Nå som vi går inn i de bitre høstmånedene og sommerrusen endelig har lagt seg på hylla, hvordan føler dere Tigerberget har klart seg i de kjipe, kalde, arktiske farvann vi må sies å seile i? Før resten av innlegget mitt vil jeg påpeke at jeg personlig ikke er medlem i Tigerberget - av både geografiske og personlige årsaker. Jeg har ikke vært medlem i klubbens offisielle supporterklubb de siste to årene

Litt historie først. Etter at Menigheden prioriterte kvantitet fremfor kvalitet skjedde det som har skjedd ethvert stort rike oppigjennom historien. Det gamle Makedonia, Persia, Romerriket, mongolene og selv britene ble ofre for egen grådighet og korrupsjon, som gjorde at leiesoldatene deserterte og empirene forvitret. Det store mannefallet i supporterklubben fra 2005 og utover kan ikke sammenlignes med annet enn bl.a. britenes bruk av indere som soldater på fremmed territorium. Man vet at det til slutt går galt. Et luftslott er bare luft uansett hvor mye luft du blåser inn i det.

Problemene til Menigheden de siste årene var mange. Bussturene til bortekamper var som å være på danskebåten en vanlig tirsdag i februar. Stemningen på hjemmekampene var begredelig, og engasjementet blant ledelsen var heller ikke det helt store. Egentlig var det lite som minnet om en supporterklubb i det hele tatt. Når det skal være sagt så må jeg gi respekt til de som faktisk prøvde å bidra.

På årsmøtet i 2011 ble det besluttet et navneskifte. Gå tilbake til det gamle ærverdige Tigerberget. Jeg visste egentlig da at det ikke ville bli noen forbedring. Vi som nå har levd noen år husker hvorfor nettopp Tigerberget skiftet navn. Det handlet om et elendig omdømme med rølp og innavl. Dessuten er det lenge siden det var obligatorisk å være et berg på tribunen. Hvorfor ikke kalle oss noe nøytralt og inkluderende som passer for alle, á là Startfansen?

Nå har jeg bare vært på to hjemmekamper i år, men stemningen fra gjengen bak mål har vært heller laber. Jeg vil ikke si det vekker hjertets interesse å vende snuten samme veien. Det er derimot ikke dette jeg har mest å utsette på. Problemet med borteturene til Menigheden var vel nettopp at det var så mye rølp. Så hvordan er det i 2012 kontra 2011? Det er mulig at jeg selv har blitt mer voksen det siste året, men det virker verre enn noen gang. Her følger et par eksempler:

* På Nedre Eiker i mai var det det desiderte bunnivået jeg har sett noen gang på noen tribune. Bortefeltet var rimelig fullt, men stemningen var negativt proporsjonal. På puben før kampen - klokken 15 på en søndag - var det en av deres medlemmer som bestilte en flaske(!) rødvin, et fernet-shot og en pils. Tribunen hørtes ut som en begravelsesvake. Jeg følte meg nærmest beruset selv, og skal vedde på at en mygg ville ha dødd momentant om den fikk sugd til seg selv så lite som en tiendedel av hva den pleier. Folk hamret og slo i reklameskiltene hele kampen - i utakt. En av T-Øst sine medlemmer lå 20 meter bak feltet på en gresslette og slappet av, mens flere andre sov ut rusen i bussen. Her er et klipp fra Mjøndalen(spol til 2:48):

* Nå i forgårs i Strømmen var det også så ille at et vesentlig antall Tigerberget-medlemmer ble nektet inngang på grunn av en promillenotering opp mot prosenten.

Var også på TB-bussen til Sarpsborg som ikke gjorde meg fristet til å ta den igjen. Er det virkelig dette dere ønsker å stå for?