Vis avstemningsresultater: Blir Aasmund Bjørkan ny sportssjef i Start?

Stemmere
4. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen
  • JA

2 50,00%
  • NEI

2 50,00%
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012

28 Serierunde: START - RANHEIM (Kamptråd)

Tid: Søndag 7 november kl.1500
    Sted: Sparebanken Sør Arena

TABELLEN
    8. Ranheim..... 27...9-7-11...52-52...34 poeng
    10. Start........ 27...9-6-12...53-55...33 poeng

Nok en gang scoret Start 2 mål, som normalt er nok mål til å vinne en kamp, men nok en gang slapp vi inn 3 mål og måtte derfor reise tomhendt tilbake fra Aalesund. Ser vi på spesielt de siste 30 minuttene så var vi heldige som kun slapp unna med 3 i sekken. Amund Wichne hadde flere store redninger, så kunne fort blitt både 5 og 6 baklengs i denne kampen.
    Nå skal vi hjem igjen og dersom vi vinner vår 3 seier på rad på eget kunstgress kan vi slå fast at vi ikke rykker ned, men i og med at KFUM vant mot Sogndal, så er det nå fryktelig små sjanser for at vi skal klare topp-6.

3 OPPLEVELSER FRA FORRIGE KAMP
    I år vil jeg foran hver kamp trekke fram 3 ting fra forrige kamp som jeg bemerket meg. Det kan være noe som må forbedres eller noe som var bra. Forrige kamp var bortekampen mot Aalesund - som endte med 3-2 seier til Aalesund.

1. Måtte betale for lite rotering
    Foran kampen mot Aafk var jeg bekymret over at Tjelmeland ikke gjorde flere og tidligere bytter i kampen mot Strømmen. Der ble det ikke gjort et eneste bytte før det var spilt nesten 80 minutter, og når Tjelmeland så startet med akkurat samme mannskap i Aalesund var det grunn til bekymring. Bortsett fra et bytte i pausen gikk det igjen 78 minutter før det ble gjort noen bytter, selv om det var fullstendig enveiskjøring den siste halvtimen. Starts spillere virket helt tomme, og nok en gang synes jeg vi burde fått inn friske krefter mye tidligere. Men aller helst burde vi tenkt på denne kampen mot Aalesund allerede i kampen mot Strømmen der vi hadde mulighet til å tenke noen dager fram. Nå er det mulig at vi hadde blitt utspilt av Aalesund uansett, men for meg virket det veldig tydelig at Starts spillere gikk tomme for krefter tidlig i 2.omgang.

2. Kristoffer Valsvik
    Det var store forventninger da Kristoffer Valsvik kom til Start i sommer og mange håpet nok at vi ville få se noe av det han viste for Åsane i 2020-sesongen. Så langt har han skuffet enormt og vi har kun i små glimt sett hva som bor i han. Mot Aalesund florerte feilpasningene. Flere ganger ble det slått en lang pasning fullstendig uten adresse og innimellom kom det også fryktelig feilpasninger rett i bena på en Aalesund-spiller. Det er slike feil men rett og slett ikke forventer på dette nivået. Det som er så kjedelig er at Valsvik spiller en så sentral rolle i dette laget, og i det systemet Tjelmeland vil spille så når han ikke har dagen, så får det store konsekvenser for hele laget. La oss håpe at en full oppkjøring vil gjøre underverker og at vi i 2022 kan se en helt annen utgave av Kristoffer Valsvik. Han har vist tidligere at han har et høyt toppnivå, og så får vi håpe at han får det ut i Start-drakta.

3.Eman Markovic
    Hva skulle vi gjort uten Eman Markovic denne sesongen? Han har hele 21 målpoeng (14 mål og 7 målgivende) og det er imponerende. Det som er så flott med Eman er at han kan gjøre ting på egenhånd. Og så er han veldig rask med ballen i bena. Det så vi på scoringen hans mot Aalesund. Han var alene mot to Aalesund-forsvarere, men klarte å komme seg i scoringsposisjon med å holde et høyt tempo med ballen langs venstrekanten. Han har i tillegg til dette et veldig godt skudd og har et godt finteregister. Det er ingen tvil om at mange klubber nok vil prøve å sikre seg 22-åringen. Han har heldigvis kontrakt ut 2023, og dermed vil nok interesserte klubber måtte legge flere millioner kroner på bordet hvis de skal sikre seg kantspilleren.

RANHEIM IDRETTSLAG
    Ranheim var tippet som et av lagene som ville kjempe om direkte opprykk, men har i likhet med Start skuffet. De ligger poenget over Start og dermed må kampen mot Start vinnes for at de skal ha noen mulighet til en topp-6 plass. De har de siste 9 kampene tapt annenhver kamp mens de har spilt uavgjort hver 4 kamp og vunnet hver 4 kamp. Skal man følge den statistikken så skal de spille uavgjort i Kristiansand. Det er nok ikke et dårlig tips det.

Toppscorer for Ranheim er 18-år gamle Elias Melkersen med 15 scoringer mens Marcus Mehnert har scoret 12 ganger.

På bortebane har laget 3 seire, 3 uavgjorte og 7 tap og har 21-25 i målforskjell.
    Laget har ingen som må sone karantene og har heller ikke store skadeproblemer (som jeg er kjent med)

Det motsatte oppgjøret ble spilt 2 juni i Trondheim og endte 1-1 etter at Markovic utlignet på straffespark etter 67 minutter.

RANHEIM's 5 SISTE
    16 oktober: Jerv - Ranheim 2-1 (serie)
    20 oktober: Ranheim - Aalesund 3-3 (serie)
    24 oktober: Ham Kam - Ranheim 3-0 (serie)
    29 oktober: Raufoss - Ranheim 0-4 (serie)
    1 november: Ranheim - KFUM 1-3 (serie)

IK START
    Tjelmeland startet med samme mannskap både mot Strømmen og mot Aalesund og det blir spennende å se om han fortsetter med samme mannskap også mot Ranheim. Da starter vi med dette laget (4-3-3)

Wichne

Reinhardsen
    Robstad
    Mares
    Tønnessen

Sjøkvist
    Valsvik
    Schulze

Cresswell
    Ramsland
    Markovic

I FARESONEN
    Her er en oversikt over hvilke av Starts spillere og vår kommende motstander som står i fare for å måtte sone karantene. I neste runde spiller vi borte mot Sogndal. Sogndal har allerede spilt og derfor vet vi hvem som må sone mot Start. Disse Start-spillerne må unngå kort i denne runden hvis de skal få spille neste kamp:

Start: Eirik Schulze, Martin Ramsland, Mohamed El Makrini, Cameron Cresswell, Henrik Robstad
    Sogndal: Martin Ove Roseth må sone mot Start.

NOEN TANKER TIL SLUTT
    Kampen mot Aalesund var ikke vår verste kamp denne sesongen. Vi holdt godt følge med laget til Lars Arne Nilsen i 55-60 minutter og scoret også et par fine mål, men siste halvtime var det klasseforskjell på lagene og vi kan takke Amund Wichne for at vi var inne i kampen. Med 3 nye baklengs, har vi nå sluppet inn utrolige 55 mål denne sesongen. Det er verst i hele divisjonen og helt klart det største problemet til Tjelmeland og hans stab.

Nå skal vi ta i mot et Ranheim-lag som også har scoret mye denne sesongen, og dermed er det fare for at det blir noen baklengsmål også søndag ettermiddag.

For at vi skal ha noe håp om den siste kvalikplassen, må vi vinne våre tre siste kamper, men i tillegg kan ikke KFUM vinne noen av sine to siste kamper. Vinner de en av disse, er alt kvalikhåp ute for Start.

Uansett så håper jeg Start avslutter sesongen med stil. Tar vi 9 poeng på de tre siste kampene går vi inn i vinteren med optimisme og litt positivitet. Det er viktig.

Det mest gledelige og spennende den siste uka med Start er ryktet om at Aasmund Bjørkan er høyaktuell som sportssjef i Start. Ser vi på hvor Start er nå i forhold til hvor Bodo/Glimt er, så er dette en sensasjonell nyhet og klarer Terje Marcussen å hente Bjørkan så vil dette garantert gi en ny giv i interessen for Start på Sorlandet. Dette er en mann som er kjempesentral i byggingen av Bodø/Glimt som imponerer voldsomt, og klarer vi å få han ned til Kristiansand tror jeg vi har noe veldig spennende å se fram til.

Nå må vi uansett fokusere på å avslutte sesongen med stil og så får vi håpe at Terje Marcussen klarer å dra i land en skikkelig storfisk i jakten på ny sportsdirektør i Start.

Jeg tror vi har mye spennende i vente med IK Start, selv om det har utviklet seg til å bli en fryktelig sesong.

Forhåpentligvis leverer Start-gutta årsbeste mot Ranheim og vinner 3-0. Det er lov å håpe - både på et slikt resultat og at Aasmund Bjørkan tar turen sørover...

HEIA START!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Denne sesongen er over. Jeg håper laguttaket og gjennomføringen tar innover seg det.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Det begynner for alvor å røyne på nå. Jeg synes forsåvidt det har vært en interessant og tidvis morsom sesong tross all motgang, men nå gleder jeg meg virkelig til den er over. Det er ikke lenger lystbetont å følge disse kampene.

Kampen mot Ranheim endte vel med en fortjent seier. Ranheim kjørte kraftig etter reduseringen sin, og det lå vel en utligning i luften da Start kontret inn et overraskende mål. Men ut fra spill og sjanser kampen sett under ett var vel Start bedre enn Ranheim.

Uten at det var noen stor forestilling som ble servert. Intensiteten i forsvarsspillet fremstår etter mitt skjønn fremdeles uhyre laber til tider. Og offensivt er det spillvendingene mot Markovic og innleggene fra venstre som er hovedstretegien. Men man føler vel til en viss grad at Start viser litt fremgang offensivt når det gjelder å sette opp offensive spillere i gunstige situasjoner. Men det mangler fremdeles mye på å få utnyttet potensialet som skapes.

Start var gode på dødballer mot Ranheim. Både offensivt og defensivt. Men jeg har alltid foraktet lag som kaster langt. Og i min verden er det å være et spillende lag ikke forenlig med å kaste langt. At Start kun kaster langt mot gode motstandere gir dessuten det hele et litt ynkelig preg.

Ngong fikk en sjelden sjanse fra start, og har vel dessverre vist at den sensasjonelle innledningen var et blaff. Innleggskvaliteten og de offensive bidragene er ikke av samme kvalitet lenger, og defensivt er det rufsete og udisiplinert. Taklingen på Solli var virkelig ikke bra. Det ville være rart om Start benytter seg av kjøpsopsjonen.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •