Viser resultater 1 til 6 av 6
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

25 Serierunde: JERV - START (Kamptråd)

Tid: Lørdag 23 oktober kl.1330
    Sted: J.J. Ugland Stadion - Levermyr

TABELLEN
    3. Jerv.... 24...13-7-4...41-36...46 poeng
    9. Start....24...8-6-10...46-47...30 poeng

Endelig fikk vi en hjemmekamp der hjemmesupporterne kunne dra hjem fra kampen med et smil om munnen igjen. Det trengte vi, og igjen har vi plutselig en viss kontakt med lagene på 5 og 6 plass og drømmen om opprykk er ikke helt utenfor rekkevidde. Men, skal vi ha noen sjanse til det, må vi nok få med oss poeng fra Levermyr. Jerv har hatt en glimrende sesong, men i et lokaloppgjør er alt mulig.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot Grorud - som endte med 3-0 seier til Start.

1. Det enkle er ofte det beste
    Foran kampen mot Grorud skrev jeg at jeg savnet en mer enkel formasjon og litt mer enkel måte å spille på. Nå tror jeg ikke at Tjelmeland leser mine tanker, men det virket uansett som om han delte noe av det jeg skrev sist for mot Grorud kom vi ut i en enkel 4-4-2 og det virket som vi hadde mer flyt i det meste. Det var kriging i alle lagdeler og det var slutt på småspill i egen 5-meter og det virket som om en spiller som Kristoffer Valsvik fant seg mye bedre til rette i dette systemet. Ofte er det enkle det beste, og det må bli oppskriften i resten av kampene!

2. Martin Ramsland
    For en kamp det var av Martin Ramsland. Jeg mener han spilte bedre i denne kampen enn han gjorde mot LSK i den legendariske kampen, selv om han da scoret 3 mål. Mot Grorud scoret han ikke, men han satte opp andre, han kjempet, han spilte med hjertet utenpå drakta og han var god til å holde ballen mens medspillere kom opp for å hjelpe. Det eneste som trekker ned er at han burde avsluttet selv et par ganger, der han har fri bane på mål eller er på skuddhold og han spiller ballen på tvers til medspillere som ikke er i like gode posisjoner. Men dette var en strålende kamp av Ramsland. Hvis vi får han i form, og han i tillegg kan begynne å score jevnlig, så blir Start farlige i sesongavslutningen - og kanskje også i en kvalik.

3.Kristoffer Valsvik
    Kampen mot Grorud var definitivt den beste kampen til Valsvik i Start-drakta. I denne kampen var han god med ballen, spilte ofte fremover i stedet for bakover og på tvers og han hadde i tillegg et langskudd som smalt på innsiden av stolpen. Som jevnt tror jeg det er på grunn av at vi denne gangen spilte med en enklere formasjon som gjorde det enklere for Valsvik å vite hvor han hadde sine medspillere.
    Dersom vi fortsetter med samme formasjon - og Valsvik får enda litt mer selvtillit tror jeg han blir en meget viktig spiller i sesongavslutningen - og så håper jeg vi får noen flere langskudd. Vi vet at mannen kan skyte...

FK JERV
    Jerv har hatt en eventyrlig sesong. Det er det ingen grunn til å diskutere. De er for fullt med i kampen om direkte opprykk - og ligger kun 1 poeng bak Aalesund med 6 kamper igjen. Slik det ser ut nå så vil Aalesund, Jerv og Fredrikstad kjempe en knallhard kamp om den andre plassen som gir direkte opprykk bak suverene Ham Kam.

Men selv om laget fra Grimstad har mange flere poeng enn Start, så viser også målforskjellen at de har hatt endel marginer, eller kanskje mer evnen til å bikke jevne kamper sin favør. Start har scoret 5 flere mål enn Jerv, men har også sluppet inn 11 flere mål enn laget til Arne Sandstø.

Laget er ikke i veldig god form og har kun tatt 6 av 15 mulige poeng på sine 5 siste kamper. Start har tatt 8 poeng i samme periode, så foran denne kampen er det Start som er i best form.

På hjemmebane har Jerv vunnet 7 kamper, spilt 4 uavgjorte og tapt 1. De har en målforskjell på 21-15.

Toppscorer for laget er Willis Furtado med 9 scoringer. Samme mann har også 3 målgivende og er en farlig spiller. Det skal sies at han ikke har scoret siden 11 juni da han utlignet til 1-1 borte mot Strømmen. Diego Campos er nestemann på toppscorerlista med 5 scoringer.

Det omvendte oppgjøret ble spilt så langt tilbake som 19 mai da vi virkelig fikk en pekepinn på hvordan sesongen ville utarte seg for disse to lagene. Jerv vant 4-2 etter at det stod 2-2 til pause.
    Ramsland scoret begge for Start, mens Campos (2), Latifu (1) og Sandberg (1) scoret for bortelaget.

Jerv har ingen som soner karantene og har ingen spesielle skadeproblemer.

JERV's 5 SISTE
    26 september: Ham Kam - Jerv 3-1 (serie)
    29 september: Jerv - Aalesund 2-2 (serie)
    2 oktober: Sogndal - Jerv 1-1 (serie)
    16 oktober: Jerv - Ranheim 2-1 (serie)
    20 oktober: Ullensaker/Kisa - Jerv 0-0 (serie)

IK START
    Etter en god kamp mot Grorud blir det ikke store endringer på laget som skal spille mot Jerv. Henrik Robstad må derimot sone karantene så det blir vel enten Joackim Jørgensen eller Vegard Bergan som tar den plassen. Jeg tipper det blir sistnevnte, selv om det er mulig at Tjelmeland vil spare jokeren sin - som kan settes inn på topp om vi trenger en scoring mot slutten. Jeg tipper det blir Bergan. Utenom det, så tror jeg laget blir det samme og at vi starter i 4-4-2 med disse spillerne:

Wichne

Reinhardsen
    Bergan
    Mares
    Tønnessen

Tveita
    Schulze
    Valsvik
    Moldskred

Ramsland
    Markovic

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi hjemme mot Strømmen. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze, Martin Ramsland
    Strømmen: Simen Olafsen, Sander Birkeland, Marius Hagen, William Moan Mikalsen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Kampen mot Grorud var slik vi vel forventet at den ville bli før sesongstart, men med tanke på Starts fryktelige hjemmestatistikk og ustabile prestasjoner var det umulig å vite hva som skulle skje. Vi tok ledelsen etter 21 minutter, men så kom det 10 minutter som vi har sett tidligere. Av en eller annen grunn slapp vi oss ned littwegrann og dermed fikk bortelaget 2-3 store sjanser til å utligne. Heldigvis holdt vi unna, og da Markovic scoret på et flott langskudd fra venstrekanten endret kampbildet seg igjen. Etter dette styrte Start alt og burde scoret flere mål på sine 21 skudd (10 av dem på mål). Den perioden etter at vi tar ledelsen må vi takle bedre, for vi var heldige som ikke slapp inn i minuttene etter at vi tok ledelsen.

Seieren mot Grorud var viktig av mange grunner. Vi fikk en "betryggende" luke på 6 poeng ned til nedrykkskvalik. Vi er nå kun 4 poeng unna lagene på både 5 og 6 plass, og dermed er kvalikplass fremdeles innen rekkevidde. Og ikke minst fikk vi spilt på oss en god porsjon selvtillit foran kampen mot Jerv.

Jeg håper bare nå at Tjelmeland går til kampen mot Jerv med fokus på det enkle - slik vi lykkes med mot Grorud. Ha en enkel formasjon der spillerne vet hva de skal gjøre, og hvor de har hverandre. Ikke legg for mye vekt på Jerv og hva de kommer til å gjøre, men heller få inn en krigermentalitet. Det laget som VIL vinne mest, vil vinne. Jeg tror faktisk at taktikk og formasjon kan ødelegge mer enn det kan gagne dette Start-laget. Spiller for spiller er vi gode nok til å vinne mot Jerv. Vi er i litt bedre form og selv om Jerv er på hjemmebane og har fordel av det, så er dette en posisjon som passer Start bra. Jerv er klare favoritter og har en klar målsetting om å rykke opp - og derfor er det meste av presset på hjemmelaget, selv om Start også trenger 3 poeng hvis man skal ha håp om å kapre en kvalikplass.

Start har ikke vunnet 2 kamper på rad denne sesongen, og det hadde smakt usedvanlig deilig å få til det mot lillebror fra øst. Uansett om Jerv rykker opp, så vil Jerv forbli lillebror, for før eller senere vil ting snu og Start vil igjen befeste seg som Sørlandets beste fotball-lag.

La oss håpe vi får se første smakebit på dette allerede lørdag ettermiddag. Ingen forventer Start-seier her, og så ikke bli overrasket om det er nettopp det som skjer.

Lykke til alle Start-supportere over hele Sørlandet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Og målene renner inn. Helt fantastisk at det går an.

Bergan må blir "supersub" som spiss og ikke spille forsvar mer. Hver gang han spiller er det store åpninger bak der. Det kan være at det ikke nødvendigvis er hans feil, men det er påfallende hvor ofte slike situasjoner oppstår når han spiller midtstopper.

Og så ser jeg gjerne Ndong ta plassen til Tønnessen og så kan kapteinen vår heller kjempe om plassene på midten. Eman blir fryktelig alene på venstrekanten frem til Ndong kommer inn.

Nestebeste laget på Sørlandet. Det er ikke klubben verdig

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Fortjent Jerv seier. jerv har bl..a. offensive vinger med x faktor og fart. Start skuffer på nytt med mye svake pasninger og elendig ballbehandling. Jerv har mere etablert spillemønster. Veldig mange av Startspillerne opptrer svake og uten plan.Må si jeg er skeptisk til neste sesong, for årets sesong kan vi bare glemme. vi har en keeper som hopper rundt som en sprettball og ikke hoder noen baller. Bokser nesen alltid ut i farlig område. Vi har dårlig med fart over hele fjøla, og det tas masse dårlige valg. Og en trener som ikke klarer å justere åpenbare svakheter under kampen, og som trolig blir altfor avansert for spillerne og er en teoretiker. Og så har vi en spillergruppe som er loppet for selvtillit og som trenger mental hjelp av idrettspsykologer. Nei, dette ser bekmørkt ut desverre.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Etter et slikt sur5 tap så må bare noe eder og galle ut. Fevennen denne gangen igjen lar de Tjelmeland slippe billig i intervju etter tapet. Start med de ressursene og den på papiret gode stallen fremstår blottet for selvtillit, og når laget ikke har en trener som evner å lede laget fra sidelinja da er mye tapt. Igjen mye feil i bakre rekker. Mares store feil med to av målene. Ellers fremstår han ikke som noe stort kjøp tvert i mot. At FVN gir han 4 poeng etter denne kampen må skyldes den kampanjen de har satt i gang med skryt av han.
    Men det som forundrer med er at i FVN børsen så får jerv 58 p mens start får 42p. Om start hadde scoret på slutten i overtiden og berget uavgjort da hadde poengene blitt totalt annerledes. Men uten at spillerne spilte noe bedre. De sies at start godt kunne hatt uavgjort ikke bare pga sluttspurten men kampen under ett. Blir sagt av både Daniel , Sindre og sandstø.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Tabellen lyver aldri. Men i et klassisk lokalderby der i tillegg utfallet potensielt vil ha ekstremt stor betydning for begge lags opprykkssjanser, kunne man kanskje forvente at form og tabellposisjon ville være underordnet. At kampen ville leve sitt eget liv frikoblet fra alt som har skjedd resten av sesongen. Og kanskje var det også slik. Det var vel ikke så veldig stor forskjell på lagene i spill og sjanser. Start var i ferd med å feste et grep da Jerv fikk et svært heldig ledermål. Og Schulze burde utlignet på overtid. Men Jerv avgjorde nok en jevn kamp til sin fordel slik de har hatt for vane hele sesongen. Det er ikke tilfeldig. De virket skarpere i angrep og uforskammet komfortable med å gi Start initiativ og ballinnehav nær eget mål. Men man føler vel samtidig at dette Jerv-laget balanserer på en tynn linje, og at det er kort vei tilbake til nivået de har befunnet seg på de seneste årene.

Start på sin side virket ikke helt å ha troen på egne ferdigheter. Det er naturligvis fornedrende at det nok en gang er Flo-pasningen som redder spenningen, og at lange innkast får en så fremtredende posisjon i kampplanen. Men om ikke annet viste kampen at Start har gode muligheter til å vinne på Levermyr i en eventuell kvalikkamp. Sogndal festet grepet om femteplassen denne runden, men sjetteplassen fremstår stadig nærmere.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Tenker på neste sesong. Vi rykker ikke ned og får neppe noe kvalikplass. Håper at Ham-Kam og Aafk rykker direkte opp siden jeg regner med at jerv ikke vil være så stor opprykskonkurent som feks Aafk neste år. Håper også at Brann holder seg siden de ved et nedrykk vil være en veldig klar favoritt i neste års obos.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •