Viser resultater 1 til 14 av 14
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

23 Serierunde: STJØRDALS-BLINK - START (Kamptråd)

Tid: Lørdag 16 oktober kl.1500
    Sted: M.U.S Stadion Sandskogan

TABELLEN
    10. Start............... 22...7-5-10...41-45..26 poeng
    13. Stjørdals-Blink.. 22..7-2-13...23-38..23 poeng

Da var landslagspausen over og det skal igjen kjempes om poeng i OBOS-ligaen. Mot Åsane hadde vi nok fortjent 3 poeng, selv om vi var heldige som ikke fikk straffespark mot oss helt på slutten. Nok en gang klarte vi ikke å vinne to seriekamper på rad, og nok en gang klarte vi ikke å utnytte fordelen ved å spille på hjemmebane. Det er 8 kamper igjen av sesongen. 4 bortekamper og 4 hjemmekamper. Vi kan fremdeles klare en kvalikplass, men vi kan også rykke ned.. Tar vi 3 poeng lørdag ettermiddag, tar vi et godt steg bort fra nedrykksstriden.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot Åsane - som til slutt endte med 1-1.

1. Vi sliter med det enkle Noe av det mest grunnleggende i fotball er å spille en pasning foran en medspiller i bevegelse - og ikke bak. Hos Start ser vi altfor ofte at pasninger blir spilt bak en spiller i bevegelse. Det gjør at denne spilleren må stoppe opp og gå tilbake og hente ballen, og hele rytmen i spillet forsvinner.
    Jeg trener et lag med 10-åringer og dette er ting som vi jobber med til det daglige. Dette burde være noe som er en selvfølge at toppspillere mestrer.

2. Manglende smarthet Start leverer en ganske god kamp, og hadde fortjent 3 poeng, men samtidig så gjøres det noen valg som kunne kostet oss det ene poenget vi til slutt fikk. I det 84 minutt ble Hellevik Larsen helt klart felt av Markovic på hjørnet av 16-meteren. Åsane-spilleren var i en ganske ufarlig posisjon, og Markovic skulle selvsagt latt spilleren gå, men allikevel prøver han å ta ballen fra en motstander som er inne i feltet, og TV-bildene viste at bortelaget ble snytt for et straffespark. Det er slike situasjonen vi må ta bedre valg i. Markovic tar en stor sjanse når han prøver å takle/vinne ballen i den situasjonen, og bare flaks gjør at vi ikke havner under 1-2 der. Disse situasjonene må lukes bort!!

3.Luc Mares Luc Mares har fått mye kritikk etter overgangen til Start og mange har ment at det var et nytt bomkjøp av Start. I denne kampen viste derimot Mares hva som bor i han. I denne kampen var han Starts beste og vant taklinger, løp opp spillere, spilte gode pasninger og spilte på seg mer og mer selvtillit jo lenger kampen gikk. Dette var veldig gledelig, og selv om ikke kampen ble kroner med 3 poeng, så var spillet til Mares et høydepunkt. La oss håpe det fortsetter i de kommende kampene.

STJØRDALS-BLINK
    Stjørdals-Blink har slitt i bunnstriden det meste av sesongen, men har levert noen gode kamper innimellom - som f.eks da de banket Fredrikstad 3-0 den 29 september. Forrige runde ble det 0-1 tap i en tett og jevn kamp borte mot KFUM. Hjemmelaget håper på en lignende kamp som den mot FFK og har en kampanje der de håper å fylle stadion til kampen mot Start.

På hjemmebane har Stjørdals-Blink 5 seire - 2 uavgjorte og 3 tap og 13-8 i målforskjell. Ingen andre lag har sluppet inn mindre på hjemmebane enn Stjørdals-Blink.
    Deres toppscorer er Mats Lillebo med 7 scoringer mens Kjetil Tøsse har flest målgivende (4).

Den motsatte kampen på Sparebanken Sør Arena var den 21 juli og den endte med 4-1 seier til Start. Dette var siste gangen Start vant en hjemmekamp. Starts mål ble scoret av Martin Ramsland 2, Eman Markovic og Sander Sjøkvist.

Vegard Fiske fikk gult kort mot KFUM og må stå over denne kampen.

STJØRDALS-BLINK's 5 SISTE
    15 september: Stjørdals-Blink - Strømmen 1-1 (serie)
    18 september: Ranheim - Stjørdals-Blink 1-0 (serie)
    25 september: Sandnes Ulf - Stjørdals-Blink 2-1 (serie)
    29 september: Stjørdals-Blink - Fredrikstad 3-0 (serie)
    2 oktober: KFUM - Stjørdals-Blink 1-0 (serie)

IK START
    Hos Start så blir det nok noen endringer fra laget som startet sist. Schulze startet på spissplassen, mens Ramsland startet på benken. Jeg tipper Ramsland får sjansen igjen etter at Schulze ikke fungerte veldig bra på topp. Forsvaret er nok det samme som sist, mens jeg tipper at det blir noen endringer på midte. Jeg kunne godt tenke meg Sjøkvist på høyrekanten mens jeg ville hatt inn en mer mer målfarlig Belli for Tjærandsen-Skau.
    Jeg ville startet med dette laget (4-3-3)

Wichne

Tveita
    Robstad
    Mares
    Tønnessen

Ugland
    Valsvik
    Moldskred

Sjøkvist
    Markovic
    Ramsland

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi hjemme mot Grorud. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze, Martin Ramsland, Henrik Robstad
    Grorud: Omar Buly Drameh

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Dessverre klarte vi ikke å ro i land seieren mot Åsane til tross for at vi spiller en ganske god kamp. Spesielt første halvdel av 2.omgang var vi gode, men det hjelper lite når vi ikke klarer å omsette sjansene. Og som nevnt, så kunne det faktisk gått enda verre da bortelaget ble snytt for et straffespark i tillegg til at de skuslet bort en gedigen sjanse da de kom 3 mot 1 på overtid. Dette Start-laget er langtfra friskmeldt dessverre.

Det er kanskje noen som begynner å bli lei av at jeg maser om Akinyemi, da jeg ikke ser hva som skjer på treningene, men jeg synes det er trist at når Ramsland først blir benket en kamp, så velger Tjelmeland å sette inn en midtbanespiller på topp, mens Akinyemi - som er en spiss - blir sittende hele kampen på benken. Det blir ekstra frustrerende når Akinyemi to dager senere banker inn 3 scoringer for Start 2 mot Sola. Jeg er sikker på at en av grunnene til at Tjelmeland ikke vil bruke Akinyemi er at han ikke gjør en god nok jobb defensivt, men hovedoppgaven til en spiss er jo å score mål, og da burde man vel finne et system der de 9 andre utespillerne kan ta det defensive ansvaret og at vi kan ha Akinyemi på topp som kan gå i bakrom - eller gjøre det uventede. Jeg så kampen mot Sola, og det var skikkelig goalgetter-mål Akinyemi scoret, og det er slike egenskaper vi trenger på A-laget. Ikke en spiss som bruker de fleste kreftene på å jobbe langt tilbake på egen banehalvdel.
    Jeg synes det blir ekstra merkelig når vi i det 85 minutt velger å bytte inn høyrebacken Peter Reinhardsen og tar spissen Adeleke Akinyemi bli sittende på benken.
    Men men. Nok av Akinyemi-prat for denne runden...

Dette er en utrolig viktig kamp. Seier til Start vil gi oss en 6-poengs luke ned til trønderne, mens et tap vil tette luken mellom lagene. Skulle det bli tap, så tror jeg det blir mer spennende i bunnen enn det vi våger å innrømme. Vi har sett tidligere at lag som er "for gode til å rykke ned" faktisk gjør det.
    Det er 8 kamper igjen. 24 poeng å spille om. Jeg mener at Start KAN komme seg opp å kjempe om en 6-7 plass hvis vi vinner 6 eller 7 av de resterende kampene. Da må kampen mot Stjørdals-Blink vinnes.

Tjelmeland har nå hatt en fin landslagspause til å fortsette å jobbe med formasjon og hvordan man kan få dette laget til å fungere best mulig. Det er ingen tvil om at spillerstallen til Start er blant de 4-5 beste i divisjonen, så potensialet er der, men så langt har vi bare sett i glimt hva som bor i gutta.
    Jeg tror det passer bra at vi spiller borte denne runden. Vinner vi lørdagens kamp, så kan vi rykke opp på 2.plass på bortetabellen. Det er merkelig at gutta ikke klarer å prestere like bra på hjemmebane som på bortebane, men så lenge vi får med oss poeng så er det ikke så viktig i hvilen by de kommer i.

Den kommende uka skal vi spille mot Stjørdals-Blink og mot Grorud. Dette er kamper der ingenting annet enn 6 poeng er godt nok.
    La oss håpe at Tjelmeland og gutta har brukt landslagspausen meget godt og at vi kan reise hjem fra Trondheim med 3 nye bortepoeng i bagasjen.

LYKKE TIL ALLE START-VENNER!

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    På hjemmebane har Stjørdals-Blink 5 seire - 2 uavgjorte og 3 tap og 13-8 i målforskjell. Ingen andre lag har sluppet inn mindre på hjemmebane enn Stjørdals-Blink.
    Blink har god hjemmestatistikk. Men den gode statistikken er nok litt preget av at de hverken har møtt Hamkam, Ålesund, Jerv eller Start ennå. Dette er absolutt et lag Start bør slå. Også i lys av årets sesong. Borteformen har jo ikke vært så aller verst.

Så er jeg usikker på om landslagspausen kommer Start til gode. Mitt inntrykk er at Start bruker enhver pause i kampprogrammet til å drille seg dypere ned i Tjelmelands fotballunivers. Mens de gode resultatene tvert imot pleier å komme i etterkant av reale realitetsorienteringer. Jo lenger tid det har gått fra Start har blitt påminnet om hvor svake de er når de skal trille ball, desto større virker sannsynligheten for en fiasko.

Opprykkshåpet lever fortsatt. Blink og Grorud venter. Det er 7 poeng opp til kvalik. Sogndal har Hamkam og Ålesund i sine to neste, guffent kampprogram inn og har knapt plukket flere poeng enn Start siden sommerpausen. Start trenger neppe overgå seg selv for å kapre sjetteplassen. Det holder trolig å levere en anstendig avslutning.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Dette bør være en sikker borteseier. Alt annet vil være en skuffelse.

Jeg liker oppsumeringen din Frank. Du er innom en del poeng om hvor skoen trykker, spesielt dette med å spille foran medspiller i fart fremover. Det er basis-kunnskaper, selv for en som har én sesong med organisert fotball bak seg (håndball var greia mi med ball). At de gang på gang klarer å stoppe opp momentumet helt på egenhånd er nitrist å se på. Altfor mange potensielt farlige angrep blir skuslet bort fordi en spiller enten stopper opp selv, eller må stoppe opp på grunn av en pasning som er bak spilleren.

Akinyemi er jeg usikker på. Jeg tror ikke han passer inn slik Sindre vil spille, og heller ikke sikker på om han klarer seg på topp mot lag man forventer at vil ligge dypt og satse på kontringer. Etter at vi går opp i ledelsen tror jeg han kan være bra, men ikke i etablert spill dessverre.

God kamp!

PS: Møt gjerne på Wild Rover i Oslo for å se kampen om du er i nærheten

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    20 min er spilt av kampen. Det er gåfotball og null tempo. Stort sett pasninger mellom Forsvaret i Start som ikke fører med seg noenting. Underholdningsverdi lik null. Stort sett står spillerne å ser på, eller trør på ballen. Og nå scorer Blink på direkte spill. Milde Moses for noen udugelige spillere.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Wichne er meget svak i mål. Må være totalt utennselvtillitt. Er meget uryddig i sin opptreden, og har hatt noen katastrofale pasninger som setter medspillerne i store problemer. Nå må det snart spilles DIREKTE fotball.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Franko Vis innlegg
    Milde Moses for noen udugelige spillere.
    Tja. Spillerne er vel blant de beste i OBOS. I motsetning til treneren.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Store Tå Vis innlegg
    Tja. Spillerne er vel blant de beste i OBOS. I motsetning til treneren.
    Ja, kampen bar vel preg av landslagspause og to uker i Tjelmeland. Det var mye ballbesittelse.

Resultatet var ekstremt skuffende. Og hadde jo blitt enda verre om ikke Blinks keeper hadde mistet det fullstendig i sluttminuttene da Start fremsto rådville og resignerte. Stakkars mann. Det kan fort ha kostet dem plassen.

Men så skal det sies at Start fortjente et resultat. Prestasjonen var på ingen måte bra. Det var elendig balltempo og dårlig presisjon. Men Start presset jo tidvis Blink langt inn mot eget mål, slapp til svært lite bakover og skapte nok halve og hele sjanser til at dette burde blitt seier. Men Start virker ikke veldig giftige for tiden. Og Blink vartet opp med et par strålende kombinsjoner og perfekte avslutninger de ytterst få gangene de fikk låne ballen. Da blir det naturlig nok tungt.

Nå må nok Start vinne fem av siste syv for å kapre eliteseriekvalik. Det gjenstår fire enkle hjemmekamper og tre kinkige bortekamper. Det burde absolutt vært en overkommelig oppgave for et annet regime, men med Tjelmeland bak roret virker det vanskelig. Det er dessverre fint lite i lagets form og utvikling som tilsier at de skal lykkes med det.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Nå forventer jeg at fevennen med Daniel aase i spissen virkelig slakter tjelmeland. Men gutteklubben grei klarer nok ikke å stille kritiske spørsmål mot han. Hvorfor i H…… ble det ikke foretatt minst to bytter i pausen. En katastrofal første omg og vi diller på i samme spor. Tjelmeland er nok en hyggelig fyr. Men i fotball er det kun resultatene en blir målt på. Denne spillestilen er dødfødt i det minste må vi evne å legge om under kampen når ting lugger. Nekter å tro vi rykker ned. Men fy søren de må ta seg sammen nå.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Nok en skuffelse er et faktum. Heldigvis er marginene med slik at det blir ett poeng. Det var helt nødvendig for å unngå å havne helt i sumpen.

Kampen i går bare forsterket inntrykket av at Tjelmeland ikke er rett mann for Start. Når vi spiller Tjelmeball er det lite som fungerer. Skremmende lite.

Start kommer til å overleve i OBOS. Og kommer helt sikkert til å fremstå bedre til neste år. Men blir det bra nok til å innfri ambisjonene? Det er fryktelig vanskelig å se for seg det akkurat nå. En ting er spillet. En annen er hva som gjøres fra benken.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1980 Vis innlegg
    Nå forventer jeg at fevennen med Daniel aase i spissen virkelig slakter tjelmeland. Men gutteklubben grei klarer nok ikke å stille kritiske spørsmål mot han. Hvorfor i H…… ble det ikke foretatt minst to bytter i pausen. En katastrofal første omg og vi diller på i samme spor. Tjelmeland er nok en hyggelig fyr. Men i fotball er det kun resultatene en blir målt på. Denne spillestilen er dødfødt i det minste må vi evne å legge om under kampen når ting lugger. Nekter å tro vi rykker ned. Men fy søren de må ta seg sammen nå.
    Daniel Aase tar frem masestemmen i podcasten og etterlyser (med fleipete smil) selveste flopasningen... Det kan vel diplomatisk sies aa representere en gradvis økende bakkekontakt? For dere som er såpass "heldige" som ser kampene: Hvor mange nye spillere trengs for aa mestre spillestilen i OBOS til neste sesong, med en rolig og fin treningsvinter?

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Raoul Duke Vis innlegg
    Hvor mange nye spillere trengs for aa mestre spillestilen i OBOS til neste sesong, med en rolig og fin treningsvinter?
    Jeg tror en reell forsterkning kan utgjøre en stor forskjell for dette Start-laget i Obos.

Starts angrepsspill står og faller på offensive bidrag fra de tre bærebjelkene Markovic, Ramsland og Schulze. Markovic har fart og teknikk til å skape ting på egenhånd med ballen i beina. Ramsland og Schulze mangler slike ferdigheter, men kompenserer med kraft, temperament og smartness. De er upolerte spillere på grensen til kampsportutøvere som instinktivt søker raskeste vei til mål, og trigges av nærkamper, overganger og direkte fotball. Jeg tror det vil være svært vanskelig å få ut det beste av disse spillertypene i en kontrollert, ballbesittende spillestil. De spiller best i affekt, og passer etter mitt skjønn dårlig inn i et lag som praktiserer overdreven ballbesittelse. Dette er arven fra Joey der krigermentalitet og fysisk tilstedeværelse var en forutsetning for å lykkes.

Det laget i mine øyne savner aller mest, er en offensiv bidragsyter med ballferdigheter. En dribleving på høyrekanten eller en mellomromsspiller bak spissen. En spiller som i likhet med Markovic kan omdanne ballbesittelse til overtall og sjanser på siste tredjedel. Det ville gitt laget vesentlig større offensiv slagkraft uavhengig av spillestil, men er et absolutt must i Tjelmelands ballbesittende fotballfilosofi. Får Start inn en slik forsterkning, kan man nok leve godt med troppens øvrige svakheter i Obos. Men det forutsetter jo naturligvis også at Tjelmeland evner å få opp intensiteten i spillet og orden på strukturen.

Nå er det jo ikke sikkert det blir Obos-fotball neste sesong. Opprykkshåpet lever. Rykker Start opp, må det åpenbart kraftig lut til. Og selv ved et nytt år i Obos, ønsker man jo helst å drille inn potensielle eliteseriespiller. I et slikt perspektiv tror jeg Start trenger 3-4 klare forsterkninger. Jeg har fryktelig vanskelig for å se at Start kan bli et konkurransedyktig eliteserielag med spillere som Robstad, Valsvik og Ramsland i sentrale roller.

Om Start virkelig velger å ignorere alle varsellampene og gir Tjelmeland vinteren på å få orden på dette laget, bør de gi ham midler til å hente 3-4 relle forsterkninger med eliteseriepotensial. Og så må de for all del la være å forlenge med lokale middelmådigheter på nedadgående.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Nå er det jo ikke sikkert det blir Obos-fotball neste sesong. Opprykkshåpet lever.
    Hvem er du? Og hva har du gjort med Peder?

Bra oppsummering av lagets offensive mangler. Skulle gjerne sett Belli ta den mellomromsrollen, men han er ikke helt der. Ugland mangler også det siste nødvendige på den biten Eman har. Sistnevnte har vel tidligere spilt den rollen, så en god venstre ving (Ndong) og deretter flytte Eman inn i midten kan muligens fungere.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Espen K G Vis innlegg
    Hvem er du? Og hva har du gjort med Peder?
    Hah!

KFUM var vært stabilt gode hele sesongen, og virket utenfor rekkevidde. Men Stian Sorteviks overraskende beslutning om å legge opp, kan vise seg å være en real gamechanger for Starts opprykkssjanser. Nå er det plutselig to kvaliplasser å kjempe om, og det dobler Starts muligheter.

Det gjenstår tre hjemmekamper mot Strømmen, Ranheim og Ulf. Henholdsvis 16, 14 og 12 på bortetabellen. Ranheim og Strømmen har tapt sine tre siste bortekamper. Ulf står med ett poeng - mot nettopp Strømmen. Start kommer ikke nærmere walk-over enn dette.

Så er jeg pinlig klar over at Start ligger sist på hjemmetabellen. Men det virker ene og alene å være fordi Tjelmeland har vært naiv. På onsdag stablet han opp jordfreserne på midtbanen mot svake Grorud. Det bærer bud om at resten av sesongen handler om å vinne, og jeg har tro på at Start gjør jobben hjemme.

Da handler det bare om å klore til seg en borteseier mot Jerv, Ålesund eller Sogndal. Kanskje kan også to poeng være nok. Det burde være fullt mulig selv om Ålesund virker å være på et helt annet nivå enn Start for øyeblikket. Jeg så dem mot Ranheim. Der var de skremmende gode til tross for at absolutt alt av marginer gitt dem imot.

Men Jerv har ikke overbevist i det siste, selv om de fremdeles har en imponerende evne til å dra med seg poeng. Jeg er veldig spent på hvordan kombinasjonen av favorittstempel og mindreverdighetskomplekser slår ut for dem på lørdag. Det kan bli potent, men også fort ende i antiklimaks. Og Sogndal er i elendig form. Bakke er i oppsigelse. Der burde Start ha alle muligheter selv om det tradisjonelt er tøft å vinne på Fosshaugane.

Deretter venter eventuelt kvalikspill på Levermyr der lillebror Jerv har alt å tape og i Fredrikstad der fjorårets elitserielag Start møter fjorårets postnord-lag Fredrikstad og alt presset er på dem. Før det hele skal avgjøres over en enkelt kamp mot Brann eller Stabæk på nøytral bane. Og Start taper som kjent aldri kvalikkamper.

Sjansene for at Start kroner årets katastrofalt svake sesong med opprykk til eliteserien er kanskje ikke veldig store. Men de er absolutt tilstede. Skulle så skje er vel den eneste rasjonelle responsen å sparke Tjelmeland til fordel for en trener som kan holde laget flytende i eliteserien.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Gitt at forutsetningene dine slår til, Peder, er det ikke et helt usannsynlig utfall. Det ville i så fall vært sinnsvakt. Og jeg er enig i at Start i så fall må kvitte seg med Tjelmeland for å ha en sjanse videre. Men det skjer neppe, og derfor vil trolig et opprykk i år kun føre til et nytt nedrykk i 2022.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •