.

I mine øyne var det to hovedforklaringer på dagens komfortable seier. Start ga jernet i første omgang og møtte et lag som overhodet ikke hadde møtt opp til kamp.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Start spilte en veldig bra første omgang å kunne og burde hatt et par mål til etter sjanser. Hva den hysteriske svensken i euorosport lirer av seg driter jeg i. Mannen som også er kjent for å drite så på draget i ffk at TKK i start framstår som en frelser. Jeg så også intervjuene etter kampen. Hjelmelands var storveis fornøyd med sitt lag som spilte veldig bra i første omg. Skal en ikke kunne være fornøyd med sitt eget lag nå plutselig?
    At andre omgang var en reprise av mye av det vi har sett før i år er en del av bilde det må vi ikke glemme.
    Er ikke første gang den usympatiske svensken slenger dritt mot start så det må vi bare leve med.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Fint med seier. Dessverre fikk jeg bare med meg andre omgang. Dette laget har åpenbart mye å jobbe med. Den omgangen var skremmende svak.
    Her anbefaler jeg at du går inn og ser 1.omgang for det var som dag og natt de to omgangene. I første omgang så vi fine overganger, angrep med mange spillere, god bevegelse, frispilling bakfra og aggressivitet. Det kunne stått 5-0 til pause.

I andre omgang slipper vi foten av gasspedalen. Kanskje skyldes det at gutta sprang veldig mye i 1.omgang eller at vi vet at vi har ny kamp allerede om 3 dager på en tung gressbane på Bryne? Ull/Kisa hadde jo solgt billetter til 50-lappen og ville nok vise seg fra en litt mer hederlig side i 2.omg så er nok flere grunner til at 2.omg ble et lite antiklimaks. Jeg bryr meg ikke så mye om det, for i 1.omg fikk vi virkelig se hva man kan få til når spillestilen fungerer. Mot KFUm var det 15 gode minutter. Mot Ull/Kisa var det 45 minutter. Kanskje vi kan se lengre og lengre perioder med god fotball framover. Det gav meg uansett litt mer håp etter fadesen mot KFUM.

Svensken i Eurosport elsker å prate dritt om Start og det var helt tydelig at han ikke var tilfreds med å måtte rose Start etter en sterk 1.omgang. I stedet for å rose Start, så brukte han vel mer som grunn at Ull/Kisa var så fryktelig svake. Hvis en person ikke liker en klubb er det lett å skylde på motstander når laget gjør det godt, men at man aldri gir ros til motstander når vi taper.
    Jonsson har aldri likt Start og bruker sin posisjon til å snakke dritt om klubben... Selvsagt er noe berettighet, men etter den omgangen Start leverte mot Ull/Kisa er det lov å "ta litt av". Fra å levere den verste omgangen på mange år mot KFUM, så leverte vi vår beste omgang på veldig lang til mot Ull/Kisa. Synes det er greit at Robstad/Tjelmeland smører litt ekstra på når de skal beskrive triumfen.

Nå må vi bare fortsette. 3 poeng borte mot Bryne vil gi en ny dose selvtillit - og et nytt steg opp mot 6.plassen... som nå må vaere målet...

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Svensken i Eurosport elsker å prate dritt om Start
    Jeg tror ikke Jonsson har noe imot Start. Men han liker å harselere med underpresterende klubber med oppblåst selvbilde. Det har gitt ham ekstremt gode kår for å disse Start denne sesongen. I likhet med Rosenborg og Vålerenga som også tidvis har fått sine tirader.

Jeg vet ikke om han faktisk ble pinlig berørt av intervjuene på Jessheim, eller om disse utspillene bare var en del av forestillingen hans. Men jeg ble nå i hvert fall pinlig berørt av seansen med Tjelmeland og Robstad. Og finner det svært eiendommelig at en opprykksfavoritt med begge beina planta i nedrykksstriden hoverer etter sin første seier på nær to måneder.

Jeg synes det er veldig interessant å høre trenerintervjuene på kampdagen. Jeg synes de forteller en del om de ulike trenerne. Det er veldig store forskjeller i hvordan ulike trenere oppfatter kampene. Eirik Bakke i Sogndal gjentar bittert og monomant at Sogndal var det beste laget etter nær sagt hvert eneste poengtap. Rekdal slaktet eget lag i pausepraten borte mot Ranheim til tross for 2-0-ledelse i en kamp Hamkam avsluttet med ti spillere og tok en kruttsterk 4-0-seier. I helgen gikk Hamkam til pause med 3-0-ledelse. Rekdal var så misfornøyd med forsvarsspillet at han gjorde et dobbeltbytte. Samtidig virket han langt mer tilfreds med eget lag etter hjemmekampen mot Start. Til tross for at dette var en jevnspilt kamp der Hamkam på langt nær fremsto så skarpe og solide som i øvrige kamper etter ferien. Dette forteller vel to ting. At Rekdal evner å holde et nøkternt blikk på prestasjoner uten å la seg blende av resultat og at han også evner å se prestasjoner i kontekst av motspillet laget møter.

Så ligger det naturligvis til tider også et element av strategi i uttalelsene. Et lag i medgang trenger kanskje et ekstra spark bak for å holde fokus, mens et lag i motgang har mer behov for ros.

Det siste kunne jo vært en plausibel forklaring på hvorfor Tjelmeland valgte å smøre litt ekstra på etter triumfen på Jessheim. Men det virket så ærlig, ektefølt og fotballfaglig fundert at jeg umiddelbart fikk assosiasjoner til den velkjente klisjeen - Selvskryt skal man lytte til. Det kommer fra hjertet-. Og det gjør meg betenkt. Fordi jeg mener dette selvbedraget må ta slutt før Start kan begynne klatringen mot gammel storhet.

Og jeg ser absolutt ingen grunn til å hylle lagets prestasjoner etter kampen mot Ullkisa. At Kisa gjør grove personlige feil ved alle Starts scoringer er underordnet sammenlignet med det kollektive havariet som fant sted på Kisas midtbane. På lørdag fikk KFUM Starts midtbanespillere til å se ut som kjegler i en formasjonsøvelse. På Jessheim var kjeglene ryddet unna, og hele banehalvdelen åpnet opp for Starts midtbanespillere. Gang etter gang fikk de hente ballen i midtsirkelen og sette kursen mot mål uten andre bekymringer enn å snuble i egne ben. Det var et helt surrealistisk skue, og Kisa skal prise seg lykkelig for at det var Start som sto på den andre siden og ikke Hamkam. Da kunne dette blitt tosifret.

Men Start enser i kjent stil bare sine egne navler. Tjelmeland snakker om maktdemonstrasjon. Robstad snakker om skyhøyt toppnivå og en uovertruffen spillestil det rett og slett ikke finnes mottrekk mot. Nåvel. Kisa kunne jo startet kampen med en mann eller to sentralt på midtbanen i stedet for null, så hadde de sannsynligvis tatt brodden av det meste.

Så er det jo ikke så rart Henrik Robstad har høy selvtillit om dagen. Han er inne i sin sjette sesong i Start, en periode som for klubbens del stort sett vært en ørkenvandring der Robstad bare periodevis har vært et førstevalg. Men etter Tjelmelands inntog har Robstad fått en nøkkelrolle, er selvskreven på laget og får masse skryt i lokalavisa. At han er krumtappen i et historisk dårlig forsvar går tydeligvis under radaren. I podcasten etter KFUM ble det gjort et poeng av at Start topper statistikken for expected goals mot. Mot Kisa ble Robstad kåret til banens beste og omtalt som lagets viktigste spiller. Frelseren var tilbake etter karantenen han pådro seg mot Hamkam. Der han forøvrig ble belønnet med en toer på børsen av samme redaksjon.

Det er mulig Robstad er en viktig brikke i Tjelmelands Start. Alternativene er muligens enda svakere. Men alt i alt har han hatt en svak sesong, og virker lenger fra eliteserienivå enn noensinne. Tommelfingerregelen for Start er at ett baklengs pr kamp i Obos gir to baklengs i snitt i eliteserien. I år har Start tatt med seg den bekmørke statistikken fra eliteserie til Obos. Det må tas alvorlig. Selvbedraget må ta slutt.

Junior Member
    Ble medlem
    May 2016
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Jeg tror ikke Jonsson har noe imot Start. Men han liker å harselere med underpresterende klubber med oppblåst selvbilde. Det har gitt ham ekstremt gode kår for å disse Start denne sesongen. I likhet med Rosenborg og Vålerenga som også tidvis har fått sine tirader.

Jeg vet ikke om han faktisk ble pinlig berørt av intervjuene på Jessheim, eller om disse utspillene bare var en del av forestillingen hans. Men jeg ble nå i hvert fall pinlig berørt av seansen med Tjelmeland og Robstad. Og finner det svært eiendommelig at en opprykksfavoritt med begge beina planta i nedrykksstriden hoverer etter sin første seier på nær to måneder.

Jeg synes det er veldig interessant å høre trenerintervjuene på kampdagen. Jeg synes de forteller en del om de ulike trenerne. Det er veldig store forskjeller i hvordan ulike trenere oppfatter kampene. Eirik Bakke i Sogndal gjentar bittert og monomant at Sogndal var det beste laget etter nær sagt hvert eneste poengtap. Rekdal slaktet eget lag i pausepraten borte mot Ranheim til tross for 2-0-ledelse i en kamp Hamkam avsluttet med ti spillere og tok en kruttsterk 4-0-seier. I helgen gikk Hamkam til pause med 3-0-ledelse. Rekdal var så misfornøyd med forsvarsspillet at han gjorde et dobbeltbytte. Samtidig virket han langt mer tilfreds med eget lag etter hjemmekampen mot Start. Til tross for at dette var en jevnspilt kamp der Hamkam på langt nær fremsto så skarpe og solide som i øvrige kamper etter ferien. Dette forteller vel to ting. At Rekdal evner å holde et nøkternt blikk på prestasjoner uten å la seg blende av resultat og at han også evner å se prestasjoner i kontekst av motspillet laget møter.

Så ligger det naturligvis til tider også et element av strategi i uttalelsene. Et lag i medgang trenger kanskje et ekstra spark bak for å holde fokus, mens et lag i motgang har mer behov for ros.

Det siste kunne jo vært en plausibel forklaring på hvorfor Tjelmeland valgte å smøre litt ekstra på etter triumfen på Jessheim. Men det virket så ærlig, ektefølt og fotballfaglig fundert at jeg umiddelbart fikk assosiasjoner til den velkjente klisjeen - Selvskryt skal man lytte til. Det kommer fra hjertet-. Og det gjør meg betenkt. Fordi jeg mener dette selvbedraget må ta slutt før Start kan begynne klatringen mot gammel storhet.

Og jeg ser absolutt ingen grunn til å hylle lagets prestasjoner etter kampen mot Ullkisa. At Kisa gjør grove personlige feil ved alle Starts scoringer er underordnet sammenlignet med det kollektive havariet som fant sted på Kisas midtbane. På lørdag fikk KFUM Starts midtbanespillere til å se ut som kjegler i en formasjonsøvelse. På Jessheim var kjeglene ryddet unna, og hele banehalvdelen åpnet opp for Starts midtbanespillere. Gang etter gang fikk de hente ballen i midtsirkelen og sette kursen mot mål uten andre bekymringer enn å snuble i egne ben. Det var et helt surrealistisk skue, og Kisa skal prise seg lykkelig for at det var Start som sto på den andre siden og ikke Hamkam. Da kunne dette blitt tosifret.

Men Start enser i kjent stil bare sine egne navler. Tjelmeland snakker om maktdemonstrasjon. Robstad snakker om skyhøyt toppnivå og en uovertruffen spillestil det rett og slett ikke finnes mottrekk mot. Nåvel. Kisa kunne jo startet kampen med en mann eller to sentralt på midtbanen i stedet for null, så hadde de sannsynligvis tatt brodden av det meste.

Så er det jo ikke så rart Henrik Robstad har høy selvtillit om dagen. Han er inne i sin sjette sesong i Start, en periode som for klubbens del stort sett vært en ørkenvandring der Robstad bare periodevis har vært et førstevalg. Men etter Tjelmelands inntog har Robstad fått en nøkkelrolle, er selvskreven på laget og får masse skryt i lokalavisa. At han er krumtappen i et historisk dårlig forsvar går tydeligvis under radaren. I podcasten etter KFUM ble det gjort et poeng av at Start topper statistikken for expected goals mot. Mot Kisa ble Robstad kåret til banens beste og omtalt som lagets viktigste spiller. Frelseren var tilbake etter karantenen han pådro seg mot Hamkam. Der han forøvrig ble belønnet med en toer på børsen av samme redaksjon.

Det er mulig Robstad er en viktig brikke i Tjelmelands Start. Alternativene er muligens enda svakere. Men alt i alt har han hatt en svak sesong, og virker lenger fra eliteserienivå enn noensinne. Tommelfingerregelen for Start er at ett baklengs pr kamp i Obos gir to baklengs i snitt i eliteserien. I år har Start tatt med seg den bekmørke statistikken fra eliteserie til Obos. Det må tas alvorlig. Selvbedraget må ta slutt.
    En helt ubegripelig god analyse og et egentlig godt varsko på gårsdagens «festforestilling» på Jæren. Bunnivået til Start sier meg at ingen tar jobben sin på alvor på dette laget.Hvilken Startspiller kan kikke seg i speilet i dag og si at «I går gav jeg jernet gitt» Var det 9 2’ere på Fvns spillerbørs? Tjelmelands fotballfilosofi er nok også for krevende for de aller fleste spillerne. De har ikke kvalitetene og da forstår de heller ikke hva de skal gjøre. I tillegg er den for langdryg å innføre og det man vel ikke tid til. Minner meg mye om Mark Dempsey det her; Han trodde han kunne gjøre musikere av punkgitarister med å gi dem 47 strengers harper med 7 pedaler og forventet Händel i Eliteserien. For en dåre! Mitt eneste inderlige naive håp er at dette er år 2003 om igjen(alle husker hva som skjedde i årene 2004 og 2005)Minner dere om kronjuvelene den sesongen som var 2 tap mot Oslo Øst. 3 tap
    mot Mandalskameratene. I tillegg Start- Raufoss (2-7) og Hødd- Start (5-2). 2021 er blytung ja, men er 2021 sesongen MØRKERE enn 2003?
    Sist endret av LaughingStock : I dag kl 08:42

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •