Viser resultater 1 til 8 av 8
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012

Bør Start rykke opp i 21 eller i 22?

Mange snakker opprykk i år, og tror det er lurt.
    Jeg tror ikke det.

Jeg mener de bør bygge lag et år til. Rykker de opp i år tror jeg de fortsetter jojo tilværelsen.
    Nå bør man for en gangs skyld bygge skikkelig grunnmur og få på plass begge etasjer, både sport og admin i klubben, samt sportsplan med gode beskrivelser for hver jobb og hvordan alle skal jobbe sammen.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Artig og lett gjenkjennelig spørsmål. Nå skal det innrømmes at jeg ikke har sett en startkamp eller andre oppgjør på øverste nivå på tre år, så andre får ta analysen om vi faktisk er skikket til å blande saft for innbytterne på tredje dårligste lag i Tippeligaen. Nå skal det sikkert sies at Start er knallgode i kvalik og at vi har finansielle muskler vi før har manglet.

Dette er dog i edruelighet voldsomt hypotetisk for 2021, kanskje til og med for 2022. Allikevel: Da jeg før var skeptisk grunnet manglende spillere og ressurser, er jeg i et opprykksscenario allerede i år skeptisk av psykologiske grunner: Vi har hatt en en nærmest diabolsk sesong, og jeg frykter at spillerne tar med seg 38 durabelige kamper i slitne bein og skjøre hoder opp til den kongelige eliten med like stor vellyst som Megan Markle gjorde.

Hadde vi stått bedre rustet med en sadistisk og frådende 80-tallstrener i grilldress som vil kakke samtlige legger og dunke hurtig og langt? Vil selv et norgeshistorisk overgangsmarked i januar og februar og mars være tilstrekkelig til å bringe tilbake makrellfodballen under Tjelmeland dersom Ramsland enda en gang finner frem Jesu svømmeføtter?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Opprykk i 21 eller 22 forblir heldigvis et hypotetisk spørsmål, for det skjer ikke i år. Da skal i så fall alle tenkelige og utenkelige sammentreff skje på en gang. Og grunnen er ganske enkel, dette Start-laget er ikke godt nok. De er langt unna å mestre det Tjelmeland prøver å få til offensivt, og henger ikke sammen defensivt.

Spørsmålet er jo heller om Tjelmeland klarer å få skikk på dette gjennom vinteren. Det virker som om det tas litt for gitt at Start skal rykke opp i 22. Men med årets sesong ferskt i minne, må jeg si at veien virker lang. Det kan være små marginer for såvidt, som avgjør suksess eller fiasko. Men jeg er veldig bekymret for hvordan de defensive problemene fra i år vil forfølge dette laget videre til enste år.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Det er åpenbart at Tjelmeland trenger en sesongoppkjøring for å implementere sin filosofi i laget. Forsøket på å gjøre dette i sesong var dømt til å mislykkes. Når man spiller to kamper i uka, er det naturligvis umulig å revolusjonere spillestil. Så er det helt umulig å vurdere om Tjelmeland har det som skal til for å få sving på et lag i løpet av en sesongoppkjøring. Han fikk jo en sesongoppkjøring i Kisa uten at dette ser ut til å ha gjort underverker. De to lagene han har forgrepet seg på dette året, er vel de to lagene som har skuffet mest i årets Obos.

Premisset om at man kan bygge seg opp i Obos er jo ikke nødvendigvis helt reelt. Start har et tilskuersnitt på 1400 inneværende sesong, og 26 spillere i A-stallen. De økonomiske tapene i Obos er formidable. Og det vil sannsynligvis være vanskelig å beholde de mest attraktive spillerne om opprykket glipper. Skulle Start rykke opp, står de åpenbart ovenfor en vanvittig sportslig utfordring. Det er ikke mange spillerne som fremstår som eliteseriemateriale, og laget henger ikke sammen kollektivt heller. Men på den annen side vil et opprykk gi bedre økonomisk handlekraft, gjøre klubben i stand til å beholde sine beste spillere, gjøre klubben langt mer attraktiv på overgangsmarkedet og gi Tjelmeland en helt annen arbeidsro og status.

Jeg er enig i at det er svært lite sannsynlig at sesongen ender med opprykk. Men jeg tror uansett det vil være veldig viktig for Tjelmeland at Start klarer å karre til seg den siste kvalikplassen. Ender man på kvalikplass, lukter man på opprykk. Da er man plutselig ikke så langt unna målsettingen likevel. Det forandrer ikke det faktum at sesongen har vært en eneste lang og øredøvende fiasko, men jeg tror det vil forbedre opplevelsen og ettermælet ganske kraftig. Om Start tvert imot skulle misse kvalikspill, får jo virkelig Tjelmeland meislet inn taperstemplet i panna. Han har tross alt ledet dette laget siden 7. serierunde og hentet et halvt nytt lag i sommervinduet. Han har absolutt ingenting å skylde på annet enn egen udugelighet. Det er ikke sikkert det er det beste utgangspunktet foran en ny Obos-sesong der opprykk er eneste mulig utfall, Markovic, Schulze, Ramsland og Tønnesen sannsynligvis er ute av klubben, og Stabæk eller Brann må beseires for å lykkes.

Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Blir positivt overrasket hvis Start i år klarer å henge med i toppen. Tror treneren trenger mer tid for å bygge en solid grunnmur og 1. etasje. Resten av huset, for å få det funksjonelt tar mer tid ser det ut som.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Start bør definitivt henge med i toppen etter min mening. Direkte opprykk kan vi ikke forvente, men ut fra ressurser og spillere mener jeg Start bør være nummer 3 etter sesongen. Og alt annet enn kvalikk er en skandale. Men det er jo likevel ikke gitt at det skjer.

Det er egentlig lenge siden jeg har vært så pessimistisk som jeg er foran årets sesong. Jeg er veldig usikker på om Start er rustet til å håndtere det Tjelmeland ønsker å gjennomføre. Jeg synes ikke det ser slik ut enda. Det kan godt hende dette blir bra, og at dette er en bra rigg for fremtiden. Problemet er at Start ikke har tid til å vente. Fremtiden er her nå. Budsjettet for 2022 viser det med all tydelighet. For å gå i balanse må klubben både selge rettighetene til halve spillertroppen og selge spillere. Hva som skjer hvis opprykket ikke blir en realitet vil ingen snakke om. Men Start satser alt på ett kort. Uten at jeg kan se at de har veldig gode sjanser for å lykkes.

Vi er avhengige av at mye går vår vei i år. Det er fullt mulig, for kvalitetene i laget er der. Men ærlig talt, jeg gleder med ikke særlig til sesongstart ikveld.

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg gleder meg til seriestart, og setter pris på at forumet er tilbake.

Har ikke sett treningskamper i vinter, så jeg vet ikke helt hva som venter. Men rapportene har jo vært svært så positive, selv om Fevennens eksperter også er lagets største supportere og åpenbart mangler dømmekraft etter en vinter i ekkokammerne på Sør Arena og Sørlandshallen.

Jeg tror det er viktig å få en god start på sesongen, og man får vel neppe enklere motstander i første runde enn Åsane borte. Her ligger alt til rette for tre enkle poeng.

Så er jeg nok mer tvilende til om Start har det som trengs for å ta de 60 poengene som normalt kreves for å rykke opp direkte. Det virker skjørt og sårbart langs hele sentrallinja, og det er ikke mange forfall som skal til før laget virker svært svekket. Men det er tydeligvis mange spennende spillere på rekruttlaget, så det er mulig Start har bedre dekning enn man skulle tro.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    [QUOTE=Peder A. Sten;31910] Men rapportene har jo vært svært så positive, selv om Fevennens eksperter også er lagets største supportere og åpenbart mangler dømmekraft etter en vinter i ekkokammerne på Sør Arena og Sørlandshallen.
    /QUOTE]

Nja. Etter de siste ukenes svake presentasjoner har vel optimismen lagt seg. For første gang så lenge jeg kan huske har ikke FVN Start på direkte opprykk i sitt tabelltips. For meg fremstår det som om de fleste er inneforstått med at direkte opprykk ikke er noe vi kan forvente.

Ellers ser det ut til å bli en komfortabel seier å sesongpremieren. Det er veldig gledelig, og forhåpentligvis blir min pessimisme gjort til skamme.

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •