Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 128
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Exclamation Den økonomiske situasjonen

Den akk så begredelige økonomien i klubben fortjener desverre en egen tråd.

Det siste nye er at vi ligger hele 5 mill under budsjett som følge av tilskuersvikt.

http://www.fvn.no/sport/fotball/star...d-2250886.html

Og i bakgrunnen lurer momssaken med et krav på 5. mill, med kemneren som kreditor.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Det er desverre ingen overraskelse. Det er kun styret i Start som har hatt troen på årets publikumsbudsjett, alle andre har sett galskapen. Og nå sier Kristiansen at ES ikke kommer tilå bli erstattet, og at et salg av Owello heller ikke betyr at det kommer inn noen nye. Hvis det skjer er jeg alvorlig bekrymret for at opprykket kan ryke, og i så fall er det kroken på døra. Det neste halvåret vil med andre ord kunne bli helt avgjørende for klubbens viodere eksistens.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Jeg er ikke så bekymret for opprykket, selv om Glimt og S08 er tøffe motstandere i høst. Start har den desidert beste 11`eren, så selv om Mathisen eller Gummi må spille sentralt, tror jeg laget plukker godt med poeng.

Utfordringen blir derimot å ha friske penger til å etablere seg i TL neste sesong. Med et MVA krav, underskudd fra inneværende sesong, utbetaling av lønnskuttet, betale renter på lån samt det å øke bemanningen kan fort spise opp mye av handlefriheten vår.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi får håpe du har rett i det Rebell, men jeg er skeptisk. Det er ikke bare å skulle erstatte to sentrale spillere på den måten, med en allerede tynn stall. Men vi får se.

Men jeg er enig med deg i bekymringen for neste sesong. Vi risikerer en reprise av 2002. det er mildt sagt ingen hyggelig tanke.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    San Christian
    Hvis man har fulgt Start opp og ned i divisjonene noen år, legger litt tallmateriale til grunn og smeller til med litt prosentregning - så er jo publikumstallet helt som forventet og i tråd med det flere her inne prognostiserte i vinter.

Så regner jeg med at ledelsen godt kjenner til begrepet om "å ikke spare seg til fant" så jeg unnlater å nevne det.

Start økonomi sett utenfra virker som et mission impossible. Overforbruk, overdådig arena og kresent publikum gjør at man er konstant i hengemyra. Skryt til Hovstad i sin tid og Kristiansen nå for en ettertrengt edruelig linje. At eierne skal skyte inn kapital er ikke å kreve, men det er lov å håpe.

Går vi konk er det ingen sensasjon på linje med oppdagelsen av Higgs boson - snarere en manifestasjon av en god og gammel naturlov som sier noe om at alt som går opp en dag kommer ned...

Hvis vi slipper våre to beste midtbanespillere i sommer uten å forsterke, så er det jo gambling på imponerende høyt nivå, og det blir meget spennende å se om man sitter igjen med gevinst.

Aldri kjedelig å være Start-fan.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi har vel kun kjøpsopsjon på de to islendingene også?

Basert på de siste uttalelsene slik de er sitert nedenfor, kan det virke som om det heller ikke er aktuelt å benytte opsjonene.

I verste fall kan vi starte i Tippeligaen uten Kristjansson, Vilhjalmsson, Søgård og Owello.

Ved et opprykk skal vi igjen begynne å betale avdrag på lånene til SPB Sør og kommunen.
    --

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Vi kan jo snu på det og si at det er lenge siden vi har hatt et så lavt underskudd...

Jeg tror og håper at hvis Start fortsetter å vinne og score mål, så vil folk komme utover hosten, når vi skal spille mot Sarpsborg 08, Sandefjord og Kongsvinger.

Ang opsjonen så har vi god frist til å benytte oss av den, og rykker vi opp er jeg helt sikker på at vi signerer begge to!

Nei, det er bare å se positivt på tilvaerelsen. Nå forsvinner jo Sogård også, og det er sparte lonnsutgifter!

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ja, jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det å få inn Matti og Gummi absolutt er en prioritet til neste år. Jeg er ikke redd for at noen i ledelsen vil synes at det ikke er godt brukte penger.
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frankieboy Vis innlegg
    Vi kan jo snu på det og si at det er lenge siden vi har hatt et så lavt underskudd...

Jeg tror og håper at hvis Start fortsetter å vinne og score mål, så vil folk komme utover hosten, når vi skal spille mot Sarpsborg 08, Sandefjord og Kongsvinger.

Ang opsjonen så har vi god frist til å benytte oss av den, og rykker vi opp er jeg helt sikker på at vi signerer begge to!

Nei, det er bare å se positivt på tilvaerelsen. Nå forsvinner jo Sogård også, og det er sparte lonnsutgifter!
    Du skal ha for at du er en ukuelig optimist Frankie

Junior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Jeg tror en løsning er (med fare for å bli halshogd her inne) å se til hva flere klubber har valgt å gjøre i Danmark, men også i Norge (Sarpsborg 08), nemlig å etablere "nye" lag som tar over plassen til en tidligere klubb. Det har vært en stor suksess for lag som FC Midtjylland, AC Horsens, og ikke minst FC København. Jeg er enig med dem som sier at dette er å kaste en identitet osv. i dass. Men tror det er viktig for Sørlandet å ha et lag man føler er for hele landsdelen, og som kan trekke til seg enda flere av de sørlandske talentene og ikke la dem gå til andre klubber som det Start den siste tiden har gjort. Jeg tror også det er en mulighet for å få større økonomiske muskler inn i en slik klubb, hvor næringslivet på hele Sørlandet står bak og også enkelt personer med mye midler. Jeg tror aldri dette vil skje, men om ikke det skjer så tror jeg vi kommer til å være langt fra å få et stabilt og godt TL lag på Sørlandet, og vi har jo et så vanvittig godt potensiale visst vi bare tør å satse. Start burde være en topp 4-5 klubb i Norge, sånn er det dessverre ikke :/

Super Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Før jeg sier at det var en dårlig ide :-P

Hvordan vil det gjøres i praksis? Hele Start-stallen flyttes over i feks Jerv? Med Mjelde og hele sulamitten? Hva med Sør Arena? Eller opprettes en helt ny klubb (som da må begynne langt nede i divisjonene)? Eller bare forandrer Start navn?

Uansett ser jeg ikke helt formålet med en slik endring. Dersom det er de samme spillerene, trenerene, støtteapparat rundt, hva er forskjellen? Eller vil det i praksis være at "sørlandsfolket" bestemmer seg for en klubb, og så vil bedrifter og enkeltpersoner spytte inn slik at alle talenter kan løpe til den klubben?

Jeg ser liksom ikke helt hvordan dette skal gjøres i praksis, og dersom det basically er det samme laget, hva vil forskjellen være?
    IK Start te æ dør.
    Støtter laget uansett.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sørlandspatriot Vis innlegg
    Jeg tror en løsning er (med fare for å bli halshogd her inne) å se til hva flere klubber har valgt å gjøre i Danmark, men også i Norge (Sarpsborg 08), nemlig å etablere "nye" lag som tar over plassen til en tidligere klubb. Det har vært en stor suksess for lag som FC Midtjylland, AC Horsens, og ikke minst FC København. Jeg er enig med dem som sier at dette er å kaste en identitet osv. i dass. Men tror det er viktig for Sørlandet å ha et lag man føler er for hele landsdelen, og som kan trekke til seg enda flere av de sørlandske talentene og ikke la dem gå til andre klubber som det Start den siste tiden har gjort. Jeg tror også det er en mulighet for å få større økonomiske muskler inn i en slik klubb, hvor næringslivet på hele Sørlandet står bak og også enkelt personer med mye midler. Jeg tror aldri dette vil skje, men om ikke det skjer så tror jeg vi kommer til å være langt fra å få et stabilt og godt TL lag på Sørlandet, og vi har jo et så vanvittig godt potensiale visst vi bare tør å satse. Start burde være en topp 4-5 klubb i Norge, sånn er det dessverre ikke :/
    Jeg er ikke avvisende til tanken din, men du må skille snørr og bart. Jeg skal prøve å forklare og om jeg ikke har fått med meg alle detaljene, er jeg åpen for innspill.

IK Start er idrettsklubben, IK Start Toppfotball AS drifter toppsatsingen og så har vi stadionselskapet Start Stadion AS.

Gjelda (hovedsakelig byggelånet) ligger vel først og fremst i stadionselskapet, og det er denne som tynger satsingen i driftsselskapet. Det er driftselskapet som skal betale for leie av stadion. Samtidig er det driftselskapet som har sponsorinntektene etc.

Spillerkontrakter og lisensen (til NFF) ligger derimot i idrettsklubben. Dette for å beskytte verdiene ved en evt konkurs og fordi det er et krav fra NFF at lisensen skal ligge i en klubb og ikke et selskap. Det er altså ikke klubben som bør "restartes" men derimot stadionselskapet og kanskje driftsselskapet. Her er jeg usikre på reglene til NFF. Det var driftsselsapet til Lyn som gikk konk (begjærte oppbud) og ikke idrettklubben, så da tror jeg at en konkurs i vårt driftsselskap vil kunne medføre at vi må starte på nytt i 8 divisjon. Hva som derimot skjer om stadionselskapet går konk ( i forhold til NFFs krav) er jeg derimot usikker på.

Ved en konkurs/oppbud i stadionselskapet vil stadionen måtte tvangsselges, og hvor mange er interessert i en fortballsstadion med kapasitet på 16000 tilskuerer?? Noen vil vel alltids ha interesse av tomta, med leilighetutbyggin eller annen næringsvirksomhet forutsetter vel omregulering ettersom jeg mener å huske at området er regulert til "Idrettsanlegg".

Som sagt, jeg kjenner ikke alle detajene her, men "Start" er i dag (minst) et trehodet troll....
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Try

Exclamation Klart vi kan.

Yupp. kan ikke med min beste vilje se, At et nytt navn-skulle samle sørlandet. Det er for meg en utopi!
    Ser man bak tallene slik Krs til en vis grad gjør. Er problemet faktisk stadig restene etter Solers drømme(mareritt) verden.
    Gjelden er knyttet opp i bygg/drift å manglende inntekter i forhold til markedsverdien i norsk fotball.

Får at noen klubb-lag eller bedrift, for den sak skyld skal kunne samle Sørlandet. trenger man. interesse-evne-penger-frihett til å lykkes å feile. Det må vøre større åpenhet rundt alt man gjør, man må dele av evner med andre rundt seg. Lokale næringsdrivende(små å store) må se bonusen i å være knyttet til det produktet som til en vær tid er tilstede.
    Tilskuere(oss mm) må bruke produktet(se kamper-handle med bidraksytere osv) Andre mindre klubber trenger å føle at de har noe igjen for å sende spillere, til klubben. Man trenger å bidre på en langdt støre måte. i forholdt til å skolere mindre klubber med dyktige trenere- bedre muligheter til å bygge opp sørlandsfotballen å talentene der.

Start er å blir det eneste naturlige drivsenter for en slik model. Noe de har begynt å jobbe med. Dette tar tid. men trener kurs. å trening for keepere osv. er i gang. spille flere kamper lokalt. gi støre feedback til arbeid. samt sørge for at andre klubber på sørlandet får sin del av en overgang fra start å videre, Bør være en naturlig å fornuftig vei å gå.
    Men de lokale klubbene må også se behoved for å sende talenter til Start. med å bygge opp sørlandsfotballen. å gevinsten man får over tid, ved en slik ordning. Vi må lære å ikke se kun på fortiden, hvor klubber som vinbjart-vigør mm har sittet igjen med smuller, når talentene blomstrer. Det er aldri en enkel måte å ordne slike følelser på. Om man ikke har et overflødighets horn.
    Start har ikke 100.000 vis av kroner å spytte inn i lokale klubber. Men om man klarer å bygge sørlandsfotballen sammen.
    Klubber-investorer-spillere-suportere-Fedrelandsvennen(ikke minst)-trenere-agder fotballkrets-eiere å supportere. samt alle rundt i agder som er intressert i fotball, men ikke i alt det sirkuset som er rundt. vil ting snu.

Men det er som en stor tung møllestein. å fa den til å fungere slik at vi alle tjener på det krever mye. riktig utstyr. mye kraft. en klar plan å evne til å fullføre det man gjør til tross for den motkraften man får for å stoppe farten å retningen den har.
    (wow mye sakt for å vise et poeng)
    Vi har lett for å se problemene- økonomi(manglende tilskuere en stor medvirkende kraft) lav vilje til å putte in kapital- arbeid uten avkastning. samt rovdrift på enkelte få å arbeidsome individer)

Verken Jeg eller noen av oss, kan snu en trent-bygge noe nytt. eller endre en holdning alene. Vi trenger alle! Så om vi gjør vårt beste. om vi bygger relationer. støtter med hva vi kan. er det ingen grunn til å se svart på ting. Selger start for x owello. er årets økonomi i balangse(ca) dukker flere opp på kamp, hjelper det enda bedre. osv. klarer start(har begynt bra- å fortsette å videreutvikle samarbeidet med lokale klubber å trenere/spillere. samt kan vi igjen klare å få den menige mann i gata. til å se det posetive i å ha en stor klubb her i sør.
    Kan start å sørlandet se en lys fremtid i møte. både økonomisk-talentmessig å i tillegg vil det skaffe oss mye støre bredde i fotballen i hele landsdelen vår.

Æ Æ START FAN-hva faen er du?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Ketil Stensrud er ansatt som ny sponsorsjef.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012

Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2012
    Fra fvn.no:
    FC Københavns Christian Bolaños kobles til Wolverhampton. Det kan redde Start fra underskudd i år.

Publisert: 22.08.2012 kl. 13:40 , endret: 22.08.2012 kl. 15:15

Av: Svein Rune Kjøllesdal

Ståle Solbakken og Wolverhampton skal være interessert i å hente tidligere Start-spiller Christian Bolaños til England. Costaricaneren er tiltenkt som erstatter for Wolverhamptons Matt Jarvis. Det melder den normalt velinformerte lokalavisen Express & Star.

Som Fædrelandsvennen skrev i august 2010 har Start forhandlet inn en videresalgsklausul da de solgte Bolaños til FC København. Denne avtalen skal etter det Fædrelandsvennen kjenner til sikre kristiansandsklubben rundt 20 prosent av netto overgangssummen ved et videre salg.

Vil ikke kommentere
    Ifølge Express & Star skal Wolverhamton være villige til å betale tre millioner pund, eller 28 millioner kroner for vingen. Bolaños’ overgangssum til det danske topplaget skal, etter det Fædrelandsvennen kjenner til, ha vært på mellom 7,5 og 8 millioner kroner. Netto overgangssum ligger dermed an til å bli på rundt 20 millioner kroner, når man trekker fra det Start fikk ved salget for to år siden.

I så fall vil Start ha krav på rundt fire millioner kroner dersom Bolaños går til Wolves for den antatte summen.

- Vi har hørt om det ryktet, men ønsker ikke å spekulere i det. Vi prøver alltid å få med en videresalgsklausul når vi selger spillere, sier Starts administrative direktør, Magne Kristiansen til Fædrelandsvennen.

- Hva kan du si om avtalen som ble forhandlet fram da dere solgte Bolaños?

- Det vil jeg ikke kommentere, sier han.

Kan hindre underskudd
    Som Fædrelandsvennen skrev tidligere denne måneden styrer Start mot et underskudd på mellom fire og fem millioner kroner i år. Dette har ført til at klubben blant annet har vurdert å selge Solomon Owello før nigerianerens kontrakt går ut, dersom det skulle komme et konkret bud, og Brann skal være interessert i midtbanespilleren.

Start ønsker ikke å si noe om hva et salg av Bolaños kan få å bety for klubbens økonomi fremover, men klubben vil trolig være veldig mye nærmere balanse om denne gavepakken går i orden.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Bola penger 4 mill. Mva-krav 6,5 mill. Greit nok...
    --

Moderator
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    Bola penger 4 mill. Mva-krav 6,5 mill. Greit nok...
    Mva-kravet blir vel ikke avgjort før i 2013 og dermed blir det evt gjeldende i neste sesongs budsjett... Da burde inntektene vaere betydelig bedre også! Et Bola-salg vil hjelpe på årets tall - og dekke over det store tapet pga lave publikumstall!

Hadde forresten vaert morro med Bola i engelsk fotball!

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    En kort og grei oversikt over situasjonen i andre klubber:

http://fotball.adressa.no/forstediv/article253289.ece
    --

Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Selg jesper så slipper man en latterlig høy utgiftspost.
    JohnnyBravo

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste innlegg: 08-20-2014, 04:04

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •