Vis avstemningsresultater: Velg de to spillerne du ville ha spilt med i midtforsvaret? (velg 2 spillere)

Stemmere
4. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • Joackim Jørgensen

4 100,00%
  • Luc Mares

4 100,00%
  • Henrik Robstad

0 0%
  • Vegard Bergan

0 0%
  • Kristoffer Tønnessen

0 0%
  • Annen spiller

0 0%
Flervalgsundersøkelse.
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

21 Serierunde: RAUFOSS - START (kamptråd)

Tid: Onsdag 29 september kl.1800
    Sted: Nammo Stadion

TABELLEN
    7. Raufoss...20....8-3-9....36-32..27 poeng
    12. Start.... 20...6-4-10...37-43..22 poeng

Berg og dalbane-sesongen fortsetter. Når vi endelig får en god opplevelse, så lar vi oss lure til å tro at ting har snudd, og forventningene kommer snikende inn i hodene våre nok en gang - for så å bli knust i fillebiter. Om kampen mot FFK var årsverste er jeg ikke sikker på, men det var langt unna godt nok. Med 2/3 av sesongen unnagjort er det en ting som gjelder, og det er å sikre plassen i OBOS-ligaen. Det var nok ikke mange som hadde trodd at sesongen skulle bli slik som dette..
    Det er umulig å forutsi hva som kommer til å skje i kampen mot Raufoss, men det kan vel ikke bli noe verre enn det vi fikk servert mot FFK?

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot Fredrikstad - som til slutt endte med 2-6 tap for Start.

1. Taktisk skivebom Tjelmeland har helt sikkert mye spennende ved seg, og jeg håper fremdeles at han kan få denne Start-skuta på rett vei, men taktisk mot FFK synes jeg det var årsverste. Det er som er så utrolig frustrerende er at vi spilte en god kamp mot eliteseriemotstand forrige onsdag. Man burde fortsatt med samme taktikk, men i stedet blir det satt opp et lag med 3 midtstoppere og 2 backer som begge blir sent høyt i banen. Når denne taktikken ble satt opp, så kan umulig Tjelmeland ha tatt i betraktning at vår motstander (FFK) hadde to av divisjonens beste kantspillere i Ismaheel og Alba. Ved å spille 3-5-2 så inviterte man jo til lekestue - noe FFK's vinger ikke kunne takke nei til. Det endte med 3 scoringer til Alba og 1 scoring til Ismaheel. Hadde vi hatt toppspillere i det bakre leddet så kunne det kanskje forsvares, men verken Bergan eller Robstad har mye fart, mens Tønnessen er en back, som ikke trives i midten.

2. Manglende evne til å justere Det ble tidlig klart at taktikken som vi la opp til ikke fungerte. Mot spillets gang klarte vi å få 2-2 da Markovic satte returen etter et svakt straffespark i mål. Da så vi alle Starts spillere samle seg. Hva som ble sagt eller gjort der er umulig å vite men det skulle bare bli verre og verre. På dette tidspunktet burde Tjelmeland ha sett det alle andre så - at Start hang i tauene og definitivt ikke hang sammen som et lag. Det burde blitt byttet om til en firer bak, og gitt beskjed til backene om at de måtte fokusere på FFK's kantspillere som var den store trusselen i denne kampen.
    Når det ikke ble gjort noe der, så var det ikke noen overraskelse at vi slapp inn ytterligere 2 mål før pause. Pål i Fevennen forventet minimum 3 bytter til pause, men ingenting skjedde utrolig nok. Hvorfor vet bare Tjelmeland og trenerteamet, for her skulle det selvsagt blitt byttet flere mann. Hva slags signal gir Tjelmeland når han ikke gjør et eneste bytte? Er han fornøyd med det laget har prestert? Og hva måtte de som satt på benken tenke?
    Det gikk som det måtte gå - og 10 minutter ut i omgangen sitter 5-2 og ytterligere 9 minutter senere sitter 6-2. Starts tre første bytter kom da kampen var avgjort - på 5-2. Da var det spilt 62 minutter. Fredrikstad ledet 4-2 til pause, men gjorde to bytter foran 2.omgang.
    Ta også med at de fleste av Starts spillere hadde en tung cupkamp mot Mjøndalen i bena, mens FFK hadde hatt spillefri. Det i seg selv er jo en god grunn til å foreta tidlige bytter...

3.Kristoffer Tønnessen Etter denne kampen kunne jeg skrevet en kritisk analyse om de fleste som spilte med Start-drakt mot Fredrikstad, men jeg må dessverre trekke fram kaptein Kristoffer Tønnessen. Dette er en spiller med masse kvalitet, men som definitivt ikke er i form, og man kan stille seg spørsmålet om det ikke er på tide å utnevne en ny kaptein. Jeg mener at en kaptein også må tørre å stille kritiske spørsmål til treneren når det settes opp en taktikk som ikke fungerer. Tønnessen er en back, men her får han oppgave om å spille sentralt når laget forsvarer seg, mens han skal spille back når laget angriper. Han virker absolutt ikke tilpass med den plassen og som kaptein burde han utfordret Tjelmeland - spesielt når han så at det absolutt ikke fungerte.
    I tillegg til dette hadde han en veldig svak kamp, men dårlige pasninger og lite bidrag verken offensivt eller defensivt.

RAUFOSS FOTBALL
    Raufoss ligger på 7.plass - kun 3 poeng bak KFUM og er dermed med i kampen om en av kvalikplassene. Laget er i veldig god form og har vunnet 4 av de 5 siste. En av disse var borte mot Ham Kam i cupen, der Raufoss vant 2-1. De har 3 strake seire med 9-2 i målforskjell, så det er ingen tvil om at det er et Raufoss-lag i form som tar i mot Start.

Toppscorer for Raufoss er Mame Mor Ndiaye som har 8 scoringer så langt. . Det gir en 3 plass på toppscorerlista i OBOS-ligaen. Den som har flest målgivende er Teodor Haltvik som har vært nest sist på ballen ved 10 av Raufoss scoringer.

Den motsatte kampen i Kristiansand endte med 1-1 etter Start-scoring av Sander Sjøkvist.

RAUFOSS's 5 SISTE
    11 september: Raufoss - Sandnes Ulf 1-0 (serie)
    15 september: Sogndal - Raufoss 2-1 (serie)
    18 september: Raufoss - KFUM 5-1 (serie)
    22 september: Ham Kam - Raufoss 1-2 (cup)
    25 september: Ull/Kisa - Raufoss 0-2 (serie)

IK START
    Valsvik er tilbake etter at han stod over kampen mot FFK, mens Deumeland fremdeles er ute med skade.

Det er vanskelig å vite hva Tjelmeland tenker etter ydmykelsen mot FFK. Jeg mener vi må foreta flere bytter, spesielt med tanke på at det er kun 3 dager siden kamp, men også pga den fryktelige kampen vi leverte. Jeg håper vi går tilbake til 4-2-3-1 eller 4-3-3. Jeg ville startet med Jørgensen og Mares i midtforsvaret. Mares var god mot Mjøndalen mens Jørgensen har erfaringen vi trenger bak der.
    Framover så må Ramsland nå få en pause. Han har spilt alt av kamper og er ikke i form. Gi Akinyemi en mulighet fra start. Her er laget jeg ville startet med mot Raufoss (4-2-3-1):

Wichne

Tveita
    Jørgensen
    Mares
    Ndong

Valsvik
    Tjærandsen-Skau

Cresswell
    Schulze
    Markovic

Akinyemi

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi hjemme mot Åsane. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze, Martin Ramsland
    Åsane: Sindre Austevoll, Didrik Bjørnstad Fredriksen, Ryan Doghman

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Det er fryktelig tunge dager for oss som heier på Start. Den ene nedturen etterfølger den neste og vi klarer tydeligvis ikke å spille to gode kamper på rad denne sesongen. Hele fotball-Norge ler av oss, og jeg har sluttet å se på Eurosports sendinger der det er en viss svenske som virkelig koser seg om dagen.
    Forsvaret henger ikke sammen og det virker dessverre som om Tjelmeland ikke får det helt til. Kanskje han ikke har de rette spillerne? Kanskje han trenger mer tid? Kanskje har han mangler som trener? En ting er sikkert, og det er at presset vil bli større og større jo flere svake kamper laget hans presterer.

Kampen mot Fredrikstad var fryktelig, og jeg har allerede omtalt endel av de taktiske feilene jeg mener vi gjorde foran og underveis i kampen, men det er et par ting som må trekkes fram. Det ene er at Fredrikstad var veldig gode i denne kampen. De hadde to glimrende vinger som nesten gjorde som de ville og Fredrikstad var solide stort sett over hele banen.
    I tillegg så hadde Fredrikstad en fordel i at de ikke spilte cupkamp i midtuka. Start hadde en tung kamp mot Mjøndalen i bena og det virket som om spillerne til Fredrikstad hadde mye mer krefter enn Starts spillere. Men dette unnskylder selvsagt ikke den fryktelige kampen Start leverte.

Hva nå?
    Nå skal vi til Raufoss og spille borte mot et lag som er i mye bedre form enn oss. Det mobiliseres kraftig til å fylle opp stadion med Raufoss-supportere og det vil langtfra bli en enkel kamp.
    Samtidig så er vi IK Start - og vi har et mer enn godt nok lag til å vinne hver kamp i denne divisjonen. Det er det som er så utrolig rart. Vi visste det ville ta tid med ny trener og nytt system, men jeg hadde ikke trodd at det skulle ta så lang tid, og spesielt ikke at vi skulle kollapse såpass defensivt. Vi har sluppet inn utrolige 26 mål på 10 hjemmekamper. Det er soleklart verst i divisjonen (Grorud har sluppet inn 17 mål på 9 hjemmekamper).
    Vi må stramme opp bakover - og fokusere på å holde nullen. Vi vil alltid få noen sjanser, men akkurat nå trenger vi defensiv trygghet og dermed må det bli fokuset.

Jeg er klar over at alt ser tungt ut akkurat nå, men det VIL komme en dag der vi igjen spiller eliteseriefotball og kan mimre over den grusomme 2021-sesongen. Alt er ikke bekmørkt heller, for selv om A-laget sliter, er det mye spennende som skjer. Start 2 stiller stort sett med et juniorlag i hver kamp, men klarer allikevel å konkurrere med de fleste lagene i 3.divisjon. U-16 laget er i kvartfinalen i NM og det er ingen tvil om at det gror bra i de yngre rekker.

Forhåpentligvis får vi bruk for noen av disse talentene de neste årene. Det er lite som tyder på at vi rykker opp denne sesongen og dermed får vi håpe at Tjelmeland er ville til å gi noen av de yngste muligheten også på A-laget. Akkurat nå kan vi ikke si at spranget er for stort mellom de på A-laget og de yngre spillerne i klubben.

La oss håpe vi nå har nådd bunnpunktet denne sesongen og at vi i siste tredjedel av sesongen kan få mange gode kamper og at det starter mot Raufoss.

I medgang og i motgang - vi heier på IK START!
    Sist endret av Frankieboy : 09-28-2021 kl 22:54

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Utrolig god oppsummering av anker fra kampen mot FFK. Startspillerne var katastrofedårlig, men det var også trenerbenken ja. Desverre vitner dette om total mangel på innsikt og rutine, alternativt så er trenerteamet for avanserte og teoretiske i sine hoder. Det er uansett grunn til bekymring, uten tvil.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Franko Vis innlegg
    Det er uansett grunn til bekymring, uten tvil.
    Utvilsomt. Hvorvidt Tjelmeland og lillebroren besitter det som kreves på dette nivået, begynner jo virkelig å bli et betimelig spørsmål. Han har null erfaring som hovedtrener utover inneværende sesong, og den er spekket med svake resultater. Å hevde at syretesten for Start som fotballklubb er hvorvidt de våger å ha tålmodighet med Tjelmeland er etter mitt skjønn ganske spesielt. Det er ingen oppside i å tviholde på dysfunksjonelle trenere. Ut fra prestasjoner og resultater frem til nå fremstår det som galskap å gi dette prosjektet en sesongoppkjøring. Men så aner vi lite om hva som skjer på treningsfeltet. Spørsmålet er vel imidlertid om Start har kompetanse internt til å vurdere dette på tilfredsstilende måte.

Tjelmeland fikk en håpløs oppgave. Han skulle revolusjonere Starts spillestil med en tropp blottet for ferdighetene som trengs i et kampprogram som tillot lite annet enn restitusjon. Det kunne vanskelig lykkes, og etter en serie svake kamper innledningsvis ble vel det meste lagt på is frem til ferien. Så virker det som om mange trodde sommerpausen skulle gjøre susen. Men hvor mange reelle treningsuker var det egentlig snakk når man trekker fra ferie og cupkamper? Var det egentlig realistisk å tro at dette skulle utgjøre noen reell forskjell? Det er liten tvil om at klubben må ta stort ansvar for den håpløse situasjonen de satte ham i, men samtidig burde jo Tjelmeland selv hatt vett til å se at prosjektet på kort sikt var dømt til å mislykkes.

Som tidligere nevnt har Tjelmeland vært litt uangripelig fordi det åpenbart er en målkonflikt mellom spillestil og resultater. Start har hatt et ønske om å vinne på egne premisser. Da er det vanskeligere å kritisere laguttak og taktiske valg.

Personlig synes jeg KFUM-kampen representerer det største lavmålet i så måte. Sortevik dominerte denne kampen totalt i perioden etter Start hadde løpt fra seg og frem til han ble byttet ut. Et åpenbart grep ville vært å ligge tettere på ham. Men benken satt i ro. KFUM trengte 15 store sjanser for å snu kampen i sin favør. Det er sjeldent man får så god tid til å justere seg inn i fotball. Når ingenting skjer, virker det nesten som om man har bestemt seg for at spillestil er viktigere enn poeng.

Mot Fredrikstad kan man bedre forstå dilemmaet. Jeg følte faktisk at Start var i ferd med å ta litt tak i dette minuttene etter utligningen. Så ble alt ødelagt av to kjappe scoringer inn mot pause. Å ta defensive grep i pausen når laget trengte mål og faktisk hadde skapt litt sjanser, sitter naturlig nok lenger inne. Så kan det selvsagt ha noe for seg å gjøre bytter for å statuere et eksempel. Men han vraket jo fire spillere etter KFUM og syv etter Bryne, der han også gjorde et dobbeltbytte halvveis. Det virker litt urimelig å kritisere ham for manglende bytter. Jeg har større problemer med å se fornuften bak byttene han faktisk gjør.

Det blir spennende å følge med fremover nå som poengnøden åpenbart er så prekær at ethvert grep i kamper som lever man antas å være for å sikre poeng. Hvordan man bør angripe Raufoss-kampen er jaggu ikke lett å se. Uten Makrini er det ikke åpenbart hvordan man skal få stabilisert midtbanen. Men jeg vil tro sjansene er størst om dette blir krig og Start ligger lavt. Så ut med Ndong, og inn med fysikk og duellstyrke virker fornuftig. Raufoss sto vel tidvis med keeperen inne i midtsirkelen på Sør Arena, så det burde vel være mulig å straffe dem bakover.

Men dette er vel i utgangspunktet en av de mer vriene kampene i årets sesong. Raufoss er tradisjonelt sterke hjemme selv om årets sesong har brutt litt med det inntrykket. Og de virker å være i god form til tross for at Ndiaye har stått over med skade de siste kampene. Både Kisa og Grorud har vunnet på Raufoss i år, så vi får krysse fingrer og tær for at det er en av de dagene. Om begge lag har en normal dag, ender nok dette med hjemmeseier.
    Sist endret av Peder A. Sten : 09-29-2021 kl 14:33

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Må si jeg begynte å bli litt urolig for nedrykk, men nå ble jeg litt lettere etter 3-1 på Raufoss. Bra!. Nå får vi se om de klarer å vinne en hjemmekamp snart i Obos - og da kan man fort nærme seg playoff. For på bortebane har jo laget tatt bra med poeng. Herlig med seier i kveld for en av verdens mest ustabile lag.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Min frykt for Raufoss viste seg å være ubegrunnet. De slet voldsomt med eget spill, og var på ingen måte den trusselen jeg hadde forventet. Det var nok ikke bare Starts fortjeneste. Selv om førsteomgangen var bunnsolid. Da spilte Start slik et topplag skal på en vanskelig bortebane. Duellkraft, løpsstyrke og gode dødballer la grunnlaget. Utover omgangen kom også sjanser fra eget spill. Dette burde vært avgjort til pause. Når Start er påtent, fokusert og spiller på sine styrker er det et godt Obos-lag.

Men andreomgangen var ganske svak. Det er naturlig at Raufoss overtar initiativet. Det ville vært naturstridig om Start hadde dominert like mye etter pause, og Raufoss skulle fortsette å tape alle dueller og slite med å ha ballen i mer enn to trekk. Med Start burde evnet å bruke ballen bedre. Det virker litt unødvendig at Raufoss får såpass vedvarende trykk, og at Start ikke klarer å få til noen angrep for å bryte rytmen deres litt før mot slutten. Men Raufoss skapte ikke så mange store sjanser.

Dette var bunnlagenes aften. Hadde Start tapt, ville dette virkelig blitt ubehagelig. Nå lever fortsatt håpet om kvalik om man legger bort fjaset og tar konsekvensen av egne begrensninger.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Nå lever fortsatt håpet om kvalik om man legger bort fjaset og tar konsekvensen av egne begrensninger.
    Ja, utrolig nok. To poeng opp til 7ende plass, og to poeng ned til nedrykkskvalikk. Helt koko. Men først og fremst godt å få et pusterom akkurat nå.

Jeg håper likevel at man legger bort alle eventuelle tanker om play-off, og bruker alt av energi på å stabilisere prestasjonene. Med de enorme svingningene de viser, er vi fortsatt i akutt fare for å havne helt der nede til slutt.

Start er åpenbart blitt en opplæringsarena for Tjelmeland og Eide. Her kan de åpenbart prøve og feile litt som de vil akkurat nå. Jeg forstår at klubben ikke har avsluttet avtalene enda. Skulle de sendt Tjelmeland og Eide på dør nå, mener jeg de som har ansatt dem også må ut den samme døra. Og det hadde vel ikke skjedd. Så vi må jo bare håpe at dette utvikler seg i riktig retning. Men det er en bratt læringskurve, med betydelig risiko for at dette aldri blir noe suksess.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •