Viser resultater 1 til 12 av 12
    Senior Member
    Ble medlem
    Aug 2013

Hvor dårlige (gode) er egentlig Start

Sitter her å ser på Tromsø - Rosenborg i cupen. Egentlig er Tromså vel så gode som Rosenborg, selv om Rosenborg vinner på straffekonk.

Poenget mitt er å vise hvor dårlige Start egentlig er. Start ble grust av Rosenborg i siste seriekamp. Det var 2 divisjoner forskjell i realiteten. Og Tromsø ligger jo ganske langt nede på tabellen, og kan havne i nedrykk i verste fall for dem.

I årets sesong har Start spilt 9 uavgjorte kamper, og de fleste av disse uavgjorte har Start hatt magrinene med seg. Jeg kan ikke nevne en kamp i årets sesong som Start burde vunnet utfra spill og sjanser, snarere tvert imot.

Det er da vi virkelig ser hvor dårlige Start er i forhold til de andre lagene. Start gjør gang på gang juniorfeil, og personlige feil. I tillegg virker de sluttkjørte utover i andre omgangen. Spillerne har ingen duellkraft og taper nesten alt i lufta i eget felt. I tillegg har vi en keeper som er god på strek , men elendig i feltarbeidet. Opdal plukker altfor få baller i lufta, og dermed kommer motstanderen altfor lett til.

JEG SPØR MEG VIRKELIG HVOR TRENERAPPARATET OG LEDELSEN HAR VÆRT, NÅR DE I STARTEN AV SESONGEN HAR VURDERT SINE PRESTASJONER. De har ikke hatt realisme og bakkekontakt.!!!!!!

OPPSUMMERT:Minst halvparten av dagens spillerstall holder ikke eliteseriestandard, og i tillegg er det mangler i kondisjon/styrke og klokskap på resten av hønsene som virrer rundt på banen.

Det er desverre fakta etter årets sesong.

Synspunkter??

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Orker snart ikke å gjenta meg selv hehe
    Det er for mange ferske på laget, det har ingen tyngde og ballast.
    Dårlig sammensetning som gir dårligere samhandling.

Selv om det bor mye i flere spillere.

Da er det ekstra leit at;
    Trenerteamet er stort sett basert på defensivt kunnskap og erfaring.
    Det mangler en offensiv utvikler.
    En sportsjef som er klar, engasjert og en media liker å høre ordet fra.

Til slutt, kanskje upopulært men bestefar som keepertrener!?!
    Kanskje prøve noe nytt snart?

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Her er Brede Hangeland inne på noe som gjelder generelt for norsk fotball, men kanskje spes for Start:

http://www.tv2.no/sport/8608519/

Det blir for mange lettbente spillere, som blir knust på fysikk. Så vidt jeg vet har vi vel ikke én eneste spiller på laget over 1,85 (Opdal 1,88). Vi har gått i kunstgress-fella, og kun dyrket frem små lettbente teknikkere. I tillegg lider vi nok litt under historien. Man idealiserer nok lett små tekiske spillere i en klubb som har hatt Strømstad, Doffen, Myggen, Svindal Larsen osv osv. En så lav spillerstall funker kun når du har spillerstallen til Barcelona, og selv der er Pique sjefen bakerst med sine 1,94. Når man taper "alt" av dueller pga fysikken, sprer usikkerheten seg raskt. Det er kanskje ikke uten grunn at vi er helt elendige på døball i mot. Vi savner alle Myggen og Strømstad, men akkurat nå trenger vi en Claus Eftevåg/Clarence Johnsen/Jesper Mathisen og en Andreas Lund/Frank Strandli.

I tillegg sitter jeg med en følelse av at vi slipper inn mer mål i slutten av kampene, nå enn før. Det er normalt et tegn på at man er dårlig trent om så er tilfelle.

Ansvaret for at vi så til grader er out-powerd må deles mellom talentutviklere og sportslig ledelse. Kan vi neste år spille med Nordheim og Larsen i midforsvaret, så har vi straks mer muskler bak. Finnen tror jeg kan bli en ok, defensiv midtbanespiller.
    Sist endret av krs : 09-22-2016 kl 21:32
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Silke generasjonen som jeg kaller den.
    De du nevner krs kunne spillet sitt like godt på en fin sommer matte på Kristiansand stadion som på en åker på Alfheim. Så støtter opp om kunstgress tanken
    Man ser jo hva det første Real m gjorde med Ødegaard!
    Fysikken.
    De bygger spillere, og dyrker egenskaper.
    Jeg synes derfor det er interessant å sammenligne Ajer og Ødegaard.
    Ajer var i Start fra sommeren 14'
    Ødegaard Januar 15'
    Det tok 17 mnd før vi så Ødegaard med solid fysisk bedring og muskel armer.
    Han har spilt i fast rolle.
    Ajer har spilt i både spiss og midtbane, ingen fast rolle.
    Når han drar har han etter mitt syn svært lite.
    Og for å sette lys på inkompetansen i start går Ajer inn på Celtic som midstopper, en posisjon start sleit med å finne riktig mann,.men Ajer fikk aldri plass der
    Sist endret av Steinar Lindgren : 09-22-2016 kl 22:21

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Steinar Lindgren Vis innlegg
    Silke generasjonen som jeg kaller den.
    De du nevner krs kunne spillet sitt like godt på en fin sommer matte på Kristiansand stadion som på en åker på Alfheim. Så støtter opp om kunstgress tanken
    Man ser jo hva det første Real m gjorde med Ødegaard!
    Fysikken.
    De bygger spillere, og dyrker egenskaper.
    Jeg synes derfor det er interessant å sammenligne Ajer og Ødegaard.
    Ajer var i Start fra sommeren 14'
    Ødegaard Januar 15'
    Det tok 17 mnd før vi så Ødegaard med solid fysisk bedring og muskel armer.
    Han har spilt i fast rolle.
    Ajer har spilt i både spiss og midtbane, ingen fast rolle.
    Når han drar har han etter mitt syn svært lite.
    Og for å sette lys på inkompetansen i start går Ajer inn på Celtic som midstopper, en posisjon start sleit med å finne riktig mann,.men Ajer fikk aldri plass der
    Sett i ettertid, er det nesten uforstålig at ingen i startsystemet kom på tanken å benytte en spiller på 1,97 som midtstopper. Det var vel Tom Nordli som i sin tid omskolerte Jesper til midtstopper?
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sted
    Oslo
    Sitat Opprinnelig skrevet av krs Vis innlegg
    I tillegg sitter jeg med en følelse av at vi slipper inn mer mål i slutten av kampene, nå enn før. Det er normalt et tegn på at man er dårlig trent om så er tilfelle.
    Jeg sitter mer med følelsen av at vi slipper inn mer mål i slutten av kampene fordi vi allerede er bakpå og må ta igjen et mål eller to. Tidligere sesonger har Børufsen blitt byttet ut etter 70 minutter fordi han var stiv som en pinne med krampe i begge bena. Det har jeg ikke sett i år.

Sett i ettertid, er det nesten uforstålig at ingen i startsystemet kom på tanken å benytte en spiller på 1,97 som midtstopper. Det var vel Tom Nordli som i sin tid omskolerte Jesper til midtstopper?
    Det var Sandstø som flyttet Jesper ned i 2008.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Tja, det kan jo godt være at flere i Start så at Ajer hadde et potensial som midtstopper, men vi reddet jo plassen i 2015 takket være genistreken ved å sette ham som hengende spiss. Med 8 mål og 3 assist sikret trekket også millioner i klubbkassa. Det er vel også ikke helt utenkelig at Ajer selv ikke ønsket en stopperrolle. Ajer er jo heller ingen konge i luftdueller på tross av høyden.

Til slutt må det jo sies at Ajer sitter på tribunen i Skottland.

Senior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Tok en titt på når målene har kommet.

Start scort 18 mål. De fordeler seg slik:

1-15 16-30 31-45 46-60 61-75 76-90
    4 1 1 2 3 7
    22.2% 5.5% 5.5% 11% 16.7% 38,9%

Vi har sluppet inn 50 mål som fordeler seg slik:

4 5 8 7 10 16
    8% 10% 16% 14% 20% 32%

Fem ganger har Start scort matchavgjørende scoring det siste kvarteret. Fire ganger har Start sluppet inn matchavgjørende scoring det siste kvarteret. 5 av 7 Startmål siste kvarteret har altså gitt poeng.

At det siste kvarteret er overrepresentert i scoringer begge veier er jo ganske normalt, selv om vi vel ligger litt i overkant av hva man normalt forventer. Det er uansett vanskelig å se noe som antyder at vi taper fordi vi ikke klarer å stå løpet ut.
    Sist endret av EternalSunshine : 09-23-2016 kl 09:53

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Ajer var vel for fysisk underlegen til å være konge lufta. Han ble aldri konstruert til å forbedre dette heller. Gikk vel ut av porten med samme lårmuskel

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av EternalSunshine Vis innlegg
    Tok en titt på når målene har kommet.

Start scort 18 mål. De fordeler seg slik:

4 1 1 2 3 7
    22.2% 5.5% 5.5% 11% 16.7% 38,9%

Vi har sluppet inn 50 mål som fordeler seg slik:

4 5 8 7 10 16
    8% 10% 16% 14% 20% 32%

Fem ganger har Start scort matchavgjørende scoring det siste kvarteret. Fire ganger har Start sluppet inn matchavgjørende scoring det siste kvarteret. 5 av 7 Startmål siste kvarteret har altså gitt poeng.

At det siste kvarteret er overrepresentert i scoringer begge veier er jo ganske normalt, selv om vi vel ligger litt i overkant av hva man normalt forventer. Det er uansett vanskelig å se noe som antyder at vi taper fordi vi ikke klarer å stå løpet ut.
    Takk for at du tok jobben!

Da virker ikke løpskapasiteten å være et generelt problem.
    --

Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2012
    Selv om det ikke er noen opplagte indikasjoner på at Start er for dårlig trent, betyr ikke det at løpskapasiteten er bra. Jeg synes løpskapasiteten virker for dårlig. Start er altfor stasjonære i angrep og gjennomgående altfor dårlige uten ball.

Spørsmålet om hvor dårlige Start egentlige er, er interessant. Og krever nok en liten avhandling med begrepsavklaringer og forutsetninger før man kan oppnå en vettug diskusjon.

Men enkelte aspekter fremstår udiskutable. Lagets resultater er forferdelige, og prestasjonene langt på vei like ille. Dette er jo ikke nødvendigvis det samme som lav kvalitet. Det betyr ikke nødvendigvis at spillerne er for dårlige eller at treneren er for dårlig. Da Start var i tilnærmet samme situasjon tilbake i 2002, uttalte Gudjon Thordarson at det var summen av alle de små tingene som gjorde at Start ikke var konkurransedyktige.

Jeg tror Start har rammebetingelser på nivå med flere andre klubber i eliteserien, og er ganske overbevist om at en annen trener kunne ledet klubben til fornyet kontrakt. Jeg mener også at Start har et reelt forbedringspotensial på laguttak alene, for ikke å snakke om kampdagforberedelser.

For det er liten tvil om at denne endeløse rekken uten seier har stor påvirkning på laget. Hadde Start evnet å nullstille, ville det nok sett en del bedre ut. Det er ikke helt utenkelig at Start ville kjempet i toppen av Obos selv om de fleste Obos-lag trolig ville kommet bedre fra det i eliteserien enn Start har gjort denne sesongen.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2013
    Det er ingen som kan fyre opp gutta utenom Bård. Gutta trenger en Rekdal, Henning Berg type som kan komme inn å sette standard.
    Det vi hører av Pedersen er så monotont og fattig av engasjement at det vrir seg inni meg. Det er engasjement spillerne trenger.
    I tillegg til manglende kvalitet i trenerteamet som offensiv, teknisk utvikler så danner dette mye av svulsten i start.

Det er vanskelig å si med di tallene over om det faktisk skyldes arbeidskapasitet. Det kan så vel meget være at start ønsker å trykke på mot slutten og får flere baklengs av nettopp det.

Lignende tråder

1. Hvor gode/dårlige er egentlig Start?
    By Franko in forum IK Start
    Svar: 5
    Siste innlegg: 09-28-2017, 23:12
  2. Hvor på tabellen ender vi i år?
    By Fish in forum IK Start
    Svar: 31
    Siste innlegg: 11-02-2016, 16:15
  3. Gode nyheter-tråden
    By Swans Till I Die in forum IK Start
    Svar: 7
    Siste innlegg: 02-06-2016, 19:02
  4. Hvorfor har aldri Start gode keepere?
    By vinne in forum IK Start
    Svar: 22
    Siste innlegg: 06-17-2014, 13:55
  5. Hvor ender Start på Tippeligatabellen 2013?
    By Frankieboy in forum IK Start
    Svar: 93
    Siste innlegg: 03-17-2013, 01:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke redigere postene dine
  •