Viser resultater 1 til 8 av 8
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

27 Serierunde: AALESUND - START (Kamptråd)

Tid: Mandag 1 november kl.2000
    Sted: Color Line Stadion

TABELLEN
    2. Aalesund.. 26...14-9-3...59-36...51 poeng
    9. Start........ 26...9-6-11...51-52...33 poeng

Kampen mot Strømmen ble en merkelig kamp. Start spilte egentlig ganske bra, og produserte mange gode sjanser, men var igjen rufsete bakover. Selv om vi styrte det meste, så var det stadig vekk skummelt når bunnlaget i OBOS-ligaen kom på vår banehalvdel. Men vi dro hjem en utrolig viktig seier som distanserte oss fra bunnlagene, samtidig som vi klatret opp i ryggen på lagene som kjemper om den siste kvalikplassen.
    Mandag kveld skal et formsterkt Aalesund ta i mot oss til en kamp som betyr utrolig mye for begge lag. Hjemmelaget er klar favoritt, men samtidig så kan Start absolutt overraske om vi har dagen. Da må det imidlertid tettes igjen bakover.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var hjemmekampen mot Strømmen - som endte med 3-2 seier til Start.

1. Hvorfor byttes det ikke spillere?
    Tjelmeland er sikkert en dyktig trener, men noe av det som skjer fra trenerbenken er for meg helt uforståelig. Mot Strømmen hadde vi trolig den sterkeste benken vi har hatt denne sesongen. Vi hadde spillere som Bergan, Ndong, Tveita, El Makrini, Belli og Akinyemi. Alle disse har massevis av erfaring og kvalitet. I tillegg visste Tjelmeland at kun 3 dager senere skulle vi spille en av sesongens vanskeligste kamper - borte mot Aalesund. Dermed mener jeg at vi burde ha hvilt flere av spillerne - om ikke fra start, så i allefall tidlig i 2.omgang.
    Dette var en perfekt kamp å ta av spillere som Ramsland og Schulze tidlig (som begge var ett kort unna karantene) i tillegg til f.eks Markovic - som kunne ha godt av litt hvile foran en kamp mandag kveld der han blir utrolig viktig. Jeg mener at vi burde byttet 2-3 spillere til pause og minst en til etter ca 60 minutter - for å ha så mange uthvilte spillere som mulig til mandagens kamp. Derfor var det overraskende a Tjelmeland ikke tok noen grep før det var spilt 78 minutter. Ramsland og Markovic spilte hele kampen.

Hvorfor blir det ikke byttet mye tidligere? Har Tjelmeland null tillit til de som sitter på benken? Mener han at kvaliteten ved å bytte vil synke så mye at det er fare for at vi ikke vinner?
    Jeg mener at det ville gitt en motsatt effekt - nemlig at de som kom inn ville hatt mer energi og at de i tillegg til at de var motiverte for å vise seg fram. Jeg mener vi hadde hatt en mye større sjanse til å "drepe" kampen om det hadde blitt gjort bytter mye tidligere. I tillegg mener jeg at det ville gitt våre nøkkelspillere etterlengtet hvile foran den vanskelige kampen vi har mandag kveld.

2. Adeleke Aninyemi
    Ja, jeg vet at mange sikkert er lei at jeg maser om Akinyemi, men kampen mot Strømmen var en perfekt kamp for spissen som er på vei ut av kontrakten med Start. Vi hadde ballen mye. Det var massevis av bakrom da Strømmen ofte blottla seg bakover, og det var mot en motstander som ikke hadde spesielt raske forsvarsspillere. Når vi i tillegg tar med at Ramsland kunne blitt spart til kampen mot Aalesund, så er det for meg helt ubegripelig at Akinyemi blir sittende på benken hele kampen.
    Om han ikke hadde startet, så kunne han jo kommet inn etter 50-60 minutter for å gi litt hvile til Ramsland. Ramsland hadde en ganske god kamp og han gikk flere ganger på gode løp i bakrom, men han har jo ikke samme farten som Akinyemi og med så mye bakrom, var jo dette absolutt en kamp for Akinyemi.
    Og hva skulle Tjelmeland gjort mot Aalesund som Ramsland hadde fått et gult kort i fredagens kamp? Da måtte han brukt enten Akinyemi eller Cresswell på topp. Nå slapp Ramsland unna, men jeg tror han vil merke at han hadde en hel kamp mot Strømmen i bena.
    Når Akinyemi ikke får spilletid i en kamp som mot Strømmen, der det er masse bakrom, så tror jeg dessverre ikke vi får se mer til denne spilleren i Start-drakta.

3.Det defensive
    Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor det er så utrolig enkelt å score på Start. Vi har sluppet inn 52 mål på 26 kamper - i OBOS-ligaen. Det er fryktelig tall dersom vi hadde spilt i eliteserien, men dette er mot OBOS-ligalag! Ser vi på hva slags spillere vi har i forsvaret så er Reinhardsen ung og urutinert, men de tre andre har jo massevis av rutine. Robstad har spilt masse toppfotball med Start. Tønnessen det samme, mens Mares har masse erfaring fra nest-høyeste nivå i Nederland. Jeg kan ikke forstå hvordan vi kan slippe inn så mange mål med disse spillerne..
    Det gjøres enkle feil hver eneste kamp og det virker ikke som det hjelper å bytte spillere heller. Da Endre Eide ble ansatt ble det nevnt at han var spesialist på defensiv organisering. Vi har vel ikke sett altfor mye til dette.

Personlige feil florerer, og for meg er det vanskelig å forstå at profesjonelle fotballspillere som har dette som sin jobb, ikke klarer å luke bort slike feil - som skjer i hver eneste kamp.
    Start må få inn en mentalitet hvor enkle feil ikke aksepteres. Hver eneste spiller må ha som målsetting hver eneste kamp at ikke en eneste scoring skal komme som følge av en feil/tabbe/manglende markering.
    Får vi luket bort disse feilene, så vil vi slippe inn mindre mål, og vi vil ta flere poeng. Det er så enkelt som det.
    Start har f.eks sluppet inn 11 mål mer enn bunnlaget Strømmen, 11 mål mer enn Ull/Kisa, 11 mål mer enn KFUM og 10 mål mer enn Bryne. Start har MYE bedre kvalitet i forsvaret, på midtbanen og framme enn alle disse lagene.
    Denne sesongen har blitt ødelagt av vårt defensive spill og dersom vi ikke får kontroll over dette umiddelbart kan vi bare glemme en kvalikplass.

AALESUND FOTBALLKLUBB
    Aalesund var en av de store favorittene til å rykke opp denne sesongen, og selv om de fikk en ganske treg start, har de virkelig fått opp dampen og kjemper nå en knallhard kamp med Jerv om den andre opprykksplassen bak suverene Ham Kam. Faktisk har de ikke tapt siden den 6 serierunden - der det ble 0-2 tap for Sogndal. Det var så langt tilbake som 18 juni. Etter dette har det blitt 12 seire, 8 uavgjorte og 0 tap på laget til Lars Arne Nilsen.

Hjemme på Color Line Stadion har laget 8 seire, 5 uavgjorte og 0 tap og målforskjell på 33-15.

Toppscorer for Aalesund er Sigurd Haugen med hele 16 scoringer, men Aalesund har mange andre spillere som har mange målpoeng. Simen Bolkan Nordli har hele 22 målpoeng (8 scoringer og 14 målgivende). Sigurd Haugen har 19 målpoeng (16 scoringer og 3 målgivende) mens Niklas Castro og Erlend Segberg har 9 målpoeng. Dette lover ikke bra for et Start-forsvar med store problemer.

Det motsatte oppgjøret ble spilt i den 4 serierunden der Start vant 2-0 etter flotte langskudd av Tønnessen og Markovic. (i en kamp der Akinyemi var banens beste og hadde to skudd i stengene)

Aalesund har ingen som soner karantene og har heller ingen spesielle skadeproblemer.

AALESUND's 5 SISTE
    3 oktober: Aalesund - Ham Kam 1-1 (serie)
    17 oktober: Aalesund - Sogndal 3-0 (serie)
    20 oktober: Ranheim - Aalesund 3-3 (serie)
    24 oktober: Aalesund - Sandnes Ulf 2-2 (serie)
    29 oktober: KFUM - Aalesund 2-4 (serie)

IK START
    Med kort tid mellom kampene blir det spennende å se om Tjelmeland bruker de fleste av de som spilte mot Strømmen, eller om han velger å bruke noen av de spillerne som fikk hvile mot Strømmen.
    Jeg håper Tveita kommer inn på høyrebacken da jeg mener at Start trenger hans rutine i denne kampen. På midten tipper jeg Belli kommer inn og at Sjøkvist blir flyttet fram på høyrekanten - og at Cresswell går ut. Jeg kunne tenke meg at vi startet med disse 11: (4-3-3)

Wichne

Tveita
    Robstad
    Mares
    Tønnessen

Moldskred
    Valsvik
    Schulze

Sjøkvist
    Ramsland
    Markovic

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi hjemme mot Ranheim. Disse må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:
    Start: Eirik Schulze, Martin Ramsland, Mohamed El Makrini
    Ranheim: Christian Eggen Rismark, Daniel Kvande, Marcus Mehnert

(Fortsettelse i neste innlegg)

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    (fortsettelse fra forrige innlegg)

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Heldigvis klarte vi å dra hjem seieren mot Strømmen - i en kamp som vi burde punktert mye tidligere. Jeg har allerede skrevet om noe av det jeg mener vi burde gjort annerledes, men nå er den kampen historie og heldigvis fikk vi med oss 3 viktige poeng. Det betyr at vi har fått en betryggende luke ned til lagene som kjemper om å unngå nedrykk - og ikke minst så er vi nå helt i ryggen på Åsane som innehar den siste kvalik-plassen. Det betyr at vi fremdeles har mulighet til opprykk - selv om det virker som en umulig oppgave med tanke på alle de defensive problemene vi har hatt denne sesongen. Men, samtidig så har Start en god nok stall til å slå alle lagene i divisjonen - på en god dag. Det var gledelig å se Schulze mot Strømmen. Han hadde to flotte scoringer og blir absolutt en nøkkelspiller i de resterende kampene. Forhåpentligvis kan vi få utnyttet hans enorme hodestyrke bedre enn vi har gjort så langt denne sesongen.

Skal vi ha håp om å klare kvalik, må vi klare noe vi ikke har klart tidligere denne sesongen - nemlig å vinne to kamper på rad. Uavgjort mot Aalesund er ikke godt nok. Her må vi vinne, og da må vi levere opp mot årsbeste. Heldigvis må også Aalesund vinne, og dermed kan det fort bli en severdig kamp med mange scoringer. For selv om Start er svake bakover, så scorer laget ganske mye mål. Start har scoret 52 mål mot Aalesunds 59. Aalesund er heller ikke veldig gode bakover. De har sluppet inn 36 mål, noe som f.eks er 8 flere enn Sogndal og 17 flere enn Ham Kam.

Det er sesongens bombe om det skulle ende målløst i denne kampen. Jeg tipper at det blir minst 5 scoringer i denne kampen og så får vi bare håpe at Start leverer årsbeste defensivt, og at man i tillegg scorer på sjansene.
    Mot Strømmen var Start fryktelig upresise i pasningspillet og klarte ikke å utnytte de store sjansene. Et eksempel er en situasjon på overtid der Markovic vinner ballen og han og Ndong har hele banehalvdelen til Strømmen foran seg i en 2 mot 1 situasjon der man enkelt kunne kommet alene med keeper. I stedet for å vente, slo Markovic en upresis ball opp til Ndong - som ender med at Strømmens spiller fikk snappet ballen. Hadde Markovic brukt farten og ventet med pasningen, kunne Markovic enkelt ha spilt Ndong alene med keeper. Det er slike situasjoner vi må ta bedre vare på.

På samme måte som våre forsvarspillere må holde seg fokuserte, må våre offensive spillere ta bedre valg. Mot Strømmen burde vi scoret 6-7 mål, men slurv i pasningsspillet gjorde at det var nerve helt til slutt.

Kampen mot Aalesund er i mine øyne eksamen for Tjelmeland. Han har fått veldig lite ut av et mannskap som burde kjempet om direkte opprykk. Vi har slitt både offensivt og defensivt, MEN han har fremdeles muligheten til å redde sesongen. Blir det seier i Aalesund så vil laget få en solid dose med selvtillit foran sesongens 3 siste kamper. Skulle vi få litt flyt, så kan det utmerket godt ende med 4 seire på våre 4 siste kamper, og da burde vi ende på 5 eller 6 plass. Etter dette er det tre "cupfinaler" før vi evt får spille kvalik mot lag nr 14 i eliteserien. Selv om det virker som en umulig oppgave, så kan det absolutt skje.

Da gjenstår det å se om Tjelmeland består denne testen. Jeg tror de offensive kvalitetene Aalesund besitter blir for mye å håndtere for et Start-forsvar med store problemer, men samtidig så lever hver kamp sitt eget liv.
    Vi slo Aalesund i Kristiansand og kan selvfølgelig også vinne på bortebane.

Skal det skje, må vi levere årsbeste defensivt...

God kamp alle Start-venner!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Da er sesongen over. Det blir ikke nedrykk, og det blir ikke kvalikk. Eneste som er å spille for er å komme over 9nde plass for å ikke tangere 2003. Eller bli verre.

Fullt fortjent seier til Aalesund. Jevnt i første, selv om. Aalesund var best da og. Start var dessverre ikke gode nok til å utnytte rommene og overgangene, for de var det mange av. Andre var skuffende, og spesielt siste halvtimen var med ryggen mot veggen.

Jobben med å bygge neste års Start må begynne i morgen. Det bør bli litt rydding.

Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013
    Kan ikke forstå annet enn at flere av disse spillerne ikke. Vil holde eliteserienivå. Til det er de altfor trege og flytter bena for seint. Det er i tillegg enormt mye som gjenstår før vi har et kollektivt effektivt lag. Det er skuffelse på skuffelse, de opptrer som forvirrede høns når de skal forsvare seg, og gjør masse slurv og hodeløse vurderinger offensivt. Og trenerapparatet virker handlingslammet når en ledelse skal forsvares.Utrolig skuffende hele driten. Finnes ikke vinnerkultur i denne gjengen.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stig Hornnes Vis innlegg
    Da er sesongen over. Det blir ikke nedrykk, og det blir ikke kvalikk.
    Vi får se. Jeg tror fremdeles Start kan ta sjetteplassen med 42 poeng. Så her blir det nok spenning frem til det eventuelt kommer et poengtap.

Ellers er jeg enig i at Ålesund vant fullt fortjent. Det var klasseforskjell på lagene selv om Start lenge så ut til å kunne få med seg poeng. Ålesund har begynt å slippe inn enkle mål, og har ni baklengs på siste fire. Men har samtidig en intensitet i spillet sitt som gjør at de overkjører de fleste Obos-lag når de får opp dampen.

Og Start inviterte jo også til åpen fotball med sin offensive oppstilling fra Strømmen-kampen. Med Cresswell og Schulze i indreløperroller ble det mye rom å angripe i for Ålesund, og mye rom å dekke for en temposvak Valsvik som tidvis også slet med pasningsspillet. Jeg tror nok Start hadde hatt større sjanser i en mer lukket kamp. For det var åpenbart svakheter å utnytte i Ålesund. 17-år gamle Hopland på midtbanen gjorde mye rart, og med Hatlehol inn for Rafn på høyrebacken, var jo bordet dekket for Markovic.

Det blir spennende å se hvordan Tjelmeland disponerer laget fremover nå som kvalikplassen tilsynelatende er forspilt. Og det blir spennende å se hvordan laget responderer når de kanskje ikke føler de har like mye å spille for.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Peder A. Sten Vis innlegg
    Vi får se. Jeg tror fremdeles Start kan ta sjetteplassen med 42 poeng. Så her blir det nok spenning frem til det eventuelt kommer et poengtap.
    Teorien vil leve frem til det kommer et poengtap. Men med tre lag mellom Start og Åsane er det svært lite realistisk. Jeg håper Start angriper de siste kampene med det utgangspunktet. Nå har de tre kamper hvor de kan tenke 2022, og den håper jeg de tar.

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2021
    Åsane tapte i dag. Men kfum seiler opp nå. De skulle tapt om vi skulle hatt en sjans.

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1980 Vis innlegg
    Åsane tapte i dag. Men kfum seiler opp nå. De skulle tapt om vi skulle hatt en sjans.
    Ja, det ser tungt ut nå. Vi må vinne våre 3 siste, og så må KFUM unngå å vinne sine to siste kamper. (Jerv H og Sandnes Ulf B). Det er en bitteliten sjanse, men jeg tipper den er forsvunnet i morra når vi har spilt uavgjort mot Ranheim...

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •