Viser resultater 1 til 5 av 5
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

26 Serierunde: START - STRØMMEN (Kamptråd)

Tid: Fredag 29 oktober kl.1800
    Sted: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    9. Start.......... 25....8-6-11...48-50...30 poeng
    16. Strømmen 25...2-12-11...23-38...18 poeng

Som forventet ble det vanskelig i Grimstad - mot et hjemmelag som har hatt en fantastisk evne til å vippe jevne kamper i sin favør. Det faktum at de har vunnet 14 kamper og bare tapt 4, men allikevel bare har 6 plussmål sier litt om at de har hatt evnen til å vinne jevne kamper denne sesongen. Fryktelig surt at Start tapte denne, for hadde vi vunnet hadde vi hatt kun 1 poeng opp til KFUM på kvalikplass. Nå er avstanden 4 poeng og dermed må vi nok ta minimum 12 av de resterende poengene hvis vi skal ha noe håp om kvalik. Ingenting annet enn 3 poeng mot Strømmen er godt nok!

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var bortekampen mot Jerv - som endte med 3-2 seier til Jerv.

1. Jevn kamp
    Jerv er nå ett av tre lag som kan rykke direkte opp sammen med Ham Kam, og med et Start-lag som har variert fra det ganske gode til det hele elendige kunne dette fort blitt stygge sifre. Selv om Jerv var et lite hakk bedre, så viser tallene at Start hadde 19 skudd (6 på mål) mens Jerv hadde 15 skudd (8 på mål) og i tillegg var Start også kun centimeter fra å få med seg ett poeng da både Ramsland og Schulze treffer treverket på overtid.
    Men nok en gang slipper Start inn mange mål - og da blir det vanskelig å vinne kamper. Start har scoret 4 flere mål enn Jerv, men har også sluppet inn 12 flere mål.

2. Høyre kant
    Nok en gang blir det byttet høyrekant, og denne gangen var det Jon Helge Tveita som fikk sjansen. Nå har vi vel prøvd omtrent halve laget i den posisjonen uten å finne et alternativ som funker. Jeg synes det funket dårlig med Tveita - som har spilt høyreback det aller meste av sin karriere. Jeg synes Sander Sjøkvist har klart seg bra de gangene han har fått sjansen og har også scoret noen mål.

3.Vegard Bergan
    Jeg synes Vegard Bergan har slitt veldig defensivt denne sesongen, men offensivt har han virkelig vist seg fram i det siste. Mot Stjørdals/Blink scoret han ett mål og grunnen til at vi fikk med oss poeng i den kampen var at han ble flyttet fram og vi slo lange baller mot den høyreiste stopperen - som vant det aller meste i lufta.
    Mot Jerv scoret han igjen et fint mål og selv om ikke det kom på heading, så er det ingen tvil om at hodestyrken hans er et offensivt våpen for Start. Kanskje vi burde gjøre det grepet litt tidligere i neste kamp?

STRØMMEN IF
    Strømmen har virkelig kniven på strupen om de skal ha noe håp om å overleve i OBOS denne sesongen. Det er 7 poeng opp til trygg plass og med kun 5 kamper igjen er Strømmen helt avhengige av poeng i Kristiansand om de skal ha noe håp om OBOS-spill i 2022.
    Faktisk har ikke laget vunnet en OBOS-kamp siden 2 juli da de slo Start på Strømmen Stadion. Det er 16 kamper på rad uten seier, og det er ingenting som tyder på at noe skal snu.

Ellers så har Strømmen en veldig tendens til å spille uavgjort. Hele 12 av 25 kamper har endt med poengdeling.
    Strømmen er forøvrig det verste bortelaget i OBOS-ligaen og har kun tatt 5 av 36 mulige poeng, mens Start er OBOS-ligaens verste hjemmelag og har kun tatt 12 av 36 mulige poeng på eget kunstgress.

Toppscorer for Strømmen er Sander Birkeland med 5 nettkjenninger.
    Strømmen har ingen som soner karantene og har ingen spesielle skadeproblemer.

STRØMMEN's 5 SISTE
    29 september: Strømmen - KFUM 1-1 (serie)
    2 oktober: Ranheim - Strømmen 5-2 (serie)
    16 oktober: Strømmen - Sandnes Ulf 2-2 (serie)
    20 oktober: Fredrikstad - Strømmen 3-1 (serie)
    24 oktober: Strømmen - Sogndal 0-2 (serie)

IK START
    Etter en ny nedtur mot Jerv, blir det spennende å se hva Tjelmeland finner på. Vi har også kamp mot Aalesund allerede mandag kveld, så det er jo mulig at han har begge disse kampene i tankene når han setter opp laget.
    En som helt sikkert kommer inn er Henrik Robstad som sonet karantene sist. Han tar nok plassen fra Bergan. Jeg tipper også at Tveita går inn igjen på høyrebacken og at Reinhardsen går ut.
    Framover tipper jeg vi starter med Ugland og Schulze som indreløpere og at Sjøkvist får sjansen på høyrekanten. Jeg tipper vi starter med dette laget (4-3-3)

Wichne

Tveita
    Robstad
    Mares
    Tønnessen

Ugland
    Tveita
    Schulze

Sjøkvist
    Ramsland
    Markovic

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi borte mot Aalesund. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze, Martin Ramsland
    Aalesund: David Fällman, David Kristjan Olafsson, Simen Rafn, Erlend Segberg, Torbjørn Kallevåg, Isak Dybvik Määttä, Sigurd Haugen

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Mot Jerv gikk det som mange av oss fryktet. Det ble rett og slett for tungt å slå et lag som er i en veldig flytsone, og som har hatt en utrolig evne til å vinne jevne kamper denne sesongen.
    Selv om vi skapte noen gode sjanser, og til slutt var kun centimeter fra å få inn 3-3 så var det ikke mye å si på at hjemmelaget dro det lengste strået.

Selv om de fleste nå for lengst har innsett at det nok blir en ny sesong i OBOS-ligaen i 2022, så er det fremdeles mulig å både rykke ned og å klare en kvalik.
    Det som er klinkende klart er at kampen mot Strømmen må vinnes.
    Tar vi 3 poeng der tror jeg vi kan slå fast at det i allefall ikke blir nedrykk og så får vi se hva som skjer i de andre kampene til Sogndal og KFUM + de andre 5 lagene som ligger like over oss på tabellen.
    Dersom vi skal ha noe å gjøre i en kvalik, så må vi virkelig vise det de neste ukene da vi blant annet skal ut i vanskelige bortekamper mot Aalesund og Sogndal. Klarer vi å vinne disse kampene og i tillegg forbedre hjemmeformen så er det absolutt mulig å kapre en kvalikplass - selv om sjansen selvfølgelig ikke er veldig stor.

Det blir litt spennende å se hva slags lag Tjelmeland velger mot Strømmen. Vi har en veldig krevende kamp borte mot Aalesund allerede mandag og vi har både Ramsland og Schulze i fare for å sone karantene. Disse to blir viktige i Aalesund og dermed er det nok mulig at Tjelmeland starter med enten Cresswell eller Akinyemi på topp mot Strømmen. Samtidig så er det nok forventet et kampbilde der Strømmen vil legge seg veldig lavt med mange mann, og da kan det bli viktig med hodesterke spillere som Ramsland og Schulze.
    Det er fryktelig surt om f.eks Ramsland pådrar seg kort mot Strømmen og ikke kan bli med til Aalesund.

Forrige hjemmekamp mot Grorud var en fin opplevelse og jeg synes vi må forvente noe lignende i denne kampen. Start har scoret mye mål denne sesongen og jeg kan umulig tro at vi ikke scorer også i denne kampen, og så blir jo det store spørsmålet om vi kan tette igjen bakover. Det er DER vi har hatt de klart største problemene denne sesongen.

La oss håpe at vi får en ny klar hjemmeseier og at vi kan dra til Aalesund mandag med en kvalikplass i sikte.

God kamp alle som har Start i hjertet!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er utrolig at Start klarer å gjøre denne kampen spennende helt inn. Jeg så riktignok bare siste halvtimen, men det var vel 3-4 ordentlig store sjanser som skulle punktert denne kampen lenge før det ble spennende. Men Start ser ut til å ha bestemt seg for å ende denne sesongen med to baklengs i snitt per kamp. Skandaløst dårlig.

Dermed lever kvalikkhåpet videre. Jeg håper det tar slutt på mandag. For om Start tar poeng eller vinner mot Aafk tror jeg Jerv tar direkte opprykk. Det er ikke en kvalikk verdt.

Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Strømmen det desidert dårligste laget jeg har sett i år på sår arena. At ikke start vinner med 5-6 mål er snodig. Selvfølgelig udyktighet men også utur. At fevennen gullgutt Mares igjen viser seg å være i beste fall middels ser vi igjen han er klumsete og gjør fatale feil i så og si vær kamp.
    Ellers undrer jeg meg over at ikke Ndong spiller fra start. Han var enorm mot Mjøndalen vært litt skadet etter da men har vært på benken de siste 3 kampene. Start har opsjon på kjøp og de burde sett mer av han før de tar en avgjørelse. (Kanskje de alt har bestemt seg for å ikke utløse den klausulen? )

Selve kampen er jeg fornøyd med til tross for et dårlig strømmen lag så ser vi mye bra. Og normal uttelling så kunne og burde det vært minst 6 start mål.
    Start holder fortsatt mye på ballen. Men her ser vi variasjon med både langpasninger i bakrom, gode innlegg fra ving og aller best mye mer fremoverlent i spillestilen. Det dødsfarlige spillet rundt egen 16 meter er lagt bort. Kan selvsagt ha noe med at strømmen ikke ga start noe særlig press.

Alt i alt en gøy og god kamp. Men minus med målteften å ikke minst et dårlig forsvar der Mares igjen gjør mye rart og er direkte orsak til strømmen sitt andre mål.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Dermed lever kvalikkhåpet videre. Jeg håper det tar slutt på mandag. For om Start tar poeng eller vinner mot Aafk tror jeg Jerv tar direkte opprykk. Det er ikke en kvalikk verdt.
    Det er jo perfekt å rykke opp sammen med Jerv - da blir sjansene for å overleve doblet.

Opprykkshåpet lever videre. Men for min del fikk det seg et lite tilbakeslag idag. Litt fordi Åsane og Ranheim tok overraskende borteseire. Men mest fordi jeg synes Start var svake og fikk overraskende store problemer. Det lover ikke så godt foran kommende hjemmekamper.

Greit nok at Start burde vunnet kampen komfortabelt ut fra spill og sjanser. Men så møtte de tross alt ligaens desiderte bunnlag, og fikk perfekt kamputvikling med tidlig ledelse. De brant en del sjanser, og fremfor alt skuslet de bort mange gyldne muligheter til å skape store sjanser. Men så var de jo samtidig litt heldige på målene de scorte.

Alt i alt synes jeg Start hadde dårlig intensitet i spillet sitt i store deler av kampen. Jeg synes de ga bort for mye rom defensivt, og at det offensive spillet led under svak presisjon og mange dårlige valg. Dette var i mine øyne et skritt i feil retning sammenlignet med kampene mot Grorud og Jerv.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Det er jo perfekt å rykke opp sammen med Jerv - da blir sjansene for å overleve doblet.
    Haha, det er vel lov å drømme😂

Jeg har desverre liten tro på at Start skulle klart å spille seg hele veien til en kvalikk mot et lag fra Eliteserien. Og enda mindre tro på at det hadde endt godt. Til å klare å noe slikt mener jeg Start har altfor store mangler i spillet sitt. De har ikke et godt nok toppnivå, de klarer ikke prestere jevnt gjennom en hel kamp og de lekker som en som bakover. Det er vel utelukkende Starts historie med kvalikkkamper som eventuelt git et noe naivt håp.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •